1.Věřit nebo ne, co je v dnešní době rozumnější pro člověka? a. Víra jako svoboda nebo otroctví pro člověka, který uvěřil. b. Víra jako rozhodnuti člověka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
Advertisements

DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Hodnotová orientace svobodné generace
Jak používat duchovní dary Jirka Pospíšil, EBED, KC Vyškov,
Otče náš Centrum pro katechezi, 2014.
ZNAMENÍ 7 JEŽÍŠOVÝCH ZÁZRAKŮ O NĚČEM VÍC ALIANČNÍ TÝDEN MODLITEB 2014.
5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,
Proč je důležité studovat Principy
Přijď Duchu svatý.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
Rozjímání Vyrobilo Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
PROROCI Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Ve společenství s Matkou Boží
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Katechetické centrum Olomouc, 2014
Osvícenství.
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Hledání ztracené pravdy 1.Pravda Boží – zjevená v Písmu...já jsem cesta, PRAVDA i život. 2.Pravda jako skutečný stav věcí (pozemských)
Služebníci modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Vypráví se vtip: Katecheta se zeptá dětí v náboženství: „Děti je to chlupaté, má to dlouhý ocas a skáče to po stromě, co je to?“ Malý Jenda se ujme.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 13Číslo.
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
DOBRO –ZLO. DOBRO Bůh sám je dobro. Dobro neexistuje mimo Boha.
Jirka Pospíšil, KC Vyškov, Boží představy o Tvém životě Jirka Pospíšil, KC Vyškov,
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Rozhodnout se musíš SÁM!!!. Dej pozor, co si přeješ Ukázka.
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Albert Camus Barbora Vaňková.
Efezským 2: 1, 2v nichž jste dříve žili podle běhu tohoto světa, poslušni vládce nadzemských mocí, ducha, působícího dosud v těch, kteří vzdorují Bohu.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Náboženství - úvod Petr Machala.
Duchovní je obecné označení osoby, která je prostředníkem mezi věřícími a Bohem (což ovšem neznamená, že kontakt s Bohem nemohou věřící navázat přímo,
1 Korintským 12:1-7 Pokud jde o duchovní dary, bratři, nechci, abyste zůstali v nevědomosti. 2 Víte, že jste ještě jako pohané chodili k němým modlám,
Centrum pro katechezi, Olomouc 2013
© Elena Cristino Hlavní představený P. Pascual Chávez Villanueva.
Galatským. Autor a datum vzniku Pavel - po Jeruzalemském sněmu - v roce 49 po Kr. - jeden z nejstarších listů NZ.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Skutečná svoboda Bohumír Novotný, , AC Ivanovice n.H.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
Něcisté, ateisté a agnostici: Čemu v Česku věříme?
Jirka Pospíšil, AC Ivanovice
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
Máš dost síly plavat proti proudu?
Fundamentální teologie
Ježíš.
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Práva a svobody a veřejná moc
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Poznání Boží vůle.
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Základní filozofické otázky
Naše zkuše nosti: #2 Pokoj především KDE A JAK NALÉZT POKOJ? POKOJE
Transkript prezentace:

1.Věřit nebo ne, co je v dnešní době rozumnější pro člověka? a. Víra jako svoboda nebo otroctví pro člověka, který uvěřil. b. Víra jako rozhodnuti člověka nebo dar od Boha. c. Víra v soukromí, veřejná, v církvi nebo v sektě. d. Víra v něco nebo někoho. Každý člověk dobře ví, že neexistuje na světě vztah a relace mezi osobami, ve kterých nezaleží na důvěře. Domov, rodina, práce, škola, vždy potřebujeme aspoň minimum důvěry, že opravdu ten druhý člověk, nebo nějaká věc, DĚLÁ, CO DĚLAT MÁ. DŮVĚRA je tak trochu první stupeň VÍRY. Důvěra (ze stč. do-vierie) znamená vztah spoléhání na druhé lidi, instituce nebo věci (Wikipedie) bez Boha!stč. Biblická důvěra je přesvědčení o pravdě Božího slova a jeho zachováváni. (zákaz v ráji) Věřit nebo ne, co je v dnešní době rozumnější pro člověka

