RWE Transgas 9/24/2016PAGE 1 Změny energetické legislativy v oblasti plynárenství Mgr. Ing. Pavel Dočekal Head of Regulatory Affairs RWE Transgas, a.s.
PAGE 2 Změny národní energetické legislativy jsou ovlivněny legislativou evropskou V červnu 2009 Evropská unie přijala 3. energetický balíček, který je potřeba implementovat do 3. března 3. energetický balíček má docílit větší liberalizace a integrace energetických trhů v EU. Hlavními tématy jsou: –Unbundling TSO –Ochrana spotřebitele –Posílení pravomocí ERÚ Nové nařízení o bezpečnosti dodávek zemního plynu ukládá energetickým společnostem působícím na území členských států EU povinnost zajistit minimální standardy bezpečnosti dodávek pro skupinu „chráněných zákazníků“.
PAGE 3 Členským státům je uložena povinnost zavést přísná pravidla mající za cíl dále oddělit přepravu plynu od výroby a obchodu s plynem („unbundling“). Požadavky na unbundling provozovatele přepravní soustavy V souvislosti s oddělením provozovatele přepravní soustavy 3. energetický balíček umožňuje členským státům volbu mezi vlastnickým oddělením, zřízením nezávislého systémového operátora („ISO“) nebo nezávislého provozovatele přepravní soustavy („ITO“). Model „ITO“ preferovaný pro ČR dále posiluje nezávislost provozovatele přepravní soustavy v rámci dosavadních vlastnických struktur. VýhodyNevýhody –Kompromis mezi zájmem na další liberalizaci energetických trhů a ochranou vlastnictví –Administrativní náročnost –Ztráta synergií
PAGE 4 Unbundling TSO: Omezení poskytování služeb Nevýhody –Dodatečné náklady –Nemožnost spolupráce mezi PPS a ostatními provozovateli ze skupiny RWE Poskytování služeb vertikálně integrovaným podnikatelem (VIU) vůči ITO je zakázáno. ITO je oprávněn poskytovat služby VIU pouze za předpokladu, že poskytování takových služeb nevede k diskriminaci ostatních účastníků trhu a nenarušuje hospodářskou soutěž. Zákaz Pouze se souhlasem ERÚ 2. energetický balíček 3. energetický balíček VERTIKÁLNĚ INTEGROV ANÝ PODNIKATEL ITO NEZÁVISLÝ PPS („ITO“) ENERGETICKÝ KONCERN VERTIKÁLNĚ INTEGROV ANÝ PODNIKATEL
PAGE 5 3. energetický balíček zavádí striktní omezení (tzv. „cooling-off periods“) související s jmenováním členů statutárních orgánů ITO. Unbundling TSO: Omezení výkonu funkce vedoucích zaměstnanců nezávislého provozovatele přepravní soustavy Nevýhody –Významné omezení lidských zdrojů pro ITO/vertikálně integrovaného podnikatele Na pozici vedoucího zaměstnance ITO může být jmenována pouze osoba, která v posledních 3 letech/6 měsících přede dnem jejího jmenování nevykonávala srovnatelnou funkci ve VIU. Vedoucí zaměstnanci ITO a osoby podřízené vedoucím zaměstnancům ITO v záležitostech týkajících se provozu, údržby a rozvoje přepravní soustavy jsou povinny se po dobu 4 let ode dne odvolání z funkce zdržet výkonu kterékoli ze srovnatelných funkcí ve VIU.
PAGE 6 Ochrana spotřebitele Energetický ombudsman Změna smluvních podmínek VýhodyNevýhody –Zvýšení informovanosti a práv spotřebitelů ve vztahu k dodavatelům energie –Komplikovanost rozhodovacích procesů –Nárůst administrativních nákladů Kontrolní seznam spotřebitele energie Plynárenské společnosti musí vypracovat přístupný a pro uživatele srozumitelný kontrolní seznam spotřebitele energie. Členské státy jsou povinny zajistit účinný mechanismus pro mimosoudní vyrovnávání sporů, např. pomocí institutu energetického ombudsmana. Je posíleno právo zákazníka odstoupit od smlouvy v případě rozhodnutí dodavatele upravit smluvní podmínky nebo ceny dodávky plynu.
PAGE 7 Posílení pravomocí Energetického regulačního úřadu V působnosti ERÚ je nově podpora hospodářské soutěže. Energetický regulační úřad bude provádět šetření soutěžních podmínek na trzích s plynem za účelem zjištění, zda na těchto trzích existuje účinná hospodářská soutěž nebo zda tyto trhy řádně fungují. Na návrh zákazníka bude ERÚ mimo jiné rozhodovat spory mezi zákazníkem a držitelem licence o splnění povinností ze smluv o dodávce plynu. Pravomoci v oblasti ochrany hospodářské soutěže Řešení sporů VýhodyNevýhody –Posílení pravomocí v oblasti regulace síťových činností –Nejasné rozdělení kompetencí mezi ERÚ a ÚOHS –Komplikovanost rozhodovacích procesů
PAGE 8 Do konce roku 2010 má vstoupit v platnost nové evropské nařízení o bezpečnosti dodávek, které má za cíl posílit připravenost EU na krizové situace. Nařízení o bezpečnosti dodávek zemního plynu Jedním z hlavních opatření je pravidlo N-1, dle kterého v případě narušení jediné největší plynárenské infrastruktury musí zbývající infrastruktura pokrýt celkovou poptávku po plynu v den výjimečně vysoké poptávky, ke které dochází jednou za každých 20 let. TSO musí rovněž zajistit zpětný tok plynu na všech přeshraničních bodech plynárenské soustavy. Standard pro dodávky ukládá plynárenským podnikům povinnost přijmout opatření pro zajištění dodávek plynu chráněným odběratelům v konkrétních případech. VýhodyNevýhody –Zajištění jednotného bezpečnostního standardu a rovných podmínek pro obchodníky –Kontrola plnění bezpečnostních standardů
PAGE 9 Výstavba energetické infrastruktury je klíčová z pohledu posílení energetické bezpečnosti. Návrh novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury Návrh novely zákona č. 416/2009 Sb.,o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, rozšiřuje aplikovatelnost tohoto zákona i na energetickou infrastrukturu. Hlavním přínosem existujícího zákona a jeho novely pro výstavbu infrastruktury je tak především zjednodušení postupu vyvlastnění a možnost omezení odkladného účinku odvolání proti rozhodnutí o vyvlastnění. Výhody –Urychlení/možnost realizace klíčových energetických projektů, které jsou ve veřejném zájmu
PAGE 10 Pozitivně vnímané legislativní změny jsou změny, které: –Jsou předvídatelné; –Respektují tržní mechanismy; –Vytvářejí rovné podmínky pro podnikání; –Zachovávají kontinuitu; –Jsou provázané s ostatními právními normami. Nezbytné jsou legislativní změny, které jsou zároveň předpokladem pro naplnění jiných zákonných povinností (např. povinnost výstavby energetické infrastruktury). Prosazení zájmu členských států (ČR) vyžaduje intenzívní zapojení do legislativního procesu v rámci evropských institucí. Závěr