Preromantismus Johann Wolfgang Goethe. Preromantismus 2. pol. 18. století – začátek 19. století ● Umělecký směr, vznikl jako reakce na klasicismus, osvícenství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Advertisements

Konstantin a Metoděj Jazykový přínos – písmo Seminární práce do předmětu Společensko – vědního semináře Eva Vítková Gymnázium Boskovice 2012.
Klasicismus Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3617_ Klasicismus Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Konstantin a Metoděj Vypracovala: Petra Mertová 4. B.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Preromantismus ● Johann Wolfgang Goethe. Preromantismus 2. pol. 18. století – začátek 19. století ● Umělecký směr, vznikl jako reakce na klasicismus,
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Romantismus.
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Mýty a pověsti Tematická oblast
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Když slova nestačí Prezentace.
Česká poválečná literatura I.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Dějiny hudby a její osobnosti
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Autor: Mgr. Nováková Jana
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název a číslo materiálu:
Žít svůj život naplno.
Viktor Dyk (1877 – 1931) KRYSAŘ.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
KLASICISMUS.
Konec 19. století ve světové literatuře
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Realismus - Rusko VY_32_INOVACE_VII-A-14.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Když vás potká vyhoření
Preromantismus.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Každý den jsme trochu starší…
Transkript prezentace:

Preromantismus Johann Wolfgang Goethe

Preromantismus 2. pol. 18. století – začátek 19. století ● Umělecký směr, vznikl jako reakce na klasicismus, osvícenství a ohlašuje blížící se romantismus ● Zdůrazňuje: ● - opravdovost citu, ● - hloubku vášně ● - prožitek srdce ● - právo každého člověka na plný, ničím neomezovaný citový život.

Inspirace preromantismu: ● Zvýšený zájem o přírodu ● Vztah k přírodě (kulisou děl bývá neporušená příroda) ● Útěk ze soudobé civilizace do vzdálené minulosti (středověk, pohanství) ● Obdiv k exotickým krajům ● Smysl pro velikost, vznešenost ● Viz úvodní snímek

Silně se preromantismus projevil v Německu Hlavní představitelé: ● Johann Wolfgang Goethe ● Friedrich Schiller ● Hnutí Sturm und Drang (Bouře a vzdor)

Johann Wolfgang Goethe Johann Wolfgang Goethe ( )

● Goethe - básník, prozaik a dramatik, přírodovědec, právník a diplomat má v německé literatuře a kultuře výjimečné místo. ● Jeho bohatý a dlouhý život se stal symbolem celé epochy, procházel spolu s ní vývojem a změnami.

Základní životopisné údaje ● Narodil se ve Frankfurtu nad Mohanem v rodině zámožného právníka ● Dostalo se mu širokého vzdělání ● Od mládí se zajímal o literaturu, divadlo, přírodní vědy ● Studoval práva v Lipsku, později ve Štrasburku

Goethův rodný dům ve Frankfurtu nad Mohanem

● Od roku 1775 žil ve Výmaru Friedrich Schiller ● Později se sem přistěhoval i Friedrich Schiller působili v hnutí Sturm und Drang ● Spolupracovali spolu, působili v hnutí Sturm und Drang ● Goethe hodně cestoval, při návštěvě Itálie a Sicílie se seznámil s antikou, pokládal ji za vrchol kultury, Řecko považoval za nedostižný vzor.

Pomník německých básníků ve Výmaru

- Goethe měl také velmi vřelý vztah k Čechám, obzvláště k Mariánským Lázním Ulrikou von Levetzow - na sklonku života se zde seznámil se svojí velkou životní láskou Ulrikou von Levetzow

● Ve Výmaru žil Goethe až do své smrti a zde je také pohřben. ● Již během svého života se stal velmi uznávaným autorem.

Literární dílo Král duchů, Čarodějův učeň ● Poezie - raná lyrika, balady Král duchů, Čarodějův učeň Utrpení mladého Werthera ● Romány - Utrpení mladého Werthera Faust ● Drama - Faust

Utrpení mladého Werthera román v dopisech

Autobiografické pozadí románu 1) Nešťastná láska a její průběh Goethe se zamiloval do Charlotty Buffové, snoubenky Johanna Kestnera. Kestner a Lotta uzavřeli sňatek, aniž to Goethovi sdělili. 2) Sebevražda z nešťastné lásky Goethův přítel Karl Jerusalem se z nešťastné lásky zastřelil. Zprávu o jeho smrti dostal Goethe v dopise, poslední část románu je odtud místy doslova přejata.

● Nadaný mladý muž Werther se zamiluje do Lotty, snoubenky svého přítele ● Je k ní poután velkou citovou náklonností, přestává zvládat svá citová hnutí, ztroskotává i v zaměstnání ● Mezitím se Lotta provdá ● Wether si uvědomuje bezvýchodnost situace a spáchá sebevraždu

● Goethe podrobně vylíčil duševní stavy člověka trýzněného nenaplněnou láskou ● Množství citoslovcí, zvolání, přerývaných vět vlnu sebevražd ● Román se ve své době stal bestsellerem, dokonce vyvolal vlnu sebevražd po celé Evropě ● Goethe dokonale vystihl pocity mladých lidí tehdejší doby, sám však byl jejich reakcí zdrcen

wertherovského oblečení ● Po Evropě se také rozběhla módní vlna wertherovského oblečení – modrý frak, žlutá vesta, renesanci zažilo psaní dopisů a deníků. ● Všichni toužili být nešťastně zamilováni jako Werther.

Společnost při četbě Goethova Werthera (dobový obraz)

Provinilý Goethe se vrhá do nové práce ● Uvědomuje si nebezpečí přeceňování citu. ● Chce vyzvednout práci pro společnost, lidstvo.

Faust

stará lidová pověst ● Podkladem se stala stará lidová pověst o doktoru Faustovi, jenž upsal duši ďáblu, aby získal vědění člověku nepřístupné. dvoudílné veršované drama ● Goethe vytvořil dvoudílné veršované drama o mezích a smyslu lidského údělu.

Faust – 1. díl - Bůh a ďábel (Mefistofeles) uzavírají sázku o člověka - vyberou si Fausta, věčně nespokojeného učence - ďábel získá Faustovu duši teprve tehdy, dosáhne-li Faust uspokojení a bude si přát setrvat v dosaženém - Mefistofeles navrátí Faustovi mládí, provází ho bujnými pitkami i čarodějným rejem

- pomůže mu získat lásku krásné Markétky

- ale ani láska nepřináší Faustovi plné uspokojení - Naopak ústí v tragédii, Markétka způsobí smrt svého dítěte a čeká na popravu - Faust se jí v poslední chvíli pokouší zachránit útěkem z vězení

- Markétka odmítá, vidí v pozadí ďábla a odevzdává se svému trestu.

Faust – 2. díl - Faust je sám, vzpamatovává se z Markétčiny smrti, odmítá mládí i lásku - Mefistofeles mu dává slávu - Faust odchází jako učenec k císařskému dvoru. Vynalézá papírové peníze (zachraňuje císaře), vyvolá z podsvětí ducha trojské Heleny

- Těmito činy získá císařovu náklonnost a vyžádá si na něm půdu - kus bažinatého mořského pobřeží, které chce odvodnit a zúrodnit - Zde chce vytvořit stát pro svobodné lidi, teprve v práci pro druhé nachází uspokojení - Na konci je Faust spokojený, pronese osudná slova a klesá mrtev. „Okamžik směl bych osloviti: Jsi tolik krásný, prodli jen!“

- Peklo se chystá pohltit jeho duši, ale zasahují andělé a vzlétají vzhůru – odvolávají se na nesmrtelný princip lásky

Prací na Faustovi dosáhl Goethe konečně vytouženého cíle. „ Svůj další život mohu teď pokládat za učiněný dar, a vlastně je teď již docela jedno, zda snad a co ještě vykonám.“

Otázky a úkoly: 1) Přečtěte libovolnou ukázku z románu Utrpení mladého Werthera a pokuste se ji interpretovat: - najděte znaky preromantismu - popište citové rozpoložení Werthera - proč se stal román bestsellerem? ● zdarma-utrpeni-mladeho-werthera.htm zdarma-utrpeni-mladeho-werthera.htm

2) Zopakujte základní údaje ze Goethova života. 3) Uveďte jeho stěžejní díla. Nápovědu naleznete na virtuální procházce Goethovým životem

Jméno, které se stalo nesmrtelným

Zdroje: Blažke J.: Kouzelné zrcadlo literatury. Písemnictví 19. věku, Velryba Praha 2001 ● ● ● ● ● ● ●