Marketing v knihovnách Ing. Radka Johnová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Advertisements

SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
SWOT Analýza Daniel Vančura.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
P9 CENA JAKO NÁSTROJ MM Cena - je vyjádřením „hodnoty“ zboží nebo služby. Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří firmě příjmy. Všechny.
MARKETING Brigita Stloukalová. Nastudujte si sami: Šimková, E. Základy managementu a marketingu pro neziskové organizace. Kap. 8. Marketing v neziskové.
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
MARKETINGOVÝ MIX.
Marketingová komunikace
Marketingové prostředí
úvod pojetí a obsah marketingu
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
marketingový komunikační mix, propagační mix, podpora, promotion
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
Tržní prostředí.
8. Marketing.
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová č.d.634.
Struktura podnikatelského plánu
Distribuce umění a kulturního dědictví. Faktory ovlivňující distribuci Místo, budova, sídlo organizace Odvětví nebo hlavní předmět činnosti organizace.
MARKETING Základy marketingu. Marketing Mercurius Mercator Market Der Markt.
MARKETING Základy marketingu. Marketing Mercurius Mercator Market Der Markt.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza marketingového mixu firmy Agrotec a. s. Bakalářská práce Zuzana Schwarzová.
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Event Marketing. Komunikační mix podle účinku EfektKrátkodobýDlouhodobý ImageEvent marketing Reklama na značku Public relations Korporátní reklama Reklama.
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
Média. Tištěná Velkoplošná Audio a audiovizuální Elektronická 3D.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
7 Marketingový mix Výrobek Cena Distribuce Propagace.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
MARKETING Ing. Radka Johnová Ph.D.
CENA …a umění. Cena umění a kulturního dědictví Vstupné  Vstup volný  Vstupné dobrovolné  Vstupné podle ceníku Členské a abonentní karty Speciální.
Marketingové nástroje Ing. Radka Johnová, Ph.D.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
ARTS MARKETING Marketing umění a kulturního dědictví Ing. Radka Johnová, Ph.D.
Marketingová komunikace. Účastníci Dodavatelé Odběratelé Veřejnost Zaměstnanci Státní a místní samospráva Umělci Znalci Kritici Žurnalisté Sponzoři.
Sponzoring. Tři pilíře Sponzor (firma, podnik) Sponzorovaní (neziskové organizace) Zprostředkovatelé spolupráce (média)
Strategie.
Marketingový plán podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Marketing neziskových organizací
Ekonomika malých a středních podniků
MARKETING 2.
Trhy kulturního dědictví a umění
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Plánování Marketingový plán.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Vítejte na Marketingu.
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Sponzoring.
Marketingová komunikace
MARKETINGOVÝ PLÁN PRO ROK 2009
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Transkript prezentace:

Marketing v knihovnách Ing. Radka Johnová, Ph.D.

Produkt Správným skupinám zákazníků V pravý čas Na správném místě Za odpovídající ceny S přiměřenou propagací Lépe než konkurence

Marketingové nástroje Marketingový mix

Mix 4P, 5P4 (a více) C Product (produkt) People (lidé) Consumer (spotřebitel) Customer (zákazník) Place (místo a čas)Convenience (pohodlí) Place (místo)Channels (distribuce) Price (cena)Cost (náklady) Promotion (propagace)Communication (komunikace) Packaging (balíčky služeb)Competition (konkurence) Cooperation (spolupráce) Contacts (kontakty)

Produkt Product

Produkt Hmotný Nehmotný Služba Událost Místo Instituce Činnost Zážitek Zkušenost

Knihovna jako produkt Budova a interiéry, místo Fondy Výrobky Odborné služby Programy Společenské a komerční služby Pronájem prostor Doprovodné služby

Specifika služeb Nehmotný produkt Neoddělitelné od poskytovatele Proměnlivé Pomíjivé

Zavádění nových produktů Životní cyklus produktu  Stálé služby  Dočasné akce a programy Zavádění nových produktů  Orientace na zážitky  Orientace na kulturní a společenské potřeby místní komunity

Potřeby Přání Poptávka Deklarovaná Reálná Nevyřčená Potěšení Utajená

Distribuce informačních služeb Place

Distribuce Místo Čas

Faktory ovlivňující distribuci Místo, budova, sídlo organizace  Fyzická přístupnost, dostupnost dopravou  Časová přístupnost  Atraktivita místa a okolí  Atmosféra  Vybavení Odvětví, obor činnosti (jazyková bariéra) Působnost (geograficky, významem) Meziknihovní výpůjční služba Služby mimo prostory instituce Programy Publikace Elektronické zpřístupnění

CENA Price

Price (cena) Omezující vnější faktory Ekonomické činitele Právní činitele Společenské činitele

Cenové strategie podle cílů, které si organizace klade Sociálně spravedlivá cena Maximalizace počtu uživatelů, návštěvníků Přizpůsobení se cenám přímé konkurence Cena zohledňující ceny ostatních volnočasových aktivit Návratnost nákladů Zisk

Cena Členské a abonentní karty; čtenářský průkaz Vstupné (na akce)  Vstup volný  Vstupné dobrovolné  Vstupné podle ceníku Speciální nabídky  Balíčky služeb  Pořádané akce a programy, výstavy  Pronájem prostor a komerční služby  Zboží v obchodě, kavárně  Sponzoring

Marketingová komunikace Propagace (Promotion)

Komunikační mix Reklama Podpora prodeje PR Direct marketing  Přímý marketing  Osobní prodej Nové metody  Event marketing  Virální marketing  Guerilla marketing  Blogy  Sociální sítě

Reklama Reklama propagující instituci Reklama zaměřená na produkt Reklama zaměřená na událost Reklama zaměřená na zákazníky

Public Relations Důvěra Prestiž Image Rutinní publicita Reakce na mimořádné události

Nástroje PR Události Vztahy s veřejností Vztahy s médii Tisková zpráva Interview Obrazový materiál Veřejná vystoupení Tiskoviny

Podpora prodeje Krátkodobé stimuly Motivovat zákazníka k jednání Podpora návštěvnosti Podpora prodeje  Doprovodných služeb  Abonentních programů  Výrobků

Direkt marketing Pošta Telefon Sociální sítě

Účinná zpráva Upoutat pozornost Udržet zájem Vzbudit přání Vyvolat akci u cílové skupiny

Zásady pro formulaci zprávy Jasná Překonat šumy a zkreslení Nést jedno hlavní poselství Tlumočit ho jednoduchým jazykem Dostatečně silná a dramatická Zapamatovatelná Nabízet výhodu

Chování spotřebitele People / Consumer behavior Zákazníci, uživatelé, trhy, segmentace

Zákazníci – Uživatelé – Návštěvníci Občasní vs. pravidelní Místní vs. dojíždějící Hledají zábavu vs. studium a práce Turisté

Potřeby a motivace zákazníků na trhu kulturního dědictví Potřeba odpočinku Potřeba poznávání Potřeba společenské sounáležitosti Estetický prožitek Potřeba úcty a obdivu Potřeba kontinuity a sounáležitosti s minulostí

Segmentace zákazníků Segmentem rozumíme dostatečně velkou jasně identifikovatelnou skupinu zákazníků. Geografická segmentace Demografická segmentace Psychografická segmentace  Společenské vrstvy  Životní styl  Osobnostní charakteristiky

Výhody segmentace Pravidla segmentace Velikost Měřitelnost Dostupnost

Segmentace firem a organizací pro potřeby sponzoringu Velikost Místo Obor činnosti Zdroje Subjektivní proměnné  Zájmy a preference majitele  Osobní vztahy

Sponzoring Mecenášství

Tři pilíře a cílové skupiny Sponzor (firma, podnik) Sponzorovaní (neziskové organizace) Zprostředkovatelé spolupráce (média) Stávající a potenciální zákazníci Státní a místní úřady a organizace Stávající a potenciální zaměstnanci Média

Sponzoring Státní a soukromý Organizace, událost, akce Cíle sponzoringu  Známost, popularita firmy  Image, renomé  Sympatie, důvěra, goodwill  Obcházení komunikačních bariér  Motivace spolupracovníků (zvýšení prestiže)

Podmínky sponzoringu Věrohodnost konceptu Jedinečnost konceptu Publicita konceptu Etika  Poškození jména  Střet zájmů  Diskutabilní vnímání

Druhy sponzoringu Jednorázový Dlouhodobý Finanční Naturální Investiční kapitál (dlouhodobý) Spolusponzoring Výlučný sponzoring Nositelé jména

Sponzor si vybírá Jeden nebo více projektů Podle cílových skupin Podle počtu oslovených Podle úrovně prezentace v médiích Podle způsobu propagace akce Podle možnosti získat kontakty

Cena za sponzoring Neodvozuje se z nákladů Přínos pro sponzora Publicita a její účinnost Neformální kontakty

Plánování Marketingový plán

Definování cílů Čeho chce dosáhnout? Jaké to bude mít vedlejší důsledky? Existují pro tyto cíle nějaká měřítka? Jak je měřit? Jsou cíle realistické a dosažitelné? Odpovídají cíle zdrojům dostupným organizaci (finančním i hmotným – fondy, prostory)? Dokáže to instituce efektivněji než jiné organizace? Čím se bude odlišovat od nabídky svých konkurentů ?

Struktura marketingového plánu I. Úvod: Výchozí situace II. Hlavní body plánu 1. Marketingový audit, analýza SWOT 2. Analýza konkurence (možností spolupráce) 3. Analýza zákazníka (průzkum, segmentace) 4. Návrh strategie – Cíle 5. Marketingový mix 6. Rozpočet 7. Kontrola a vyhodnocení III. Závěr: Shrnutí hlavních bodů

Analýza SWOT Vnitřní faktory  S – Strengths – silné stránky  W – Weaknesses – slabé stránky Vnější faktory  O – Opportunities - příležitosti  T – Threats - ohrožení

Marketingový mix 4P a/nebo C ad II.5 Produkt Cena Distribuce Marketingová komunikace

Plán marketingové komunikace Reklama Publicita – PR – Sponzoring Podpora prodeje Direkt marketing Event marketing Virální marketing Guerilla marketing

Reklamní plán Strategie Média Kreativní složka Produkce Rozpočet Testování Kontrola – Vyhodnocení

Úkolem marketingu není určovat strategické cíle kulturních organizací. Marketing má v případě správy kulturního dědictví pouze pomocnou roli, a to ve zprostředkování tohoto dědictví veřejnosti. Marketing je jen jedním z nástrojů, který pomůže k dosažení některých ze strategických cílů.

Prostor pro vaše otázky ?

Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na Nebo stránky zaměstnanců Kontakt: Podrobněji v knize: JOHNOVÁ, Radka. Marketing kulturního dědictví a umění. Art marketing v praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., ISBN © Radka Johnová, 2012