Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. října 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Advertisements

JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 16. října 2013.
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252_TÉMA_Daň z přidané hodnoty Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Seminář 4. – hotel Podlesí DAŇOVÝ SYSTÉM ČR Ing. Irena Kemény Inovativní pedagogické metody v odborném vzdělávání CZ.1.07/1.3.12/
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 9. prosince 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 23. listopadu 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 4. listopadu 2015.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Co je právní řád a jeho historie Kdo může v ČR vydávat právní akty Právní odvětví ČR Soudy.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
EKONOMIKA DAŇ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB ČÁST 1.. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Subjekty správy daní Petr Mrkývka. Subjekty správy daní  Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z piva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Daň z příjmů fyzických osob 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Spotřební a energetické daně
Pojem přeměna obchodní společnosti
Místní rozpočtové jednotky
Daňové právo 19. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Správa sociálního zabezpečení
Státní organizace.
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část daňového práva procesního I
Příjmy z pronájmu u FO Právnické osoby zdaňují příjmy z pronájmu v rámci svého obecného základu daně, U fyzických osob se postupuje podle § 9 ZDP a v případě.
Příjmy z kapitálového majetku
Obsah veřejných rozpočtů I
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Obecná část daňového práva procesního I
Daň z příjmů právnických osob
Legislativní materiály vlády
Název projektu: Moderní škola
Katedra finančního práva a národního hospodářství
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Odvětvotvorná kritéria Jan Neckář podzim 2007
Správa sociálního zabezpečení
Daň z příjmů fyzických osob
Daň z příjmů fyzických osob
Spotřební a energetické daně
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Příjmy z pronájmu u FO Právnické osoby zdaňují příjmy z pronájmu v rámci svého obecného základu daně, U fyzických osob se postupuje podle § 9 ZDP a v případě.
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
Obsah veřejných rozpočtů III
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Aktuální změny daňových zákonů
Daň z nemovitých věcí 28. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Daňové právo 17. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Daň z přidané hodnoty 19. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Daňové přiznání k dani z příjmů fo
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Postavení, systém a prameny finančního práva
BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě Správní právo – pojem, zařazení, úloha, předmět, systém, prameny. Ústavní základy a právní regulace veřejné správy.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Mezinárodní právo Mezinárodní smlouva
Transkript prezentace:

doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. října 2015

1. Daň 2. Pojem daňového práva 3. Systém daňového práva 4. Prameny daňového práva 5. Daňová soustava 6. Daňověprávní vztahy 7. Základní konstrukční prvky daně 8. Ostatní konstrukční prvky daně 2

 teoretická definice daně ◦ nenávratné, nedobrovolné, neekvivalentní a nesankční peněžité plnění ukládané na základě zákona spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu, které je veřejným příjmem veřejných rozpočtů, a to příjmem zpravidla neúčelovým, řádným, pravidelným a plánovaným  daň v užším a širším slova smyslu 3

 daňové právo ◦ jako součást finančního práva ◦ jako samostatné právní odvětví  daňové právo / poplatkové právo / celní právo / berní právo / právo povinných peněžitých plnění / právo daňových příjmů veřejných rozpočtů  vymezení v užším smyslu ◦ soubor právních norem upravujících příjmy veřejných rozpočtů označené jako daně  vymezení v širším smyslu ◦ soubor právních norem upravujících daňové příjmy veřejných rozpočtů, tj. daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění 4

Daňové právo obecná část zvláštní část 5

Daňové právo hmotnéprocesní 6

I. ústavní zákony ◦ čl. 4 a 11 Listiny základních práv a svobod II. mezinárodní smlouvy ◦ zamezení dvojího zdanění ◦ administrativní spolupráce (výměna informací) III. právní předpisy Evropské unie IV. zákony a zákonná opatření Senátu V. nařízení vlády VI. vyhlášky VII. (interní normativní instrukce) VIII. (judikatura) 7

 Ústava 1920  „daně a veřejné dávky vůbec mohou se ukládati jen na základě zákona“  Ústava 1948  „Daně a veřejné dávky lze ukládat toliko na základě zákona.“  Ústava 1960  neupravovala  Ústavní zákon z roku 1968  „daně a poplatky možno ukládat jen na základě zákona“  čl. 11 odst. 5 Listiny  „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.“ 8

 daňové právo hmotné ◦ zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ◦ zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí ◦ zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí ◦ zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční ◦ zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty ◦ zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních ◦ část zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů ◦ zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích ◦ zákon č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích ◦ zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích ◦ další zákony upravující poplatky, odvody, úhrady, pojistná atd.  daňové právo procesní ◦ zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád ◦ zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní ◦ zákon č. 471/2011 Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek 9

A. základní členění daní B. členění podle kompetence daňového příjmu C. jiná členění daní 10

Daněvýlučnéstátní státní rozpočet státní fondy místnísdílené 12

13  podle vzájemné kombinace  analytické daně  syntetické daně  podle periodicity  daně pravidelně se opakující  daně případové

14  peněžní vztahy týkající se soustřeďování daní do veřejných fondů (veřejných rozpočtů) regulované finančním (daňovým) právem  prvky  subjekty  objekt  obsah  majetkový aspekt

15 A. Subjekt B. Předmět C. Základ D. Sazba E. Výpočet F. Období G. Rozpočtové určení H. (Splatnost)

16  napadené znění zákona o spotřebních daních  „Pro účely tohoto zákona se rozumí malým nezávislým pivovarem taková právnická osoba nebo fyzická osoba, jejíž roční výstav piva (dále jen "výstav") není větší než hl a která splňuje podmínky podle zvláštního předpisu.“  malý nezávislý pivovar – 2 znaky  roční výstav piva není větší než hl – stanoveno zákonem  splňuje podmínky podle zvláštního předpisu – stanoveno vyhláškou

17  Rozpor s čl. 79 odst. 3 Ústavy: „Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny.“  První pojmová náležitost (produkce do hl) je zákonem rámcově zřetelně vymezena a na tomto základě může ministerstvo vyhláškou specifikovat podrobnosti.  Pokud jde o druhý pojmový znak chráněného předmětu, totiž "nezávislost", přenechal zákonodárce jeho vymezení prováděcímu předpisu, tj. nižší právní normě. Ze zákona vyplývá, že chráněné pivovary musí kromě vymezení své produkce splňovat jakési další podmínky, avšak toto "něco dalšího" ponechává se vyhlášce a tím se dostává vymezení základní pojmové náležitosti, která má pro definici chráněných pivovarů konstitutivní význam, mimo vliv zákonodárce.  Splnění blíže neoznačených podmínek zvláštního předpisu, které se pak "ex post" stávají konstitutivními znaky zákonem chráněného předmětu, vzbuzuje dojem, že by bylo možné stejně neurčitě formulovat zákonodárcovo zmocnění výkonné moci i v jiných oblastech života společnosti.

18  Formulace čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod, podle něhož daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona, umožňuje bližší úpravu druhotnou normou.  Dikce § 2 písm. i) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., ve znění zákona č. 260/1994 Sb., podle našeho názoru umožňuje vydání prováděcího předpisu ve smyslu Ústavy. K tomu lze konstatovat, že toto ustanovení zákona vymezuje základní znaky pro poskytnutí daňové úlevy uvedením skupiny subjektů charakterizovaných jako malý nezávislý pivovar s ročním výstavem piva nepřesahujícím hl. Tím jsou určeny hlavní zákonné znaky subjektu určité daňové povinnosti. K tomu zákon ještě uvádí, že pivovar této kategorie má splňovat podmínky podle zvláštního předpisu. Zmocnění k vydání prováděcího předpisu je obsaženo v čl. II bodu 5 zák. č. 260/1994 Sb., v němž zákonodárce deleguje normotvornou pravomoc na Ministerstvo zemědělství, které má příslušný právní předpis vydat v dohodě s Ministerstvem financí. Za daného právního stavu zákon splňuje základní podmínky dostatečné určitosti. Prakticky jde nyní pouze o bližší konkretizaci pojmu nezávislosti, který je jako jeden ze znaků v zákoně uveden.

19  lišit  subjekt daňověprávního vztahu  subjekt daně  daňový subjekt  poplatník  plátce  další subjekty  (ručitel, plátce daně)

20  příjem  věc (živé zvíře, ovladatelná přírodní síla)  jednání nebo úkon  činnost

21 Základ daně valorickýspecifický

22 Sazba daněpoměrnálineárníprogresivníklouzavástupňovitádegresivnípevná

23 Klouzavá Základ daně Daň Ze základu přesahujícího 0 – % – Kč + 19 % Kč – Kč + 25 % Kč a více Kč + 32 % Kč Stupňovitá Základ daně Daň 0 – % – % – % a více 32 %

24

25

26

 základ  sazba  daň 27

 zdaňovací období  x jednorázové daně 28

29 Daněvýlučnéstátní státní rozpočet státní fondy místnísdílené

30  jednorázově  ve splátkách  zálohově

31 a. osvobození  věcné, osobní b. daněprosté minimum c. paušální daň d. minimální základ daně e. sleva na dani f. daňové zvýhodnění g. minimální výše daně

doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK nám. Curieových Praha tel.: