Toxické látky kolem nás Mgr. Vendula Krčmářová Arnika 29.10.2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyselé deště. Co to je? Kyselý déšť je déšť, který má ph>5.5. Normální déšť je mírně kyselý (ph=cca6). Tato mírná kyselost je způsobená oxidem uhličitým.
Advertisements

Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_20_Organické odpady. Anotace: prezentace může sloužit k výkladu učiva Chemie ve službách člověka Autor: Mgr. Marcela Matyščáková.
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Atomové elektrárny Obor: Lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. LudvíkKašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 15. Odpady, třídění a recyklace Název sady: Základy ekologie pro střední.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 4. ročník Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název projektu: Individuální výukou k lepším výsledkům Příjemce: Základní škola Telč, Masarykova 141, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
E KOLOGIE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_19_Ekologie Téma: Člověk a příroda Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceVýznam.
STS/S 09 Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu Zpracováno: Zpracoval: por.Bc. Martin Hrabina Hasičský záchranný.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Úraz není náhoda - úrazy dětí
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Ondřej Klement, Lukáš Stropnický, Pavel Kálal, Jakub Zemčík
Recyklace Vypracoval: Michal Brzobohatý Třída: 2L
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Voda Základ života.
Dětské skupiny HZS PK Jana Juristová.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Ozónová vrstva Země Vypracoval: Adam Zacpal Obor: Technické lyceum
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Tematický okruh: CHEMIE A SPOLEČNOST Název učiva: „ŽIVOT IGELITKY“
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
VY_52_INOVACE_08 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová  
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Psychotropní látky.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma:
Název vzdělávacího materiálu Kyseliny
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Maturity 2017/2018 listopad 2017 L. Jíša.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Neživá příroda - vzduch
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Výroba velikonočního košíčku
Přírodovědecká fakulta UK, LS 2005
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Toxické látky kolem nás Mgr. Vendula Krčmářová Arnika

„Člověk nemusí být zaměstnancem chemičky, aby se vystavoval expozici toxických látek. Stačí sedět v kanceláři.“

Bromované zpomalovače hoření (BFR, z anglického „Brominated Flame Retardant“ ) používají se ve spotřební elektronice, v kobercích a v polyuretanových pěnách (např. matrace), v nábytku. Ovlivňují hormonální systém člověka. Jsou toxické a bioakumulativní. Zpomalovače hoření byly nalezeny také v tělech ryb v českých řekách či v mateřském mléce českých žen. Laboratorní testy na zvířatech potvrdily, že vedou k poruchám paměti, funkcí jater a mají vliv také na potomstvo.

Kadmium Toxický kovový prvek. Poškozuje játra, ledviny, způsobuje anémii, řídnutí kostí, je karcinogenní. Kadmium se používá jako stabilizátor plastických hmot, některé sloučeniny kadmia se používají jako barviva. Kadmium může být například v závěsech či záclonách. Legislativa Evropské unie zakazuje kadmium v mnoha výrobcích, k barvení textilií však zakázáno není.

Formaldehyd je bezbarvý, štiplavě páchnoucí, jedovatý plyn. způsobuje bolesti hlavy, záněty nosní sliznice, dráždí oči a vyvolává slzení u citlivých jedinců může formaldehyd vyvolat astma a záněty kůže. Chronická expozice způsobuje zánět průdušek. používá se k výrobě formaldehydových pryskyřic (lepidla pro překližky a dřevotřísky, ze kterých se vyrábí např. nábytek). Formaldehydem se také ošetřují textilie (např. ke snížení mačkání).

Olovo Ovlivňuje krvetvorný a nervový systém, ledviny, imunitní mechanismy, trávící a reprodukční systém. Při vyšších dávkách se hromadí v kostech, játrech a ledvinách. Trvalá expozici nízkým koncentracím může vést hlavně u dětí k poruše jejich chování, např. k hyperaktivitě. Olovo může být obsaženo například v barvách, kterými jsou zdobeny skleničky.

