Seminář č. 8 Vyhledávání a práce s judikaturou II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Základní charakteristika společnosti - Společnost, za jejíž dluhy ručí společníci společně a nerozdílně do výše, v níž nesplnili vkladové povinnosti podle.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Soudy a soudní řízení VY_32_INOVACE_03-56 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Zdeněk Brabec DATUM VYTVOŘENÍ: únor 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_9. ročník VZDĚLÁVACÍ.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka TémaSoustava.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Zahájení a průběh správního řízení
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Mgr. Michal Matouš Katedra správní vědy a správního práva, PrF MU
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Stipendijní řád MU Jiří Nantl 17. května 2006.
VYŽIVOVACÍ POVINNOST DĚTÍ K RODIČŮM
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanské soudní řízení I.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Soudní dvůr EU Monika Matysová.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Právo sociálního zabezpečení
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Správa sociálního zabezpečení
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Obecné výklady o důkazech
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Soutěsky civilního procesu
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Občanské soudní řízení
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Systém soudnictví Právní ochrana.
Přijímací řízení pro školní rok 2018/2019.
Občanské soudní řízení I.
Matriční úřad.
Občanské soudní řízení I.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Přijímací řízení pro školní rok 2019/2020.
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Územní plán s prvky regulačního plánu
Přijímací řízení v roce uchazeč může pro 1
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

Seminář č. 8 Vyhledávání a práce s judikaturou II.

Spisová značka −lze zjistit – který soud, resp. který orgán soudu rozhodl −lze často i určit typ řízení / povahu věci −Pl. ÚS 5/2015, I. ÚS 115/2014 −2 Ads 157/2014 – 20 (rozhodoval druhý senát, důchodová věc – kasační stížnost, 157. v roce 2014, rozhodnutí začíná ve spisu na straně 20) −Další značky – např. Vol (volební), K (kárné věci – např. Ksz – státní zástupci); Af (finanční věci první stupeň, Afs – kasační stížnost ve finanční věci) a další −33 Cdo 5422/2008 (33. senát, dovolání v civilních věcech) −Další značky Tdo (trestní dovolání), T (trestní věci první stupeň), TO (trestní odvolání), C (civil první stupeň), CO (civilní odvolání) a další

Jak správně citovat judikaturu? −na základě knihy: −Judikatura a právní argumentace −viz handout

ASPI: judikatura −ikona Ju (nebo Shift+F2) −vyhledávací formulář −druh rozhodnutí, autor rozhodnutí, spisová značka, soudní rejstřík, fulltext −pramen (jaká sbírka), název (určité téma- nepoužívat) −oblast úpravy (jako předpisy), rejstřík (podrobně témata dle abecedy) −vztah k předpisu (označení předpisu, k tomu za dvojtečku paragraf/článek) −někdy poté lepší udělat přímo před předpis −příklad 1: vyhledejte všechna rozhodnutí soudů, týkající se problematiky sázky a hry −nápověda: zkuste to všemi možnými způsoby −příklad 2: vyhledejte rozhodnutí Ústavního soudu týkající se voleb

Judikatura Ústavního soudu autor prezentace, datum prezentace, univerzitní oddělení, fakulta, adresa

Vyhledání −Pl. ÚS 27/09 −kdo měl odlišná stanoviska −nálezy ÚS za rok 2015, kde je soudcem zpravodajem Jan Filip −do kterého senátu patří? −usnesení ÚS týkající se sporu Karla Březiny a Reflexu ohledně karikatury v komiksu Zelený Raoul −jak dlouho řízení trvalo −jaký byl výrok −nález I. senátu vyhlášený dne −kdo je soudce zpravodaj −kdo podal stížnost

Judikatura Nejvyššího správního soudu

Vyhledávání −základní x rozšířené x plné −1 As 113/2012 – 133 −kdo jsou účastníci −jaké jsou výroky −rozhodnutí týkající se justičního čekatele z roku 2008 −který senát a v jakém složení rozhodoval −na které straně spisu začíná rozsudek (197)

