Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Advertisements

Poznej živočichy ČR Ryby, Obojživelníci, Plazi vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/17 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
TŘÍDA: PLAZI 1. Šupinatí( ještěři, hadi) 2. Želvy 3. Krokodýli.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/07 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Energetická hodnota potravin (EH)
RYBY (zajímavosti) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Vedlejší jatečné produkty
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
zpracovaný v rámci projektu
Plazi Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
POUŠTĚ A POLOPOUŠTĚ.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Plazi II. Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s.
Polární oblasti Materiál byl vytvořen v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_18_Systém.
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
zpracovaný v rámci projektu
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Saturn Sluneční soustava Název školy
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_pavoukovci
OBOJŽIVELNÍCI (zajímavosti)
Zvířata v lese –test plazi 2 autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
ZAJÍCOVITÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
zpracovaný v rámci projektu
Autor: Stejskalová Hana
AUTOR: Mgr. Bc. Alena Machulková
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_12_soustava vylučovací
Základní škola Kladruby
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
ZÁSTUPCI PLAZŮ 7. ročník, ZŠ Londýnská.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Vy_52_Inovace_39_Želvy Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
OBĚHOVÁ SOUSTAVA (cévy)
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona:III/2Sada:VY_32_INOVACE_809 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:7.C Počet žáků celkem:18Z toho dívek:9

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Předmět:Přírodopis Ročník:sedmý Klíčová slova: Jedová žláza a zuby, sérum, nejjedovatější hadi planety. Anotace: Seznámení se složením a účinky hadího jedu, jeho využití. Přiblížení oblastí s největším výskytem jedovatých hadů, zajímavosti. Jméno autora (vč. titulu):Dr.Jiří Klein

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Rozdělení hadů podle způsobu lovu: škrtiči jedovatí Nejjedovatější hadi: taipan, kobra královská, mamba, křovinář němý, vodnáři Největší jedovatí hadi: Kobra královská – 5,5m – 6m Mamba černá – 4,5m - 5m Taipan velký – 4m

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Jed produkují jedové žlázy. Jedové žlázy jsou pozměněné slinné žlázy. Stiskem lícních svalů se jed vytlačuje. Jedové zuby podle umístění jsou: přední – kousne a pustí – zmije, chřestýši, vodnáři, kobry, mamba zadní – kousne a drží – bojga, mussurana Jedové zuby jsou: duté – kobry, zmije rýhované - bojga

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Hadí jed obsahuje řadu účinných látek. Obsahuje řadu enzymů. Funkce jedu: k lovu – má zároveň trávicí funkci k obraně Jed obsahuje: bílkoviny – tvoří základ tuk a soli vodu

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Využití jedu: k výrobě sér k výrobě protizánětlivých léků k výrobě léků proti bolesti v kosmetice – pleťové přípravky – proti vráskám „Požírači hadů“: škrtiči – hadožrout kapský,korálovky, krajta černohlavá jedovatí – mussurana, kobra královská

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Rozdělení jedovatých hadů: korálovcovití – kobry, pakobry,korálovci, mamby, taipani, smrtonoš chřestýšovití – chřestýši,křovináři, ploskolebci vodnářovití – mořští hadi – vodnáři, vlnožilové zmijovití – zmije obecná, zmije gabunská.... ze skupiny užovek – bojgy, mussurana

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Nejjedovatější hadi Austrálie V Austrálii žije nejvíce jedovatých hadů na světě 143 druhů z toho 65 druhů korálovcovitých = 1/3 všech druhů jen 11 druhů užovkovitých Za nejjedovatější jsou považováni: taipan velký taipan menší pakobra východní kobra páskovaná

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Nejjedovatější hadi Austrálie Taipan velký největší jedovatý australský had - 2 – 4m má velké množství jedu – usmrtilo by 100 lidí jed je neurotoxický – ochabnutí svalů – udušení kořisti denní lovec – loví menší hlodavce není agresivní Obr.2

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Nejjedovatější hadi Austrálie Taipan menší má jed ještě účinnější asi 4,5x než taipan velký ale menší množství dosahuje délky do 1,5m žije v Západní Austrálii Obr.3

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Nejjedovatější hadi Austrálie považována za 2. nejjedovatějšího hada loví drobné hlodavce, ptáky, ještěrky je mnohem útočnější než taipan její jed způsobí vnitřní krvácení Obr.4 Pakobra východní dosahuje 1,5 – 2,5m

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Nejjedovatější hadi Austrálie Pakobra páskovaná – „tygří had“ může zploštit krk jako výhrůžku – „kápě“ loví krysy, myši žáby měří kolem 1m po kobře východní má na svědomí nejvíce uštknutí lidí Obr.5

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Obr.6 Chřestýš kostkovaný žije na jihovýchodě USA měří 2,5m a váží kolem 10kg 3cm dlouhé jedové zuby mnoho jedu loví hlodavce Chřestýš brazilský Obr. 7 nejjedovatější z chřestýšů jediný žijící v Jižní Americe měří 1,5m má jemné chřestidlo

