Koncepce sociálního bydlení České republiky 2015 - 2025 Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Kateřina Valachová Kancelář veřejného ochránce práv
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Základní informace o projektu Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
KONCEPCE BYTOVÉ POLITIKY DO ROKU 2020 MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ červen 2011.
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
1. Povinnosti KÚ jsou uvedené v § 93 písm. b) a c) ZSS, KÚ zajišťují metodickou, koordinační roli vůči činnostem sociální práce na úřadech obcí s rozšířenou.
Sociální bydlení z pohledu investiční podpory
1. Dle analýz ČSÚ vychází, že nízkopříjmové skupiny mají vyšší nájemné než střední a vysoko-příjmové domácnosti až o Kč Počet osob s PnB –
Rozpočty územních samosprávných celků
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
K pracovní verzi návrhu koncepce sociálního bydlení ČR
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Vyhodnocení průzkumu bezdomovectví v obcích s rozšířenou působností.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
Sociální bydlení v České republice: koncepce a zákon
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Ing. Lucie Veselá.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
1 PRIORITY SEKCE NÁMĚSTKYNĚ MINISTRA PRO SOCIÁLNÍ A RODINNOU POLITIKU.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR PLÁNOVANÉ POUŽITÍ FINANČNÍHO NÁSTROJE.
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
Podpora sociálních služeb, komunitního života a sociálního bydlení
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
ČMZRB čtvrtstoletí podpory podnikání v ČR
Představení systému dostupného bydlení v Pardubicích
Informace ze sociální oblasti
Kvalita v sociálních službách jako proces
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
16., 21. a , 9:00 Krajský úřad Ústeckého kraje
Jste nájemníci? Pak jsme tu pro vás.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
RNDr. Roman Matoušek, Ph.D.
Sociální bydlení v České republice Petr Krčál.
BYDLENÍ PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PRIORITY ČSSD
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

Koncepce sociálního bydlení České republiky Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Koncepci připravilo MPSV jako hlavní gestor, spolugestorem MMR a ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu. 12. října 2015 byla Koncepce sociálního bydlení ČR 2015 – 2025 s RIA schválena vládou. Zákon o sociálním bydlení je v gesci MPSV, ve spolugesci ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu. Termín přeložení vládě: červen Předpokládaná účinnost zákona od V dubnu 2014 byly sestaveny expertní pracovní skupiny. Zákon je konzultován s klíčovými aktéry. Současná situace v oblasti sociálního bydlení Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Proč Koncepce sociálního bydlení a zákon o sociálním bydlení Nejednotnost výkladů a realizace sociálního bydlení Neexistence jednotného systému sociálního bydlení Vysoké náklady na bydlení; nájemné a platby za služby Nedostatek volných a dostupných nájemních bytů Rostoucí počet osob bez domova nebo osob ohrožených ztrátou bydlení. 1 /2 Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Rezidenční segregace, rozšiřování sociálně vyloučených lokalit (studie MPSV Analýza sociálně vyloučených lokalit, květen 2015) Nedostatečná provázanost mezi nástroji státních a municipálních veřejných politik. Místní nedostupnost služeb nebo sociální práce. Nedostatečně vymezené (i legislativně) povinnosti jednotlivých aktérů sociálního bydlení. Roztříštěná spolupráce jednotlivých aktérů. Proč koncepce sociálního bydlení a zákon o sociálním bydlení 2 /2 Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

STRUKTURA VYPLACENÝCH DÁVEK Rok / období Dávky na bydlení pol Doplatek na bydlení (v mil.) Příspěvek na bydlení (v mil.) Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

