MOŽNOSTI FIGURÁLNÍHO ZOBRAZENÍ V PODMÍNKÁCH GALERIJNÍ PEDAGOGIKY. MOŽNOSTI A LIMITY PRINCIPU TĚLOVOSTI VE VÝTVARNÉM, HUDEBNÍM ČI DRAMATICKÉM PROJEVU. PdF:GP3MP_MGP.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Výtvarný ateliér v muzeu, výtvarný umělec v roli animátora, vícedenní a pobytové ateliéry. Příklady ze zahraničí i z českých galerií a muzeí. Jitka Burdová.
Principy tvůrčího psaní a dramatické výchovy v galerijních animacích a dalších doprovodných programech v muzeu umění. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDBA VÁŽNÁ A POPULÁRNÍ Název: HUDBA.
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_01
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Inf Počítač a lidé s handicapem
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
ARTE POVERA Tematická oblast
Rozhodování 1.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_09_Činnost litosféry na Zemi Autor: Mgr. Milan Javůrek
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_02.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
KOMÍNY, KOMINÍK A DALŠÍ PROFESE
Proměny vody Alena Maurová.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Zvuky hudebních nástrojů
Brno „Dítěti můžeme říci dvěma způsoby, co je slepý člověk. Můžeme mu říci, že slepý člověk je člověk, který nevidí. Nebo mu řekneme:“Zavři.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Pedagogika školního sportu
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Modelový koncept hodiny výtvarné výchovy
Orientujeme se v prostoru
Co si vezmu na….
Vůle, vytrvalost, city a jejich projevy
Poznatky ze života zvířat
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Návykové látky Alkohol
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
Život bez střeva , Praha.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MOŽNOSTI FIGURÁLNÍHO ZOBRAZENÍ V PODMÍNKÁCH GALERIJNÍ PEDAGOGIKY. MOŽNOSTI A LIMITY PRINCIPU TĚLOVOSTI VE VÝTVARNÉM, HUDEBNÍM ČI DRAMATICKÉM PROJEVU. PdF:GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky / Lucie Valuchová / Učo:

Akční umění Akční umění vzniklo v pol. 40 let 20. stol., kdy se poprvé stala malba fyzickou záležitostí. Představitel tohoto stylu je Jackson Pollock. Jeho akční tvorba byla předzvěstí nového pojetí výtvarného umění využívající tělesná gesta a pohyby. S nástupem akčního umění se tělo stává přímo nositelem výrazu, výtvarným „materiálem“. Postupně akční umění začalo zasahovat do dalších oborů. Hlavním rysem akční tvorby se stalo přesahování (do baletu, hudby, divadla, výtvarna, patří sem však i přesah umění do běžného života).

AKČNÍ TVORBA je úzce spjata s výchovou k tvořivosti. Akce jsou multimediální. S akcí je spojena, je příbuzná dramatická výchova, která směřuje k prohlubování sociálních vztahů, k interakci s lidmi. Pracují v ní s pantomimou, světlem i stínem, s barvami, objekty někdy i reprodukcemi výtvarných děl. Činnosti dramatické výchovy aktéry vnitřně uvolňuje, pomáhá jim spontánně se vyjadřovat a jednat, pomáhá jim k sebereflexi. Paralelně s dramatickým projevem se v akčním umění projevuje i balet. Balet je tělové umění a jeho východisko je v magických pradávných rituálech stejně, jako je to u body-artu.

Body - art Jako umělecký styl začal být uznáván v 60. letech 20. stol Umělec používá své tělo jako materiál a východisko ke své výtvarné tvorbě. Body-artové akce často ztělesňují drama konfliktu v mysli umělce. Často je spojen s těžkou namáhavou činností, fyzickým omezením až s fyzickou bolestí, rituálním opakováním atd. Někdy používá šamanské kostýmy, masky, líčení těla i tváře atd., kdy se lidé změní v neskutečné bytosti. Pro tento směr byl důležitý vznik moderního divadla (stylizované lidské jednání, proměny aktérů...).

Happening V USA od 60. let. 20. stol, v ČR od 70. let. Happening je záměrně vytvořená událost se záměrem šokovat nebo provokovat diváky a vtahovat je do akce. Diváci se mění v aktéry. Vymezit přesně happenning je skoro neuskutečnitelné. Často přechází do performance, body-artu i land-artu. Performance 60. léta 20. stol. Diváci na rozdíl od happeningu zde nejsou nutně i aktéry. V performance je důležitý i zážitek samotného aktéra. Je sám před druhými - „mystérium živé akce“. Performance je pouze podnětem pro konečnou realizaci díla v mysli diváka. Důležitá je přítomnost BYTÍ na určitém místě a v určitý čas. Procesuálnost. Akce se vyvíjí. Tělo a čas (Čas je pro performance podstatný a určující jako prostor. Koncentrované piecy trvají vteřiny, durational performance trvají dny, týdny i roky,.. Důležité je předem stanovit délku a dodržet ji)

Galerijní pedagogika a tělovost Galerijní animace má touhu aktivizovat všechny smysly při vnímání umění, aktivizovat tvořivost diváků, zaktivizovat citový prožitek, zesílit smyslové či synkretické vnímání. Tělovost (ve výtvarném umění, hudbě i dramatickém projevu) v animaci dodává divákovi vlastní tělesný prožitek – zintenzivnění zážitku z umění a hlubší proniknutí do jeho problematiky. Hra a hravost v animaci - je důležitá pro uvolnění se z klasického pojetí umění. Hlavními prvky je spontaneita a improvizace, dále volnost, nevázanost, souběh záměrného a náhodného. Každá aktivita má však své určité mantinely, cíl, který se musí udržet. Umění akce má za úkol tematizovat nějakou oblast umění a proto se nesmí skrze hru hlavní myšlenka vytratit.

Prvky tělovosti v galerijní animaci Otisky (tváře i celého těla), siluety Zmrazený pohyb (těla se mhou stát „materiálem pro sochařské dílo) Živý obraz (interpretace plošného figurálního díla – kombinace instalace a performance - prožitek vlastního tvůrčího procesu. V animaci je však při této metodě více kladen důraz na obsahovou analýzu díla. CÍL AKČNÍ TVORBY – hlubší pochopení vystaveného díla.

Informační zdroje HAVLÍK, Vladimír, Radek HORÁČEK a Igor ZHOŘ. Akční tvorba. 1. vyd. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci, FIŠER, Zbyněk, Vladimír HAVLÍK a Radek HORÁČEK. Slovem akcí Obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita v Brně, ISBN Artlist: databáze současného umění [online]. Praha: Centrum pro současné umění Praha [cit ]. Dostupné z: