zelená linka: 800 260 500 Prioritní osa 1 – Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Advertisements

1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Společný regionální operační program Priorita 1 Regionální podpora podnikání Opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech Priorita 2 Regionální.
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Ministerstvo zemědělství Odbor Řídící orgán OP.
Operační program Infrastruktura – část životní prostředí Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor životního prostředí.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
POVODŇOVÉ PLÁNY Ing. Jiří Baloun
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Úvod do problematiky OPŽP
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Aktuální výzvy OPŽP Josef Pikálek Liberec.
Seminář V rámci projektu „Čisté povodí Svratky“ - Problematika zatížení vodních nádrží fosforem, zkušenosti s odstraňováním fosforu, možnosti.
Připravované výzvy Lucie Pudivítrová odbor fondů EU, MŽP.
Koncepce environmentální bezpečnosti
OP ŽP Anna Limrová Samostatný odbor OP ŽP.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Možnosti financování protipovodňových.
STUDIE PROVEDITELNOSTI FARSKÉHO A BORECKÉHO POTOKA MĚSTO PLANÁ NAD LUŽNICÍ strana 1 STUDIE PROVEDITELNOSTI PŘÍRODĚ BLÍZKÝCH PROTIPOVODŇOVÝCH OPATŘENÍ V.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Informace o stavu prací na II. plánovací cyklus Zpracovali: Ing. Mgr. Michal Pravec, Ing. Martin Pytloun.
Integrovaný operační program Konference „Bezpečná Evropa“ Hradec Králové.
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
Opatření 2.2. Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Plány pro zvládání povodňových rizik
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Zlepšování kvality vod a snižování rizika povodní
SUCHÁ NÁDRŽ DUBNICE – JEŠTĚDSKÝ POTOK PROJEKTOVÁ DOKUMENTACE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
zelená linka: Operační program Životní prostředí
zelená linka: Finanční možnosti čerpání z Operačního programu Životní prostředí na vodu.
Možnosti financování adaptačních opatření – Operační program Životní prostředí Přednášející: Datum: Ing. Jan Pištěk
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
zelená linka: Zkušenosti SFŽP s posuzováním nákladovosti projektů Operačního programu ŽP.
zelená linka: Dočerpání OPŽP & představení nového OPŽP Seminář OPŽP pro potenciální žadatele.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM (IROP) - možnost získání FINANČNÍ PODPORY pro pořízení územně plánovacích dokumentů - alokace 46 mil. EUR 1.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Ing. Lucie Veselá.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Vodní režim krajiny v územním plánování Petr Birklen AOPK ČR.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Pozemkové úpravy nástroj pro obnovu a ochranu krajiny.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
zelená linka: OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 2014 – 2020 KONFERENCE POVODNĚ A HOSPODAŘENÍ S VODOU Financování.
Opatření vázaná na vodu v SC 4.3
Prioritní osa 1, Specifický cíl 1.1; 1.2
Možnosti financování činnosti MAS
Stav odkanalizování v obcích Zlínského kraje Odbor životního prostředí a zemědělství Ing. Dana Zápecová vedoucí oddělení vodního hospodářství Duben.
Provozování vodohospodářské infrastruktury
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Pracovní skupina Protipovodňová opatření
Dotační program vodohospodářské infrastruktury
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Specifický cíl 4.4 – Zlepšit kvalitu prostředí v sídlech
OPŽP PO 4 Specifický cíl 4.1 a 4.2
AOPK ČR – Regionální pracoviště Správa CHKO Slavkovský les
Dotace Kraje Vysočina v oblasti vodního hospodářství
PRIORITNÍ OSA 3 OPŽP
1. Workshop pořizovatelů a projektantů k územní studii krajiny Kofinancování územní studie krajiny z NPŽP Petra Kolářová Odbor obecné ochrany přírody.
Operační program Životní prostředí 2014 – 2020
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
4.4.1: Revitalizace funkčních ploch a prvků
Regenerace sídlišť Regenerace sídlišť Úprava veřejných prostranství
Transkript prezentace:

zelená linka: Prioritní osa 1 – Zlepšování kvality vody a snižování rizika povodní

Investiční priorita 2 prioritní osy 1 Podporování přizpůsobení se změně klimatu, předcházení rizikům a řízení rizik podporou investic zaměřených na řešení konkrétních rizik, zajištěním odolnosti vůči katastrofám a vývojem systémů pro zvládání katastrof Specifický cíl 1.3 – Zajistit povodňovou ochranu intravilánu Aktivita – Zprůtočnění nebo zvýšení retenčního potenciálu koryt vodních toků a přilehlých niv, zlepšení přirozených rozlivů Aktivita – Hospodaření se srážkovými vodami v intravilánu a jejich další využití namísto jejich urychleného odvádění kanalizací do toků Aktivita – Obnovení, výstavba a rekonstrukce, případně modernizace vodních děl sloužící povodňové ochraně Aktivita – Stabilizování a sanace svahových nestabilit ohrožujících zdraví, majetek a bezpečnost obsažených v „Registru svahových nestabilit“ 2

Aktivita – Zprůtočnění nebo zvýšení retenčního potenciálu koryt vodních toků a přilehlých niv, zlepšení přirozených rozlivů Výše podpory – 85 % Typy podporovaných projektů: realizace opatření podporujících přirozený tlumivý rozliv povodní v nivách (např. snížení kapacity koryta a rozliv do údolní nivy, vytváření povodňových koryt, tůní), zvýšení kapacity koryta složeným profilem, vložení stěhovavé (meandrující) kynety pro běžné průtoky v intravilánu obcí, úpravy nevhodného opevnění, zvýšení členitosti a zlepšení morfologie koryta vodních toků, na některých místech s tvorbou mokřin a tůní, umožnění povodňových rozlivů do nivních ploch (v intravilánu tzv. povodňové parky, v extravilánu do volné krajiny). 3

Specifická kritéria přijatelnosti pro aktivitu Soulad se státní politikou plánování v oblasti vod a směrnicemi Evropského parlamentu a Rady Návrh revitalizované kynety koryta zajišťuje v rozsahu území využitelného pro revitalizaci zlepšení současného ekologického stavu vod (úprava kynety do potenciálního geomorfologického typu přirozeného toku), migrační prostupnost a potřebný transport splavenin. Projekt zachovává (případně zvyšuje) průtočnou kapacitu stanovenou pro danou obec či město a nezvyšuje povodňové nebezpečí. Projekt obsahuje posouzení transformačního účinku protipovodňového opatření a nezhoršuje povodňové riziko dále po toku. Projekt je v souladu s aktuální platnou metodikou Ministerstva životního prostředí, která stanoví postup při navrhování přírodě blízkých protipovodňových opatření, zveřejněnou na 4

Aktivita – Hospodaření se srážkovými vodami v intravilánu a jejich další využití namísto jejich urychleného odvádění kanalizací do toků Výše podpory – 85 % Typy podporovaných projektů: Mezi podporované typy projektů patří například: plošná povrchová vsakovací a retenční zařízení doplněná zelení (průleh, nádrž), podzemní vsakovací a retenční prostory vyplněné štěrkem nebo prefabrikáty, vsakovací šachty, podzemní retenční nádrže s regulací odtoku do povrchových vod nebo kanalizace. 5

Specifická kritéria přijatelnosti pro aktivitu Soulad se státní politikou plánování v oblasti vod a směrnicemi Evropského parlamentu a Rady V případě podzemních prostor a nádrží projekt obsahuje předčištění na vtoku do objektu a bezpečnostní přeliv. V případě vsaku projekt obsahuje hydrogeologické posouzení. Není přípustný hluboký vsak z budovaných zařízení. Hospodaření se srážkovými vodami je řešeno v území se stávající zástavbou a z převážné části se zástavbou nekomerčního (nepodnikatelského) charakteru. Projekt obsahuje posouzení transformačního účinku protipovodňového opatření a snižuje povodňové riziko v zastavěném území. 6

Aktivita – Obnovení, výstavba a rekonstrukce, případně modernizace vodních děl sloužící povodňové ochraně Výše podpory – 85 % Typy podporovaných projektů: výstavba ochranných nádrží (suchých nádrží, retenčních nádrží, poldrů), vybudování nebo rekonstrukce bezpečnostních přelivů vodních nádrží. Oprávnění žadatelé - výjimky: nestátní neziskové organizace (obecně prospěšné společnosti, nadace, nadační fondy, ústavy, spolky) – kromě opatření výstavby suchých nádrží fyzické osoby podnikající (pouze na opatření – vybudování nebo rekonstrukce bezpečnostních přelivů vodních nádrží) 7

