Vypracoval: Radek Navrátil Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:11.12.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co vidíme na obloze?.
Advertisements

Planetky, měsíce planet
Mateřská škola u Bílého králíka, s. r. o
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Stavební fyzika 1 (světlo a zvuk 1)
Narušování souvislostí v biosféře  S vývojem společnosti souvisí rozvoj energetiky, průmyslu a dopravy,  chemizace a mechanizace zemědělství i lesního.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Kyselý déšť.
Rozptyl světla Rayleighův rozptyl Miroslav Blabla 9.A.
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Životní prostředí klady vs. zápory.
Spánek Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Tomáš Novotný, 2.L SPŠE Olomouc
Měsíc Lukáš Poledník KVA.
ČASTÉ NEINFEKČNÍ NEMOCI- úvod
SLUNEČNÍ TEPLO A SVĚTLO
ZEMĚ výjimečná? ...nebo jen jedna z mnoha?.
Země Měsíc Slunce Sluneční soustava
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
VODA.
Předmět: Biologie Obor: Technické lyceu Vyučující: Mgr. Kašpar Ludvík Třída: 2L Školní rok: 2014/15 Jméno: Zajonc Petr Předmět: Biologie Obor: Technické.
VY_32_INOVACE_11_BĚLKOVICE-LAŠŤANY_Př-4. ročník
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Ekosystémy přírodní a umělé
1 Konference „Ekologická daňová reforma“ Ekologické daně a teplárenství I. Miroslav Krejčů.
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
VESMÍR A HVĚZDY.
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
BOZP – Práce s počítačem
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
Souhvězdí.
RYBNÍK JAKO CELEK.
Přelidnění Vypracoval: Lubomír Knopp Třída: 2L Předmět: Biologie
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
EKOLOGIE NOCI Pavla Hudcová Pavel Suchan.
1. setkání nového EKOtýmu Jubilejní Masarykovy ZŠ Sedliště
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
VY__III/2__INOVACE__211 FYZIKA. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 7. – 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Globální problémy lidstva. GLOBALIZACE - Co myslíš, že znamená tento pojem? Je abstraktní pojem, který naznačuje „srůstání světa“. Jde o nerovný proces,
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
PŘELIDNĚNÍ ZEMĚ VYPRACOVAL: ŠIMON HARTMANN OBOR: TECHNICKÉ LYCEUMTŘÍDA: 2.L PŘEDMĚT: BIOLOGIEŠKOLNÍ ROK: 2015/16 VYUČUJÍCÍ: MGR. KAŠPAR LUDVÍKDATUM VYPRACOVÁNÍ:
Lídr pro speciální řešení v energetickém průmyslu.
Vypracoval: Jan Žaroský Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Biosféra. obsah  úvod  životní podmínky  vlivy působící na životní podmínky  závislost přírodních krajin na podnebí  kontrolní otázky.
Znečištění vzduchu dopravou
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dvořáček Josef. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Spánek Vypracoval: Michael Hajný Obor: Technické Lyceum
Číslo v digitálním archivu školy
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Fáze Měsíce VY_32_INOVACE_46_Faze_Mesice Autor: Pavlína Čermáková
Šablona VY_52_INOVACE_Z
EU_32_sada 2_07_PV_Počasí-koloběh vody_Duch
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
EVROPSKÝ TÝDEN MOBILITY
Vliv radiace na člověka
SMRT Vypracoval: Michael Brablec Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Les v průběhu roku Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Dotace pro obce na veřejné osvětlení
Fyzika 7.ročník ZŠ Světelné jevy I. Optika Creation IP&RK.
Transkript prezentace:

Vypracoval: Radek Navrátil Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:

Světelné znečištění Pojem světelné znečištění označuje nežádoucí jevy provázející umělé venkovní osvětlení. Dopady světelného znečištění jsou rozmanité a postihují téměř všechny obyvatele vyspělého světa, aniž by si to mnohdy uvědomovali. Světelné znečištění představuje riziko bezpečnostní, zdravotní i ekologické, ochuzuje nás o pohled na hvězdnou oblohu a stojí mnoho peněz i energie – zbytečně.

Plýtvání energií Kromě silnice svítíme i do oken obyvatel přilehlých domů, kromě kostela svítíme i do nebe, kromě zahrady osvětlujeme i blízký les – podobné příklady nacházíme všude kolem sebe. V mnoha případech velká část světla směřuje i do míst, která být osvětlená nemusí, anebo vyloženě nemají. Často je použito osvětlení technicky nevhodné, zbytečně silné, zastaralé nebo málo účinné. Naplno svítíme i pozdě v noci, kdy po ulicích nikdo nechodí. To vše vede ke zbytečnému plýtvání elektrickou energií. Jen za veřejné osvětlení se přitom ročně utratí zhruba 2 miliardy korun z rozpočtu obcí

Noční příroda Život na Zemi je od samého počátku formován střídáním dne a noci, světla a tmy. Rostliny, živočichové i lidé mají tento rytmus zakódovaný hluboko v genech. Mnoho druhů navázalo svůj životní cyklus na periodické změny délky dne během ročních období. Značná část živočichů se přizpůsobila životu ve tmě a je na ní zcela závislá při obživě, migraci nebo rozmnožování. Masivní rozvoj umělého osvětlení v posledních desetiletích však změnil tvář nočního prostředí k nepoznání. Pouliční lampy, výkonné světlomety továren a reklamní panely obchodních center prozářily krajinu a setřely rozdíl mezi dnem a nocí. To ovšem není bez důsledků, pro mnoho druhů fatálních. Hejna hmyzu krouží kolem svítidel až do úhynu vyčerpáním, některé stromy v blízkosti nevhodně situovaných svítidel na podzim včas neshodí listí a zmrznou. Jiné druhy jsou osvětlením naopak zvýhodněny, což narušuje rovnováhu a vazby v celém ekosystému.

Zdravotní rizika Lidský organismus je přizpůsobený pravidelnému dennímu cyklu, jehož nedílnou součástí je spánek. Jeho nedostatek či špatná kvalita vede k pocitu únavy, snížení pozornosti a výkonnosti, významně zhoršuje kvalitu života a může být příčinou vzniku závažných zdravotních komplikací. Častou příčinou snížené kvality spánku jsou civilizační vlivy, mezi které patří i přítomnost nadměrného množství světla v noci. Většina z nás přirozeně spí lépe ve tmě – je to důsledek milionů let vývoje, kdy naši předci spali ve zcela tmavém prostředí. Klíčovou roli zde sehrává “spánkový” hormon melatonin, pro jehož tvorbu je úplná tma nezbytná. Melatonin je zároveň silným antioxidantem, který má patrně i další důležité úlohy, jež jsou předmětem intenzivního výzkumu lékařů: je velmi pravděpodobné, že působí preventivně proti vzniku rakoviny, zpomaluje proces stárnutí a pomáhá proti Alzheimerově či Parkinsonově chorobě.

Bezpečnost Nekvalitní, špatně zvolené, nebo chybně nainstalované osvětlení může nepříjemně oslňovat a vytvářet náhlé přechody mezi silně nasvícenými místy a tmavými stíny. Oslnění vytváří prostor pro vznik nebezpečných situací zejména v dopravě, ale nejen tam. Zejména pro zrak starších osob je nerovnoměrné osvětlení velkou zátěží. Kombinace intenzivního světla a hlubokých stínů může poskytovat příležitost pro nepozorované páchání trestné činnosti, tedy přesný opak toho, čemu by mělo správné osvětlení předcházet.

Hvězdná obloha Zvýšený jas noční oblohy, známý též jako “světelný smog” je jedním z nápadných projevů světelného znečištění. Ve volné přírodě, daleko od civilizace, jsou na noční obloze vidět tisíce hvězd a úchvatný pás Mléčné dráhy je nepřehlédnutelná dominanta. Tak tomu bylo ještě před několika desítkami let nad většinou našeho území. Dnes je bohužel situace zcela jiná a stále se zhoršuje. Nad každým městem je již z dálky viditelný oranžový příkrov, skrze který prosvítá jen několik desítek, nanejvýš stovek hvězd. Mléčnou dráhu mnoho lidí vůbec nezná a ani na venkově už nemůžeme spatřit hvězdné nebe v celé jeho kráse. Příčinou je umělé světlo směřující vzhůru, které se rozptyluje v ovzduší až do vzdálenosti desítek kilometrů. Toto rozptýlené světlo činí oblohu světlejší a způsobuje, že se na ní mnoho hvězd a dalších nebeských objektů ztrácí.

Je možné světelné znečištění omezit? Ano! Na rozdíl od jiných způsobů, kterými lidé zatěžují životní prostředí, je možné nežádoucí důsledky umělého osvětlování poměrně snadno omezit. Způsob, jakým toho lze dosáhnout, shrnuje následující zásada: “Sviťme jen tehdy, kdy je potřeba, pouze tolik, kolik je potřeba a jen tam, kam je potřeba. Sviťme na zem, ne do nebe a ostatním do očí.”

Jak správně svítit? Používejte svítidla určená přímo pro daný účel. Nevhodná volba vede téměř vždy ke špatnému osvětlení, vysokým provozním nákladům a velké míře světelného znečištění. Při výběru osvětlení si všímejte nejen toho, jak svítidlo vypadá, ale také jak a kam svítí. Zejména svítidla typu „koule“ či „lucerna“ často postrádají optiku a vyznačují se velmi špatným směrováním světla.

Dbejte na správný způsob instalace a nesviťte mimo určený prostor. Svítidla by měla být nainstalována vždy tak, aby svítila dolů na zem, nikdy ne vodorovně (do dálky) nebo dokonce vzhůru. Nakloněné reflektory, ale i svítidla veřejného osvětlení oslňují, obtěžují okolí a vytvářejí světelný smog. Pokud potřebujete svítidlo přesto naklonit, můžete použít clonky a stínítka a tím účinně omezit světelné znečištění.

Pokud není osvětlení zapotřebí, vypněte ho. Pozdě v noci, když je většina lidí doma a spí, není zapotřebí svítit stejně jako ve večerní špičce. Veřejné osvětlení lze regulovat podle hustoty dopravy a významně tak ušetřit. Osvětlení parkovišť před obchodními centry, stejně jako světelná reklama, by mělo být po zavírací době vypnuto. V domovním osvětlení můžete ke spínání využít pohybová čidla.

Pozor na bílou barvu! Barva světla je velmi důležitá. Studené odstíny narušují přírodní rovnováhu i náš biologický rytmus více než teplé. Zároveň se takové světlo více rozptyluje v ovzduší. Pokud chcete bílé světlo, vždy dávejte přednost teplým odstínům, které jsou příjemnější a šetrnější k noční přírodě. Opatrní buďte u světelných zdrojů typu LED – často bývají právě ve studeném bílém provedení.

znecisteni/svetelne-znecisteni-v-kostce/