Spolupráce VŠB-TU Ostrava s podniky Seminář MSK a ARR, Podpora vědy, výzkumu a inovací, v Moravskoslezském kraji 2010 spolupráce podniků s VŠ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROJEKT „ AGENT“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07./2.4.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Advertisements

OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Mgr. Barbora Hošková Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8.listopadu 2006.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Projekt: Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem Informace o projektu.. Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na.
Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/ Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Výzkumné infrastruktury Mgr. Inka Vaverková Praha, 8. února 2016.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Centrum energeticky efektivních budov Základní informace o projektu.
Název prezentace Podpora vědy a výzkumu v Moravskoslezském kraji 2010 Ing. Zuzana Bardoňová Datum:
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/3.2.04/ Název projektu:Inovace do praxe Název a číslo globálního grantu:Podpora nabídky dalšího vzdělávání v.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Projekt „PURE COSMOS – Úloha veřejné správy při podpoře konkurenceschopnosti malých a středních podniků“
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Ing. Kateřina Lichtenberková
Program meziregionální spolupráce INTERREG EUROPE
VÝZVA 2.2 – VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Úřad práce České republiky
Členská schůze MAS Nepomuk,
Mezinárodní vzdělávací projekt TESEUS
KONCEPT NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Science centrum Lázně Chomutov???
Pracovní skupina PODNIKÁNÍ
VYHODNOCENÍ PŘEDCHOZÍCH VÝZEV
Inovace a regionální rozvoj
Výrobní faktory v organizaci
Hlavní město praha a integrace cizinců
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Inovační potenciál České republiky
Cíle Pardubického kraje v oblasti cestovního ruchu
Základní informace o poskytovateli
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Inspirace pro přípravu projektů do Operačního programu
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Univerzitní město Olomouc
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Shrnutí výsledků analytické etapy
AKTUALIZACE REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE ZLÍNSKÉHO KRAJE
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR, z.s.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Podpora klastrů v působnosti MPO Operační program podnikání a inovace pro konkurenceschopnost
PPP!!! VŠ - PARTNERSTVÍ PROJEKTOVÉHO PROSTŘEDÍ VYSOKÝCH ŠKOL
Institucionální program pro veřejné vysoké školy pro rok 2017
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Koncepce rozvoje činnosti AV ČR
ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR, z.s.
Ochrana osobních údajů ve firmách v době účinnosti Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) - Podpůrné aktivity MPO pro podnikatele Ing. Pavel.
Klíčové aktivity projektu
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
E-Goverment Zdeněk Hanák.
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
Inovační strategie ČR a nástroje podpory MPO
PhDr. Ondřej Kočandrle, oddělení infrastruktury VaV
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Spolupráce VŠB-TU Ostrava s podniky Seminář MSK a ARR, Podpora vědy, výzkumu a inovací, v Moravskoslezském kraji 2010 spolupráce podniků s VŠ

Dlouhodobý záměr MŠMT Základním cílem v této oblasti je zaměření výzkumu a vývoje tak, aby větší měrou, zejména prostřednictvím inovací a jejich úspěšných realizací, přispíval k hospodářskému růstu a zvýšení technologické úrovně země a tím i k její lepší prosperitě a konkurenceschopnosti. zvýšit objem veřejných prostředků na výzkum a vývoj až na 36 miliard korun v roce 2008 a dvojnásobný objem prostředků získat od soukromé sféry, dosáhnout změny postavení vysokých škol, které by mělo mnohem více odpovídat zvyklostem ve vyspělých zemích, –dosáhnout zvýšení podílu vysokých škol na výzkumu z dnešních 15 % na alespoň 20 % z celku (ve vyspělých zemích je obvyklých dokonce 30 %)

3. role na VŠ Aktivní podpora ODV, transferu technologií, cílově orientovaného výzkumu a vývoje a rozvoj inovační infrastruktury. Centra transferu technologií – základ servisních aktivit univerzit v regionech Aktivity v oblasti inovací směřovány na podporu všech složek proinovačních procesů: –zajištění kvalitních lidských zdrojů - vzdělávání, –moderní výzkumná infrastruktura VaV – inovační centra, –zvýšení úspěšnosti v získávání finančních prostředků ve veřejných soutěžích výzkumu a vývoje – internacionalizace.

