Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Financování příspěvkových organizací podle pravidel veřejné podpory Praha - Rezidence ROSA – 20. října 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Financování příspěvkových organizací podle pravidel veřejné podpory Praha - Rezidence ROSA – 20. října 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska."— Transkript prezentace:

1 Financování příspěvkových organizací podle pravidel veřejné podpory Praha - Rezidence ROSA – 20. října 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska

2 Právní rámec PO – ČR / EU Právní řád ČR – financování PO zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě další… Zásady 3E Právní řád EU – veřejná podpora čl. 107/1 SFEU – veřejná podpora čl. 106/2 SFEU – služby obecného hospodářského zájmu Jednotlivé předpisy upravující „režimy“ veřejné podpory podpora de minimis podpora podle GBER podpora SGEI Účelnost = způsobilé náklady Hospodárnost = zákaz nadměrné kompenzace Efektivnost = míra intenzity podpory

3 Právní rámec PO Právní řád ČR – financování PO Jakou činnost sleduje Hlavní / doplňková Ekonomická / neekonomická Provoz / investice Povinnost odděleného účetnictví Právní řád EU – veřejná podpora Jakou činnost sleduje Hospodářská / nehospodářská činnost Dopad lokální / přeshraniční Povinnost odděleného účetnictví

4 Formy podpory PO Podpora od zřizovatele bezúplatný převod majetku (§ 27/5 RPUR) příspěvek na provoz (§ 28/5 RPUR) včetně příspěvku na odpisy investiční příspěvek (§ 31/1 RPUR) svěření majetku k hospodaření (§ 27/2e RPUR – zřizovací listina) výpůjčka (OZ)

5 Formy podpory PO Podpora od ostatních subjektů dotace dary úplata za služby

6 Hospodářská činnost Nabízení zboží nebo služeb na relevantním trhu bez ohledu na ziskovost, výdělečnost bez ohledu, kdo činností platí (zda koneční uživatelé, nebo jiný subjekt)

7 Hospodářská činnost PO vstoupí na „trh“ a zde nabízí své zboží resp. služby Služby realitní (pronájmy, správa majetku) Služby volnočasových aktivit (kultura, sport) Služby sociální

8 NEHOČ a HOČ - obecně Nehospodářská činnost = nepředstavuje nabízení zboží a služeb na relevantním trhu amatérský sport, mládež volnočasové aktivity sociální aktivizace a prevence státem akreditovaný vzdělávací systém (školy) veřejné knihovny podpora pracovníků na úseku NEHOČ Hospodářská činnost = představuje nabízení zboží a služeb na relevantním trhu profesionální sport festivaly, divadla, koncerty sociální služby (zejména péče) komerční vzdělávání vydavatelská činnost, prodej knih, novin a časopisů pronájmy prostor a zařízení podpora pracovníků na úsek HOČ

9 HOČ a NEHOČ u PO  Činnost  HOČ jako součást činnosti hlavní  HOČ jako doplňková činnost

10 Základní podmínka POSKYTOVATEL PODPORY vymezení způsobilých výdajů k financování z podpory PŘÍJEMCE PODPORY účetní oddělení hospodářské a nehospodářské činnosti ve vztahu ke všem výnosům a nákladům, a to jak na úrovni přímých, tak i nepřímých nákladů

11 Základní přístup (činnost) Pokud subjekt provozuje jak hospodářské, tak i nehospodářské činnosti, vztahují se pravidla veřejné podpory pouze na financování hospodářských činností Subjekt je považován za „podnik“ pouze ve vztahu ke svým hospodářským činnostem (ENTITY) – „hospodářské středisko)

12 Základní přístup (infrastruktura) Financování infrastruktury není veřejnou podporou, pokud na ní nejsou prováděny hospodářské činnosti vůbec, nebo jsou prováděny pouze doplňkově, přičemž kapacita využití infrastruktury pro HČ nepřesáhne ročně (20%)

13 Dopad činnosti - ovlivnění obchodu EU Podpora ryze lokálního významu Tisková zpráva Komise ze dne 29. 4. 2015 (7 případů lokální podpory) Aspekty dopad na zvýšení cestovního ruchu (v důsledku podpory dojde k větší návštěvnosti ze strany zahraničních turistů) dopad na trhy a spotřebitele v sousedních členských státech zvýšení poptávky nebo investic do daného regionu oproti regionům jiným překážky usazování společností z jiných členských států jazyková bariéra

14 Pravidla veřejné podpory  Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne 18. 12. 2013 o použití článků 107 a 108 SFEU na podporu de minimis, Úř. věst. L 352, 24. 12. 2013  Nařízení Komise (EU) č. 360/2012 ze dne 25. 4. 2012 o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis udílenou podnikům poskytujícím služby obecného hospodářského zájmu, Úř. věst. L 114, 26. 4. 2012  Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne 17. 6. 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 SFEU prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem, Úř. věst. L 187, 26. 6. 2014 ( GBER )  Rozhodnutí Komise č. 2012/21/EU ze dne 20. 12. 2011 o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytování služeb obecného hospodářského zájmu, Úř. věst. L 7, 11. 1. 2012 ( SGEI )

15 Financování činností Podpora GBER Není VP HČ NHČ SGEI Naplnění znaku „ VLIV NA OBCHOD EU “ De minimis ANONE Naplnění znaku „ PODNIK “ nebo

