KONCEPCE OCHRANY OBYVATELSTVA Mgr.Bohumír MARTÍNEK, Ph.D. 1
Transformace civilní obrany konec 80-ých let a 90-tá léta 20. století - změny z totalitního vládnutí na demokratické začala transformace téměř všech národních, státních a veřejných institucí země střední a východní Evropy - změna zaměření státní politiky v oblasti bezpečnosti ze soustředění na válku na orientaci k ochraně obyvatelstva, majetku a kvality života při každodenních mimořádných událostech. transformace a další vývoj byl řešen na základě celkové koncepce a strategie. hlavním smyslem transformace byla efektivnost –tj. maximální příprava na něco co se reálně může stát (válka NE) 2
Koncepční řešení ochrany obyvatelstva (civilní ochrany) v rámci ministerstva obrany V devadesátých letech a až do 31. prosince 2000 byla ochrana obyvatelstva (pod názvem civilní ochrana) v působnosti ministerstva obrany. Její řízení zabezpečoval Hlavní úřad civilní ochrany České republiky. Uvedený úřad zpracoval koncepci pod názvem „Koncepce zabezpečení úkolů civilní ochrany definovaných Dodatkovým protokolem I k Ženevským úmluvám o ochraně obětí mezinárodních ozbrojených konfliktů z 12. srpna 1949“, byla vzata na vědomí vládou České republiky usnesením č. 710 ze dne 12. listopadu
Koncepční řešení ochrany obyvatelstva (civilní ochrany) v rámci ministerstva obrany Koncepce : charakterizovala stav tehdejší civilní ochrany navrhovala způsoby zabezpečení jednotlivých úkolů civilní ochrany, včetně stanovení odpovědnosti za jejich plnění na úrovni ústředních a územních orgánů státní správy, orgánů samosprávy, právnických a fyzických osob předjímala změnu kompetencí v oblasti civilní ochrany z Ministerstva obrany do působnosti ministerstva vnitra. na základě výše zmíněného usnesení vlády byla ustavena meziresortní komise k převodu kompetencí v oblasti civilní ochrany a byl zpracován harmonogram zabezpečení tohoto převodu. 4
Koncepční řešení ochrany obyvatelstva (civilní ochrany) v rámci ministerstva obrany K zásadním koncepčním záměrům lze zařadit: Vytvoření Sboru civilní ochrany jako integrální součásti záchranného systému. Jeho základem měly být záchranné a výcvikové základny civilní ochrany. Modernizace systému varování obyvatelstva dostavbou a obměnou sirén a infrastruktury dálkového rádiového ovládání Řešení evakuace v pravomoci územních orgánů státní správy a samosprávy, stanovení povinností právnickým a zejména fyzickým osobám při evakuaci (povodně 1997 – problémy) Ukrytí obyvatelstva realizovat v jednoduchých ochranných prostorech, ve vhodných částech budov, po provedení úprav ke zlepšení jejich ochranných vlastností 5
Koncepční řešení ochrany obyvatelstva (civilní ochrany) v rámci ministerstva obrany Nouzové přežití zabezpečovat s využitím místních zdrojů Převedení práva hospodaření a vlastnictví k prostředkům individuální ochrany ze státu (ministerstvo obrany) na obce (bylo jinak!!!) Změnit povinnost státu zabezpečovat veškeré obyvatelstvo prostředky individuální ochrany na garanci státu u vybraných kategorií (děti,…) Zakomponovat do osnov experimentálně ověřená témata ochrany člověka při mimořádných událostech (školy) 6
Koncepční řešení ochrany obyvatelstva v působnosti ministerstva vnitra Přijetím zákona č.239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému s účinností od 1. ledna 2001 byly současně převedeny kompetence za tuto oblast z ministerstva obrany na ministerstvo vnitra. V souladu se zákonem zajišťovalo plnění úkolů v oblasti ochrany obyvatelstva za ministerstvo vnitra generální ředitelství hasičského sboru České republiky. Jedním z úkolů stanovených citovaným zákonem je zpracování koncepce ochrany obyvatelstva. 7
KONCEPCE OCHRANY OBYVATELSTVA DO ROKU 2006 S VÝHLEDEM DO ROKU 2015 Schválena usnesením vlády č. 417 ze dne 22. dubna 2002 Změněna usnesením vlády č. 21 ze dne 5. ledna 2005 charakterizuje dosavadní stav v oblasti ochrany obyvatelstva a navrhuje řešení stávajících problémů reaguje na mezinárodní situaci po 11. září 2001 a na rozhodnutí Rady Evropské unie o vytvoření mechanismu Společenství pro zabezpečení posílení spolupráce při asistenčních zásazích civilní ochrany 8
KONCEPCE OCHRANY OBYVATELSTVA DO ROKU 2006 S VÝHLEDEM DO ROKU 2015 Ochrana obyvatelstva, respektive civilní ochrana je charakterizována : jako soubor činností a postupů věcně příslušných orgánů, dalších subjektů i jednotlivých občanů směřujících k minimalizaci dopadů mimořádných událostí na životy a zdraví obyvatelstva, majetek a životní prostředí tímto pojetím ochrany obyvatelstva je ČR srovnatelná s převážnou většinou evropských států, v řadě zemí EU je pojem ochrana obyvatelstva, ale i civilní nouzové plánování a krizové řízení ztotožňován s pojmem civilní ochrana, jako s tradičním (historickým) institutem, zajišťujícím komplexně ochranu obyvatelstva v zemi. 9
KONCEPCE OCHRANY OBYVATELSTVA DO ROKU 2006 S VÝHLEDEM DO ROKU 2015 Koncepce přijala základní principy EU podle kterých má být ochrana obyvatelstva organizována Byly přijaty: po Rozhodnutí Rady o vytvoření mechanismu Společenství pro zabezpečení spolupráce při pomocných zásazích Civilní ochrany ze dne 26.září 2001 a na základě výsledků jednání generálních ředitelů CO států EU, přidružených a kandidátských zemí v belgickém Knokke ve dnech října
Základní principy organizování ochrany obyvatelstva starost o ochranu obyvatel náleží státu ústředním orgánem v oblasti ochrany obyvatelstva je jedno ministerstvo, zpravidla ministerstvo vnitra konkrétní odpovědnost ministrů a vedoucích jiných ústředních správních úřadů za ochranu života, zdraví a majetku je stanovena příslušnými zákony a vyplývá z jejich kompetencí odpovědnost za ochranu obyvatelstva je rozložena na všechny úrovně veřejné správy, včetně obcí 11
Základní principy organizování ochrany obyvatelstva profesní organizace tvoří jádro výkonných a částečně i řídících složek, jsou doplňovány ostatními složkami různé právní povahy i fyzickými osobami (průměrný stupeň připravených specialistů činí 4-5 % populace) široká informovanost veřejnosti o ochranných opatřeních opatření, připravovaná k řešení následků mimořádných událostí a zmírnění dopadů krizových situací v míru, budou v případě potřeby využita i v období válečného stavu 12
KONCEPCE OCHRANY OBYVATELSTVA DO ROKU 2006 S VÝHLEDEM DO ROKU 2015 upozorňuje na rozšiřující se okruh hrozeb a rizik nevojenského ohrožení, což vyžaduje adekvátní navýšení finančních prostředků na ochranu obyvatelstva zvýrazňuje roli IZS a potřebu vybavení jeho složek technikou a materiálem, aby zvládly následky jakýchkoliv mimořádných událostí včetně možných teroristických útoků s použitím ZHN stanoví úloha občanů, podnikové sféry a veřejné správy stanoví základní organizační a technická opatření ochrany obyvatelstva 13
ÚLOHA OBČANŮ, PODNIKOVÉ SFÉRY A VEŘEJNÉ SPRÁVY Občan informovaný a sebevzdělaný občan - základní prvek systému ochrany obyvatelstva adekvátní reakce občana = mít základní znalosti a dovednosti (varovný signál, čísla tísňového volání, evakuační zavazadlo, improvizovaná ochrana ukrytím, dýchacích cest, očí a povrchu těla, sebeochrana a vzájemná pomoc, místa získání informací apod.) 14
