Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – kationty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energie pro vodu nejenom v domácnosti
Advertisements

Ekologické indikátory
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Tvorba chemismu podzemní vody
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obecná limnologie - 07 Salinita, iontové složení sladkých vod
Částicová stavba látek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Didaktické testy pro ověřování znalostí
Domácí ekologie – pitná voda
ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_66.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Atom Molekula Iont RZ
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI611 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Projekt voda Zpracoval:Ondřej Přib. Tvrdost vody Veličina nejčastěji udávající koncentraci kationtů vápníku a hořčíku ve vodě. Definice tvrdosti vody.
SVĚTOVÝ DEN VODY
Salinita – iontové složení vody a
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Krajina a životní prostředí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
VLIV TĚŽBY NEROSTŮ NA KRAJINU A ŽP
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Šablona III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_NAV_283 Ročník: 2.
Působení ekologických faktorů
Kyselý déšť a kůrovec na Šumavě Filip Oulehle, Tomáš Chuman, Jakub Hruška, Vladimír Majer, Jiří Kopáček.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV54 Název školy.
Voda Zbožíznalství 1. ročník Voda - nejrozšířenější sloučenina - zároveň velmi vzácný zdroj, kterého ubývá.
Fluor aneb všeho s mírou Bc. Tereza Černá 1. CNP - PS ZSF JČU.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_05_CH7 TémaRozdělení vody podle použití RočníkSedmý.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku střední.
Chemické vlastnosti vod Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu chemické vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí.
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu intersociální problémy Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku.
Anotace Prezentace slouží k přehledu tématu problémy životního prostředí a jejich řešení - voda Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_Luk_II_08 Živiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 19 TEMA: Chemie 8 – Oxidy dusíku.
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák IONTY KATIONTY (mg/l)ANIONTY (mg/l) Mg +II = 22.3Cl -I = 11.2 Ca +II = 74.0SO.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
rozbor vod kovy ve vodách
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vztahy mezi populacemi - negativní
Globální problémy lidstva
Elektrické pole.
Ekoton rozvrstvení v prostoru
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Rozdělení prvků Různé pohledy Podle obsahu v organismu
Druhy vod.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Rozbor vod obecně.
Otázka č.9: s-prvky Petr Šimek.
Transkript prezentace:

Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – kationty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku střední školy

Kationty ve vodách

Sodík a draslík Zdroj půda (hlinitokřemičitany) solná ložiska antropogenní: odpadní vody z výrob, solení silnic, splaškové vody

Vlastnosti nemá hygienický význam, jsou v pitných vodách doporučovány sodík má mezní hodnotu pro pitnou vodu 200 mg/l patří mezi základní prvky při analýze vod

Výskyt patří mezi základní kationy přírodních a užitkových vod sodík je většinou více zastoupen než draslík v atmosférických vodách 0,01 – 0,1 mg/l v podzemních a povrchových vodách jednotky až desítky mg/l minerální vody 100 – 1000 mg/l

Vápník a hořčík Zdroj horniny, půda antropogenní odpadní vody z průmyslu (neutralizace odpadních vod), umělá mineralizace

Vlastnosti prvky byly spojovány s pojmem tvrdost vody, dnes se určuje suma vápníku a hořčíku (jen vápník se podílí na tvrdosti vody) vápník kladně ovlivňuje chuť vody (nejlepší s obsahem Ca 2+ a HCO3 - )

Vlastnosti hořčík záporně ovlivňuje chuť vody (Mg 2+ + SO4 2- hořkost a projímavé účinky) hořčík agresivně působí na beton důležitý je poměr vápníku a hořčíku, využívá se například tak, aby se nezanášelo potrubí hygienicky jsou méně významné

Výskyt v málo a středně mineralizovaných vodách jako jednoduché ionty Ca 2+ a Mg 2+ často se vyskytují v komplexech hořčíku bývá významně méně než vápníku

Limity v pitných vodách jsou doporučené hodnoty: vápník nad 100 mg/l, hořčík nad 30 mg/l a poměr Ca : Mg = 2 pro povrchové vody Ca 200 mg/l, Mg 100 mg/l

Zdroje ŠLÉGR, Jiří a kol. Ekologie a ochrana životního prostředí. Praha: Fortuna, 2002, ISBN DIVIŠ, Marián. Monitorování vod [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. Klipart MS PowerPoint