Je rizikový teflon ? Teflonové nádobí může obsahovat PFOA ( kyselinu perfluoroktanovou). PFOA je perzistentní látka (zůstává v prostředí velmi dlouho). Tato látka je spojována s rakovinou jater a vývojovými vadami. Nepoužívejte teflonové nádobí, pokud je poškozené.

(polyvinylchlorid) PVC Jak plasty zatěžují životní prostředí společně s PE a PP nejmasověji vyráběný plast ( mil. tun/rok, mil. tun/rok) největší dopad na životní prostředí od výroby až po likvidaci

Likvidace PVC Skládkování - únik toxických látek (aditiv přidávaných do PVC během výroby – změkčovadla, stabilizátory, barviva, plniva...) do podzemních vod, Požáry na skládce – emise dioxinů Skládkové plyny – toxické

Spalování vzniká chlorovodík, hexachlorbenzen (HCB), polychlorovaných bifenyly (PCB), dioxiny spálením 1 kg PVC v EU vzniká průměrně 0,8 - 1,4 kg nebezpečných odpadů jako důsledek neutralizace kyseliny chlorovodíkové zásaditými činidly Recyklace? PVC se recykluje zcela minimálně a nedá se recyklovat s ostatními plasty

Rizika používání PVC ftaláty, adipáty či olovo nejsou v PVC pevně vázány - uvolňují se ! Hračky a výrobky pro děti ! Potravinové obaly ! Zdravotnické pomůcky ! Prach z domácnosti – astma, alergie

Směrnice EU nařizují omezení ftalátů v dětských hračkách a dětském zboží 6 nejrizikovějších ftalátů (DEHP, DBP, BBP, DINP, DIDP, DNOP) se nesmí používat jako složky výrobků v koncentraci vyšší než 0,1 % hmot. v měkčených plastových materiálech sloužících k výrobě hraček a předmětů pro péči o děti Ftaláty se uvolňují zejména při mechanickém tlaku a ve vlhkém a teplém prostředí – zvýšené riziko pokud dítě strká předmět do úst. Ftaláty

Pláštěnka (23,8 % DEHP) Plážové botičky (35,8 % DEHP)

Zdravotnické pomůcky z PVC Zdravotní pomůcky běžně obsahují v průměru 20 – 40 % DEHP! novorozenci na jednotkách intenzivní péče (3 mg DEHP/kg den, TDI 0,05 mg DEHP/kg den)

Lze v nejrizikovějších oblastech nahradit PVC ? ANO ! Náhrady pomůcek z PVC v 9 nemocnicích (např. FnsP Ostrava, nem. Na Homolce, FN Olomouc, nemocnice Louny, nem. Havlíčkův Brod …) Náhrada potravinových obalů za jiné materiály Hračky lze volit z bezpečnějších materiálů (dřevo, textil, jiné plasty) Kampaň Arniky „Nehrajme si s PVC“

Jak redukovat toxické látky ve svém okolí 1) Omezte spotřebu chemikálií ve vlastní domácnosti, například používáním šetrnějších prostředků na mytí nádobí, praní, čištění apod. 2) Nekupujte výrobky z PVC. Při jeho výrobě, používání i likvidaci se do životního prostředí uvolňuje celá řada toxických látek. 3) Třiďte odpady - pomůžete tak předejít jejich skládkování anebo spalování, při nichž se do životního prostředí uvolňují nebezpečné látky 4) Při nákupu elektroniky se zajímejte o obsah toxických látek - například bromovaných zpomalovačů hoření. 5) Nahraďte používání pesticidů alternativním způsobem ošetření pěstovaných rostlin, zeleniny a ovoce na zahradě. 6) Při výběru hraček pro své děti se pečlivě podívejte, kde byly vyrobeny a zda mají např. některý z certifikátů zaručující bezpečnost. 7) Při zařizování a úpravách bytu vybírejte nábytek, barvy, lepidla a tmely, které neobsahují nebezpečné látky. Buďte zodpovědným a všímavým spotřebitelem!

Děkuji za pozornost Mgr. Vendula Krčmářová tel Kde nalézt další informace?