ÚLOHA OBČANŮ, PODNIKOVÉ SFÉRY A VEŘEJNÉ SPRÁVY Obec základní prvek veřejné správy při zabezpečování opatření ochrany obyvatelstva k plnění uvedených úkolů využívá především jednotku sboru dobrovolných hasičů obce a zařízení civilní ochrany nad rámec možností obce - základní složky integrovaného záchranného systému z krajské úrovně přípravu určených pracovníků obce organizuje obecní úřad a hasičský záchranný sbor kraje 15
ÚLOHA OBČANŮ, PODNIKOVÉ SFÉRY A VEŘEJNÉ SPRÁVY Právnické osoby a podnikající fyzické osoby v rámci bezpečnosti a ochrany zdraví při práci plní opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí (zákoník práce) zařazené do havarijního plánu plní úkoly v rozsahu stanoveném jim těmito plány a vůči svým zaměstnancům k plnění uvedených úkolů využívají jednotky hasičských záchranných sborů podniků, jednotky sborů dobrovolných hasičů podniků a zařízení civilní ochrany 16
ÚLOHA OBČANŮ, PODNIKOVÉ SFÉRY A VEŘEJNÉ SPRÁVY Právnické osoby a podnikající fyzické osoby přípravu určených pracovníků organizuje zaměstnavatel, obecní úřad a hasičský záchranný sbor kraje poskytnutí náhrad výdajů vynakládaných na oblast ochrany obyvatelstva možnost uplatnění daňových úlev (výdaje na CO = vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů) 17
ZÁKLADNÍ ORGANIZAČNÍ A TECHNICKÁ OPATŘENÍ OCHRANY OBYVATELSTVA varování a vyrozumění: % území ČR pokrýt varovným signálem modernizace systému obměnou elektrických sirén za elektronické v zónách VHP a na územích ohrožených zvláštními povodněmi, vybudováním zpětné diagnostiky k nim varování doplnit okamžitou verbální informací technicky dořešit způsob vyrozumění jednotek sborů dobrovolných hasičů (sirény - záložní) 18
ZÁKLADNÍ ORGANIZAČNÍ A TECHNICKÁ OPATŘENÍ OCHRANY OBYVATELSTVA ukrytí: před kontaminací radioaktivním prachem, účinky pronikavé radiace a toxickými účinky nebezpečných látek budou využívány přirozené ochranné vlastnosti staveb budou využívány ochranné systémy na trasách metra v hl. m. Praze a na dalších vhodných podzemních dopravních stavbách, v hl. m. Praze se předpokládá do roku 2015 rozšířit kapacitu ochranných systémů o úkrytových míst – ZMĚNA 2005 (povodeň 2002)budou využívány ochranné systémy na trasách metra v hl. m. Praze a na dalších vhodných podzemních dopravních stavbách, v hl. m. Praze se předpokládá do roku 2015 rozšířit kapacitu ochranných systémů o úkrytových míst – ZMĚNA 2005 (povodeň 2002) 19
ZÁKLADNÍ ORGANIZAČNÍ A TECHNICKÁ OPATŘENÍ OCHRANY OBYVATELSTVA nouzové přežití obyvatelstva: Využívají se stacionární zařízení (ubytovací, zásobovací, stravovací a další služby) K tomu navíc: na centrální úrovni pohotovostní kapacity pro postižených osob - materiální základny humanitární pomoci pro 2250 osob v působnosti MO ? - nově vytvořené kapacity pro 750 osob v působnosti MV - ANO 20
ZÁKLADNÍ ORGANIZAČNÍ A TECHNICKÁ OPATŘENÍ OCHRANY OBYVATELSTVA nouzové přežití obyvatelstva: na úrovni krajů bude vytvořeno 30 mobilních kompatibilních kontejnerových souprav, každá pro 50 postižených osobna úrovni krajů bude vytvořeno 30 mobilních kompatibilních kontejnerových souprav, každá pro 50 postižených osob ZMĚNA v r.2005 na úrovni krajů bude vytvořeno 15 mobilních kompatibilních kontejnerových souprav, každá pro 25 postižených osob 21