Judikatura Nejvyššího soudu autor prezentace, datum prezentace, univerzitní oddělení, fakulta, adresa

Vyhledávání −Základní x rozšířené −30 Cdo 1578/2009 −který senát, v jakém složení −rozhodnutí týkající se § 133 OSŘ −počet – 13 −rozsudek, v němž se v argumentaci objevuje pojem Tonelliho příznak −jaký je výrok? −kdy soud rozhodl? −rozhodnutí podle hesla „actio libera in causa“ −počet 1

Strukturované shrnutí judikátu −Informace o rozhodnutí: populární název, spisová značka, soud, datum vydání, příp. navazující judikatura −Právní a skutková podstata rozhodnutí: −nejprve uvést právní podstatu případu, tzn. o jakou žalobu, návrh atd. se jednalo a proti čemu směřoval; −posléze uvést také kdo, z jakého důvodu podal co proti komu. −Uvést konkrétního stěžovatele a za jeho názvem dát do závorek velké S: (S), u účastníka (Ú), vedlejší účastník (VÚ), žalobce (Ž), navrhovatel (N) atd. Toto označování použít i v podrobnějším popisu skutkových okolností případu – vždy uvádět konkrétní název nebo jméno navrhovatele a odpůrce s označením právní pozice velkým písmenem v závorkách)

Strukturované shrnutí judikátu −Podrobnější skutkové okolnosti případu −buď vyplynou přímo z textu judikátu, nebo je nutné je dohledat mimo −Argumentace a rozhodnutí soudu (vyberte z textu judikátu) −Právní věta −relevantní k dané kapitole nebo konkrétní případové studii, často půjde o „právní větu“ (v uvozovkách), protože některá soudní rozhodnutí oficiální právní věty nemají

Struktura shrnutí judikátu 1.Informace o rozhodnutí (populární název, spisová značka, soud, datum vydání, příp. navazující judikatura) 2.Právní a skutková podstata rozhodnutí 3.Podrobnější okolnosti případu 4.Argumentace a rozhodnutí soudu 5.Právní věta

Příklad: II. ÚS 2121/14 −Informace o rozhodnutí (populární název, spisová značka, soud, datum vydání, příp. navazující judikatura) −Nález ÚS ze dne , sp. zn. II ÚS 2121/14 −navazující judikatura: není −zjištěno z vyhledávací databáze Ústavního soudu ( −populární název: Zákonná vyživovací povinnost rodičů vůči studujícímu dítěti (tzv. studium pro studium) −dotčená právní ustanovení: LZPS (čl. 32 odst.4, čl. 36 odst.1, čl. 26 odst.1, čl. 26 odst.3), 89/2012 Sb. (§ 911, § 913), 94/1963 Sb. (§ 85, § 96), 99/1963 Sb. (§ 132)

Příklad: II. ÚS 2121/14 −Právní a skutková podstata rozhodnutí −ústavní stížnost proti rozsudku Krajského soudu Ostrava ze dne , č.j. 13 Co 36/ −Obec Troubsko (S) podala kasační stížnosti proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne (spis. zn. 10 Ca 154/2005), kterým Městský soud v Praze odmítl její žalobu proti souhlasnému stanovisku EIA, které vydalo Ministerstvo životního prostředí pro záměr „Rozšíření dálnice D1 v úseku Kývalka – Holubice na šestipruhové uspořádání“. −v některých zdrojích anonymizováno, v NALUSu nikoliv (J.F. ml vs Jiří Fruncek ml.)

Příklad: II. ÚS 2121/14 −Podrobnější okolnosti případu Otec, stěžovatel (S) se rozhodl napadnout rozsudek KS Ostrava ukládající mu placení výživného na jeho zletilého syna (vedlejšího účastníka, VÚ). OS v Opavě rozhodl o zvýšení výživného, které má S platit VÚ. S se proti prvoinstančnímu rozsudku odvolal ke KS a namítal, že VÚ studuje přes svou zletilost již druhou střední školu, navíc nikoliv řádně a ani zaměřením tato škola neposkytuje VÚ větší šanci získat zaměstnaní. KS nicméně rozhodnutí OS potvrdil a odvolání zamítl s odůvodněním, že od předchozího rozhodnutí o výživném nenastaly žádné změny. Ústavní stížnost S je založena na porušení práva na spravedlivý proces, neboť obecné soudy řádně neposoudily situaci a neprovedly pro případ relevantní důkazy. Ve své podstatě rozhodovaly velmi formalisticky.