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Křovinář sametový největší americký jedovatý had – až 3,6m jeden z nejjedovatějších hadů Střední a Jižní Amerika patří k chřestýšům nemá chřestidlo a nevaruje syčením je vejcorodý Obr.1

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Obr.8 Kobra indická – „brejlovec“ jihovýchodní Asie měří jen 2m malé jedové zuby – 3 – 7mm velmi účinný jed ročně zemře přes lidí chrání svou snůšku vajec Obr.9

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Kobra královská nejdelší jedovatý had – až 6m žije v Asii v bambusových porostech má velké množství účinného jedu chrání svá vejce i mláďata loví hlodavce, ale i hady Obr.10 Obr.11

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Kobra egyptská nejrozšířenější africký jedovatý had má velmi účinný jed dosahuje délky 2 – 3m Severní Afrika a Blízký východ ve Starém Egyptě byla posvátná Obr.12 Kobra černokrká – „plivající kobra“ vyskytuje se v subsaharské Africe vystřikuje jed až na 4m míří na oči, vstřebává se sliznicí loví hlavně hlodavce Obr.13

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Obr.14 Zmije gabunská Obr.15 Mamba černá 2.největší jedovatý had na světě – 4,5m žije v tropické Africe největší africký jedovatý had velmi silný neurotoxický jed loví hlodavce i ptáky, i na stromech jeden z nejrychlejších hadů – 20 km/h rovníková Afrika kolem 2m nejdelší jedové zuby dlouhé 5 - 7cm Obr.16

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Kontrolní otázky. 30b 1)Rozdělení jedovatých hadů a 2 zástupci. 10b 2)Funkce jedu, k čemu slouží. 2b 3)Největší jedovatí hadi: 3b 4) Jedové zuby podle umístění a příklad. 4b 5) Využití jedu: 3b 6) Který had má nejdelší jedové zuby? 1b 1)Nejjedovatější z chřestýšů je: 1b 2)Největším americkým jedovatým hadem je? 1b 9) Kterou plivající kobru znáš? 1b 10) Které „požírače hadů“ znáš? 4b

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Odpovědi na kontrolní otázky. 30b 1) zmijovití – zmije obecná, zmije gabunská vodnářovití – vodnáři, vlnožilové korálovcovití – kobry mamby,(taipan, korálovci) chřetýšovití – chřestýši, křovináři ( ploskolebci) užovky – bojgy, mussurana 2) k lovu, k obraně 3) kobra královská, mamba černá, taipan velký 4) přední – zmije (chřestýši, chřestýši,kobry...) zadní – bojga (mussurana)

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi 5) k výrobě séra, k výrobě léků, v kosmetice 6) zmije gabunská 7) chřestýš brazilský 8) křovinář němý 9) kobra černokrká 10) hadožrout, korálovky, krajta černohlavá kobra královská

Plazi – cizokrajní jedovatí hadi Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků se složením a účinky hadího jedu a jeho využitím. Přibližuje oblasti s největším výskytem jedovatých hadů a různé zajímavosti. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. nejjedovatejsi-hadi-na-svetehttp:// nejjedovatejsi-hadi-na-svete Obr.1: Dostupný z WWW: [ ]. Common_lancehead.jpg Common_lancehead.jpg Obr.2: Dostupný z WWW: [ ]. Taipan.jpg Taipan.jpg Obr.3: Dostupný z WWW: [ ]. Oxyuranus_microlepidotus.jpg/270px-Fierce_Snake-Oxyuranus_microlepidotus.jpg Oxyuranus_microlepidotus.jpg/270px-Fierce_Snake-Oxyuranus_microlepidotus.jpg Obr.4: Dostupný z WWW: [ ]. 8efe78ff84/PAKOBRA%20VÝCHODNÍ.jpg 8efe78ff84/PAKOBRA%20VÝCHODNÍ.jpg Obr.5: Dostupný z WWW: [ ]. Tiger_snake_2.jpg Tiger_snake_2.jpg Obr.6: Dostupný z WWW: [ ]. muta.jpg/250px-Lachesis_muta_muta.jpg muta.jpg/250px-Lachesis_muta_muta.jpg Obr.7: Dostupný z WWW: [ ].

Zdroje a citace Obr.8: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.9: Dostupný z WWW: [ ]. D2PhQ D2PhQ Obr.10: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.11: Dostupný z WWW: [ ]. a43_v0DnP51RA27mTcTvI3KSWYfLNPlpZQhttp://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQlEGUmanvwgO_mCDD- a43_v0DnP51RA27mTcTvI3KSWYfLNPlpZQ Obr.12: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.13: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.14: Dostupný z WWW: [ ]. EpcQ EpcQ Obr.15: Dostupný z WWW: [ ]. n n Obr.16: Dostupný z WWW: [ ]. rsdhN2agAuiANq6T8K_TA0gYiJRWbt9lclTQYSGRtEqOhttp://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSm5cz- rsdhN2agAuiANq6T8K_TA0gYiJRWbt9lclTQYSGRtEqO