16 Dopady pravidel veřejné podpory na financování PO Oddělené sledování činností v různých režimech VP

17 Struktura činností PO Činnosti ryze lokální povahy (jejich podpora neovlivňuje obchod EU) Činnosti, které nemají hospodářskou povahu (aktivizace, volný čas, prevence) Činnosti hospodářské – SGEI (sociální služby, zdravotní služby) – každá služba zvlášť Činnosti hospodářské – v oblastech podpory GBER (kultura, sport, životní prostředí, podpora handicapovaných osob) Činnosti hospodářské ostatní – podpora de minimis (služby

18 Příspěvek zřizovatele PO z pohledu režimů VP VP NE GBERSGEIPodpora de minimis Činnosti PO, které nemají hospodářskou povahu Činnosti PO, které mají pouze lokální charakter Činnosti hospodářské povahy v oblastech blokových výjimek (kultura, sport, komerční vzdělávání) Služby SGEIČinnosti hospodářské, u nichž nelze aplikovat režim GBER nebo SGEI

19 Režim veřejné podpory Právní titul rozhodnutí zřizovatele o příspěvku veřejnoprávní smlouva o dotaci darovací smlouva objednávka (veřejné zakázka) náležitosti podle právního předpisu ČR režim veřejné podpory podle práva EU povinné náležitosti aktu podpory podle práva EU (ty nejsou obsaženy v právu ČR!!)

20 Podpora de minimis Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013, o použití článků 107 a 108 SFEU na podporu de minimis Z.č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory Vyhl.č. 465/2009 Sb., o údajích zaznamenávaných do centrálního registru podpor malého rozsahu Metodický pokyn o Centrálním registru podpor malého rozsahu Metodická příručka k aplikaci pojmu „jeden podnik“ z pohledu pravidel podpory de minimis

21 Podpora de minimis Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013, o použití článků 107 a 108 SFEU na podporu de minimis Test horního limitu podpory dle evidence v Centrálním registru Test „jednoho podniku“ při účely sčítání podpory Metodický pokyn ÚOHS považuje zřizovatele a PO za nezávislé subjekty Záznam o poskytnuté podpoře do 5 dnů ode vzniku nároku na podporu Možnosti aktualizace, oprav, změn…

22 Podpora podle GBER  GBER (čl. 1 odst. 4)  Podpora ad hoc nesmí být poskytnuta podniku, vůči němuž byla vystaven inkasní příkaz v návaznosti rozhodnutí Komise o protiprávnosti a neslučitelnosti podpory  Režim podpory (Program) musí výslovně vyloučit vyplacení jednotlivé podpory ve prospěch takového podniku

23 Podpora podle GBER  Zveřejňování  Úplné znění opatření podpory – internet poskytovatele (čl. 9 GBER)  Oznamovací formulář (čl. 11 písm. a GBER) – 20 pracovních dnů ode dne nabytí účinnosti opatření podpory  Ad hoc – nabytí účinnosti právního aktu (smlouva, rozhodnutí)  Program – uveřejnění na internetu ev. datum vyhlášení výzvy k podávání žádostí

24 Podpora podle GBER  Zveřejňování  Informace o souhrnných částkách podpory podle GBER – do 30. 4. (článek 11 písm. b GBER + § 5 odst. 1 písm. a zákona č. 215/2004 Sb.)

25 Podpora podle GBER Návod na administraci VP poskytované podle GBER  POZOR – PO jako velký podnik !! POZOR – PO jako velký podnik !!  http://www.uohs.cz/cs/verejna- podpora/manualy-metodiky-a-dalsi- dokumenty.h t ml http://www.uohs.cz/cs/verejna- podpora/manualy-metodiky-a-dalsi- dokumenty.h t ml

26 Podpora podle SGEI Slučitelná veřejná podpora „SGEI“  Služby  Hospodářská povaha  Veřejný zájem  Tržní selhání v oblasti nabídky Služby obecného hospodářského zájmu

27 Vyrovnávací platba Vyrovnávací platba (compensation) = pokrytí čistých nákladů vynaložených při plnění závazků veřejné služby (včetně přiměřeného zisku) – v rozsahu, jak byla vymezena

28 Podpora podle SGEI Poskytovatel podpory Poskytovatel služby SGEI Pověření poskytováním SGEI (max.10 let) (KOMU + ZA CO) Stanovení vyrovnávací platby Mechanismus korekcí (nadměrná VP) (KOLIK) Právní titul/y vyrovnávací platby (JAK) Kontrola (nejméně každé 3 roky) Odkaz na předpis EU

29 Sociální služby a vyrovnávací platba Koncepce „JEDNOTNÉ VYROVNÁVACÍ PLATBY“ KRAJ jako garant Poskytovatel SS Zadavatel 1Zadavatel 3Zadavatel 2

30 Kontakty JUDr. Karel Zuska Web: www.zklub.cz; www.holec-advokati.czwww.zklub.czwww.holec-advokati.cz E-mail: info@zklub.cz; kzuska@holec-advokati.czinfo@zklub.czkzuska@holec-advokati.cz Tel: +420 702 144 106; +420 602 325 447 Aktuální články k tématu plánování a financování sociálních služeb průběžně zveřejňujeme na http://zklub.cz/clanky http://zklub.cz/clanky


Stáhnout ppt "Financování příspěvkových organizací podle pravidel veřejné podpory Praha - Rezidence ROSA – 20. října 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska."

Podobné prezentace


Reklamy Google