Důvěra je spoléhání Na Boha Na člověka Na instituce Na věci VÍRA Přesvědčení Pravdivosti Pravda

Akt víry Rozum Svobodná vůle Boží milost Emoce Celý člověk

K čemu nás vede dnešní doba Otázky Malý seznam věcí: -Důvěřujeme (viz věříme) zprávám a novinářům, TV a internetu -Důvěřujeme (viz věříme) výzkumům a teoriím, vědcům a vzdělanosti -Důvěřujeme (viz věříme) letadlům, autům, nástrojům -Důvěřujeme (viz věříme) soudům, magistrátům, organizacím apod. -Důvěřujeme (viz věříme) prezidentům, politikům, policistům, kněžím -Důvěřujeme (viz věříme) všemu, co je stvořené, je hmatatelně na dosah. Důvěřovat, nikoliv věřit.

VÍRA Víra je otevřeností Bohu, čekáním na Boha, setkáním s Bohem, životem v jeho přítomnosti, je lidským společenstvím a směřuje k naší plnosti s Bohem. (J. Zvěřina, Teologie Agapé, T., s. 47) Věřícího je třeba uvádět do hloubky víry. Musí se ptát: Věřím dost pro tuto nevěřící dobu? Žiji víru jako stálé pozvání a výzvu Boží?... Je víra stálým prohlubováním, hledáním šíře a výšky, délky a hloubky Boží? (tamtéž) Dialog s nevěřícím o víře musí být také dialog lásky, neboť nejdříve nutno pochopit, čemu nevěří, jaké má obtíže. Musíme si všimnout, zda opravdu hledá nebo zda se uzavřel, zda se v nějaké víře nezklamal a nyní se stydí a nechce tak lehko sebe svěřit nějaké víře jiné. (tamtéž) Víra pro věřící Víra pro nevěřící

Můžeme si říct, že dnešní doba uspěchanosti, výzkumů a modernity je časem důvěry, nikoliv víry. Dokonce čím více je společnost vyspělá, tím více se vzdaluje od víry na úkor důvěry. Má to své opodstatnění, člověk lehce podléhá vlivu okolí a to je daleko přesvědčivější, než samotná víra bez praxe a zkušeností ve víře. Tam se teprve nachází opravdové potvrzení vztahu k Bohu. A možná už se blížíme ke slovům Pierre Teilhard de Chardin: „…buď lidstvo poklekne na kolena a značně se modlit, nebo se samo zatratí.“ PROTO MUSÍME ŘÍCT, ŽE JE ROZUMNĚJŠÍ PRO ČLOVĚKA DNEŠNÍ DOBY VĚŘIT. PROTO MUSÍME ŘÍCT, ŽE JE ROZUMNĚJŠÍ PRO ČLOVĚKA DNEŠNÍ DOBY VĚŘIT. Malé resumé

Víra jako svoboda nebo otroctví pro člověka, který uvěřil. SVOBODAOTROCTVÍ Svoboda je možnost, případně také schopnost volit, rozhodovat a jednat „podle své vůle“ a nést za to přiměřenou odpovědnost (WP) V širším slova smyslu se hovoří o otroctví i v případech, kdy je jedna osoba na druhé natolik závislá, že je nucena pro ni proti své vůli pracovat a je tím zbavena osobní svobody (WP)

Svoboda v Bibli zdůrazňuje volbu mezi dobrem a zlem, mezi životem a smrtí, požehnáním a zlořečením (Dt, 11,26n, 30,15-20.) Člověk svobodný není limitovaný ve svém rozhodování a i když muže volit bez omezení, zná následky svých rozhodnutí právě podle víry. Víra jen upozorňuje na následky našich voleb, nemůže ovšem zakázat něco spáchat. Je zajímavé, že v Bibli označuje tentýž výraz otroka i služebníka.( SBT,s309) Otroctv í je tak trochu nucená služba. Víra ovšem je vztah, relace, osobní spojení člověka a Boha, kde je základem láska. Stejně jako opravdová láska nemůže být nucená, tak ani víra nemůže být otroctvím a dokonce ani nevede k omezování svobody, totiž základem ve víře je právě svobodné rozhodnutí.

