1 Věcné zpracování dokumentů Předmětové pořádání informací Rekvalifikační kurz Školitel: Marcela Mátlová Tel.: 585 205 348

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KNIHOVNA legislativa – evidence – statistika Útvar služeb knihovnám Měk v Třebíči, 2015.
Advertisements

Indexace pomocí SVA Předmět: Selekční jazyky Přednášející: Mgr. Silvie Kořínková Presová presova-dis.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Sortiment a označování zboží Zbožíznalství 1. ročník.
Seminář pro knihovny Jihočeského kraje Věcné zpracování – novinky
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola Libochovice Autor: Mgr. Zuzana Chloubová Název: VY_32_INOVACE_08 _ ČJ_Vlastní jména.
Co nového ve VVIS Tereza Černá
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Věcné autority v roce 2016
Název prezentace (DUMu)
Číselné množiny - přehled
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Citace a bibliografické odkazy
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Soubor věcných autorit (SVA) 2. část
zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ústecký kraj Název školy: ZŠ Salvátor
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Způsoby zápisu algoritmů
Lineární rovnice a nerovnice I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Sémantické aspekty katalogizace VI
Jak zahájit spolupráci
Seriály v Souborném katalogu ČR
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
zpracovaný v rámci projektu
Selekční jazyky I cvičení Ukázky SJ různých typů
Městská knihovna Znojmo
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Inf Vývojový diagram.
VIKMA05 Organizace znalostí
Formální úprava rešerše
Autor: Mgr. Věra Voborníková Datum: Název: VY_52_INOVACE_18_VLASTIVĚDA
Seriály v Souborném katalogu ČR
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-18
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Název projektu: Od rozvoje znalostí k inovacím
Významné normy Bibliografické citace - obsah, forma, struktura ČSN ISO 690 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovávaných textovými editory ČSN.
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Jak zahájit spolupráci
Jak přispívat do Souborného katalogu ČR
Mezinárodní desetinné třídění
Regionální informace jako přidaná hodnota katalogu krajské knihovny
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní statistické pojmy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
ARTOTÉKA - rosteme s uměním
Bibliografické citace
Odkrývání obrázků – poznej místa
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Dvousemestrální celouniverzitní předmět: (možná i zkrácená verze jednosemestrální komerční) Úvod do terminologie a psaní textu v univerzitním prostředí.
Transkript prezentace:

1 Věcné zpracování dokumentů Předmětové pořádání informací Rekvalifikační kurz Školitel: Marcela Mátlová Tel.:

2 Studijní materiály  Prezentace funkce/rekvalifikacni-kurz/studijni-materialy/ funkce/rekvalifikacni-kurz/studijni-materialy/  Národní autority (AUT) AUT - databáze národních autorit NK ČR

3 Úvod – věcná katalogizace Cíl – zprostředkovat čtenáři / uživateli přístup k dokumentu z hlediska jeho obsahu a formy Uživatel nehledá konkrétní titul (autor: název), ale Uživatel nehledá konkrétní titul (autor: název), ale  dokumenty podle oboru  dokumenty se stejným tématem Knihovní fond je rozsáhlý Knihovní fond je rozsáhlý Knihovní fond není volně přístupný Knihovní fond není volně přístupný

4

5

6

7

8 Náplň kurzu  Věcné zpracování dokumentů 17. února 2016 předmětového zpracování obecné základy obecné základy soubor národních věcných autorit soubor národních věcných autorit systematické zpracování MDT, metoda Konspektu MDT, metoda Konspektu praktické cvičení  Věcné zpracování dokumentů 24. února 2016 praktické cvičení30. března 2016

9 Terminologie  věcné zpracování dokumentů / fondů = věcná katalogizace = věcný popis předmětové zpracování… = předmětové pořádání informací = indexování systematické zpracování… = klasifikace

