Financování příspěvkových organizací podle pravidel veřejné podpory Technologické inovační centrum Zlín – 9. června 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Veřejná podpora, služby obecného hospodářského zájmu Mgr. Michal.
Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
Fondy. Nekrytí fondů Fondy nemusí být vždy kryty penězi (241) s výjimkou FKSP Fondy mohou být kryty zásobami, pohledávkami apod. 2.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Podpora de minimis Praha, MŠMT 2011
Veřejná podpora, podpora de minimis a dočasný rámec Seminář pro žadatele – výzva č. 36 GG pro oblast podpory 1.2 Praha, 22. března 2010 Ing. Ivana Projsová.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb – vyrovnávací platba Ing. Hana Doleželová,
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Školení žadatelů k podání žádosti o dotaci z Programu rozvoje venkova - LEADER Výzva 2011/4 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
7. setkání zástupců krajů Mgr. Marcela Stratilová pracovník pro EV, oddělení mládeže a sportu, KÚOK.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Spolupráce podniků s vysokými školami. Kolaboratorní výzkum Účinná spolupráce Smlouva o využití podpory Smluvní výzkum Úvod ČVUT – odbor rozvoje2.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 19. září 2012 Ing. Michaela Stříbrná.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Název prezentace Podpora vědy a výzkumu v Moravskoslezském kraji 2010 Ing. Zuzana Bardoňová Datum:
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Zdeňka Šilhová Institut pro veřejnou správu Praha INTERAKTIVNÍ PERSONÁLNÍ PORTÁL PRO POTŘEBY ZAMĚSTNANCŮ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ KONFERENČNÍ VZDĚLÁVACÍ.
Financování příspěvkových organizací podle pravidel veřejné podpory Praha - Rezidence ROSA – 20. října 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska.
Případová studie Domov seniorů Břeclav, p.o. zkušeností při zavádění vyrovnávací platby k financování sociálních služeb Praha, Residence ROSA –
Ing. Kristýna Honzů, MA Certifikovaný interní auditor Dynatech s.r.o. Závazek veřejné služby pro zřizované a zakládané organizace i ÚSC Praha,
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Dotační programy Ústeckého kraje
Ing. Jiří Burgstaller Ředitel odboru strategických programů a projektů Setkání členů sítě NINET V Praze dne
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Pojem přeměna obchodní společnosti
Místní rozpočtové jednotky
Členská schůze MAS Nepomuk,
Státní organizace.
VEŘEJNÉ PODPORY A ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V PRÁVU EU II
Příjmy z kapitálového majetku
Jednoduché účetnictví
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Právo sociálního zabezpečení
Vzdělávací projekt v prostředí příspěvkové organizace kraje
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
DOTAČNÍ PŘÍLEŽITOSTI PRO ŠKOLY
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2017
Obsah veřejných rozpočtů III
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Novela zákona č. 586/1992 Sb. , o daních z příjmů s účinností od 1. 7
Rozpočet Evropské unie
Právo sociálního zabezpečení
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
EVROPSKÁ UNIE.
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Transkript prezentace:

Financování příspěvkových organizací podle pravidel veřejné podpory Technologické inovační centrum Zlín – 9. června 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska

Právní rámec PO Právní řád ČR Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě Další… Právní řád EU čl. 107/1 SFEU – veřejná podpora čl. 106/2 – služby obecného hospodářského zájmu Jednotlivé předpisy upravující „režimy“ veřejné podpory podpora de minimis podpora podle GBER podpora SGEI

Podpora PO Podpora od zřizovatele bezúplatný převod majetku (§ 27/5 RPUR) příspěvek na provoz (§ 28/5 RPUR) včetně příspěvku na odpisy investiční příspěvek (§ 31/1 RPUR) svěření majetku k hospodaření (§ 27/2e RPUR – zřizovací listina) výpůjčka (OZ)

Podpora PO Podpora od ostatních subjektů dotace dary úplata za služby

Pravidla veřejné podpory čl. 107/1 SFEU – zákaz VP  Identifikace podle 5 znaků Veřejné prostředky Výhoda Hrozba narušení soutěže Podnik Ovlivnění obchodu EU

PO jako „podnik“ Podnik = entita bez ohledu na právní formu bez ohledu na způsob financování bez ohledu na účel založení, ziskový či neziskový charakter která provozuje hospodářskou činnost

Hospodářská činnost Nabízení zboží nebo služeb na relevantním trhu bez ohledu na ziskovost, výdělečnost bez ohledu, kdo činností platí (zda koneční uživatelé, nebo jiný subjekt) rozhodující je CÍL činnosti