Příklad: II. ÚS 2121/14 −argumentace a rozhodnutí soudu −hlavní body argumentace −ústavněprávní rovina případu −koncept schopnosti „sám se živit“ −role studia ve vztahu k jeho účelu a k věku studenta −rozdíl mezi zletilým a nezletilým potomkem −důležitost hodnocení existence důvodů pro placení výživného a dalšího dokazování

Příklad: II. ÚS 2121/14 −Právní věta: Samotné dosažení zletilosti dítěte nemá pro trvání vyživovací povinnosti hmotněprávní význam; zletilé dítě však musí vyvíjet přiměřené úsilí směřující k tomu, aby se uživilo samo, pakliže se nevyskytnou okolnosti, které tomu zcela nebo částečně brání. Studium po dosažení zletilosti lze považovat za přípravu na budoucí povolání vylučující samostatnou obživu oprávněné osoby jen tehdy, pokud aktuálně studovaná škola má odpovídající kvalitu, zvyšuje šance dítěte na uplatnění na trhu práce - zároveň za situace, kdy se dítě studiu věnuje s dostatečnou péčí a dosažené studijní výsledky potvrzují jeho skutečný zájem o zvolený obor.

Příklad: II. ÚS 2121/14 −lidské a širší společenské dopady rozhodnutí (příběhy, zájmy) −viz zde: o-vyzivne-penize-bude-mozna-muset-otci-vratit.htmlhttp:// o-vyzivne-penize-bude-mozna-muset-otci-vratit.html

Co vše se můžeš naučit z jednoho judikátu −Soustava obecných soudů −Uveď, které soudy (od nejnižšího stupně) tvoří soustavu obecných soudů? −Jak se označuje právní dokument, který byl v našem případu podán k okresnímu soudu? Jak se označuje osoba, která jej podala? −Jak se označuje právní dokument, kterým bylo napadeno rozhodnutí okresního soudu? Ke kterému soudu se podává? −Jak se označuje právní dokument, kterým bylo napadeno rozhodnutí krajského soudu? Ke kterému soudu se podává?

Co vše se můžeš naučit z jednoho judikátu −Ústavní soud −Jaký je vztah Ústavního soudu a obecných soudů? Jaká je úloha Ústavního soudu? −Jak se označuje právní dokument, který se podává Ústavnímu soudu? Jak se označuje osoba, která jej podává? Za jakých podmínek může soukromá osoba tento dokument k Ústavnímu soudu podat? −Jaké právo bylo v našem případu porušeno? Kde je toto právo garantováno? −Jsou rozhodnutí Ústavního soudu precedentem?

Co vše se můžeš naučit z jednoho judikátu −Soudní rozhodnutí −Jaké jsou základní strukturní části rozhodnutí soudu? −Jak se označuje rozhodnutí Ústavního soudu? −Jaký je rozdíl mezi pojmy „judikát“ a „judikatura“? −Jak se vyhlašuje rozhodnutí soudu? −Co je to ratio decidendi? −Co je to obiter dictum? −Co jsou to odlišná stanoviska a jaké druhy odlišných stanovisek rozlišujeme?

Co vše se můžeš naučit z jednoho judikátu −věcné otázky dle konkrétního judikátu

Třetí hodnocený úkol – case brief −ve skupinách zpracujete strukturované shrnutí judikátu – dle zadání vedoucího seminární skupiny −soubor k vyplnění i pokyny v EDISu −rozsah slov −čas na zpracování 2 týdny (odevzdání 2 dny před 10. seminářem) −jaké rozhodnutí: II.ÚS 1969/10 ze dne