Plánování hodiny pozpátku Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Příprava hodiny literární výchovy pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ A. Studentka vyhledá text pro ročník ZŠ. B. Plánuje pozpátku: a) z textu vysoudí nosnou myšlenku; b) k myšlence vytvoří cíl pro žáka v této hodině; c) k cílí vytvoří zadání jako důkaz o učení. C. Hodina musí mít strukturu před-při-po....Do jaké míry jsou tyto přesné požadavky v souladu s tím, že student učitelství sem naučit žákům poskytovat svobodu pro bádání a tvorbu?
Plánování hodiny pozpátku - pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Nosnou myšlenku našla učitelka, ale neřekla žákům: Všechny živé bytosti se cítí lépe na svobodě, protože život bez svobody vlastně není život. Svoboda je jednou z důležitých hodnot života. Cíl hodiny stanovila učitelka a vysvětlila žákům: Žák si uvědomí proč a v čem je pro něj svobodný život cennější než nesvobodný. Žák si uvědomí, jaké nástrahy mohou být s jeho svobodou spojeny.
Plánování hodiny pozpátku - pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce D ůkaz o učení vytvořila učitelka, rozdala žákům: Napiš dvě činnosti, které bys mohl dělat na svobodě. Napiš dvě činnosti, které bys mohl dělat, kdybys byl zavřený ve vězení. Napiš tři věci, které by Ti nejvíce chyběly, kdybys byl zavřený ve vězení? Napiš dvě nástrahy, které si myslíš, že by na Tebe mohly čekat na svobodě.
Plánování hodiny pozpátku - pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Evokativní otázky před četbou položila učitelka: Co tě napadá, když se řekne svoboda? Zkus si vybavit nějakou situaci, kdy jsi nemohl dělat to, co jsi chtěl, nebo jsi měl něco zakázané či Ti někdo něco přikazoval, co máš dělat. Jaký jsi měl při tom pocit?
Plánování hodiny pozpátku - pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Otázky při četbě klade učitelka: Mezi kým si myslíš, že probíhá rozhovor na začátku textu? Myslíš, že patří k následujícímu příběhu o lišce? Mohli bychom rozhovor vypustit? Myslíš, že klec a vězení je to samé? Co znamená, když pro Tebe něco nebo někdo hodně znamená?
Plánování hodiny pozpátku - pro žáky 4. a 5. ročníku ZŠ Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce O tázky po četbě klade učitelka:... Když lišce v kleci nic nehrozí, proč si myslíš, že vzpomíná na pastviny a na lesy? Co bys směl a co bys nesměl, kdybys byl zavřený doma a měl tzv. domácí vězení za to, že jsi něco provedl? Co by Ti scházelo? Myslíš, že nesvoboda se ještě projevuje někde dnes? Kde a v čem?
Text: Ivan Klíma, Jak daleko je slunce Byl jsi někdy ve vězení? Ne! A proč jsi tam ještě nebyl? Asi proto, že jsem nikdy nic neukradl. Ale až něco ukradneš, tak tě zavřou. Doufám, že mě nezavřou. Nehodlám přece nic ukrást. Proč? Nemám na to povahu. Taky mi nepřipadá správné krást. Kdyby tě zavřeli, měl bys na okně mříže? Ve vězení bývají mříže. A co bys tam celý den dělal? Řekl jsem ti, že doufám… Tobě by se tam nelíbilo? Nosili by ti tam jídlo a nemusel bys nic dělat. Nikomu se ve vězení nelíbí. Ani zvířeti. Copak zvíře můžou zavřít do vězení? Ne. Ale můžou je zavřít do klece a vzít mu tak svobodu.
Děkuji za pozornost. Mnoho zdaru vašim snahám! PhDr. Ondřej Hausenblas Katedra české literatury PedF UK, Praha