DEINSTITUTIONALIZACE- ZKUŠENOSTI SPOLEČNOSTI LUMOS V MOLDAVSKU Domnica Ginu manažerka, nadace LUMOS Moldavsko Deinstitutionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha
Všeobecné informace Místo: jihovýchodní část evropského kontinentu Hlavní město: Kišiněv Sousední státy: Rumunsko Ukrajina Rozloha: km² Počet obyvatel: milionů Počet dětí: Hustota obyvatelstva: 125 obyvatel na km² Měna: Leu (MDL) Moldavská republika vyhlásila nezávislost 27. srpna 1991.
Národní politiky zavádění reforem 1. Národní strategie a akční plán reformy systému péče o dítě (2007), 2. Předpisy týkající se Komise pro ochranu dětí v tíživé situaci 2007), 3. Program rozvoje inkluzívního vzdělávání v Moldavské republice na období (2011, Lumos). 4. Strategie sociálního začleňování osob se zdravotním postižením (2011), 5. Zákon o sociálním začleňování osob se zdravotním postižením (2012), 6. Zákon o akreditaci poskytovatelů sociálních služeb (2012, Lumos), 7. Předpisy upravující meziodvětvovou spolupráci při prevenci kojenecké úmrtnosti v domácím prostředí (2010, Lumos), 8. Předpisy o přesměrování finančních prostředků z ubytovacích institucí do nově zřizovaných služeb (2012, Lumos), 9. Předpisy o akreditaci poskytovatelů sociálních služeb (2012, Lumos).
Do roku % snížení počtu dětí, které žijí mimo rodinné prostředí Reorganizace všech ubytovacích institucí na základě celkového plánu transformace Cíle Národní strategie a akčního plánu reformy systému péče o dítě
Předpisy a standardy minimální kvality týkající se sociálních služeb Služby na podporu rodiny 1140 Sociální pomoc v komunitě Denní centrum pro ohrožené děti Denní centrum pro děti se zdravotním postižením Osobní asistent Mobilní tým Respiro Mateřské centrum Náhradní služby Pěstounská péče Domov rodinného typu Centrum pro ohrožené děti Centrum pro děti se zdravotním postižením Malý skupinový domov pro osoby se zdravotním postižením Malý skupinový domov pro ohrožené děti
Regulační rámec pro inkluzívní vzdělávání Předmět Inkluzivní vzdělávání (povinný pro instituce vyššího vzdělávání a sekundárního vzdělávání, které provádějí přípravné vzdělávání učitelů) Osnovy odborné přípravy při zaměstnání pro pracovníky se středoškolským vzděláním, týkající se inkluzivního vzdělávání Návrh předpisů upravujících pedagogicko-psychologickou asistenční službu Návrh předpisů upravujících centra inkluzivního vzdělávání v rámci většinových škol Individuální vzdělávací plán a návod na aplikaci tohoto plánu Metodický průvodce úpravami učebních osnov a posuzování školního vývoje v rámci inkluzivního vzdělávání Zvláštní předpisy upravující závěrečné zkoušky a certifikace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci většinového vzdělávání
Sociální služby pro děti Foster carePěstounská péče Family Type HomesDomovy rodinného typu Temporary Placement CenterCentrum dočasného umístění
Proces deinstitutionalizace DĚTI Počáteční komplexní posouzení dětí a jejich rodin Vypracování individuálního plánu pomoci pro každé dítě Reintegrace deinstitucionalizovaných dětí do biologických/rozšířených rodin Rozvoj sociálních komunitních služeb a specializovaných služeb (pěstounská péče, domovy rodinného typu) Příprava dětí a jejich předávání do sociálních služeb Integrace deinstitucionalizovaných dětí do běžných škol a komunitních služeb LIDSKÉ, FINANČNÍ A MATERIÁLNÍ ZDROJE Informování pracovníků institucí o transformaci Posouzení lidských zdrojůPlánování rekvalifikace lidských zdrojů Organizace rekvalifikačních školení, převedení lidských zdrojů na nové služby Převedení ubytovacích institucí z centrální úrovně na regionální / komunální úroveň Přesměrování finančních a materiálních zdrojů z ubytovacích institucí na služby
Výsledky reformy systému péče o děti / ubytovacích institucí dětí ubytovacích institucí dětí Počet dětí se snížil o 62 %
Rámec spolupráce organizace Lumos v Moldavsku 13. října 2006 Podpis protokolu o spolupráci ( ) mezi moldavskou vládou a CHLG 25. března 2008 Meziresortní dohoda o spolupráci ( ) s cílem realizovat programy deinstitucionalizace, boje s kojeneckou úmrtností a vytvoření systému kontrol 9. září 2010 Meziresortní dohoda o spolupráci ( ) rozšiřuje stávající programy a zavádí program inkluzívního vzdělávání
