Ťulkin Vjačeslav Škoda Auto Vysoká Škola. Úvod Automobil je energeticky systém, který vyrábí mechanickou a kinetickou energie. V autě je uspořádáno přetvořeni.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poměrní ukazatelé Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Advertisements

Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Cestovní náklady podnikatele a zaměstnance. Paušální cestovní výdaje  Podnikatel si může do nákladů započítat paušální odpočet 5000 Kč/měs. na jedno.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 12. Práce, výkon, účinnost Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních.
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Induktivní statistika
2 Marketingové koncepce
Funkce Konstantní a Lineární
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Plánování ve školní tělesné výchově
Úvod do dopravy a přepravy
Poměr.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Lineární funkce - příklady
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Snížení nákladů na vytápění budov
8.1 Aritmetické vektory.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Poměr v základním tvaru.
Six sigma – zkrácená verze
CW-057 LOGISTIKA 34. PŘEDNÁŠKA Lineární programování – 4/G Leden 2017
Systémy řízení silniční dopravy
Elektromagnetická slučitelnost
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Technické prostředky v požární ochraně
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Majetek podniku - Aktiva
Procenta v „autařské“ praxi
VY_32_INOVACE_20 22 ÚČINNOST autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Slovní úlohy o pohybu Pohyby stejným směrem..
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pohybové úlohy 2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Finanční plán stavební zakázky
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Poměr v základním tvaru.
Lineární funkce a její vlastnosti
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Seminář o stavebním spoření
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Slovní úlohy o společné práci − 3
Transkript prezentace:

Ťulkin Vjačeslav Škoda Auto Vysoká Škola

Úvod Automobil je energeticky systém, který vyrábí mechanickou a kinetickou energie. V autě je uspořádáno přetvořeni různých druhu energie: nejprve chemická energie paliva je přetvořena na tepelnou energie ve válce motoru, pak tepelná energie je přetvářena na zpětné chod pistu ve válce. Válec točí hřídel motoru, který pak přes převodovku a diferenciál točí hnací kola, tj. přetváří energie na kinetickou. V práci používám hodně vzorců pro vypočet charakteristik, protože jak je známo, fyzika je věda přesná. Jak mluvil vědec Galileo Galilei, „je třeba měřit všechno, co lze měřit, a směrovat se k tomu, abych stalo lze měřit to, co dnes ještě není možné”. Automobil nelze popsat jen slovy, k tomu je třeba číselná charakteristika.

Výkonnost automobilu Z pohledu fyziky automobil (motorové vozidlo) – to je autonomní, pohyblivý, energeticky systém, který vyrábí mechanickou energie a současně předává její na hnací kola. Na ujmu teto energie systém přemáhá vnější odpory a translačně se pohybuje po automobilové cestě z určité rychlosti, a tím vykonává fyzickou (mechanickou) práce, která se hodnotí koeficientem účinnosti. Automobil se vykonává fyzickou (mechanickou) práce. A kvůli tomu je třeba rozlišovat celkovou prací a prací, která byla spotřebována na pohyb užitečných nákladů. Zatím však je důležité vědět nejen hodnotu prací, ale také s jakou produktivitou ona byla vykonaná. Pro spočítaní výkonu je třeba rozdělit práce na čas, za který ona byla provedena.

Palivová hospodárnost V současné době je přijato palivovou hospodárnost automobilu oceňovat spotřebou paliva na jednotku projeté cesty (tzv. trat‘ova spotřeba paliva) Z bezpečnostních důvodu, řidič nesmi překročit povolenou rychlost jízdy, nesmi dopustit velké nepravidelnosti jízdy (velkých přeskoků rychlosti), nadměrně intenzivních zrychleni, prudkých brzdění a ostrých zatáček. Dany požadavek je spojeny také z požadavkem hospodárnosti, protože daná činnosti vždy vedou k zvýšeni spotřeby paliva. Z toho lze udělat závěr, že řidič, který při jízdě dopustí velkou spotřebu paliva, spolu s tím ne zajišťuje bezpečnost provozu a kvalitu jízdy. Ale hodnota palivové hospodárnosti nemůže plnou mírou charakterizovat fungováni auta celkem, protože pro auta minimální hodnota spotřeby paliva odpovídá příliš nízkým rychlostem. Pro nákladová auta ona má hodnotu km/hod, pro osobni – km/hod. Samozřejmě, že jízda při takových rychlostech výrazně sníží výkonnost aut. Tomu doporučovat řidičům za účelem šetřeni paliva dodržovat takových nízkých rychlosti bylo bych chybným. Řidič musí prokázat nejen vysokou palivovou hospodárnost auta, ale také i velkou výkonnost. Z toho plyne, že je účelně hospodárnost provozu auta oceňovat hodnotou, která bych spojila hodnoty výkonnosti a palivové hospodárnosti. Úhrnný ukazatel vyjadřuje schopnost řidiče jezdit po zadané trase během zadaného času.

Vytipování základních hodnot oceňování dokonalosti automobilu Automobil je složitý energeticky systém, který předělá chemickou energie paliva na mechanickou energie na hnacích kolech. Však pro každý systém vůbec, existuje základní hodnota jeho dokonalosti, která se nazývá účinnost (koeficient účinnosti). Účinnost zcela se spočítá dělením energie, která byla užitečně spotřebovaná systémem, na energie, kterou dostal systém. Níže prokážeme, že komplexní koeficient účinnosti lze používat pro celkové srovnáni různých aut z pohledu jejich dokonalosti. Jistě, že existuje i jiné kriteria dokonalosti, ale energetická dokonalost vždy je základním. Je důležité zdůraznit, že účinnost je klasickou hodnotou palivové hospodárnosti jakéhokoliv stroje (mechanizmu), a v případě auta charakterizuje, do jaké míry racionálně je spotřebovaná prvotní energie paliva, při výrobě mechanické energie v motoru a převedeni její do hnacích kol za účelem provedeni dopravního procesu. Velká výhoda takové hodnoty, jako účinnost, je to, že při její používaní nemůže dojit k nesprávným (absurdním) závěrům, protože předem je známo, že účinnost muže nabývat hodnot pouze v úzkém intervalu (od nuly do jedničky), a nikdy nemůže dosáhnout nebo překročit tu jedničku. Druhou výhodou hodnoty účinnosti je to, že ona muže se používat pro objektivně srovnaní aut bez ohledu na jiné hodnoty. Například, hodnota S/Q (cesta v km rozdělena na spotřebu paliva v litrech) nemůže byt tak používaná, protože pro ni neexistuje etalon, takže její je těžko ocenit. A pro účinnost etalonem je jednička, protože jak je známo, čím blíže je účinnost k jedničce, tím je lip. Zvýšeni rychlosti nad normu je nejen nebezpečné, ale také vede k neproduktivně spotřebě paliva. Jak je známo, za velkých rychlosti je velmi vysoká částka paliva, která je vytracena na zdoláni odporu vzduchu.

Určení metod oceňování spotřeby paliva. Analytická metoda. V současné době existuji různé způsoby oceňovaní spotřeby paliva automobilem. Nejvíc používaná je analytická metoda, která má v podstatě takový vzorec: kde Q s – měrná spotřeba paliva, l/km; Q – množství spotřebovaného paliva, l; S – projeta autem vzdálenost, km; G – hodinová spotřeba paliva motorem, kg/l; v – rychlost auta, m/s,  – hustota paliva, kg/l. Existuje také metoda, která má v podstatě používaní zvláštních koeficientu účinnosti motoru. Z hlediska fyziky taková metoda je správná, ale vypočet takových hodnot pro každý motor zvlášť bude dost těžkým, a vzorec – příliš složitým. Kvůli tomu jednoduše bude používat jinou metodu pro vypočet hodnoty G. Ona nezahrnuje parametry motoru, co je povoleno při provozu konkrétního auta.