Ochranné nádrže Ochrannou nádrží se rozumí: Suchá nádrž – Vodní nádrž určená k ochraně před účinky povodní, ve které je celkový objem nádrže téměř shodný se součtem ovladatelného a neovladatelného ochranného prostoru; plní retenční funkci a snižuje povodňový průtok ve vodním toku; může mít v poměru k celkovému objemu zanedbatelné stálé nadržení, které plní krajinotvornou či ekologickou funkci. Retenční nádrž – Vodní nádrž určená k ochraně před účinky povodní, která plní retenční funkci a snižuje povodňový průtok ve vodním toku, a ve které objem prostoru stálého nadržení je menší než 20 % celkového objemu nádrže; hladina stálého nadržení přitom plní funkci zajišťující zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti hráze vodní nádrže. Poldr – Uměle vytvořený prostor přiléhající k vodnímu toku, který při povodni zadržuje vodu, plní retenční funkci a snižuje tak povodňový průtok ve vodním toku; po průchodu povodňové vlny se ochranný prostor vyprázdní; záplavová oblast se obvykle zemědělsky nebo lesnicky využívá. 8

Specifická kritéria přijatelnosti pro aktivitu Soulad se státní politikou plánování v oblasti vod a směrnicemi Evropského parlamentu a Rady Projekt obsahuje posouzení transformačního účinku protipovodňového opatření a snižuje povodňové riziko v zastavěném území. Projekt je v souladu s aktuální platnou metodikou Ministerstva životního prostředí, která stanoví postup při navrhování přírodě blízkých protipovodňových opatření, zveřejněnou na 9

Aktivita Stabilizování a sanace svahových nestabilit ohrožujících zdraví, majetek a bezpečnost obsažených v „Registru svahových nestabilit“ Výše podpory – 85 % Typy podporovaných projektů: stabilizování a sanace svahových nestabilit ohrožujících zdraví, majetek a bezpečnost, které jsou evidovány a kategorizovány v „Registru svahových nestabilit“. 10

Specifická kritéria přijatelnosti pro aktivitu Svahová nestabilita bude v aktuálním odborném posouzení Českou geologickou službou (ČGS) při zaregistrování nového objektu do Registru svahových nestabilit zařazena do kategorie III (nejvyšší nebezpečí). Aktivace svahové nestability bude způsobena přírodními vlivy (geologická stavba, počasí, odtokové poměry, vegetace apod.). 11

Investiční priorita 2 prioritní osy 1 Specifický cíl 1.4 – Podpořit preventivní protipovodňová opatření Opatření zaměřená na prevenci a ochranu obyvatel, majetku, kulturního dědictví a životního prostředí před účinky povodní a zajištění zlepšení rychlosti a kvality informací v době povodně. Aktivita – Analýza odtokových poměrů včetně návrhů možných protipovodňových opatření Aktivita – Budování, rozšíření a zkvalitnění varovných, hlásných, předpovědních a výstražných systémů na celostátní úrovni, digitální povodňové plány Aktivita – Budování a rozšíření varovných, hlásných, předpovědních a výstražných systémů na lokální úrovni, digitální povodňové plány 12

Aktivita – Analýza odtokových poměrů včetně návrhů možných protipovodňových opatření Výše podpory – 85 % Typy podporovaných projektů: zpracování podkladů pro stanovení záplavových území a map povodňového ohrožení, zpracování podkladů pro vymezení území ohroženého zvláštní povodní, zpracování podkladových analýz na státní a regionální úrovni pro 2. období plánování dle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/60/ES, o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik (aktualizace vymezení oblastí s významným povodňovým rizikem, mapy rizik a mapy povodňového nebezpečí, návrhy efektivních opatření jako podklad pro plány pro zvládání povodňových rizik, dokumentace oblastí s významným povodňovým rizikem, zpracování podkladů pro aktualizaci plánů pro zvládání povodňových rizik), studie odtokových poměrů včetně návrhů možných protipovodňových opatření v oblastech s potenciálním povodňovým rizikem, jako podklad pro následnou realizaci vybraných protipovodňových opatření včetně přírodě blízkých protipovodňových opatření. 13

Specifická kritéria přijatelnosti pro aktivitu Projekt je v souladu s aktuální platnou metodikou Ministerstva životního prostředí, která stanoví postup při navrhování přírodě blízkých protipovodňových opatření, zveřejněnou na 14

