Výchovný ústav, střední škola a školní jídelna Jindřichův Hradec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Domov pro osoby se zdravotním postižením Všebo ř ice Z ř izovatel: Ústecký kraj Adresa: Pod Vodojemem 312/3C, Ústí nad Labem Vznik: v roce 1995.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
Dokument KAP MSK - obsah
Dětský domov a Základní škola Liptál
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Úřad práce České republiky
Centrum ÁČKO, p.o. Valašské Meziříčí
Institucionální cesta podpory
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Podpůrná opatření prvního stupně
Občanské soudní řízení I.
Základní informace o poskytovateli
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Pracovnělékařské služby
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Právo sociálního zabezpečení
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
DOTAČNÍ PŘÍLEŽITOSTI PRO ŠKOLY
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Školní poradenské pracoviště
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Právo sociálního zabezpečení
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Ing. Alice Hříbalová - VP
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Občanské soudní řízení I.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Ing. Stanislava Správková
Řízení a rozvoj lidských zdrojů na Ministerstvu vnitra
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Občanské soudní řízení I.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Sociální služby Vsetín, příspěvková organizace
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Podpora samostatného bydlení
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výchovný ústav, střední škola a školní jídelna Jindřichův Hradec

Úvodem Dívky se k nám dostávají nejčastěji ve věku 16 – 17 let, kdy je jim nařízena ústavní výchova poté, co rodina biologická i náhradní dlouhodobě selhávala. Před námi stojí nelehký úkol. Připravit dívky na život ve společnosti. Dívky, které byly původně někde vzdělávány, ale již dávno před umístěním do ústavu je školy vyloučily ze studia, dívky které dlouhodobě pobývaly mimo svou rodinu a žily s partou nebo pochybným partnerem. Dívky, pro které vzdělání již dávno není metou, které by chtěly dosáhnout. Dívky, které všichni zklamali a které se cítí svými blízkými podvedeny.

Historie zařízení 1971 zřízen při výchovném ústavu v Černovicích detašovaný oddíl chovanek při n. p. Jitka Jindřichův Hradec 1974 zahájeny stavební úpravy internátu v Jindřichově Hradci. Detašované pracoviště v Jindřichově Hradci postupně rozšiřovalo kapacitu ústavu a převzalo do užívání budovu internátu n. p. JITKA v Gymnazijní ulici vznikl samostatný subjekt – Výchovný ústav pro mládež Jindřichův Hradec získal ústav právní subjektivitu a stává se rozpočtovou organizací snížení kapacity ústavu z 80 chovanek na 23 a vzniklo odborné učiliště V zařízení se začínají uplatňovat nové formy práce s dívkami. Je zaváděna psychoterapie a večerní kruh.

1994 zřizuje MŠMT ČR Výchovný ústav pro mládež a odborné učiliště jako svou rozpočtovou organizaci MŠMT zřizuje VÚM a OU Jindřichův Hradec jako organizaci příspěvkovou oficiální potvrzení činnosti výchovně léčebné 2005 předána do užívání přístavba ubytovací části. Tato akce výrazným způsobem zkvalitnila pobyt dívek i práci s nimi rekonstrukce staré budovy, vznik oddělení pro dívky vyžadující zvýšenou péči. Od roku 2008 pracuje v ústavu 56 zaměstnanců, z toho na výchovném úseku 40 pedagogů. Ústav splňuje podmínky zák. 109/2002 Sb. a vyhlášky 438/2006 o ústavní a ochranné výchově.

Struktura zařízení Kapacita zařízení 36 dívek 15 – 18 let.  střední škola odborné učiliště – provozní služby  výchovný úsek I. Oddělení výchovně léčebné II. Oddělení pro výkon OV a EPCHO Oddělení výchovně léčebné - 4 skupiny po 6 dívkách Oddělení pro výkon OV a EPCHO - 2 skupiny po 6 dívkách  ekonomický úsek a školní jídelna

Přijímání dívek  pro dlouhodobý pobyt jsou přijímány dívky s psychickými poruchami jednoznačně indikované pro výchovně léčebný režim, dívky s výraznými poruchami chování a dívky s uloženou ochrannou výchovou. střednědobý a krátkodobý pobyt: Dívka se po stabilizaci vrací do kmenového zařízení  střednědobý pobyt v rozpětí tři až šest měsíců.  krátkodobý pobyt je ukončen zpracováním doporučení do jednoho měsíce od přijetí dívky.

Charakteristika přijímaných dívek  dívky s psychickými poruchami, které nevyžadují dlouhodobou péči specializovaných zdravotnických zařízení (PL)  dívky se zdravotními problémy vyžadujícími zvýšenou péči  dívky vyžadující zvýšený individuální přístup, indikované pro menší kolektiv, vyžadující posílení sociálního statutu  krátkodobě výjimečně dívky s problémy v oblasti experimentování s návykovými látkami motivované pro abstinenci popř. s prognózou nástupu léčby  oddělení výchovně léčebné

VS A - se ztíženou pohyblivostí (bezbariérové prostory) s psychickým nebo psychiatrickým problémem, s mentální retardací. Samostatné, vyžadující dohled, schopné akceptovat otevřený režim. VS B - s psychickým nebo psychiatrickým problémem, s mentální retardací. Vyžadující soustavný dohled a provázení, schopné akceptovat otevřený režim. VS C – dívky, které se vzdělávají ve školách mimo zařízení, experimentující s NL, motivované pro odvykání. Vyžadující dohled, schopné akceptovat otevřený režim. VS D – dívky experimentující s NL a drogově závislé, s problematickou motivací k odvykání vyžadující intenzivní terapeutickou práci, nezařazené do školy. VS A – D používají pro hodnocení dívek bodový systém, terapie je zařazena do odpoledního bloku, pro terapii jsou využívány především zájmové činnosti organizované jednotlivými vychovateli dle jejich specializace.

Charakteristika přijímaných dívek  dívky, které se opakovaně nedovoleně vzdalují ze zařízení a dopouštějí se jednání, které má znaky trestné činnosti,  Dívky problémové v kolektivu a vykazují agresivní chování vůči ostatním dětem a zaměstnancům.  dívky s drogovou závislostí,  dívky, kterým soud uložil ochrannou výchovu  Oddělení pro dívky vyžadující soustavnou intenzívní individuální péči

VS E (EPCHO) – dívky vyžadující uzavřený režim - s agresivními projevy, závislé na NL s rizikem útěku s projevy agrese. Po stabilizaci dívky postupují na VS F. VS F – dívky vyžadující polouzavřený režim, maladjustativní, bez projevů agrese. V tomto oddělení je používán kreditní systém upřesňující prostupnost jednotlivých fází programu rozvoje osobností dětí

Při příchodu na sk. E je dítě v 1. fázi programu rozvoje osobnosti. Po získání 154 kreditů ve školním roce (14 kalendářních dnů) nebo 134 kreditů během prázdninového režimu (14 kalendářních dnů) má možnost přejít na sk. F. Ve 2. fázi programu (na sk. F) může využívat atraktivní činnosti oddělení (PC, společné vycházky, samostatné vycházky) a dále pokračuje ve sbírání kreditů pro přechod do 3. fáze. Pro přechod do 3. fáze programu (přechod na I. internát – sk. A - D) a podání návrhu na odchod z oddělení je nutno získat dalších 154 nebo 134 kreditů (tak jako v 1. fázi).

K 20.listopadu 2012 evidováno v ústavu 50 dívek, z toho 33 dívek v různém stupni užíváním návykových látek, 6 dívek problémových uživatelů Selhaná předchozí léčba – 7 dívek Alkohol – 6 Pervitin – 4 THC – 2 Kokain – 1 Heroin – 1 Pervitin + THC – 10 Alkohol + „tvrdé drogy“ – 10 Drogy bez rozlišení - 5

Vzdělávací činnost  dívky jsou zařazeny do školy při zařízení  dívky docházejí do škol v regionu  dívky jsou vzdělávány dle individuálních plánů ve třídě  pro nezařazené dívky je organizována ve dvou třídách výuka v kurzu ke zvýšení konkurenceschopnosti na trhu práce dle upraveného ŠVP

