Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_06 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Jednoduché stálé převody Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Jednoduché stálé převody Převodový poměr jednoduchého stálého převodu bývá - u osobních automobilů 3,5 až 4, - u nákladních automobilů 6 a více. Druhy jednoduchých stálých převodů: a)kuželový b)hypoidní c)šnekový d)čelní
Nejčastěji se používá u vozidel s klasickou koncepcí hnacího ústrojí. Skládá se z kuželového soukolí – pastorku 1 a talířového kola 2. Talířové kolo je přišroubované k přírubě klece diferenciálu 3. Jednoduchý stálý převod kuželový: Jednoduché stálé převody
U stálých převodů s kuželovým soukolím může být hnací pastorek uložený dvěma způsoby: Jednoduché stálé převody 1.a) Letmé uložení pastorku ve dvou kuželíkových ložiskách: 1. Letmé uložení, 2. Oboustranné uložení. Provedení se používá zejména u osobních a lehkých nákladních automobilů. Ložiska jsou uspořádána tak, že větší ložisko zachycuje axiální síly při jízdě dopředu a menší ložisko při jízdě dozadu. Tuhost uložení pastorku závisí především na vzdálenosti ložisek.
Jednoduché stálé převody 1.b) Letmé uložení pastorku ve dvou kuželíkových a jednom válečkovém ložisku: Toto provedení se používá pro přenos větších zatížení.
Jednoduché stálé převody 2. Oboustranné uložení pastorku ve dvou kuželíkových ložiskách a opěrném ložisku válečkovém: Cílem těchto způsobů uložení pastorku je dosažení tuhosti celého systému stálého převodu. Používá se pro přenos velkých zatížení, např. u těžkých nákladních automobilů, nebo terénních automobilů. Pastorek je uložen i z druhé strany v rozvodovce ve válečkovém opěrném ložisku. Toto uložení výrazně zlepšuje záběr pastorku a talířového kola. Nevýhodou je nutnost vytvoření potřebného prostoru pro umístění opěrného ložiska.
Jednoduché stálé převody Jednoduchý stálý převod hypoidní: Je zvláštním případem kuželového soukolí s obloukovými zuby. Osa pastorku je pod osou talířového kola (může být i nad osou). To vyžaduje speciální mazací olej určený pro hypoidní soukolí. Níže položený pastorek snižuje polohu kloubového hřídele a tím i jeho krycí tunel v karosérii. Sníží se tím také poloha těžiště. Bude-li pastorek nad osou talířového kola, zvětší se světlá výška vozidla. Běžně se používá vyosení pastorku: (0,125 ÷ 0,2) · D Toto provedení je vhodné pro větší zatížení. Má tišší chod, neboť vzniká přídavný podélný skluz zubů po sobě.
Konstrukční provedení: Jednoduché stálé převody Při stejném průměru talířového kola a stejném převodu jako u kuželového soukolí je pastorek hypoidního soukolí větší a má větší únosnost a životnost. Talířové kolo tedy může mít menší průměr. Hypoidní soukolí má větší součinitel trvání záběru, takže počet zubů pastorku lze snížit až na pět. Skluz zubů zlepšuje záběh a zajišťuje plynulý, klidný a tichý chod soukolí. Zvyšuje však i ztráty a zhoršuje mechanickou účinnost, která bývá (0,94 0,96).
Jednoduché stálé převody Jednoduchý stálý převod šnekový: Velikost převodu je omezena podmínkou správné funkce – soukolí nesmí být samosvorné a musí umožnit plynulé brzdění vozidla motorem. Převod má nižší mechanickou účinnost. Je zvláštním případem šroubo- vého převodu se zkříženými osami a malým počtem zubů pastorku - šneku. Použití je méně obvyklé (v případech, kdy je třeba docílit většího převodu na hnací nápravě při malých rozměrech a menší hmotnosti). Používá se převod i = 8 až 14.
Jednoduché stálé převody Šnek lze umístit: - nahoře, zvětšuje se světlá výška, ale zhoršuje se mazání; - dole, snižuje se výška kloubového hřídele a výška podlahy vozu. Šnekové soukolí vyžaduje speciální mazací olej. Konstrukční provedení: 1 – šnek (pastorek) 2 – šnekové kolo 3 – diferenciál
Jednoduché stálé převody Jednoduchý stálý převod čelní: Je zde použito soukolí s čelním ozubením. Proto se používá výhradně u vozidel s motorem uloženým napříč u hnací nápravy. Prakticky se jedná vždy o vnější ozubení se šikmými zuby, aby se dosáhlo tichého chodu a větší únosnosti soukolí, což je předpokladem jeho minimálních rozměrů a minimální hmotnosti při malém opotřebení.
Jednoduché stálé převody Konstrukční provedení: Hnací pastorek čelního soukolí je na konci hnaného hřídele dvouhřídelové převodovky. Hnané kolo je přišroubované ke kleci diferenciálu. Tento převod je ze všech používaných stálých převodů - nejjednodušší, - nejlacinější, - má největší mechanickou účinnost.
OPAKOVÁNÍ: 1. Charakterizujte jednoduchý stálý převod kuželový. 2. Popište možné způsoby uložení pastorku kuželového soukolí. 3. Jakými vlastnostmi se vyznačuje hypoidní soukolí? 4. Popište provedení, vlastnosti a použití jednoduchého stálého převodu čelního. Jednoduché stálé převody
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.