Aktivity a – Budování a rozšíření (1.4.2 – i zkvalitnění) varovných, hlásných, předpovědních a výstražných systémů na celostátní a lokální úrovni, digitální povodňové plány Výše podpory – 85 %, pro opatření budování varovných systémů – 70 % Typy podporovaných projektů: budování a modernizace systému předpovědní povodňové služby včetně budování a modernizace měřicích stanic, budování a rozšíření varovných a výstražných systémů v rámci hlásné povodňové služby na státní, regionální a místní úrovni, tvorba digitálních povodňových plánů včetně naplňování sdílených databází Povodňového informačního systému. 15

Specifická kritéria přijatelnosti pro aktivity a Projekt obsahující opatření budování či rozšíření varovných a výstražných systémů ochrany před povodněmi je v souladu s platnou příručkou „Lokální výstražné a varovné systémy v ochraně před povodněmi“, zveřejněnou na Projekt obsahující opatření zpracování, aktualizování či rozšíření digitálního povodňového plánu je v souladu s platnou „Metodikou pro tvorbu digitálních povodňových plánů“, zveřejněnou na a obsahově této metodice odpovídá. 16

Alokace OPŽP 2014 – 2020 pro specifické cíle 1.3 a 1.4 Pro specifický cíl 1.3 se předpokládá využití přibližně 30 % alokované částky pro prioritní osu 1, více než polovina alokované částky specifického cíle je určena na zprůtočnění nebo zvýšení retenčního potenciálu koryt vodních toků a přilehlých niv a zlepšení přirozených rozlivů. Pro specifický cíl 1.4 se předpokládá využití přibližně 10 % alokované částky pro prioritní osu 1 více než polovina alokované částky specifického cíle je určena na budování, rozšíření a zkvalitnění předpovědních, výstražných a varovných systémů protipovodňové ochrany na lokální i celostátní úrovni a dále na tvorbu digitálních povodňových plánů. 17

Alokace OPŽP 2014–2020 pro specifické cíle 1.3 a CELKEM € PRIORITNÍ OSA 1 (29,15 %) € Specifický cíl 1.1 (45,00 %) € Specifický cíl 1.2 (15,00 %) € Specifický cíl 1.3 (30,00 %) € Specifický cíl 1.4 (10,00 %) €

Výzvy pro specifické cíle 1.3 a 1.4 Výzva č. 3 – příjem žádostí od do Specifický cíl 1.3 – aktivita a Povinné indikátory – Objem retardované dešťové vody (m 3 ), Plocha nově stabilizovaných objektů svahových nestabilit (ha) Alokace 300 mil. Kč Výzva č. 4 – příjem žádostí od do Specifický cíl 1.4 – aktivita Povinné indikátory – Počet obcí s digitálním povodňovým plánem, Počet obyvatel chráněných opatřením proti povodním Alokace 200 mil. Kč 19

Specifické přílohy k žádosti o podporu Stanovisko Ředitelství hasičského záchranného sboru příslušného kraje (budování a modernizace varovných systémů) Stanovisko vodohospodářského dispečinku místně příslušného podniku Povodí, s. p. (pořízení srážkoměrů nebo zařízení pro monitoring výšky hladiny ve vodních tocích) Stanovisko odboru hydrologie místně příslušné pobočky ČHMÚ (pořízení srážkoměrů nebo zařízení pro monitoring výšky hladiny ve vodních tocích) PD v úrovni pro stavební povolení nebo vyšší včetně položkového rozpočtu Stavební práce - čestné prohlášení žadatele a zpracovatele rozpočtu, v jaké cenové úrovni vůči použitému ceníku stavebních prací byl rozpočet vypracován Geotechnické posouzení - zatížení ŽP realizací, popis nebezpečnosti jevu (kategorie rizika I, II, III), charakter vzniku svahové nestability, délka přepokládané doby stabilizace po provedení opatření 20

Specifické přílohy k žádosti o podporu Doklad, že opatření je konkrétně obsažené v Plánu oblastí povodí, Plánu pro zvládání povodňových rizik nebo Plánu dílčího povodí, úseku vodního toku s významným povodňovým rizikem nebo v rizikovém území při přívalových srážkách – bodové zvýhodnění Doložení hodnoty stavby, která bude zabezpečena (stabilizace a sanace svahových nestabilit) – posouzení odborně způsobilou osobou 21

Děkuji za pozornost. Ing. Lukáš Šamberger vedoucí oddělení Oddělení II, Odbor ochrany přírody Státní fond životního prostředí ČR Ministerstvo životního prostředí - Státní fond životního prostředí ČR - Agentura ochrany přírody a krajiny ČR -