Výchovná činnost Základním principem výchovné práce v zařízení je individuální práce s dívkou realizovaná v rámci skupiny skupinovým vychovatelem, dále psychologem, etopedem, případně externími odborníky. Individuální práce se řídí ind. plánem převýchovy – programem rozvoje osobnosti. Maximální důraz při výchově je kladen na otevřenost zařízení vůči okolí. Individuální plán má 3 fáze:

1. fáze adaptační orientace a adaptace dívky v novém prostředí. Prvním krokem je diagnostický nebo vstupní rozhovor zaměřený na informace o pobytu, na emoce, zvládání maladaptačních projevů a na tvorbu krátkodobého kontraktu. Poté následuje specifický adaptační program, limitovaný časově i normativně. Tato fáze je zaměřena na otevřenou komunikaci a hledání.

2. fáze vytváření individuálního programu rozvoje osobnosti stanovení cílů, strategie, intervence, diagnostické hypotézy. Tento program je specificky zaměřen na individuální potřeby dívky. Počítá se s vývojem postojů dívky jak vůči instituci, tak i vůči skupině dívek. V této fázi se jedná o vnější přijetí a následné potvrzení rozhodnutí dívky což se projeví v jejím vlastním konání.

3. fáze výstupní příprava na návrat do běžného života. V této fázi jde o zvnitřnění norem a podporu nezávislosti dívky. Konečným cílem je sociální rehabilitace. A zapojení do běžného života.

Práce ve výchovných skupinách  se skupinou pracují 3 odborní vychovatelé, jeden vychovatel odpovídá za vedení skupiny  skupiny mají zpracovány vlastní charakteristiky a rituály  dívky se podílejí na tvorbě plánů činnosti skupiny a hodnocení

Podpora úspěšné reedukace  s dívkami je zpracován kontrakt se stanovením cílů a časového plánu  pro podporu reedukace a resocializace jsou připraveny krátkodobé a dlouhodobé projekty do nichž se mohou dívky přihlásit  dívkám je umožněn maximální kontakt s rodinou

Projekty  projekt na podporu nekouření  zátěžová cykloturistika pro dívky experimentující s návykovými látkami  škola v přírodě na zvýšení koheze skupiny dívek zařazených do střední školy ve VÚ  zájmová činnost v zařízení i v organizacích ve městě  krátkodobé projekty

Nejběžnější modely rodiny  Otec s rodinou nežije, matka nezvládá výchovu  Matka problémy s alkoholem  Péči zajišťují prarodiče, nezvládají výchovu  Problematický nový partner rodiče  Násilí v rodině

Nejčastější příčiny nezájmu rodičů o dívku  Prostý nezájem  Obava z negativního ovlivňování sourozenců  Zklamání (nejčastěji autoritářský otec) = zatracení  Strach z dívky – zkušenosti s agresivitou zejména vůči matce  Bezradnost – vyčerpání (selhaly snahy o pomoc)  Rodiče mají nové rodiny, dívka překáží

Model spolupráce s rodiči a OSPOD  Vypracování individuálního plánu převýchovy ve spolupráci s OSPOD a rodiči  Zreálnění představ rodičům a OSPOD = představení možností  Kontraktace  Posilování vztahu s rodiči (tel. a písemné kontakty s dívkou, dovolenky)  Podpora návštěv rodičů za přítomnosti odborného pracovníka  Přechodné ubytování

 Co chceme: Ošetřit rány, které dívky utrpěly, navázat zpřetrhané nitky s rodinami, přesvědčit rodiny, aby s dívkami opět počítaly.  V co doufáme: Že se nám podaří dívky co nejdříve vrátit do rodin.  Co můžeme: Pomoci dívkám nahlédnou na své problémy, provázet je během pobytu u nás a posilovat jejich kladné stránky a v neposlední řadě umožnit jim profesní přípravu.

čajová kuchyňka pokoj dívek

Jarmark 2012

Aquagymnastika

Florbal

Grassroots Day UEFA 2012

DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr. Pavel Vítkovský

Výchovný ústav, střední škola a školní jídelna Jindřichův Hradec