Co je třetí rolí vysokých škol? Instituce terciárního vzdělávání jsou stále výrazněji vystaveny konkurenčnímu prostředí, a to nejen v rámci relativně autonomního univerzitního světa, ale též v mnohem širším kontextu ekonomické konkurence. Především vysoké školy se postupně proměňují z institucí, které v prvé řadě zajišťovaly mezigenerační transfer znalostí a vědomostí, v instituce hrající klíčovou roli v produkci znalostí a tvorbě inovačního potenciálu.

Co je třetí rolí vysokých škol? Naplňování tohoto nově se tvořícího poslání vysokých škol je mimořádně složité díky nutné provázanosti mezi státní správou a národní i regionální politikou, sektory průmyslu a služeb a samotnými školami. Přes autonomní postavení se aktéři stávají úzce svázanými subjekty. Nejčastěji je toto předivo vztahů metaforicky vyjadřováno pojmem Triple Helix, který byl vytvořen v polovině devadesátých let - [Leydesdorff a Etzkowitz 2000].

Co je třetí rolí vysokých škol? Případové studie vesměs ukazují, že úspěšný rozvoj třetí role univerzit byl podmíněn souhrou zejména následujících faktorů (například Smita Srinivas & Kimmo Viljamaa, 2006): tlak/zájem zavedených firem na spolupráci s univerzitami; jistá forma recese nebo krize; model financování a chránění výsledků vývoje z veřejných zdrojů, včetně zajištění jejich transferu do praxe („státní model podpory“); rozmach regionálních rozvojových iniciativ; mobilizace jednotlivců; postupné vytváření regionálního mandátu univerzit v celkovém rozvoji.

Naplnění třetí role univerzit - 1 Úspěšné naplnění třetí role univerzit po nastavení celkového rámce bude dále uvnitř jednotlivých institucí, regionů a resortů/státních agentur vyžadovat přinejmenším: 1. Zásadní změny v manažerském přístupu na všech úrovních strategického řízení (v jednotlivých univerzitách, regionech, na národní úrovni), včetně skutečné (byť implicitní) kategorizace a rozvrstvení institucí terciárního vzdělávání. 2. Trpělivé a důsledné analýzy možností a rizik v jednotlivých regionech a citlivé časování kroků a politických rozhodnutí.

Naplnění třetí role univerzit Systematickou aplikaci komplexu zásadních legislativních změn: –oblast účelového určení dotací na výzkum ve vztahu k propojení s prací pro aplikační sféru; –pracovně-právní úpravy ve vztahu ke studentům (včetně základního vztahu u doktorských studentů); –vymezení řídících struktur a pravomocí pro instituce terciárního vzdělávání, umožňujících efektivní institucionalizaci a řízení komerčních vztahů (včetně zakládání a následného využívání „servisních“ právnických osob jednou nebo více institucemi VaV); –zákon o veřejném financování výzkumu (realistické a rozumné zajištění přístupu „všem za stejných podmínek“ k výsledkům výzkumu tak, aby to nebránilo v komerční spolupráci).

Naplnění třetí role univerzit Nastavení vhodných institucionalizovaných struktur uvnitř institucí terciárního vzdělávání (nebo regionálně sdílenými), které povedou k profesionalizaci transferu znalostí a technologií. 5. Motivace firem k investicím do VaV ve spolupráci s veřejným sektorem (v současné době firmy nejsou často připraveny respektovat skutečné náklady na straně poskytovatelů služby).

Algoritmus podpory Start-up na technických VŠ, podpora komercionalizace výsledků VaV

Strategie VŠB-TUO Dlouhodobý záměr Univerzity Budování zdrojů: –Lidské –Technické –Finanční Současný stav Cesty k dosažení cíle

Strategie MSK, ČR, EU Program rozvoje VaV v MSK Regionální inovační strategie - RIS Národní politika VaV – NPVaV Národní inovační strategie – NIS Lisabonská strategie EU – Akční plán EU Program modernizace pro Univerzity: vzdělávání, výzkum, inovace (KOM 208/06)

14 Dlouhodobý záměr VŠB-TUO 1.Projekt CPIT- TL2 – Podnikatelský inkubátor - naplnění laboratoří TL1 – rozvoj činnosti PI 2. Centrum transferu technologií – RCTT - poskytování služeb PI, úprava směrnice ODV 3. Good practices – spolupráce s universitami – - zkvalitňování služeb a vnitřních předpisů 4. Spolupráce – 3. role VŠ – spolupráce s průmyslovými podniky a klastry, státní správou, hejtmanství MSK, KHK, ARR, …

Spolupráce s praxí - třetí role vysokých škol

16 CPIT - Centrum pokročilých inovačních technologií Realizované objekty CPIT Plánované objekty CPIT VTP Ostrava a.s. CPIT-TL3 CPIT-TL2 CPIT-TL1 Podnikatelský inkubátor RCTT Centers of applied R&D TL1 G … od 05/2008 … od 07/2008

Podnikatelský inkubátor CPIT PI VŠB-TU Ostrava byl realizován v rámci Operačního programu průmysl a podnikání, programu 1.1 Prosperita. Provoz – červen Zřizovatel: VŠB-TUO PI rozšiřuje výzkumné a vývojové aktivity VŠB-TU Ostrava a napomáhá rozvoji inovačního podnikání v regionu. PI napomáhá přenosu výsledků vědy a výzkumu k využití v podnikatelském prostředí.

Hlavní aktivity PI - CPIT Podpořit nositele nápadů, myšlenek a know-how v počáteční fázi podnikání a napomoci jim k uskutečnění a naplnění jejich podnikatelských vizí. Rozšiřovat VaV aktivity VŠB-TUO směrem k podpoře a realizaci inovací podnikatelským způsobem. Nabízet chráněné prostředí pro začínající společnosti a inovativní firmy.

PROJEKT „AGENT“ OP VpK, PO: 2 – Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj Oblast podpory: 2.4 – Partnerství a sítě Dotace: 24 mil. Kč na dobu 3 let, 100 % financovaný Hlavním cílem projektu je zabezpečit pomocí partnerské sítě efektivní propojení nabídky odborných technických služeb partnerských univerzit a VaV pracovišť s poptávkou podnikatelského a veřejného sektoru tak, aby docházelo k přínosnému přenosu informací a následnému posílení využití komerčního potenciálu univerzit a VaV organizací.

Výstupy projektu vytvoření modelu technologických skautů a kontaktních manažerů včetně vytváření prostředí a nástrojů pro následnou implementaci tohoto modelu do vnitřního řádu zapojených univerzit ( 27 technologických skautů a 2 kontaktní manažeři), = komunikační a informační platforma vybudování informačního, nabídkového a poptávkového portálu AGENT, který bude sloužit k vzájemné komunikaci a spolupráci mezi zapojenými univerzitami a výzkumnou organizací na straně nabídky a podniky a veřejností na straně poptávky, = živý katalog know how a vědeckotechnických služeb 40 nově zprostředkovaných operací vedoucí ke spolupráci firem/veřejných institucí s univerzitami, případně k nalezení vhodného partnera pro interdisciplinární projekty univerzit, = vyšší efektivita spolupráce mezi VaV a podniky

Struktura partnerů projektu… VŠB-TUOSUOUUTBÚG AV ČR PODNIKY A DALŠÍ INSTITUCE Nefinanční partneři Agentura pro regionální rozvoj Krajská hospodářská komora Moravskoslezský strojírenský klastr Sdružení pro rozvoj MSK

Výsledky práce - Ocenění Pro nejlepší Podnikatelský projekt roku 2007 v kategorii Podnikatelský inkubátor roku 2007

Děkuji za pozornost Podnikatelský inkubátor VŠB-TU Ostrava VŠB–TU OSTRAVA, Studentská 6202/ Ostrava-Poruba Tel. : Mobil: web: Výzkum – Vývoj – Inovace – Výroba