Činnosti PO Hlavní /doplňková činnost (lepší využití jejích hospodářských možností a odbornosti zaměstnanců) Ekonomická /neekonomická činnost = DPH Hospodářská / nehospodářská = veřejná podpora

NEHOČ a HOČ - obecně Nehospodářská činnost = nepředstavuje nabízení zboží a služeb na relevantním trhu spolková činnost (vůči členům) amatérský sport, mládež volnočasové aktivity sociální aktivizace a prevence státem akreditovaný vzdělávací systém (školy) základní výzkum veřejné knihovny podpora pracovníků na úseku NEHOČ Hospodářská činnost = představuje nabízení zboží a služeb na relevantním trhu VHČ (vůči veřejnosti) profesionální sport festivaly, divadla, koncerty sociální služby (zejména péče) komerční vzdělávání smluvní výzkum vydavatelská činnost, prodej knih, novin a časopisů podpora pracovníků na úsek HOČ

HOČ a NEHOČ  Činnost  HOČ jako součást činnosti hlavní  HOČ jako doplňková činnost  Využití infrastruktury  využití infrastruktury pro pronájmy, poskytování služeb apod.

Základní podmínka POSKYTOVATEL PODPORY vymezení způsobilých výdajů k financování z podpory PŘÍJEMCE PODPORY účetní oddělení hospodářské a nehospodářské činnosti ve vztahu ke všem výnosům a nákladům, a to jak na úrovni přímých, tak i nepřímých nákladů

Základní přístup (činnost) Pokud subjekt provozuje jak hospodářské, tak i nehospodářské činnosti, vztahují se pravidla veřejné podpory pouze na financování hospodářských činností Subjekt je považován za „podnik“ pouze ve vztahu ke svým hospodářským činnostem (ENTITY) – „hospodářské středisko)

Základní přístup (infrastruktura) Financování infrastruktury není veřejnou podporou, pokud na ní nejsou prováděny hospodářské činnosti vůbec, nebo jsou prováděny pouze doplňkově, přičemž kapacita využití infrastruktury pro HČ nepřesáhne ročně (20%)

Ovlivnění obchodu EU Podpora ryze lokálního významu Tisková zpráva Komise ze dne (7 případů lokální podpory) Aspekty dopad na zvýšení cestovního ruchu (v důsledku podpory dojde k větší návštěvnosti ze strany zahraničních turistů) dopad na trhy a spotřebitele v sousedních členských státech zvýšení poptávky nebo investic do daného regionu oproti regionům jiným překážky usazování společností z jiných členských států jazyková bariéra

Financování činností Podpora GBER Není VP HČ NHČ SGEI Naplnění znaku „ VLIV NA OBCHOD EU “ De minimis ANONE Naplnění znaku „ PODNIK “ nebo

Pravidla veřejné podpory  Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne o použití článků 107 a 108 SFEU na podporu de minimis, Úř. věst. L 352,  Nařízení Komise (EU) č. 360/2012 ze dne o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis udílenou podnikům poskytujícím služby obecného hospodářského zájmu, Úř. věst. L 114,  Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne , kterým se v souladu s články 107 a 108 SFEU prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem, Úř. věst. L 187, ( GBER )  Rozhodnutí Komise č. 2012/21/EU ze dne o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytování služeb obecného hospodářského zájmu, Úř. věst. L 7, ( SGEI )

Dopady pravidel veřejné podpory na financování PO Oddělené sledování činností v různých režimech VP

Struktura činností PO Činnosti ryze lokální povahy (jejich podpora neovlivňuje obchod EU) Činnosti, které nemají hospodářskou povahu (aktivizace, volný čas, prevence) Činnosti hospodářské – SGEI (sociální služby, zdravotní služby) – každá služba zvlášť Činnosti hospodářské – v oblastech podpory GBER (kultura, sport, životní prostředí, podpora handicapovaných osob) Činnosti hospodářské ostatní – podpora de minimis (služby

Režim veřejné podpory Podpora nezakládající veřejnou podporu Činnosti ryze lokální povahy Nehospodářské činnosti Podpora v režimu veřejné podpory slučitelné s vnitřním trhem SGEI GBER Podpora de minimis

Příspěvek zřizovatele PO VP NE GBERSGEI 1Podpora de minimis Činnosti PO, které mají pouze lokální charakter Činnosti PO, které nemají hospodářskou povahu včetně infrastruktury využívané do 20% roční kapacity pro nehospodářské činnosti Činnosti hospodářské povahy v oblastech blokových výjimek (kultura, sport, komerční vzdělávání) Služby obecného hospodářského zájmu Činnosti hospodářské, u nichž nelze aplikovat režim GBER nebo SGEI

Režim veřejné podpory Právní titul rozhodnutí zřizovatele o příspěvku veřejnoprávní smlouva o dotaci darovací smlouva objednávka (veřejné zakázka) náležitosti podle právního předpisu ČR režim veřejné podpory podle práva EU povinné náležitosti aktu podpory podle práva EU (ty nejsou obsaženy v právu ČR!!)