1.Současný pilíř bydlení se státní podporou v podobě dávek (finanční podpora státu při hrazení nákladů spojených s bydlením pro zajištění udržitelnosti bydlení) současnost - 2 dávky - příspěvek na bydlení, doplatek na bydlení, budoucnost (koncepce SB) – úprava sociálních dávek, sociální práce a sociální služby. 2. Nový systém dle Koncepce sociálního bydlení ČR Krizové bydlení/ stávající sociální služby typu azylový dům Sociální byty Dostupné byty + sociální práce a intenzivní prevence ztráty bydlení 2 základní pilíře sociálního bydlení dle Koncepce SB Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Posilují se práva měst a obcí při realizaci sociálního bydlení Sjednocují se a specifikují povinností měst a obcí při zajišťování sociálního bydlení a sociálních potřeb obyvatel Obce a města získají finanční prostředky na zajišťování a realizaci systému sociálního bydlení (dotace na sociální práci, investiční prostředky atd.) Odbourává se neodpovědné jednání a obchod s chudobou Posilování prevence ztráty bydlení Posilování spolupráce mezi státem, obcemi a dalšími poskytovateli sociálního bydlení z neziskové, církevní i komerční sféry Výhody Koncepce sociálního bydlení ČR Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

1 Krizové bydlení 3 Dostupný byt 2 Sociální byt Tři formy sociálního bydlení 1. Krizové bydlení nově upravená forma sociální služby určeno osobám, které získají osvědčení a potřebují ihned ubytovat a sociální pomoc, na dobu ne delší než 6 měsíců. 2. Sociální byt (součást bytového fondu obce) zkolaudovaný prostor určený k trvalému bydlení se sníženými standardy bydlení povinná sociální práce s osobou/ osobami v tomto bytě Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi 1. Krizové bydlení nebo stávající sociální služby typu azylový dům nově upravená forma sociální služby určeno osobám, které získají osvědčení a potřebují pomoc ihned, na dobu maximálně 6 měsíců. 2. Sociální byt (součást fondu sociálního bydlení na úrovni obcí) zkolaudovaný prostor určený k trvalému bydlení povinná sociální práce s osobou/ osobami v tomto bytě 3. Dostupný byt Zkolaudovaný prostor určený k trvalému bydlení, sociální práce dobrovolná.

Z definice evropské typologie ETHOS Z hlediska poměru příjmů jsou cílovou skupinu osoby, které vynakládají na bydlení nepřiměřeně vysokou část svých disponibilních příjmů, a to více než 40 % - majetkový a příjmový test, uvažuje se o hranici residuálních příjmů po odečtení nákladů na bydlení na úrovni 1,6 násobku životního minima. Cílová skupina je vymezena prostřednictvím definice bytové nouze anebo prostřednictvím poměru příjmů osob a jejich výdajů spojených s bydlením. Celkově se tak může jednat až o osob. Cílová skupina sociálního bydlení Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Dostupné byty: senioři, osoby se zdravotním postižením, rodiny s dětmi, samoživitelky a samoživitelé nacházející se v situacích definovaných v ETHOS nebo splňující příjmovou podmínku oběti domácího násilí, osoby opouštějící instituce a osoby opouštějící pěstounskou péči, ohrožené domácnosti s dětmi nebo tam, kde je nutné zajistit sloučení rodiny. Sociální byty: rodiny s dětmi a osoby přežívající venku. Krizové bydlení: osoby, u kterých je výrazné riziko ohrožení na zdraví či životě. Prioritní cílové skupiny Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Podání žádosti, posouzení dle zákona (majetkový a příjmový test), při splnění podmínek vydání osvědčení. Dle individuálního posouzení a sociálního šetření bude poskytnut sociální byt, event. nová sociální služba „krizové bydlení“ na 6 měsíců/ nebo stávající sociální služby (azylový dům) s nutností využít sociální práci. Sociální nebo dostupný byt bude zajišťovat obec, poměr sociálních a dostupných bytů bude stanoven na základě demografické struktury obyvatel a sociální situace. Řešením standardů sociálního bydlení je třeba revidovat přístup k definici upravitelného bytu a podpořit vznik upravitelných bytů minimálně ve veškeré dotované výstavbě sociálního bydlení. Návrh systému sociálního bydlení Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Stát, sociální a bytová politika Dávky HN, SSP, Sociální služby Krizové bydlení Sociální byt Dostupný byt Prevence Systém sociálního bydlení Osvědčení SB Diagram SB

