DEINSTITUTIONALIZACE- ZKUŠENOSTI SPOLEČNOSTI LUMOS V MOLDAVSKU Domnica Ginu manažerka, nadace LUMOS Moldavsko Deinstitutionalizace: cesty vpřed 14. – 15.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
LOGISTIKA NOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY TELČ CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
Sekce náměstka ministryně pro ochranu práv dětí a sociální začleňování Odbor ochrany práv dětí (91) Odbor sociálního začleňování (92) –1–1.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené rodiny a děti Pardubice, 25. říjen 2012 MPSV.
Financování služeb sociální prevence z ESF Brno, 20. března 2012.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Individuálně, ale společně a jinak
Informační a poradenské centrum ZČU
Dokument KAP MSK - obsah
Mgr. Radek Jiránek ředitel Agentury pro sociální začleňování
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP Náměšť nad Oslavou
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Úřad práce České republiky
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Plánování ve školní tělesné výchově
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Hlavní město praha a integrace cizinců
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Náměty pro činnost Národního fóra
Děti odsouzených rodičů z hlediska sociálně – právní ochrany dětí
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Gymnasium Jižní Město Praha
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Ing. Stanislava Správková
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Projekt „Plánování sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Život bez střeva , Praha.
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Tematické setkání KAP Olomouckého kraje
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

DEINSTITUTIONALIZACE- ZKUŠENOSTI SPOLEČNOSTI LUMOS V MOLDAVSKU Domnica Ginu manažerka, nadace LUMOS Moldavsko Deinstitutionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha

Všeobecné informace Místo: jihovýchodní část evropského kontinentu Hlavní město: Kišiněv Sousední státy: Rumunsko Ukrajina Rozloha: km² Počet obyvatel: milionů Počet dětí: Hustota obyvatelstva: 125 obyvatel na km² Měna: Leu (MDL)‏ Moldavská republika vyhlásila nezávislost 27. srpna 1991.

Národní politiky zavádění reforem 1. Národní strategie a akční plán reformy systému péče o dítě (2007), 2. Předpisy týkající se Komise pro ochranu dětí v tíživé situaci 2007), 3. Program rozvoje inkluzívního vzdělávání v Moldavské republice na období (2011, Lumos). 4. Strategie sociálního začleňování osob se zdravotním postižením (2011), 5. Zákon o sociálním začleňování osob se zdravotním postižením (2012), 6. Zákon o akreditaci poskytovatelů sociálních služeb (2012, Lumos), 7. Předpisy upravující meziodvětvovou spolupráci při prevenci kojenecké úmrtnosti v domácím prostředí (2010, Lumos), 8. Předpisy o přesměrování finančních prostředků z ubytovacích institucí do nově zřizovaných služeb (2012, Lumos), 9. Předpisy o akreditaci poskytovatelů sociálních služeb (2012, Lumos).

Do roku % snížení počtu dětí, které žijí mimo rodinné prostředí Reorganizace všech ubytovacích institucí na základě celkového plánu transformace Cíle Národní strategie a akčního plánu reformy systému péče o dítě

Předpisy a standardy minimální kvality týkající se sociálních služeb Služby na podporu rodiny 1140 Sociální pomoc v komunitě Denní centrum pro ohrožené děti Denní centrum pro děti se zdravotním postižením Osobní asistent Mobilní tým Respiro Mateřské centrum Náhradní služby Pěstounská péče Domov rodinného typu Centrum pro ohrožené děti Centrum pro děti se zdravotním postižením Malý skupinový domov pro osoby se zdravotním postižením Malý skupinový domov pro ohrožené děti

Regulační rámec pro inkluzívní vzdělávání Předmět Inkluzivní vzdělávání (povinný pro instituce vyššího vzdělávání a sekundárního vzdělávání, které provádějí přípravné vzdělávání učitelů) Osnovy odborné přípravy při zaměstnání pro pracovníky se středoškolským vzděláním, týkající se inkluzivního vzdělávání Návrh předpisů upravujících pedagogicko-psychologickou asistenční službu Návrh předpisů upravujících centra inkluzivního vzdělávání v rámci většinových škol Individuální vzdělávací plán a návod na aplikaci tohoto plánu Metodický průvodce úpravami učebních osnov a posuzování školního vývoje v rámci inkluzivního vzdělávání Zvláštní předpisy upravující závěrečné zkoušky a certifikace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci většinového vzdělávání

Sociální služby pro děti Foster carePěstounská péče Family Type HomesDomovy rodinného typu Temporary Placement CenterCentrum dočasného umístění

Proces deinstitutionalizace DĚTI Počáteční komplexní posouzení dětí a jejich rodin Vypracování individuálního plánu pomoci pro každé dítě Reintegrace deinstitucionalizovaných dětí do biologických/rozšířených rodin Rozvoj sociálních komunitních služeb a specializovaných služeb (pěstounská péče, domovy rodinného typu) Příprava dětí a jejich předávání do sociálních služeb Integrace deinstitucionalizovaných dětí do běžných škol a komunitních služeb LIDSKÉ, FINANČNÍ A MATERIÁLNÍ ZDROJE Informování pracovníků institucí o transformaci Posouzení lidských zdrojůPlánování rekvalifikace lidských zdrojů Organizace rekvalifikačních školení, převedení lidských zdrojů na nové služby Převedení ubytovacích institucí z centrální úrovně na regionální / komunální úroveň Přesměrování finančních a materiálních zdrojů z ubytovacích institucí na služby

Výsledky reformy systému péče o děti / ubytovacích institucí dětí ubytovacích institucí dětí Počet dětí se snížil o 62 %

Rámec spolupráce organizace Lumos v Moldavsku 13. října 2006 Podpis protokolu o spolupráci ( ) mezi moldavskou vládou a CHLG 25. března 2008 Meziresortní dohoda o spolupráci ( ) s cílem realizovat programy deinstitucionalizace, boje s kojeneckou úmrtností a vytvoření systému kontrol 9. září 2010 Meziresortní dohoda o spolupráci ( ) rozšiřuje stávající programy a zavádí program inkluzívního vzdělávání

Činnosti organizace LUMOS Všeobecný cíl Podporovat moldavskou vládu při urychlování deinstitucionalizace a reformy systému zdravotní péče, vzdělávání a sociální ochrany dětí a rodin a zvyšování jejich kvality. Úroveň činností Centrální úroveň: Ministerstvo školství Ministerstvo práce, sociální ochrany a rodiny Ministerstvo zdravotnictví Místní úroveň: Krajský úřad Odbor sociální pomoci pro rodinu a dítě Odbor školství Většinové školy Zdravotnické instituce

Projekty nacházející se v procesu realizace Projekty nacházející se v procesu realizace REFORMA SYSTÉMU SLUŽEB UBYTOVACÍ PÉČE O DĚTI ROZVOJ A PODPORA INKLUZÍVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PREVENCE A SNIŽOVÁNÍ KOJENECKÉ ÚMRTNOSTI V DOMÁCÍM PROSTŘEDÍ MECHANISMUS AKREDITACE A HODNOCENÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB

Specifické cíle 1. Zajištění souladu reformy s mezinárodními standardy 2. Zajištění přístupu ke službám pro všechny děti 3. Rozvoj rodinných a komunitních služeb 4. Umístění všech dětí v rodinném prostředí nebo v prostředí rodinného typu 5. Kvalita a udržitelnost služeb 6. Převod zdrojů a rozvoj pracovníků 7. Zajištění koordinace vlády a občanské společnosti, zapojení komunit a spolupráce mezi odvětvími 8. Mobilizace veřejného mínění s cílem podpořit začleňování ohrožených dětí

Zásady deinstitutionalizace prosazované organizací Lumos Dítě nesmí z instituce odejít, pokud pro ně nebude zajištěna kvalitnější péče Před přemístěním dětí by měla být posouzena jejich situace a měly by být vytvořeny individuální plány odůvodňující toto přemístění Prioritou musí být názor dítěte a příprava dětí na přemístění Souběžně s přemísťováním dětí by měla být poskytována podpora rodinám, do nichž se děti mají znovu začlenit Prevence institucionalizace prostřednictvím komunitních služeb a služeb náhradní rodinné péče Je nutné zavést statutární služby, které budou sledovat situaci každého dítěte na místní úrovni.

Provádění DI v pilotních regionech 1. Komplexní posouzení potřeb a vytvoření sociálních map v pilotních regionech 2.Vytvoření a schválení regionálního akčního plánu reformy systému péče o děti v ubytovacích institucích na období Hodnocení dětí z ubytovacích institucí a vytvoření plánů umístění 4.Vytváření nových sociálních služeb (pěstounská péče, malé skupinové domovy) 5.Rozvoj inkluzívního vzdělávání 6.Uzavírání ubytovacích institucí 7.Přesměrování lidských a finančních zdrojů z ubytovacích institucí do nově zřizovaných služeb 8.Posilování kapacit lidských zdrojů odborníků

Děti v institucích v pilotních regionech organizace Lumos InstitucePočet dětí 2009 Počet dětí 2012 Uzavření Zvláštní internátní škola - Marculesti, Floresti (děti s poruchami učení) Internátní škola Napadova, Floresti (ohrožené děti) Internátní škola Vascauti, Floresti (ohrožené děti) Zvláštní internátní škola Ialoveni (děti s tělesným postižením) Internátní škola č. 2 Kišiněv (ohrožené děti)

Řešení uplatněná v procesu DI ( ) Typy řešeníPočet dětí Reintegrace do biologických/rozšířených rodin191 Přemístění do nově vytvořených služeb (pěstounská péče, malé skupinové domovy) 54 Nalezeno jiné řešení než institutionalizace255 Pomoc/podpora absolventům247

Služby podporující inkluzívní vzdělávání PočetPodpůrné služby 1. Přidělený odborník odpovědný za inkluzívní vzdělávání v rámci regionálního odboru školství 2. Pedagogicko-psychologická asistenční služba v rámci odboru školství na regionální úrovni 3. Multidisciplinární komise pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci většinové školy 4.Informační centrum inkluzívního vzdělávání v rámci většinové školy 5.Podpora učitelů v rámci informačního centra

Mezinárodní den dětí 1. června 2011

Děkuji za pozornost. Domnica Gînu Manažerka rozvoje programů a zajištění kvality Lumos Moldavsko 14/1 Banulescu Bodoni Str. Chisinau, Moldova MD-2012 Tel: Mob: Webové stránky: Národní centrum podpory transformace sociálních služeb 3P Consulting, s. r. o., Římská 12, Praha 2 Součást individuálního projektu MPSV Podpora transformace sociálních služeb.