10 systematické zpracování = klasifikace předmětové zpracování = indexování

11 Shrnutí úvodu  Uživatel hledá dokumenty podle oboru nebo dokumenty na stejné téma  Věcný katalogizátor je objektivní, je „pouze“ zprostředkovatel nikoli recenzent  Druh věcného zpracování Druh knihovny (vědecká, univerzitní, městská, …) má vliv na rozsah a druh věcného zpracování Druh knihovny (vědecká, univerzitní, městská, …) má vliv na rozsah a druh věcného zpracování  Typ věcného zpracování Způsob vyjádření obsahu (slovy, numericky) Způsob vyjádření obsahu (slovy, numericky) Zařazení v systému (abecední, rodo-druhové) Zařazení v systému (abecední, rodo-druhové)

12 encyklopedie web Obecné základy věcného zpracování Prozatímním výsledkem je slovně zformulovaná výpověď v přirozeném jazyce katalogizátora O čem kniha je?

13 Obecné základy  Obsah (předmět) dokumentu Hlavní téma: O kom, o čem? O kom, o čem? Zpřesňující charakteristiky: Z které geografické oblasti? Z které geografické oblasti? Z které doby, z kterého období? Z které doby, z kterého období?  Forma dokumentu Např.: studie, biografie, příručky, průvodce… Např.: studie, biografie, příručky, průvodce…

14 bibliografický záznam Validace = výběr, ověření a propojení termínů Katalog Výpověď je převedena do selekčního jazyka autoritní záznam Soubor autorit = slovník lexikálních jednotek tj. heslář, tezaurus

15 bibliografický záznam autoritní záznam propojení, hypertextový link

16

17

18 Soubory věcných autorit v ČR národní soubor autorit ČR národní soubor autorit ČR (NK ČR, MZK, VKOL, UPOL, MSVK…)  speciální soubory (hesláře, tezaury) např.: Polytematický strukturovaný heslář Medical Subject Headings subject-headings subject-headings Eurovoc (právo a legislativa Evropské unie)

19 Národní soubor autorit ČR  Nástroj integrace na národní úrovni  Systematicky vytvářen a spravován NK ČR  Dostupný na adrese Jméno osobní Korporace Unifikovaný název Věcné téma Geografický termín Chronologický údaj Formální deskriptor Věcné autority Jmenné autority

20 Národní soubor autorit: věcné téma – slovní zásoba (lexikum) Tvar lexikálních jednotek v souboru autorit se řídí těmito zásadami:  Substantivní tvar v 1. pádě Jednoslovné podstatné jméno – malířství Jednoslovné podstatné jméno – malířství Víceslovná lexikální jednotka, jejíž základ tvoří podstatné jméno Víceslovná lexikální jednotka, jejíž základ tvoří podstatné jméno Adjektivní spojení – česká literaturaAdjektivní spojení – česká literatura Genitivní vazba – psychologie dítěteGenitivní vazba – psychologie dítěte Předložková vazba – obchod s drogamiPředložková vazba – obchod s drogami

21 Národní soubor autorit: věcné téma – slovní zásoba (lexikum) Tvar lexikálních jednotek v souboru autorit se řídí těmito zásadami:  Jednotné a množné číslo Počitatelná pods. jména se uvádějí v množ. čísle – zpěvačky, filmy, divadla Počitatelná pods. jména se uvádějí v množ. čísle – zpěvačky, filmy, divadla Abstrakta a počitatelná pods. jména použitá jako abstrakta, názvy vědních oborů se uvádějí v jednotném čísle – odvaha, film, divadlo, román, výtvarné umění, fyzika, pedagogika Abstrakta a počitatelná pods. jména použitá jako abstrakta, názvy vědních oborů se uvádějí v jednotném čísle – odvaha, film, divadlo, román, výtvarné umění, fyzika, pedagogika

22 Národní soubor autorit: věcné téma – struktura vztahů  Vztah zaměnitelnosti - synonymie kopaná viz fotbal  Vztah zaměnitelnosti – homonymie specifikace termínu kola jízdní kola uvedení kvalifikátoru letci, letci (ptáci) zámky, zámky (zámečnictví)

23 Národní soubor autorit: věcné téma – struktura vztahů  Vztah posloupnosti – hierarchie výtvarní umělci viz též malíři malíři viz též výtvarní umělci  Vztah podobnosti – asociace kvalita vody viz též úprava vody úprava vody viz též kvalita vody

24 Národní soubor autorit: geografický termín  Forma se řídí pravidly AACR2R, RDA Česká forma názvu – je-li běžně užívána Česká forma názvu – je-li běžně užívána Konvenční název státního celku Konvenční název státního celku Francouzská republika viz Francie Česká republika viz Česko Přirozený slovosled × invertovaný tvar Přirozený slovosled × invertovaný tvar Jižní AmerikaItálie severní

25 Národní soubor autorit: geografický termín  Forma se řídí pravidly AACR2R Doplněk (kvalifikátor) Doplněk (kvalifikátor) Ke jménu místa jinému než název země, státu, se připojí jméno rozsáhlejšího územního celku Moravskoslezský kraj (Česko : 2000-) Limoges (Francie) Krkonoše (Česko a Polsko : pohoří) Dyje (Česko a Rakousko : řeka) Lužnice (Rakousko a Česko : řeka)

26 Národní soubor autorit: geografický termín  Forma se řídí pravidly AACR2R Doplněk (kvalifikátor) – název rozsáhlejšího Doplněk (kvalifikátor) – název rozsáhlejšího územního celku se nepřipojí, nachází-li se útvar na území více států Alpy (pohoří) Dunaj (řeka) Černé moře Tichý oceán

27 Národní soubor autorit: geografický termín  Forma se řídí pravidly AACR2R Doplněk (kvalifikátor) Doplněk (kvalifikátor) Entity téhož typu, např. názvy dvou obcí Lhota (Kladno, Česko) Lhota (Přerov, Česko) Zdroje ověření:

28 Národní soubor autorit: geografický termín  Forma se řídí pravidly AACR2R Doplněk (kvalifikátor) Doplněk (kvalifikátor) Entity téhož typu, např. názvy dvou obcí Friedberg (Bavorsko, Německo) Friedberg (Hesensko, Německo) Zdroje ověření:

29 Národní soubor autorit: geografický termín  Forma se řídí pravidly AACR2R Obecný doplněk (kvalifikátor) Obecný doplněk (kvalifikátor) nutný pro jednoznačnou identifikaci Morava (řeka) Morava (Česko) Králický Sněžník (Česko a Polsko : hora) Králický Sněžník (Česko a Polsko : pohoří) Parduska (Ludmírovská vrchovina, Česko : hora) Zdroj: Zeměpisný lexikon ČR. Hory a nížiny. – Vyd. 2. – Brno : AOPK ČR 2006

30 Národní soubor autorit: geografický termín  Forma se řídí pravidly AACR2R Obecný doplněk (kvalifikátor) Obecný doplněk (kvalifikátor) Přerov (Česko : oblast) nepoužívá se: Přerovsko (Česko) nepoužívá se: Přerovsko (Česko) Labe (Česko a Německo : řeka : oblast) Labe (Česko a Německo : řeka : povodí) Polabí (Česko)

31 Národní soubor autorit: chronologický údaj  Přirozený slovosled století 20. století do století př. Kr př. Kr (zápis pro 1. polovinu 20. století) (zápis pro 20. léta 20. století)

32 Národní soubor autorit: formální deskriptor  U odborné literatury: forma dokumentu biografieprůvodce učebnice vysokých škol příručky populárně-naučné publikace studie kuchařské recepty

33 Národní soubor autorit: formální deskriptor  U beletrie: národní literatura a žánr české romány detektivní romány polská poezie americké povídky dobrodružné povídky

34 Terminologie Věcné téma Geografický termín Chronologický údaj Formální deskriptor Věcné autoritní termíny bibliografický záznam: klíčová slova, deskriptory předmětová hesla

35 Klíčová slova, deskriptory  Jsou syntakticky neuspořádaná slova nebo sousloví (izolovaná, na sobě nezávislá)  V bibliogr. záznamu jsou v pořadí: hlavní téma, zpřesnění, forma Příklad 1:Příklad 2: háčkováníknihovny příručkyEvropa 16. století sborníky konferencí