Obec uzavírá smlouvu s občanem s osvědčením. Dávka určená na bydlení pro osobu v sociálním či dostupném bytě půjde na vázaný účet obce. Obec uzavírá smlouvu s majiteli bytů či smlouvu o spolupráci s ostatními obcemi v případě, že nemá dostatečný bytový fond pro sociální či dostupné bydlení. Díky investiční podpoře státu dostane možnost obnovy stávajícího či výstavby nového bytového fondu. Role obcí 1 /2 Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Zajistit minimální velikost fondu sociálního/dostupného na svém území. Obecní fond lze zajistit vlastním bytovým fondem, prostřednictvím NNO, církví/ církevních organizací či pronájmem bytů od soukromých vlastníků. Na obecní úrovni bude vytvářen Obecní fond rozvoje sociálního bydlení (OFRSB). Zdroje lze získat z výnosů z nájmu a dále z příjmu z nové dávky na podporu bydlení, která se vytvoří sloučením současného doplatku a příspěvku na bydlení. U sociálních bytů poskytnout sociální práci (NNO nebo dotační titul na soc. práci dle zákona o soc. službách). Role obcí 2 /2 Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

MPSV hlavní gestor Metodicky vede, zajišťuje rejstřík sociálních a dostupných bytů. Bude zajišťovat komunikaci s obcemi, ÚP a MMR (investice do bydlení) Dotace na sociální práci a sociální služby, OP Zaměstnanost MMR Investiční zdroje na sociální bydlení ( výstavba a rekonstrukce ) IROP a stát. rozpočet Role státu v systému sociálního bydlení

Často kladené otázky Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Jaké obce budou muset zajišťovat sociální bydlení? Uvažuje se o obcích s rozšířenou působností. Je zřejmé, že menší obce nemají dostatečné kapacity na zajištění sociálního bydlení. Bude také žádoucí, aby se obce dobrovolně sdružovaly při řešení tohoto problému. Právní aspekty problematiky Pokud bude obec sjednávat smlouvu o zajištění sociálního nebo dostupného bytu s třetí osobou (soukromý vlastník bytu, NNO apod.), aby dal byt k účelům sociálního bydlení obce, není to v rozporu s § 38, odst. 3, písm. f) zákona o obcích (zákaz ručení závazků třetích osob). Odpověď: Nikoliv. Ve smlouvě o zajištění sociálního bydlení se obec k žádnému ručení zavazovat nebude. Ve smlouvě se zaváže majitel bytů k tomu, že určité byty budou využívány pro účely sociálního bydlení, po dobu platnosti této smlouvy. Strany by se měly dohodnout na maximální výši nájemného pro uživatele a na dofinancování platby nájemného tak, aby odpovídala tržnímu nájemnému, které by pronajímatel získal, pokud by byt inzeroval na běžném trhu v dané lokalitě. Určité omezení bude vyplývat přímo ze zákona. Toto dofinancování by měla zajišťovat obec ze zdrojů, které získá buď z dotací či jinými způsoby (viz příslušné části Koncepce sociálního bydlení, týkající se financování). Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Odložená působnost Povinnosti a práva vyplývající ze zákona budou mít postupný náběh. V zákoně bude stanovena časová návaznost jednotlivých opatření a právních nároků a povinností vyplývajících ze zákona. Budou stanoveny termíny pro zajištění sociálního bydlení pro jednotlivé cílové skupiny. Objevují se např. návrhy, aby právní nárok vznikl až po roce účinnosti zákona, kdy budou jasné potřeby v oblasti sociálního bydlení. Kolik budou muset platit obce soukromým osobám za poskytnutí sociálního nebo dostupného bytu? Obce nebudou „nuceny“ platit soukromým poskytovatelům žádnou určitou částku. Použití soukromého bytového fondu proběhne jenom v tom případě, že v rámci veřejné soutěže nabídnou soukromí zástupci cenu nižší než buď nákladové nájemné na základě metodologie vypracované např. Ústavem pro soudní inženýrství, nebo nájemné místně obvyklé. V případě, že soukromí poskytovatelé dostatek podobných bytů nenabídnou, pak obce nebudou mít povinnost soukromý fond použít a místo toho budou notifikovat nedostatek dostupného bydlení na svém území, po kterém by měly přijít investiční prostředky ze státního rozpočtu formou grantových dotací nebo garantovaných výhodných finančních nástrojů, především úvěrů (obsluha úvěrů ale bude zajištěna z nájmů a ze systému dávek, nikoli z běžného financování obcí). V případě, že tyto prostředky nebudou poskytnuty, obce splní samotnou notifikací svou povinnost zajištění SB. Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Kolik bude systém stát obce, resp. z čeho a jak se skládají příjmy, výdaje, dotace, úvěry, fondy EU atd.? Obce budou se sociálním bydlením (dále SB) hospodařit v rámci Obecního fondu rozvoje sociálního bydlení (dále OFRSB), který bude nezávislý od ostatního hospodaření obce (pokud se obec nerozhodne sama do něj investovat prostředky). Zákon o SB bude vstupovat do samotných rozpočtů obcí pouze v případě, že nebudou plnit úkony spojené se zákonem (v případě sankcí). V opačném případě je hospodaření OFRSB kontrolované a řízené tak, aby bylo ziskové. Chod fondu a tím i poskytování SB bude financován (na investiční straně) grantovými (nevratnými) dotacemi a výhodnými garantovanými úvěry a (na provozní straně) skrze nájmy a systém dávek. Hospodaření fondu by mělo být zajištěno skrz hospodaření s bytovým fondem, ve kterém je zahrnuta dostatečná riziková přirážka, aby byl ziskový i v případě určité míry výpadků nájmů či většího opotřebení (přizpůsobeného dané skupině). Jeho dlouhodobé hospodaření při dodržení veškerých pravidel bude garantováno státem, tzn. že obec nebude nést riziko ztráty v případě, že bude zacházet s OFRSB dle pravidel stanovených zákonem (jestliže bude obec dodržovat všechna pravidla, pak stát bude garantovat ztrátu či nesplacení úvěrů v rámci existujících prostředků, s čímž počítají investiční nástroje koncipované koncepcí v objemu 3 mld. Kč). Riziko ztrát bude obec nést pouze v případě, že s fondem bude zacházet způsobem neodpovídajícím zákonu o sociálním bydlení. Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Kolik bude plánovaná spoluúčast obce, kolik státu, kolik nájemníků, vyčíslení úroků atd.? Do financování SB nevstupuje obec jako subjekt, nýbrž OFRSB. Hospodaření OFRSB je koncipováno tak, aby bylo ziskové (s přispěním dávek v oblasti bydlení a v budoucnu jednotné dávky určené speciálně pro sociální bydlení). Financování OFRSB je garantováno – v případě dodržování metodik sociálního bydlení – státem, jak zmiňuje koncepce. Splátky úvěru budou plněny z nájmů a výše zmíněné dávky. Ty budou poskytovány s dostatečnou rizikovou přirážkou, aby byl nákladově neutrální či výnosný. Výnosy však budou zůstávat v OFRSB, tedy přísně vázány na aktivity spojené s SB. Obsluha úvěru v podobě úroku je zahrnuta do nákladového nájemného a bude tedy součásti samostatného hospodaření OFRSB. Obcím nevznikne žádný zásadní nový náklad. Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi

Děkuji za pozornost.