8 Produkt. Produkt (výrobek)  je základní složkou marketingového mixu,  všechno, co slouží k uspokojování lidských potřeb,  hmotný (hmatatelný), 

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Advertisements

Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Hospodaření s oběžným majetkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz,
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 11Číslo.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
Akvizice Získání nového výrobku koupí patentu nebo celé firmy Analýza ABC Rozděluje výrobky do tří skupin, podle toho jak se podílejí na obratu firmy.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 AnotaceFormou.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Proces rozhodování kupujícího Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
1 Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Produkt (výrobek,
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomika– národní hospodářství
Název projektu: Moderní škola
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Vítejte na Marketingu.
Makroekonomie E 7 - otázky.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Majetek podniku - Aktiva
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
Vliv reklamy na společnost
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Product (Výrobek).
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

8 Produkt

Produkt (výrobek)  je základní složkou marketingového mixu,  všechno, co slouží k uspokojování lidských potřeb,  hmotný (hmatatelný),  nehmotný (nehmatatelné) věci,  nejen fyzické předměty, ale také služby.

Klasifikace produktu  spotřební zboží – jsou to výrobky, které jsou nakupované za účelem konečné spotřeby zákazníka (pro jeho osobní spotřebu),  kapitálové statky – jsou to výrobky, které vstupují v průběhu dalšího výrobního procesu do jiných výrobků (jsou určeny pro další použití v nějaké organizaci, podniku).

Spotřební zboží a)Zboží časté spotřeby (běžné zboží)  je běžně k dostání,  dochází k minimálnímu srovnávání s ostatním zbožím tzv. zboží každodenní potřeby. Jsou to například: pečivo, sýry, máslo…  Zákazníci je kupují pravidelně a často.  Výběr zboží je velmi rychlý. impulzivní zboží, které zákazníci kupují bez předchozího plánování. U pokladen. Jsou to například:žvýkačky, čokoládky, cigarety, noviny… mimořádné zboží. Představuje zboží, kdy se vyskytne jeho okamžitá potřeba. Například s příchodem léta a prvních horkých dnů lidé nakupují opalovací prostředky a sluneční brýle.  O nákupu nerozhoduje cena, ale jeho okamžitá dosažitelnost.  Nakupujeme ho v supermarketech a velkých nákupních střediscích.

b) Zboží občasné spotřeby (zvláštní zboží) kupující tento druh koupě plánuje, před vlastním nákupem srovnává kvalitu, značku, cenu, doplňkové služby a styl zboží. navštěvuje více obchodů a zhodnocuje všechny možnosti než se rozhodne. Typickým příkladem je například: elektronika, automobily, nábytek, oděvy… Zákazníci jsou motivování ke koupi kvalitou, barvou, stylem, materiálem, službami…

c) Luxusní zboží (speciální zboží)  toto zboží má zvláštní postavení na trhu,  je značkové a u některých zákazníků je preferováno tak, že jsou ochotni vyvinout zvláštní úsilí, aby je získali.  V tomto případě cena a dosažitelnost zboží nehraje při rozhodování o nákupu významnou roli.  Například luxusní automobily s nejmodernějším vybavením podle přání zákazníka.  Nemusí se vždy jednat o extrémně drahé zboží, protože to mohou být například i módní oděvy, hodinky, bytové doplňky…  Zákazníci si je sami vyhledají, pokud ví, kde je mohou hledat.

Kapitálové statky a) Materiál (suroviny a polotovary)  přechází ve výrobním procesu úplně do hodnoty nového výrobku.  Suroviny mohou být přírodního původu (dřevo, uhlí, ropa…) nebo zemědělského původu (zelenina, ovoce, bavlna, obilí, luštěniny…).  Při nákupu surovin přírodního původu je rozhodující cena a kvalita suroviny. ( několik silných prodejců, kteří prodávají tyto suroviny přímo odběratelům.  U surovin zemědělského původu je situace jiná.(Na trhu je větší počet menších producentů a suroviny jsou dodávány přes prostředníky.)  Polotovary jsou vyrobeny ze surovin, jsou výsledkem výrobního procesu, ale nejsou ještě schopny uspokojovat potřeby zákazníka. (Například nařezané desky dřeva, ze kterého bude po vysušení vyráběn nábytek.)

b) Součástky  jsou to již konečné výrobky, které podniky nakupují a bez dalšího zpracování se stávají součástí jejich výrobku.  Například při výrobě oděvů uzávěry, knoflíky, přezky, při výrobě automobilů zámky, autorádia, pneumatiky…

c) Investiční zařízení  tyto statky přechází v hospodářském procesu postupně do hodnoty finálního produktu. Dále ho členíme: Stavební zařízení - tvoří budovy a stavby určené pro výrobu, správu nebo prodej a skladování výrobků. Nestavební zařízení – zde patří technologická zařízení (stroje, výtahy) a ostatní zařízení, která nepoužíváme přímo ve výrobním procesu (kancelářský nábytek, počítače). Při prodeji tohoto zboží se často používá osobní prodej, a to na základě osobních kontaktů a v závislosti na kvalitě a ceně nabízeného zařízení.

d) Pomocný materiál  nestává se přímo součástí výrobku, zabezpečuje některé hospodářské procesy,  například je důležitý při opravách a údržbách strojů(mazadla a oleje, čistící prostředky),  dále zde patří kancelářské potřeby (papír do tiskáren počítačů, propisky, tužky…).  Při nakupování pomocného materiálu není důležitá značka, jednotková cena je nízká a nakupuje se v nevelkých objemech prostřednictvím maloobchodu.

