4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lomené algebraické výrazy
Advertisements

Žaneta Hrubá Jana Dušková
Určení podmínek platnosti lomených výrazů
Definiční obor lomeného výrazu – podmínky, kdy má lomený výraz smysl
Lomený výraz – podmínky, kdy je lomený výraz roven nule
Lomené algebraické výrazy
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 20Číslo.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Lomené algebraické výrazy e-learning
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
7.
Základní škola Soběslav, tř. Dr. Edvarda Beneše 50 Tř. Dr. E. Beneše 50/II, Soběslav, IČO: tel: Vzdělávací.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
BRVKA Guillaume de l'Hospital (1661 –1704). BRVKA Používá se na výpočet limit, které mají po dosazení tvar neurčitého výrazu: Nebo mají takový tvar, který.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Nerovnice v podílovém tvaru
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
9.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Základní škola Soběslav, tř. Dr. Edvarda Beneše 50 Tř. Dr. E. Beneše 50/II, Soběslav, IČO: tel: 
Dělení zlomků.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
ROVNICE a NEROVNICE 12 Rovnice v součinovém tvaru MěSOŠ Klobouky u Brna.
4.11 LINEÁRNÍ ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU Mgr. Petra Toboříková.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuŠkola pro 21. století Číslo a název šablony klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuŠkola pro 21. století Číslo a název šablony klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
RISKUJ ! soutěží tři skupiny (určíme pořadí) pořadí volby je dáno číslem skupiny na odpověď mají skupiny limit 3 minuty za správnou odpověď si zapisují.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
3. LINEÁRNÍ ROVNICE A NEROVNICE
Složitější složené zlomky
Lomené algebraické výrazy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
IV. Násobení lomených výrazů
* Dělení zlomků Matematika – 7. ročník *
Lomené algebraické výrazy
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
VY_32_INOVACE_RONE_05 Rovnice a nerovnice Soustavy nerovnic.
Násobení zlomků.
I. Podmínky existence výrazu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Lomené algebraické výrazy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Lomené algebraické výrazy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lomené algebraické výrazy
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Lomené algebraické výrazy
Zlomky (4) Smíšená čísla
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková

Rovnice v součinovém tvaru Rovnice v součinovém a podílovém tvaru v 1 a v 2 jsou výrazy s jednou proměnnou levá strana rovnice: součin (∙) pravá strana rovnice: nula (0) Postup řešení: položíme oba výrazy = 0 vypočítáme každou rovnici zvlášť součin = 0, pokud se alespoň jeden z výrazů rovná 0

Rovnice v součinovém tvaru Rovnice v součinovém a podílovém tvaru Vypočítej rovnici v R: Položíme oba výrazy rovny 0: Vypočítáme každou rovnici zvlášť:

Rovnice v součinovém tvaru Rovnice v součinovém a podílovém tvaru Vypočítej rovnici v R: Položíme oba výrazy rovny 0: Vypočítáme každou rovnici zvlášť: Rozložíme výraz na součin:

Rovnice v součinovém tvaru Rovnice v součinovém a podílovém tvaru Vypočítej rovnici v R: Položíme oba výrazy rovny 0: Vypočítáme každou rovnici zvlášť: Rozložíme výraz na součin: Upravíme rovnici (na levé straně musí být nula):

Rovnice v podílovém tvaru Rovnice v součinovém a podílovém tvaru v 1 a v 2 jsou výrazy s jednou proměnnou a Postup řešení: položíme čitatel (dělenec) = 0 ze jmenovatele (dělitele) určíme podmínky zlomek (podíl) = 0, pokud se čitatel (dělenec) rovná 0 levá strana rovnice: podíl (: nebo ––) pravá strana rovnice: nula (0)

Podmínka: jmenovatel ≠ 0 Rovnice v podílovém tvaru Rovnice v součinovém a podílovém tvaru Vypočítej rovnici v R: Položíme čitatele roven 0: Zkontrolujeme, zda výsledek není vyloučen podmínkou!

Rozložíme výraz na součin: Podmínka: jmenovatel ≠ 0 Rovnice v podílovém tvaru Rovnice v součinovém a podílovém tvaru Vypočítej rovnici v R: Položíme čitatele roven 0: Zkontrolujeme, zda výsledek není vyloučen podmínkou! Výsledek 4/3 musíme vyloučit:

Rozložíme výraz na součin: Podmínka: jmenovatel ≠ 0 Rovnice v podílovém tvaru Rovnice v součinovém a podílovém tvaru Vypočítej rovnici v R: Položíme čitatele roven 0: Zkontrolujeme, zda výsledek není vyloučen podmínkou! Výsledek 3 musíme vyloučit:

Vyřeš v R rovnice: a) b) c) Příklady řešení zobrazíš kliknutím na zadání rovnice Rovnice v součinovém a podílovém tvaru K=

Shrnutí: Rovnice v součinovém tvaru: na jedné straně rovnice musí být nula jednotlivé členy součinu položíme rovny 0 a vyřešíme zvlášť Rovnice v podílovém tvaru: na jedné straně rovnice musí být nula čitatel zlomku (dělenec) položíme roven 0 ze jmenovatele (dělitele) určíme podmínky ≠ 0

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.