Poměrní ukazatelé Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Advertisements

Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
10. SEMINÁŘ INDUKTIVNÍ STATISTIKA 3. HODNOCENÍ ZÁVISLOSTÍ.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Umořování dluhu Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
Induktivní statistika
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Výnosy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Autor: Ing. Alice Horáčková
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Lineární funkce - příklady
Lomené algebraické výrazy
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Statistické pojmy. Statistické pojmy Statistika - vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter Pojem statistika slouží k.
Téma 11: Finanční plánování
Algoritmizace - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Charakteristiky variability
8.1 Aritmetické vektory.
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZLOMKY I. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
Makroekonomie E 7 - otázky.
Pracovní list Bod zvratu.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Odměňování zaměstnanců
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Poměr v základním tvaru.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
Kvadratické nerovnice
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Lomené algebraické výrazy
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_02_Zlomky
Rovnice základní pojmy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Příprava na 1. čtvrtletní písemnou práci
Lomené algebraické výrazy
Zlomky Násobení zlomků..
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
Poměr v základním tvaru.
Lomené algebraické výrazy
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Lineární funkce a její vlastnosti
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Transkript prezentace:

Poměrní ukazatelé Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Poměrný ukazatel Poměrný ukazatel znázorňuje výsledek, který získáme poměrem (podílem) dvou veličin: - srovnávaná veličina - základ Volba základu je dána účelem srovnávání. srovnávaná hodnota základ = poměrný ukazatel

Poměrný ukazatel Rozlišujeme ukazatele: - stejnorodé ukazatel, který má v čitateli i ve jmenovateli veličiny se stejným pojmenováním, výsledek vyjadřujeme v procentech (např. splnění plánu výroby) - různorodé ukazatel, který má v čitateli i ve jmenovateli veličiny s různým pojmenováním (např. hektarové výnosy, hustota obyvatelstva)

Poměrný ukazatel stejnorodý Příklad: Ve třídě 2. C studuje celkem 29 studentů, z toho je 8 chlapců. Ve třídě 2. D studuje 20 studentů, z toho 6 chlapců. V které třídě je vyšší % zastoupení chlapců? 2. C 8 / 29 * 100 = 27,59 % 2. D 6 / 20 * 100 = 30,00 % Do třídy 2. C chodí více chlapců, ale % zastoupení chlapců je podle výpočtu vyšší ve třídě 2. D.

Poměrný ukazatel různorodý Příklad: Brigádník Adam nasbíral za 8 hodin 36 košíčků jahod. Brigádník Bedřich nasbíral na stejné brigádě za 6 hodin 30 košíčků jahod. Zjistěte hodinový výkon obou brigádníků? Adam 36 / 8 = 4,5 [košíčků/hod] Bedřich 30 / 6 = 5 [košíčků/hod] Vyšší hodinový výkon docílil brigádník Bedřich.

Poměrný ukazatel struktury (složení) Vyjadřuje podíl - jedné části, - několika částí, - všech částí na celku, do kterého patří. část celek * 100

Poměrný ukazatel struktury (složení) Příklad: Porovnejte procentuální zastoupení jednotlivých rodinných stavů ve vzorku dat.

Poměrný ukazatel splnění plánu Vyjadřuje vztah mezi dosaženou skutečností a určitým předpokladem (plánem). skutečnost plán * 100 Příklad: - poměr skutečné ceny a kalkulované ceny - poměr skutečné výroby a plánované výroby

Poměrný ukazatel splnění plánu Příklad: Denní plán výroby osobních automobilů je 550 kusů. Ve skutečnosti bylo za den vyrobeno 530 aut. Vypočtěte splnění denního plánu výroby Denní plán výroby osobních aut byl splněn pouze na 96,36 %. (Plán nebyl splněn.) Zdůvodněte, proč nebyl splněn denní plán výroby osobních automobilů. * 100 = 96,36 %

Poměrný ukazatel splnění plánu Používá se i při hodnocení za delší časové období (kumulativní podoba). Příklad: Čtvrtletní plánovaná a skutečná výroba počítačů je vykázána v tabulce. Vypočtěte čtvrtletní ukazatel splnění plánu v absolutní a kumulativní podobě.

Poměrný ukazatel splnění plánu Řešení:

Poměrný ukazatel vývoje Sleduje vývoj číselných veličin v čase: - pohyb cen pohonných hmot - pohyb nemocnosti u zaměstnanců - pohyb počtu nezaměstnaných v okrese Srovnání provádíme u veličin za delší časové období.

Poměrný ukazatel vývoje se stálým základem neboli bazický index (S) Spočívá v porovnávání se stále stejnou hodnotou (základem srovnání = 100 %). X 0 X 1 X 2 X 3 X n S1S1 S1S1 S1S1 S3S3 SnSn S2S2

Poměrný ukazatel vývoje se stálým základem Bazický index S znázorňuje poměr číselných hodnot srovnávaného a základního období. Není-li uvedeno jinak, považuje se za základ 1. hodnota v řadě. Index vynásobíme 100 a získáme index v %. X i X 0 * 100 (i = 0, 1, 2,...., n-1, n) S i =

Poměrný ukazatel vývoje se stálým základem Příklad: Pomocí poměrných ukazatelů vývoje se stálým základem posuďte vývoj prodeje počítačů ve firmě HW.

Poměrný ukazatel vývoje se stálým základem Řešení:

Poměrný ukazatel vývoje s pohyblivým základem neboli řetězový index (T), označovaný někdy jako tempo růstu Spočívá v porovnávání dvou po sobě následujících období. X 0 X 1 X 2 X X n-1 X n T 1 T 2 T 3 T n

Poměrný ukazatel vývoje s pohyblivým základem Index vynásobíme 100 a získáme výsledek v %. T i = * 100 (i = 1, 2, 3, , n-1, n) X i X i-1

Poměrný ukazatel vývoje s pohyblivým základem Pro charakteristiku celkového vývoje jedním číslem musíme zjistit průměrný koeficient růstu – geometrický průměr, X g. = symbol součinu

Poměrný ukazatel vývoje s pohyblivým základem Příklad: Pomocí poměrných ukazatelů vývoje s pohyblivým základem posuďte čtvrtletní vývoj prodeje počítačů ve firmě za minulý rok. Vypočtěte průměrné čtvrtletní tempo růstu prodeje počítačů.

Poměrný ukazatel vývoje s pohyblivým základem Řešení:

Poměrný ukazatel vývoje s pohyblivým základem Řešení: Průměrné čtvrtletní tempo růstu prodeje počítačů je 120,9 %. Tržby se zvyšovaly oproti předcházejícímu měsíci vždy o 20,9 %.

Poměrný ukazatel vývoje s pohyblivým základem Řešení:

Charakteristiky variability Použitá literatura: www stránky: „google.cz“ Burda Z.: Statistika pro obchodní akademie Burda Z.: Příklady ze statistiky a jejich řešení Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí