Hudba - úvod Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Hudba v pravěku Vývoj hudební kultury
HV-1 Hudební výchova DUM č. 6 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 1 Prima – kvarta osmiletého studia
Mytologie Autor: Romana Nováková
Hudebně výrazové prostředky
HUDEBNÍ VÝCHOVA Havrlantová Natálie 2010.
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
DĚJINY HUDBY – PŘEHLED Pravěk p.n.l p.n.l.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv05/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Hudební výrazové prostředky
Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
PhDr. Jana Žáková. Velký počet, hlavní – 12 Sídlo – hora OLYMP Vlastnosti – vzhled jako lidé Lidské vlastnosti dobré i špatné Nadpřirozené – nesmrtelnost,
Původ hudby, pravěk, starověk
Hudba starověku - antická orientální exotická.
Technika pro člověka Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a.
Membranofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Wolfgang Amadeus Mozart Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Hudba - intervaly Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Elektrofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast
Prameny hudby Starověké kultury Starožidovská kultura úkoly Dějiny evropské hudby.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
AFRICKÝ TANEC A HUDBA. TANEC Při svém vzniku tento tanec sloužil skutečně jako prostředek k vyjádření různých významných událostí, které se ve vesnici.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Vynálezy přírody Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
Vesmír Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními jevy.
Mgr. Jana Doubková VY_32_INOVACE_5B_20_ANTONÍN_DVOŘÁK_TEST Dějiny hudby listopadu 2012 A. Dvořák– život, dílo, zajímavosti o osobnosti skladatele.
Malba podle Clauda Moneta Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými.
Fyziologie hlasového ústrojí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými.
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ČLOVĚK V PROSTORU Tematická oblast
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Hudební výrazové prostředky
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Déjà - vu Tematická oblast
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Stupnice Tematická oblast
Mgr. Jana Doubková Dějiny hudby listopadu 2012
Základní systém a dělení barev
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_71_NOTA
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_03.
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
CESTA Z PRAVĚKU STAROVĚK ICT 2 – část
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
Životní zájmy Tematická oblast
Název školy: ZŠ Průhonice
Tóniny Tematická oblast
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Hudba - notace Tematická oblast
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
POČÁTKY HUDBY Pravěk.
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Transkript prezentace:

Hudba - úvod Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých a společenských oborů Datum vytvoření8. listopadu 2012 Ročník1. ročník čtyřletého gymnázia, 5. ročník osmiletého gymnázia Stručný obsahHudba, vznik, rozdělení a vývoj Způsob využitípostupně procházíme snímky a odpovídáme na otázky AutorIng. Karel Dvořáček KódVY_32_INOVACE_36_EDVO01

Hudba Muzika, musica, die Musik, Music, musique, muziek, muzyka, … Ve evropských jazycích odvozeno z řečtiny – músiké, souvisí se slovem músa (můza), průvodkyně boha Apollóna: Kalliopé - epické básnictví, Euterpé – hudba, Erató - milostná poezie, Thaleia - veselé básnictví a komedie, Melpomené – tragédie, Terpsichoré – tanec, Kleió – dějepisectví, Úrania – astronomie, Polyhymnia - hymnický a sborový zpěv. Poezie, hudba a tanec tvořily v antice jeden celek.

Vývoj a obsah hudby Spojení hudby s řečí a tancem – píseň, balet, opera Instrumentální hudba – samostatný jev Hudba obsahuje akustický materiál (tóny, které mají výšku, délku, intenzitu a barvu, jsou uspořádané do intervalů, akordů, tvoří melodii) a duchovní myšlenku, která přetváří materiál v hudební umění.

Otázky a úkoly Jak označujeme vlastnosti tónu v hudbě? Výšku tónu udává jeho jméno, délku tvar noty, hlasitost dynamické znaménko, barvu tvoří nástroj a způsob hry. Jaký je rozdíl mezi akordem a melodií? V akordu zní několik tónů současně, v melodii postupně. Jaké hudební myšlenky vyjadřuje Smetanova Vltava? Tok vody od pramenů po širokou řeku, romantické obrázky české krajiny.

Vznik hudby Doklady již z prehistorických osídlení, nástroje, zejména bicí, z kostí, kamenů a dřev, kostěné píšťaly, zvířecí rohy. Mladší paleolit: píšťala s dírkami. Neolit: hliněný buben. Doba bronzová: zvony, puklice, kovové rohy. Strunné nástroje – harfy, lyry, citery, loutny. Zpěv je jistě starší – přímé informace nemáme, etnomuzikologie ale pomáhá. Melodie má malý rozsah (sekunda, tercie). U rozvinutých civilizací tóninové řady (pentatonika d-f-g-a-c).

Otázky a úkoly Jaký rozsah má ukolébavka Halí belí? tercie Zazpívejte pentatonickou stupnici. Najděte nějakou píseň s pentatonickým základem. To ta Helpa, Loch Lomond, Largo z Dvořákovy Novosvětské, Valčík na rozloučenou

Hudba magická Hudba není vidět – kouzlo! Hudba ovlivňuje fyziologii člověka, mění frekvenci tepu, dechu i chůze, umožňuje soustředění pozornosti, je univerzálním jazykem. Působí na děti i dospělé, bez rozdílu vzdělání. Hudba „byla vynalezena“ ve všech civilizacích, většinou má božský původ. Muzikoterapie – léčebná metoda (používali šamani i současní lékaři) „Důležité věci nejsou vidět!“ (Antoine de Saint-Exupery – Malý princ) Otázky a úkoly: – Která je vaše oblíbená skladba? Proč?

Rozdělení hudby U starých civilizací najdeme základní dělení na hudbu božskou - vážnou a populární - lidovou (populus je lat. lid), zábavnou, stejně, jak v dnešní době. V židovské hudbě jsou i rozdílné nástroje pro použití k bohoslužebným účelů a pro boj nebo jinou zábavu. Již staří Řekové měli boha Apollóna (bůh světla, slunce, umění, věštby, uzdravování i rozumu), Dionýsa (naturalistická a živelná hudba) a Pana (hudba lidová). V bájích se vykládá o magické síle hudby (Orfeus).

Otázky a úkoly – Jmenujte pohádku, kde hraje roli hudba nebo píseň. Pyšná princezna – Rozvíjej se poupátko Byl jednou jeden král – princezna Zpěvanka a dudák Strakonický dudák – Jakou roli hraje hudba v křesťanství? od počátku byla součástí liturgie, zhudebněné žalmy, skladatelé zhudebňovali celou liturgii (mše, rekviem, nešpory, litanie)

Použitá literatura ČARNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha - Bratislava: Panton, Michels, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000, ISBN