Podpora de minimis Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013, o použití článků 107 a 108 SFEU na podporu de minimis Z.č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory Vyhl.č. 465/2009 Sb., o údajích zaznamenávaných do centrálního registru podpor malého rozsahu Metodický pokyn o Centrálním registru podpor malého rozsahu Metodická příručka k aplikaci pojmu „jeden podnik“ z pohledu pravidel podpory de minimis

Podpora de minimis Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013, o použití článků 107 a 108 SFEU na podporu de minimis Test horního limitu podpory dle evidence v Centrálním registru Test „jednoho podniku“ při účely sčítání podpory U PO – Metodický pokyn považuje zřizovatele a PO za nezávislé subjekty !! Záznam o poskytnuté podpoře do 5 dnů ode vzniku nároku na podporu Možnosti aktualizace, oprav, změn…

Podpora podle GBER  GBER (čl. 1 odst. 4)  Podpora ad hoc nesmí být poskytnuta podniku, vůči němuž byla vystaven inkasní příkaz v návaznosti rozhodnutí Komise o protiprávnosti a neslučitelnosti podpory  Režim podpory (Program) musí výslovně vyloučit vyplacení jednotlivé podpory ve prospěch takového podniku

Podpora podle GBER  Zveřejňování  Úplné znění opatření podpory – internet poskytovatele (čl. 9 GBER)  Oznamovací formulář (čl. 11 písm. a GBER) – 20 pracovních dnů ode dne nabytí účinnosti opatření podpory  Ad hoc – nabytí účinnosti právního aktu (smlouva, rozhodnutí)  Program – uveřejnění na internetu ev. datum vyhlášení výzvy k podávání žádostí

Podpora podle GBER  Zveřejňování  Informace o souhrnných částkách podpory podle GBER – do (článek 11 písm. b GBER + § 5 odst. 1 písm. a zákona č. 215/2004 Sb.)

Podpora podle GBER Návod na administraci VP poskytované podle GBER  POZOR – PO jako velký podnik !! POZOR – PO jako velký podnik !!  podpora/manualy-metodiky-a-dalsi- dokumenty.h t ml podpora/manualy-metodiky-a-dalsi- dokumenty.h t ml

Podpora podle SGEI Slučitelná veřejná podpora „SGEI“  Služby  Hospodářská povaha  Veřejný zájem  Tržní selhání v oblasti nabídky Služby obecného hospodářského zájmu

Podpora podle SGEI Poskytovatel podpory Poskytovatel služby SGEI Pověření poskytováním SGEI (max.10 let) (KOMU + ZA CO) Stanovení vyrovnávací platby Mechanismus korekcí (nadměrná VP) (KOLIK) Právní titul/y vyrovnávací platby (JAK) Kontrola (nejméně každé 3 roky) Odkaz na předpis EU

Vyrovnávací platba Koncepce „JEDNOTNÉ VYROVNÁVACÍ PLATBY“ KRAJ jako garant Poskytovatel SS Zadavatel 1Zadavatel 3Zadavatel 2

Vyrovnávací platba Koncepce „JEDNOTNÉHO POVĚŘENÍ SGEI“ KRAJ - POVĚŘENÍ Poskytovatel SS Zadavatel 1Zadavatel 3Zadavatel 2 Přistoupení k pověření kraje

Přistoupení zřizovatele k Pověření Přistoupení k Pověření kraje Řeší režim dotace /daru obce jako režim slučitelné veřejné podpory podle Rozhodnutí SGEI

Vybrané otázky z Případové studie Domov seniorů Břeclav, p.o. (Ing. Marcela Pardovská) Rozdělení činností PO Podpora vyrovnávací platbou Fixace úvazků, třídění mzdových nákladů na přímou péči Klíčování pracovníků nepřímé péče Klíčování provozních nákladů Problémové oblasti

Kontakty JUDr. Karel Zuska Web: Tel: ; Aktuální články k tématu plánování a financování sociálních služeb průběžně zveřejňujeme na