Víra jako zásluha člověka nebo dar od Boha. Víra je osvícením rozumu a rozhodnutím vůle, pod vlivem milosti. Pohnutky k víře jsou: autorita církve, zázraky a proroctví. Sv. Augustin Víra je darem milosti. Rozum i vůle v ní mají podstatný podíl. Není však jen poznáním, protože víra přesahuje čistě rozumové poznání. Je tíhnutím celého člověka k Bohu. Sv. Tomáš Víra je důvěrou v Boží milosrdenství. Luther (tím ovšem bohatství víry není nevyčerpáno.) Romantismus pokládal víru za věc citu. (není to nauka Katolické církve). Víra je dar milosti. (sněm v Oranges 592). Víra je počátek spásy, základ a kořen všeho ospravedlnění, bez níž není možno se líbit Bohu. ( Sněm v Tridentu ).)

Bůh Člověk Víra Božské Zjevení VZTAH

Člověk Něco musí být V ýchodní náboženství Muslimský svět Křesťanství Svého boha podle svých představ a potřeb, kterého si vytváří a mění, jak zrovna potřebují. Toto ovšem je už člověk na místě Boha Projektuje

Víra v soukromí, veřejná, v církvi nebo v sektě. Víra ve své podstatě je vždy soukromá záležitost. Právě intimita charakterizuje to nejpodstatnější, svobodu rozhodování člověka. V našem nitru jsme sami ale i svobodni, tam se muže konat obrácení člověka. V soukromí Víra veřejná poukazuje ve své podstatě na vývoj víry v životě člověka. Hledání pravdy o sobě, o smyslu života a pravdivosti názoru vede vždy k veřejnému setkání s vírou. Na veřejnosti Víra v církvi je spojena s náboženskou praxí a potřebou, která je následkem vývoje víry. Proto je tak důležité poznávání pravidel a života církve, ve které chci být. V církvi

Sekta Většinou označuje menšinovou, obvykle náboženskou skupinu vydělenou z určitého směru (WP) Sekty většinou charakterizuje uzavřenost, jisté tajemství, pravidla, která platí pro skupinu vyvolených a vnitřní právo velice striktně dodržované. Lákavost sekty je v tom, že člověk není anonymní, na začátku vždy staví jeho osobu do středu pozornosti a zvedá jeho sebevědomí. Přesvědčováním o jediném dobru, které právě poznal, mu vytváří novou představu o budoucnosti a mění názory. Zaměňuje se pořadí hodnot. Na první místo staví právě skupinu, do které patří - SEKTU. Pak už je jen krůček k přerušení všech známostí a rodinných vztahů.

Proč se bránit před sektou ztráta svobody změna hodnot alienace (vzdáleni od sebe) indoktrinace (bludné učeni) Nakonec ztráta svobody v rozhodování, přemýšlení a konání jakékoli činnosti.

Víra v něco nebo někoho. Víra zakládá otevřenost rozumu, angažované zapojení vůle a reálný vztah (milost Boži) k duchovnímu rozměru naší existence. Je to úroveň vlastní jen člověku, zahrnuje celého člověka a mluví o osobě. Víra je vždy osobní, věříme v někoho, v Boha skrze Jeho slovo. ABC Teologi dogmatycznej s.286

Jestliže přijmeme názor, že Bůh neexistuje a podle toho budeme žít celý život, v zásadě v tomto životě nic nezískáme, ovšem můžeme ztratit celou věčnost. Jestliže přijmeme názor, že Bůh existuje, v zásadě o nic nepřijdeme v pozemském životě, ale můžeme získat celou věčnost. Pascalova sázka Tohle jen potvrzuje, že i pro člověka dnešní doby je lepší věřit než nevěřit. Děkuji za pozornost a přeji krásné zážitky na cestě duchovního růstu. KONEC P. Edward Walczyk