ZÁKLADNÍ ORGANIZAČNÍ A TECHNICKÁ OPATŘENÍ OCHRANY OBYVATELSTVA V r.2005 Zřídit Národní koordinační a vyhodnocovacího středisko ZHN při MV – GŘ HZS ČR a obdobná vyhodnocovací střediska u HZS krajů Zkvalitnit technické vybavení zdrojů prvotních informací a ostatních prvků systému MV plnit koordinační meziresortní roli v předávání informací v případě ohrožení chemickými, biologickými, radiologickými a jadernými zbraněmi, prostředky nebo látkami při krizových situacích spojených s teroristickými útoky, za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu a při mimořádných událostech v zahraničí 22
ZÁKLADNÍ ORGANIZAČNÍ A TECHNICKÁ OPATŘENÍ OCHRANY OBYVATELSTVA Další změny v roce 2005: k ukrytí obyvatelstva bude využit fond stálých úkrytů, popřípadě vhodné prostory po stálých úkrytech stát nebude podporovat výstavbu nových stálých úkrytů, rekonstrukce a opravy stávajících stálých úkrytů ani trvat na zachování jejich účelu v mírové době analyzovat možnosti a stanovit základní požadavky na projektování staveb, ve kterých dochází ke shromažďování velkého počtu osob a které mohou být potenciálně ohroženy mimořádnými událostmi vyplývajícími z bezpečnostních hrozeb a rizik 23
KONCEPCE OCHRANY OBYVATELSTVA DO ROKU 2013 S VÝHLEDEM DO ROKU 2020 Usnesení vlády č.165/
Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020 Obsah: Vyhodnocení Harmonogramu realizace základních opatření ochrany obyvatelstva (přílohy k usnesení vlády č.417/2002) Vyhodnocení stavu realizace Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2006 s výhledem do roku 2015 Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020 Harmonogram realizace základních opatření ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku
Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020 Obsah koncepce (hlavní kapitoly-1.část): Bezpečná společnost Připravenost pracovníků veřejné správy, právnických a fyzických osob, včetně školní mládeže Základní organizační a technická opatření ochrany obyvatelstva Plánování a řešení opatření k ochraně obyvatelstva pro mimořádné události, nevojenské a vojenské krizové situace Řešení ochrany obyvatelstva v případě nevojenských krizových situací 26
Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020 Obsah koncepce (hlavní kapitoly-2.část): Řešení ochrany obyvatelstva v případě válečného stavu Připravenost sil a prostředků Materiální a finanční zabezpečení Nová koncepce je pojata v širších souvislostech stejně jako je chápána CIVILNÍ OCHRANA v Evropské Unii 27
Bezpečná společnost Společnost, která má přijatý soubor právních, technických, organizačních, finančních, vzdělávacích a dalších ochranných opatření k minimalizaci, resp. k překonání následků mimořádných událostí a krizových situací a v praxi ho úspěšně realizuje Bude ji vytvářet zejména veřejná správa, složky IZS, podniková sféra i občané, s využitím hromadných informačních prostředků 28
Bezpečná společnost Základem musí být informovaný a připravený občan. Je potřebné řešit nedostatečnou připravenost obyvatelstva, koordinaci přípravy obyvatelstva a to jak dospělého tak i dětí a mládeže, Měla by zahrnovat přípravu na možné situace (MU,KS, narušení vnitřní bezpečnosti, obrana státu, epidemie, epizootie, narušení objektů kritické infrastruktury) 29
Bezpečná společnost Veřejná správa i podniková sféra musí motivovat a získat občany k aktivní účasti na zajišťování vlastní bezpečnosti, bezpečnosti svých zaměstnanců, spoluobčanů a blízkých Bude nutné řešit hlubší i širší zapojení občanů do zajišťování bezpečnost. Jako možné řešení je zapojení občanů cestou občanských sdružení, zejména těch, které se zabývají ochranou obyvatelstva a CO (dobrovolní hasiči, ČČK, humanitární organizace) Toto řešení se hledá nejen v ČR, ale v celém světě. Je vhodné spolupracovat zejména v rámci EU. 30