Grafoanalytická metoda Jak vidíme, vzorce pro spočítaní spotřeby paliva na jednotu projeté vzdálenosti jsou identické. Ale úkol pro spočítaní teto hodnoty lze zjednodušit, jestliže použit graf charakteristiky zatíženi, který představuje vztah mezi hodinovou spotřebou paliva a efektivním výkonem motoru při různém počtu otáček. Nabízíme takový graf pro stejný automobile GAZ-24 Volga. Kdy známe hodinovou spotřebu paliva, lze prostě určit také spotřebu paliva na jednotku vzdálenosti. Z grafu, kdy výkon je 34,8 kW, hodinová spotřeba paliva bude 13,7 kg/h. Víme, že hustota paliva je 0,74 kg/l a rychlost auta je 25 m/s. Co znamená, že při rychlosti 25 m/s a jiných stálých podmínek, na vzdálenost 1 km auto bude potřebovat 0,2 litrů paliva. Tato hodnota má velký vyznám při běžném provozu auta, nejen pro dopravci, ale i pro každého řidiče. Každý řidič chce vědět přesně, kolik bude potřebovat benzinu, abych projet svou cestu, a bude-li mu stačit paliva v nádrži. Dany vypočet je mnohem jednodušší, než analyticky. Vzhledem k tomu, je užitečně každé auto vybavit palubním počítačem, který bych umožnil řidičovi vidět momentální spotřebu paliva, průměrnou spotřebu paliva, účinnost, výkon auta, průměrnou rychlost a jiné hodnoty, kteří lze spočítat z těchto. Zkušebny řidič bude mít možnost zlepšovat rychlostní poměr auta, snížit spotřebu paliva a spolu s tím bude vidět celkový stav vozovky, co muže oznámit na příslušný úřad. Provozovatel (dopravce) bude vědět hodnoty, podle kterých muže zlepšovat kvalitu provozu a odpornost svých řidičů.

Ekonomické odůvodnění výše jízdného z pozice práv a zájmu spotřebitele Na trhu se prodávají zboží nebo služby, jedním z druhu služby je také služba dopravy, cestujících nebo nákladů. Ale co vlastně je objektem dané služby? Je známo, že automobil při převozu cestujících nebo nákladů pohybuje spolu s nimi. Na normálním (dokonale konkurenčním) trhu vztahy mezi dodavatelem služby (autodopravci) a spotřebitelem mají byt ziskové pro obě strany a spolu s tím průhledni. Ale to bude možné jen za podmínek, kdy dopravce bude přesně vědět, jaké služby on nabízí a jakou výše jižného on má brat, a spotřebitel – za co vlastně on má platit. Důležitou otázkou při normovaní spotřeby paliva je výběr ukazatele normovaní. Pro všichni druhy aut, včetně autobusů, jako normovaná hodnota je doporučeno používat spotřebu paliva na jednotku vykonané autem užitečné mechanické práci. Tuto jednotku je účelně spočítat na základě hodnoty účinnosti auta, protože účinnost je souhrn všech hodnot palivové hospodárnosti auta. Takový přistup k vypočtu výše jízdného je průhledný a stanoví přesně, kolik a za co musí zaplatit spotřebitel dopravci. On je užitečný také i pro vlastně dopravce, protože on ví, jakou mechanickou práci vykonali jeho dopravní prostředky. Z hlediska fyziky takový přistup také je lepši, protože automobil vykonává ne nějakou abstraktní práci z posunuti hmotnosti nákladů na nějakou vzdálenost, ale vykonává mechanickou práci z pohybu, zdrojem které je motor. Z toho plyne, že bylo bych užitečné používat na autech měřič vykonané mechanické práci, a podle jeho výsledků počítat cenu jízdného.

Závěr Během napsáni diplomové práci já se naučil vypočítat základní hodnoty hospodárnosti automobilu, účinnosti, hodnoty spotřeby paliva, a hodnoty výše jízdného. Všichni hodnoty v souhrnu tvoří komplexní charakteristiku (popis) auta z hlediska fyziky a jsou používané k různým potřebám. Automobil je pohyblivým zdrojem mechanické energie, která je pak používaná k pohybu cestujících nebo nákladů. Pro efektivní fungováni automobilové dopravy je třeba neustále zlepšovat současné auta (jejich účinnost), a vozovky (abych zmenšit jejich odpor). Veškerá hodnoty, kteří popisuji fungováni automobilu, lze spočítat analytickou metodou, nebo podle grafů. Poslední metoda je vice názorná nejen pro dopravci, ale také pro spotřebitele. Mým návrhem pro zlepšovaní automobilové dopravy bylo bych zavaděni alternativních pohonu (hybridních a elektrických), kteří mají mnohem větší účinnost a menši ztráty, zmenšeni celkové hmotnosti aut pro zvětšeni poměru vlastní hmotnosti auta a hmotnosti jeho nosnosti. Také je třeba neustále zlepšovat kvalitu vozovek, stavit co nejvíce silnic bez křižovatek, abych zvětšit průměrnou rychlost aut a zmenšit spotřebu energie.

Děkuji za pozornost! Nějaké dotazy?