Koncepce totálního výrobku  Každý produkt obsahuje následující části Totální produkt Životní cyklus Značka produktu Služby

 Za základní vlastnosti produktu se považují: jádro produktu, vlastní produkt rozšířený produkt.  Hovoříme zde o různých úrovních (vrstvách) produktů.

Schéma totálního výrobku

Jádro produktu  tvoří jeho užitná hodnota,  je to ta hodnota, pro kterou si spotřebitel výrobek kupuje.  Například: je mi zima, koupím si svetr, chci se naučit anglicky, koupím si učebnici,  splňuje způsobilost požadované funkce konkrétního výrobku.

Reálný produkt tvoří druhou úroveň (vrstvu) výrobku  Kvalita, která přestavuje spolehlivost produktu, jeho životnost, přesnost, ovladatelnost…  Jedná se o splnění předepsaných norem.  Jako příklad lze uvést pneumatiky pro osobní automobily Pro výrobce - důležitá výrobní technologie, použitý materiál, životnost, vzor pneumatik (dezén), přilnavost… pro zákazníka je důležitější to, zda zvyšují bezpečnost jízdy a jestli mu v kritické situaci mohou zachránit život.

 Provedení výrobku existuje tehdy jestliže kromě základního (výchozího) modelu jsou také modely, které mají vyšší úroveň a nadstandardní vybavení.  Potom závisí pouze na spotřebiteli, co požaduje a kolik je schopen navíc zaplatit.  Jízdní kolo může mít v základním provedení tři převody, ale pro vysokohorskou cyklistiku může firma nabízet více převodů

 Design produktu může zabezpečit ještě vyšší funkčnost produktu, zlepšit jeho užitné vlastnosti a zvýšit jeho estetickou hodnotu.  zvyšuje konkurenceschopnost našich výrobků na otevřeném zahraničním trhu.  lze například přilákat pozornost zákazníků, zlepšit výkonnost produktu, snížit výrobní náklady a dosáhnout velké konkurenční výhody na trhu.  Například prací kostymérů, maskérů, kadeřníků a dalších odborníků lze vytvořit přitažlivější vizáž určité osobnosti.

 Obal plní čtyři důležité funkce: ochrannou (chrání výrobek před poškozením), informační (obsahuje informace o výrobku, o použití, o výrobci, o ceně, o hmotnosti, o datu výroby a spotřeby výrobku…), rozlišovací (jméno, značka, barva, symboly) propagační (třídění odpadu, ekologický výrobek, soutěž, sbírání bodů…).

 Význam obalu pro úspěšný prodej výrobků je veliký, hlavně při uvádění nového výrobku na trh.  Výrobci si předem určují jaké budou základní funkce obalu, jaký bude jeho design (barva, tvar, grafika, text) a z jakého materiálu bude vyroben.  V současné době berou podniky v úvahu i životní prostředí

 Značka – nachází se obvykle na obalu a můžeme na ní rozlišit: jméno, grafický symbol a barvu anebo jejich kombinaci.  Smyslem značky je umožnit zákazníkovi odlišení výrobku v obchodě nebo reklamě od výrobků konkurenčních.  Zákazník, který má dobré zkušenosti s nákupem výrobků určité značky, očekává stejnou zkušenost při nákupu zcela nového výrobku stejné značky.  Má význam i pro výrobce, usnadňuje zavádění nového výrobku na trh, usnadňuje její prodej a zákazníci jsou předem přitahování ke koupi značky.  Cílem výrobců pro vytváření značky je dosáhnout u zákazníků věrnosti značce.  Zákazník, který určitou značku preferuje a má zájem tyto výrobky kupovat opakovaně, je ochoten zaplatit za ně i vyšší cenu.

Na značce můžeme rozlišovat: a)jméno – je to ta část značky, kterou lze napsat nebo vyslovit (Sony, Panasonic, Škoda, Renault, Kofila, Lipton, Orion…), b) grafický symbol – je ta část značky, kterou slovy vyjádřit nelze, může to být například určitý znak nebo typ písma apod. (okřídlený šíp u Škodovky, trojcípá hvězda u automobilu firmy Mercedes…), c) barva – například výrazné červené písmeno K u filmů firmy Kodak.

 Součástí značky výrobku může být ochranná známka (tj. registrovaná obchodní známka), která je právně chráněna a vyhrazuje jejímu majiteli výlučné právo na její používání.  Může se jednat o slovo většinou graficky zpracované (CocaCola)  nebo o určitý emblém (trojcípá hvězda firmy Mercedes).  Chráněnou obchodní známku lze licencovat, tj. udělit někomu jinému právo k jejímu užívání za úplatu.  Značka by měla mít určitou originalitu, která by ji odlišovala od jiných značek tak, aby nemohlo dojít k záměně.  Výrobci nejčastěji používají jméno značky krátké, které se snadno vyslovuje a zapamatuje.

Rozšířený produkt  zahrnuje všechny faktory nehmatatelné povahy, které poskytují zákazníkovi vnímanou výhodu.  K těmto rozšiřujícím faktorům řadíme: úvěry, leasingy, záruky, pozáruční servis, instalaci výrobků, poradenství, rozvoz do místa užívání, technickou podporu…  V současné době, kdy se firmy pohybují v silně konkurenčním prostředí, hraje tato vrstva produktu rozhodující roli.  Například při nákupu videokamery může často rozhodnout o koupi až teprve prodloužená záruční doba ze dvou na tří roky nebo poskytnutí bezúročné půjčky.