Činnosti organizace LUMOS Všeobecný cíl Podporovat moldavskou vládu při urychlování deinstitucionalizace a reformy systému zdravotní péče, vzdělávání a sociální ochrany dětí a rodin a zvyšování jejich kvality. Úroveň činností Centrální úroveň: Ministerstvo školství Ministerstvo práce, sociální ochrany a rodiny Ministerstvo zdravotnictví Místní úroveň: Krajský úřad Odbor sociální pomoci pro rodinu a dítě Odbor školství Většinové školy Zdravotnické instituce
Projekty nacházející se v procesu realizace Projekty nacházející se v procesu realizace REFORMA SYSTÉMU SLUŽEB UBYTOVACÍ PÉČE O DĚTI ROZVOJ A PODPORA INKLUZÍVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ PREVENCE A SNIŽOVÁNÍ KOJENECKÉ ÚMRTNOSTI V DOMÁCÍM PROSTŘEDÍ MECHANISMUS AKREDITACE A HODNOCENÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
Specifické cíle 1. Zajištění souladu reformy s mezinárodními standardy 2. Zajištění přístupu ke službám pro všechny děti 3. Rozvoj rodinných a komunitních služeb 4. Umístění všech dětí v rodinném prostředí nebo v prostředí rodinného typu 5. Kvalita a udržitelnost služeb 6. Převod zdrojů a rozvoj pracovníků 7. Zajištění koordinace vlády a občanské společnosti, zapojení komunit a spolupráce mezi odvětvími 8. Mobilizace veřejného mínění s cílem podpořit začleňování ohrožených dětí
Zásady deinstitutionalizace prosazované organizací Lumos Dítě nesmí z instituce odejít, pokud pro ně nebude zajištěna kvalitnější péče Před přemístěním dětí by měla být posouzena jejich situace a měly by být vytvořeny individuální plány odůvodňující toto přemístění Prioritou musí být názor dítěte a příprava dětí na přemístění Souběžně s přemísťováním dětí by měla být poskytována podpora rodinám, do nichž se děti mají znovu začlenit Prevence institucionalizace prostřednictvím komunitních služeb a služeb náhradní rodinné péče Je nutné zavést statutární služby, které budou sledovat situaci každého dítěte na místní úrovni.
Provádění DI v pilotních regionech 1. Komplexní posouzení potřeb a vytvoření sociálních map v pilotních regionech 2.Vytvoření a schválení regionálního akčního plánu reformy systému péče o děti v ubytovacích institucích na období Hodnocení dětí z ubytovacích institucí a vytvoření plánů umístění 4.Vytváření nových sociálních služeb (pěstounská péče, malé skupinové domovy) 5.Rozvoj inkluzívního vzdělávání 6.Uzavírání ubytovacích institucí 7.Přesměrování lidských a finančních zdrojů z ubytovacích institucí do nově zřizovaných služeb 8.Posilování kapacit lidských zdrojů odborníků
Děti v institucích v pilotních regionech organizace Lumos InstitucePočet dětí 2009 Počet dětí 2012 Uzavření Zvláštní internátní škola - Marculesti, Floresti (děti s poruchami učení) Internátní škola Napadova, Floresti (ohrožené děti) Internátní škola Vascauti, Floresti (ohrožené děti) Zvláštní internátní škola Ialoveni (děti s tělesným postižením) Internátní škola č. 2 Kišiněv (ohrožené děti)
Řešení uplatněná v procesu DI ( ) Typy řešeníPočet dětí Reintegrace do biologických/rozšířených rodin191 Přemístění do nově vytvořených služeb (pěstounská péče, malé skupinové domovy) 54 Nalezeno jiné řešení než institutionalizace255 Pomoc/podpora absolventům247
Služby podporující inkluzívní vzdělávání PočetPodpůrné služby 1. Přidělený odborník odpovědný za inkluzívní vzdělávání v rámci regionálního odboru školství 2. Pedagogicko-psychologická asistenční služba v rámci odboru školství na regionální úrovni 3. Multidisciplinární komise pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci většinové školy 4.Informační centrum inkluzívního vzdělávání v rámci většinové školy 5.Podpora učitelů v rámci informačního centra
Mezinárodní den dětí 1. června 2011
Děkuji za pozornost. Domnica Gînu Manažerka rozvoje programů a zajištění kvality Lumos Moldavsko 14/1 Banulescu Bodoni Str. Chisinau, Moldova MD-2012 Tel: Mob: Webové stránky: Národní centrum podpory transformace sociálních služeb 3P Consulting, s. r. o., Římská 12, Praha 2 Součást individuálního projektu MPSV Podpora transformace sociálních služeb.