Připravenost pracovníků veřejné správy, právnických a fyzických osob, včetně školní mládeže Připravenost pracovníků veřejné správy, právnických osob bude řešena v souladu s koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení. Přijmout „Program výchovy a vzdělávání obyvatelstva k jeho bezpečnosti a ochraně při mimořádných událostech a krizových situacích“ 31
Připravenost školní mládeže Školní mládež- rámcové vzdělávací programy ZŠ a SŠ. Perspektivně rozšířit hodinové dotace k výuce témat ochrany člověka za mimořádných událostí o problematiku bezpečnosti, dopravní výchovy, drogové závislosti, násilí a poskytování první pomoci. Ke zkvalitnění připravenosti budoucích učitelů bude začleněna do studijních programů pedagogických fakult problematika “Ochrana člověka za mimořádných událostí”. 32
Základní organizační a technická opatření ochrany obyvatelstva – změny oproti předchozí koncepci Varování Evakuace Ukrytí Nouzové přežití Ochrana před kontaminací Humanitární pomoc Spolupráce s neziskovými organizacemi Monitorování radiační, chemické a biologické situace Informování obyvatelstva 33
Varování obyvatelstva MV-GŘHZS – podmínky pro koordinovanou výstavbu a provozování systému varování Přerozdělení odpovědnosti za jednotlivé části JSVV (infrastruktura, koncové prvky varování – využití programů EU pro obce) Rozšíření odpovědnosti za systém varování v okolí provozovatelů nebezpečných zařízení (kromě JE navíc chemické provozy, vodní díla) 34
Varování obyvatelstva Zajišťování místních informačních systému (propojené na JSVV) u provozovatelů objektů a zařízení ve kterých dochází ke shromažďování velkého počtu osob (obchodní centra,nádraží, zimní stadiony…) Budování obousměrných systémů se sběrem informací o stavu koncových prvků,s měřením (s čidly) fyzikálních veličin (výška hladiny vodních toků, úniků nebezpečných látek 35
Evakuace obyvatelstva Reagovat na změněné podmínky s převládající samovolnou evakuací (vlastní dopravní prostředky) Řešit systém regulace pohybu samovolně evakuujících Řešit systém registrace evakuovaných Přehodnotit zásady pro evakuační zavazadlo - možnost přepravy ve vlastním automobilu 36
Ukrytí Využívat ochranné vlastnost staveb při nevojenských MU s únikem NL Přehodnotit plány ukrytí v havarijních plánech (nezahrnovat stálé úkryty) V obcích řešit vytipování vhodných prostorů pro improvizované ukrytí V rámci územního plánování a stavebního řízení uplatňovat požadavky CO (shromažďovací prostory pro EVA, pro dekontaminaci,…) 37
Nouzové přežití Pokračovat ve využívání stacionárních zařízení Mobilní kontejnerové soupravy – 16 ks– kraje, Základna logistiky, ZÚ Hlučín Prověřovat a procvičovat 5 mobilních materiálních základen humanitární pomoci (Kosíř 2007) 38
Nouzové přežití Vytváření souprav pro různé typy MU (dálnice, vichřice, migrační vlny) Připravenost souprav pro transport do zahraničí (pro pomoc občanům ČR a EU) Stanovit zásady pro zabezpečení obyvatelstva pro nové druhy MU (výpadky el.energie,plynu, epizootie,epidemie.) 39
Ochrana před kontaminací Používání improvizovaných prostředků – potřeba připravenosti obyvatelstva Nákup nových mobilních prostředků pro dekontaminaci obyvatelstva a techniky Podmínky a zásady pro zřizování stacionárních dekontaminačních zařízení při hromadném zasažení osob Stanovení postupů pro likvidaci kontaminovaných oděvů (dekontaminace nereálná, problémy s evidencí…) 40
