Sabina Vaňková.  Duševní hygiena - obor zabývající se rozvojem a podporou duševního zdraví  psychohygiena je zaměřena na vytváření optimálních podmínek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Cíl této brožury je podat ve stručné formě a z praktického pohledu základní informace o sledování růstu dítěte, zjištění jeho odchylky, určení příčiny.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Procvičování zdravého životního stylu Dagmar Šťastná.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět PŘÍRODOPIS.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Zdravý životní styl Vytvořila :Adéla Buchtelová 8.třída.
Pyramida zdravé výživy VY_32_INOVACE_02_36. Pyramida zdravé výživy Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Energetická hodnota potravin (EH)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Regenerační přípravky I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Utváření osobnosti v náročných životních situacích Stres
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Psychotropní látky.
Složení potravin Ing. Petra Pechová, 2012.
VY_32_INOVACE_18_12_Zdravý životní styl
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Služby následné péče.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Psychologie zdraví.
RIZIKO.
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Speciální psychiatrie – MKN 10
Životní cyklus.
Přehled nejdůležitějších novinek
Ochrana zdraví, prevence
Prevence syndromu vyhoření Mgr. Zuzana Faldýnová
RIZIKO.
11. Program podpory zdraví v mateřské škole (Havlínová):
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Člověk a jeho zdraví TÉMA:
OSOBNOST.
Ing. Alice Hříbalová - VP
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní stres
VY_32_ INOVACE_ 20_ PŘÍRODOVĚDA 5
Organické duševní poruchy
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Diferencované stravování
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Návykové látky Alkohol
Když vás potká vyhoření
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Sabina Vaňková

 Duševní hygiena - obor zabývající se rozvojem a podporou duševního zdraví  psychohygiena je zaměřena na vytváření optimálních podmínek pro duševní činnost, udržení duševního zdraví, upevnění duševní zdatnosti  Užší pojetí: boj proti výskytu duševních nemocí  širší pojetí: péče o umožnění optimálního fungování duševní činnosti  biodromální psychologie (psychologie životní cesty)  valeologie (výchova ke zdravému způsobu života)

 Určení: zdravým lidem  lidem na hranici zdraví a nemoci  nemocným  Význam:  prevence somatických a psychických nemocí  dobrá pracovní výkonnost  fungující sociální vztahy  subjektivní spokojenost

 6 základních kritérií duševního zdraví 1. Postoj vůči sobě samému 2. Růst, vývoj a sebeuskutečňování 3. Integrita osobnosti 4. Autonomie, nezávislost a sebeurčení 5. Adekvátní percepce reality 6. Zvládnutí svého prostředí

1. psychózy : bipolární afektivní porucha, schizofrenie 2. neurózy : hypochondrie, hysterie,neurastenie,fobie, bulimie, mentální anorexie 3. poruchy osobnosti (psychopatie) : paranoidní porucha, disociální porucha 4. mentální retardace : lehká ( IQ 50-69), středně těžká ( IQ 35-49), těžká ( IQ 21-34), hluboká ( IQ < 20)

 z angl. stress= napětí, tlak, nadlimitní zátěž  Stresory – negativní životní faktory  e ustres → motivační činitel, hnací motor  distres → negativně prožívaný stres  „bojuj nebo uteč“

 chorobný smutek, ztráta energie, chuti do života  příčiny : prožívání permanentního stresu, působení hormonů (menstruace, porod, klimakterium), nedostatek slunečního světla, působení škodlivých návykových látek  deprese je nemoc, nikoliv lenost nebo nedostatek vůle  každým rokem jí onemocní kolem 5 % obyvatelstva

 vhodnost vyvážené stravy vycházející z tzv. potravinové pyramidy 1. rýže, obiloviny, těstoviny, pečivo 2. ovoce a zelenina 3. maso, vejce, ryby, mléčné výrobky 4. cukry, soli a tuky  pitný režim  pohyb a cvičení

 Doporučení:  pravidelnost – snažit se chodit spát i vstávat ve stejnou dobu  úprava prostředí – zajištění správné teploty  postel – využívat ji pouze k účelu, pro který má sloužit  povzbuzující látky – káva, čaj, alkohol, nikotin působí povzbudivě a ruší spánek  psychika – řešení problémů a důležitých věcí nechat na druhý den

Práce je pro člověka jedním z největších stresorů  plánování, rozumné rozvržení  správné posouzení závažnosti úkolů  omezení časových ztrát  využití nejcennějších chvil dne  využití kratších časových úseků  pravidelný denní rytmus  minimalizace zásahů času práce do času určenému k odpočinku

 Důvěra je důležitým předpokladem života ve společnosti.  Vždy obsahuje jistou míru nejistoty a rizika zklamání nebo zneužití.  Velice důležité jsou mezilidské vztahy.  Životní pouť člověka začíná narozením a končí smrtí a nejsložitějším úkolem pro každého, je nalézt ten správný směr.

Děkuji za pozornost