36 Klíčová slova, deskriptory Příklad 3: Příklad 5: daňová evidence Slovensko účetnictvívlastivěda Českopopulárně-naučné učebnice vysokých školpublikace Příklad 4:Příklad 6: Franciepěstování polních rostlin dějinyČesko výzkumné zprávy monografie

37 Předmětová hesla hlavní heslo – 1. podheslo – 2. podheslo  tematické nebo geografické zpřesnění chronologickézpřesnění Příklad 1: předmětové heslo: háčkování formální deskriptor: příručky

38 Předmětová hesla hlavní heslo – 1. podheslo – 2. podheslo  tematické nebo geografické zpřesnění chronologickézpřesnění Příklad 2: předmětové heslo: knihovny – Evropa – 16. století formální deskriptor: sborníky konferencí

39 Předmětová hesla hlavní heslo – 1. podheslo – 2. podheslo  tematické nebo geografické zpřesnění chronologickézpřesnění Příklad 3: předmětová hesla: daňová evidence - Česko účetnictví - Česko formální deskriptor: učebnice vysokých škol

40 Předmětová hesla hlavní heslo – 1. podheslo – 2. podheslo  tematické nebo geografické zpřesnění chronologickézpřesnění Příklad 4: předmětové heslo: Francie – dějiny – formální deskriptor: monografie

41 Předmětová hesla hlavní heslo – 1. podheslo – 2. podheslo  tematické nebo geografické zpřesnění chronologickézpřesnění Příklad 5: předmětové heslo: Slovensko – vlastivěda formální deskriptor: populárně-naučné publikace

42 Předmětová hesla hlavní heslo – 1. podheslo – 2. podheslo  tematické nebo geografické zpřesnění chronologickézpřesnění Příklad 6: PH: pěstování polních rostlin - Česko FD: výzkumné zprávy

43

44

45 … [o] znamená odkaz autoritní termín je vlastnické značky

46

47

48

49

50

51

52 formální deskriptor × věcné téma

53 Systematické zpracování  věcné zpracování dokumentů / fondů = věcná katalogizace = věcný popis předmětové zpracování… = předmětové pořádání informací = indexování systematické zpracování… = klasifikace

54 systematické zpracování = klasifikace předmětové zpracování = indexování

55 Systematické zpracování

56 Systematické zpracování princip hierarchie – pyramida lidského poznání

57 Systematický selekční jazyk MDT = Mezinárodní Desetinné Třídění  Mezinárodní umělý selekční jazyk  Téma a forma dokumentu jsou vyjádřeny pomocí číslic Užití MDT:  Věcný popis dokumentů  Strukturování volně přístupného fondu  Strukturování bibliografických soupisů  Údaj pro Souborný katalog ČR

58 MDT Tabulky MDT  MDT t voří nedílnou součást záznamů věcných autorit  Povinný údaj v rámci kooperativní tvorby věcných národních autorit

59 Hlavní třídy MDT 0Všeobecnosti. Výpočetní technika 1Filozofie. Psychologie 2Náboženství. Teologie 3Společenské vědy 5Matematika a přírodní vědy 6Aplikované vědy. Lékařství. Technika 7Umění. Rekreace. Zábava. Sport 8Jazyk. Lingvistika. Literatura 9Geografie. Biografické studie. Dějiny

60 MDT  Princip hierarchie vyjádřen přímo v notaci na rozdíl od předmětových selekčních jazyků Např.: kočkadivoká umělá notace:mnemotechnika: 59Živočichové 599Ži savci Ži sa masožravci Ži sa ma šelmy Ži sa ma še kočkovití

61 MDT  Desetinný princip Obsahuje-li notace více číslic, tak je téma podrobnější (na nižší hierarchické úrovni) 5přírodní vědy 51matematika 511teorie čísel 511.1aritmetika

62 MDT  Desetinný princip Dříve zápis včetně desetinných míst 0,5 → 5přírodní vědy 0,051 → 51matematika 0,00511 → 511teorie čísel 0, → 511.1aritmetika

63 MDT  Tečka se používá na oddělení číslic, aby byly znaky MDT lépe čitelné 511teorie čísel 511.1aritmetika emoce pláč hněv

64 MDT Znaky MDT se dělí na:  jednoduché - obsahují jeden hlavní znak 316sociologie elektronika kina

65 MDT Znaky MDT se dělí na:  složené - obsahují více hlavních znaků 57/59biologie 81:1filozofie jazyka 1/3+7/9humanitní vědy [ ]:02knihovnické vzdělávání

66 MDT Znaky MDT se dělí na:  rozvinuté - skládají se z hlavního znaku a pomocného znaku sociologové 81’36mluvnice elektronické obvody

67 MDT  Interpunkční a matematická znaménka.tečka plus /lomítko72/76 :dvojtečka81:39 =rovnítko(=411.16) -spojovník “ “uvozovky94(437)“1918“ ‘apostrof81’36 ( )kulaté závorky(437.32) [ ]hranaté závorky[82: ]-051

68 MDT  Interpunkční znaménko mění význam notace ! 63zemědělství (63)Etiopie 162.3induktivní logika (=162.3)Češi

69 MDT  Interpunkční znaménko mění význam notace ! 364.3sociální pojištění 364-3sociální péče “323“podzim 323vnitřní politika

70 MDT  téma dokumentu × forma dokumentu učebnice jako téma (075)učebnicejako forma 82-31román jako téma (0:82-31)román jako forma

71 MDT - výhody  Mezinárodní srozumitelnost Autoritní záznam: Ident. čísloph Záhlavípiráti Odkazová formabukanýři [o] Asoc. termínpirátství MDT Cizojaz. ekvivalent:litpiratai Cizojaz. ekvivalent:macPirati Cizojaz. ekvivalent:slovPiráti Cizojaz. ekvivalent:slvPiratje

72 MDT - výhody  Fixace termínu víly × vily × vína × vina663.2 × liška × liška × mor × mor616.98: ×

73 Konspekt Conspectus (z latiny) = pohled, dohled, pozorování = stručný přehled, výtah, resumé, náčrt

74

75

76

77 kategorie Konspektu – první hierarchická úroveň

78 Konspekt  Zvláštní typ selekčního jazyka – není systematickým ani předmětovým selekčním jazykem první hierarchická úroveň: kategorie první hierarchická úroveň: kategorie KonspektMDT kategorie základní třídy počet: 26počet: 10 pořadové číslonotace: desetinný princip a název kategorie- limitující faktor

79 skupiny Konspektu – druhá hierarchická úroveň

80 Konspekt druhá hierarchická úroveň: skupiny druhá hierarchická úroveň: skupiny Konspekt MDT Skupiny počet: cca 600 desetinný princip notace desetinný princip notace a název skupiny× bez slovního vyjádření 639.2/.6 – Rybářství 617 – Ortopedie. Chirurgie. Oftalmologie

81 Konspekt třetí hierarchická úroveň: třetí hierarchická úroveň: podřazení věcných termínů Autoritní záznam: Konspekt: 641 – Kuchařství. Potraviny. Vařená jídla [19] MDT: autorita:jídla odkaz: pokrmy odkaz: strava

82 Užití Konspektu v BIB záznamech  Přidělit pouze jednu skupinu, která označuje obor hlavního tématu dokumentu  V uvedených případech pravidla dovolují přidělení dvou skupin – jedna vyjadřuje obor, druhá formu dokumentu: učebnice učebnice oborové jazykové slovníky oborové jazykové slovníky bibliografie bibliografie biografie biografie literatura pro děti a mládež – odborná i beletrie literatura pro děti a mládež – odborná i beletrie

83 Konspekt  Využívá se při standardizaci minimální úrovně věcného zpřístupnění  Neslouží pouze pro katalogizaci, ale též pro akvizici (doplňování a profilace fondu) a ochranu fondu