Humanitární pomoc Zřízení materiální základny humanitární pomoci pro poskytování pomoci do zahraničí napojené na leteckou i kamionovou přepravu (IOP EU) - ZBIROH Ve spolupráci s nevládními organizacemi vytvořit systém poskytování adresné a efektivní HP s využitím informačního systému evidujícího nabídky, poptávky a jejich cílené využívání (ISKŘ) 41
Spolupráce s neziskovými organizacemi Spolupráce orgánů KŘ k vytváření druhosledové pomoci postiženému obyvatelstvu Zpracování registrů odborníků (expertů) Realizace psychosociální a náboženské pomoci Poskytování grantů NNO 42
Monitorování radiační, chemické a biologické situace Dosud se realizuje UV z č.471 – zjišťování, předávání, vyhodnocování a využívání údajů o R,CH a B situaci za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu, při řešení krizových situací spojených s teroristickými útoky a pro řešení MU v zahraničí připravuje se nový harmonogramu k vytvoření programu ochrany obyvatelstva při použití nebezpečných látek nejen za války a nejen při teroristické útoku (havárie v průmyslu jaderném a chemickém, v dopravě,stadiony,…) 43
Informování obyvatelstva Cíl - informovaný a vzdělaný občan Vytváření prostoru ve veřejnoprávních médiích k informování obyvatelstva Informování cizích státních příslušníků v ČR Informování občanů CR v zahraničí cestou zastupitelských úřadů 44
Informování obyvatelstva Hlavní téma našeho předsednictví v Radě EU – informovanost obyvatelstva únor- seminář EU v Brně 3 témata: 1. Informovanost obyvatelstva, formy, obsah, prostředky 2. Informovanost občanů EU při MU v zahraničí 3. Ochrana záchranářů proti napadení 45
Civilní nouzové plánování Základní zaměření a působnost CNP: plnění úkolů ochrany obyvatelstva, nepřetržité fungování orgánů veřejné správy přijatelná forma společenského a hospodářského života, fungování kritické (životně důležité) infrastruktury, spolupráce veřejného a soukromého sektoru, civilní zdroje nezbytné pro zajištění bezpečnosti, civilně vojenská spolupráce (operace NATO,EU) civilní podpora činnosti ozbrojených sil a bezpečnostních zdrojů (NATO) 46
Krizové řízení V rámci vytvářeného informačního systému krizového řízení, jehož garantem je MV-GŘ HZS ČR, budou vytvořeny sofistikované nástroje k informačnímu zabezpečení úkolů v oblasti ochrany životů a zdraví obyvatel a majetkových hodnot na všech stupních krizového řízení. Součástí systému budou i opatření ochrany obyvatelstva 47
Porovnání koncepcí ochrany obyvatelstva Koncepce ministerstva obrany striktně vycházela z úkolů civilní obrany (ochrany) stanovených v článku 61 Dodatkového protokolu I k Ženevským úmluvám z 12. srpna tyto úkoly se snažila transformovat do nových podmínek využívání opatření ochrany obyvatelstva pro řešení „každodenních“ mimořádných událostí 48
Porovnání koncepcí ochrany obyvatelstva Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2006 s výhledem do roku 2015 byla prvním dokumentem, který se zásadním způsobem zaměřil na plnění úkolů ochrany obyvatelstva při každodenních mimořádných událostech materiál byl zpracován ministerstvem vnitra a připomínkován spolupracujícími resorty. 49
Porovnání koncepcí ochrany obyvatelstva Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020 pojala ochranu obyvatelstva v širších souvislostech než jen opatření vyplývající z její základní definice ze zákona č.239/2000 Sb.,o integrovaném záchranném systému na jejím zpracování se podílela všechna gesční ministerstva společně. 50