VODA Daniel Beňo ZŠ Chrastava. Ledovec je nehomogenní přírodní těleso tvořené ledem. Ledovce, které jsou částí kryosféry a hydrosféry. mají jazykovitý.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/ / ČERPADLA Autor: Vojtěch Rozsíval.
Advertisements

Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Více než miliarda lidí na světě nemá přístup ke kvalitnímu zdroji pitné vody. Nejhorší je situace v subsaharské Africe, kde má přístup k nezávadné pitné.
Proč je voda důležitá? Život Každá živá hmota obsahuje vodu –embryo 94%, dítě 65%, starý člověk 55% –krev 83%, mozek 75%, kosti 22% –okurek 98%, jablko.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Atomové elektrárny Obor: Lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. LudvíkKašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Tropický deštný prales je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Tento biom nalezneme zejména v rovníkových oblastech Země. Nejrozsáhlejší.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.
Vypracoval Daniel Beneš, Hana Lollková a Becca Křístková.
Nerostné bohatství na Zemi Vypracoval: Tomáš Vávra Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar.
Studie možného VD Hanušovice Generel LAPV Strana 2 Proč byl Generel LAPV pořízen: za posledních 50 let se postupně zvyšuje průměrná roční.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
VODA Jiří Bednář ZŠ CHRASTAVA. LEDOVCE V ledovcích se skrývá 2/3 pitné vody. Kdybychom ji mohli využívat, nemuseli by lidé v afrických zemích trpět.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
STUDIE A ANALÝZA ŽIVOTNÍHO STYLU A ZDRAVÍ MLÁDEŽE V KRAJI VYSOČINA MUDr. Stanislav Wasserbauer Zdravá vysočina, o.s. a Státní zdravotní ústav ve spolupráci.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch8 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
ČISTÁ VODA. Čistota vody  pojem vyjadřující obsah cizích látek ve vodě  skutečně chemicky čistou vodu lze připravit pouze laboratorně  čistotu vody.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 17 TEMA: Ledovce – vznik a výskyt (1.
Voda dává život Tereza Štěpařová ZŠ Chrastava. Voda – živí nás, šatí nás, dává život i zabíjí. Je to základní položka pro život, i přesto jí je přebytek.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Netradiční zdroje elektrické energie
CESTA KE ZDRAVÍ A ŽIVOTNÍ HARMONII
Seminář o stavebním spoření
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Zdroje získání základních životních potřeb a energie
Balená voda – potřebujeme ji?
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Podpora v nezaměstnanosti
Výroba elektrické energie - obecná část
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
Voda Základ života.
REGIONÁLNÍ ENERGETICKÉ FÓRUM - ÚSTÍ 2012
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Ekonomika– národní hospodářství
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Autor: Stejskalová Hana
Biosféra sféra s vhodnými podmínkami pro život na Zemi
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vodní energie,přehrady
Balená voda – potřebujeme ji?
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Když vás potká vyhoření
Současné trendy výstavby-nízkoenergetické objekty
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VODA Daniel Beňo ZŠ Chrastava

Ledovec je nehomogenní přírodní těleso tvořené ledem. Ledovce, které jsou částí kryosféry a hydrosféry. mají jazykovitý nebo bochníkovitý tvar. Jejich studiem se zabývá glaciologie a jistou částí také geokryologie. Vznikají hromaděním sněhu, který se pod vlivem okolí mění na firn, z firnu na firnový led a z firnového ledu na led ledovcový. Proces přeměny sněhu ve firn je nazýván firnovatění. To je způsobeno především táním a znovu zamrzáním pod vlivem tlaku vyšších vrstev, ale dochází k němu i se změnami teploty. Tento zdánlivě jednoduchý proces tání a mrznutí se odborně nazývá regelace. Tato vlastnost činí z ledovce plastické těleso schopné vyplňovat a modelovat reliéf Země. Ledovce se vyskytují na všech kontinentech s výjimkou Austrálie. LEDOVCE

Vodní energie Velký podíl celkové produkce elektřiny vykazují vodní elektrárny např. v Norsku (99,5 %), Švýcarsku nebo v Kanadě. Důležité jsou dnes i přečerpávací vodní elektrárny, které akumulují energii a vyrovnávají rozdílnou spotřebu elektrické energie.

Člověk a voda Voda je pro člověka nepostradatelná. Živí nás a pročišťuje. Bez vody bychom do tří dnů zemřeli. Proto bychom ji měli pít v průběhu celého dne. Potřebujeme ji totiž k transportu, čištění a rozpouštění. Chybí-li nám voda, nemohou ledviny odvádět škodliviny a může tak dojít k otravě organismu, neboť se začnou v našem těle ukládat. Přitom dostatečný přísun tekutin může snížit riziko nemocí až o 70 %. Když pijeme vodu, probudí se zázračné síly a náš metabolismus se tak posílí.

Průměrná spotřeba vody v ČR Pitná voda se získává úpravou surové vody. Surová voda se získává v Česku podzemních (asi 45–55 %) nebo povrchových (asi %) vodních zdrojů. Z některých zdrojů – zejména podpovrchových – je možné získat pitnou vodu bez úpravy. K úpravě surové vody na vodu pitnou se používají metody fyzikální (např. filtrace) i chemické. Veškeré chemikálie používané pro úpravu vody musejí splňovat přísné zákonné normy. Posledním krokem výroby pitné vody je její hygienické zabezpečení - dezinfekce, jejímž cílem je zničení případných patogenů a vytvoření dezinfekčního rezidua, které má za úkol bránit sekundárnímu nárůstu mikroorganismů ve vodovodní distribuční síti. Dezinfekce se provádí přidáním oxidačního činidla (prostředky na bázi chlóru, ozón) nebo ozářením vody UV zářením. Pitná voda musí splňovat kvalitativní parametry stanovené vyhláškou 252/2004 Sb. a to v místě kde je spotřebovávána. V Česku je kvalita pitné vody dodávaná vodárenskými společnostmi na velmi vysoké světové úrovni. Eventuální pachuť, zákal či zabarvení vody je způsobeno reakcí dopravované vody s vnitřním povrchem potrubí (které bývá někdy i přes sto let staré) a v drtivé většině případů se jedná pouze o estetickou, nikoli zdravotní závadu.

Nedostatek vody Nedostatek pitné vody je globálním problémem lidstva. Jestliže dnes žije 8% světové populace v zemích, kde se projevuje silný nedostatek pitné vody a dalších 25% v zemích, kde je situace jen o málo lepší, předpokládá se, že budou-li současné trendy pokračovat, budou v roce 2025 žít v zemích s vážným nedostatkem pitné vody dvě třetiny lidí. Dostupné pitné vody přitom stále ubývá – ve srovnání s rokem 1950 poklesly její stavy na méně než polovinu. Problémy trpí nejvíce subsaharská Afrika. Příčiny je možné hledat v kombinaci omezených zdrojů, změn životního prostředí či špatného hospodaření. Příčinou je mimo jiné nedostatečný lokální důraz na tuto problematiku, neboť jen málo zemí považuje zajištění dostatku pitné vody a alespoň minimálního sanitárního zařízení za jednu ze svých priorit. Další vážný problém představuje to, že chudí lidé v rozvojových zemích jsou nuceni platit za čistou vodu často více než lidé bohatí. Tato nerovnost souvisí také s tím, že slumy a sídliště pro chudé jsou jen výjimečně napojeny na vodovodní síť. V Africe je dostatek vody pro každého, avšak nakládaní s vodními zdroji je tam velmi špatné. Voda je mocná a ti, kteří kontrolují tok vody, mohou využívat její síly mnoha způsoby. Často se říká, že čistá voda směřuje k bohatým a ta špinavá k chudým. Chudé země podle odhadů ztrácejí až 8 procent svého hrubého domácího produktu kvůli zhoršování životního prostředí. Kromě ekonomických problémů je nedostatek pitné vody především spojen se zdravím a životy lidí. Přes 2,5 miliardy lidí trpí špatnými hygienickými podmínkami. Na průjmová onemocnění a malárii umírá ročně asi 3,1 milionu lidí - z nich by 1,6 milionu mohlo být zachráněno, pokud by měli přístup k dostatku nezávadné vody a žili v lepších hygienických a zdravotních podmínkách. Kvůli nedostatku pitné vody umírá ročně 1,8 milionu dětí.