Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Organizace veřejné správy v území Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec _______________________________________________ Konference Vysoké školy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
Sociální správa - prosinec
Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Policie ČR partner dalších orgánů státu a samosprávy Senát Parlamentu ČR Ing. Jaroslav Salivar 1. náměstek ministra vnitra.
Základní registry veřejné správy
Veřejná správa – úvod.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Daňová teorie a politika
Kontrola veřejné správy
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Členění a organizace veřejné správy
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Využití infrastruktury školské sítě pro internetizaci obcí Daniel Dočekal.
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Veřejná správa.
Finanční a rozpočtové právo
Od 1. dubna 2011 je účinný zákon o Úřadu práce České republiky, kterým se mění struktura a řízení úřadů práce. Tolik citace z tisku, co to však znamená?
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Systém organizace finanční správy
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky Příspěvek Ministerstva vnitra k informatizaci územních samospráv Ing. Tomáš Holenda ředitel.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Organizace veřejné správy
Územní samospráva Obce
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Příprava zákona „o úřednících veřejné správy“ odbor veřejné správy Ministerstvo vnitra 8. Národní konference kvality ve veřejné správě Praha, 28. – 29.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Převod kompetencí krajům (decentralizace a dekoncentrace) Ing. Světlana Kubíková Vrchní ředitelka sekce veřejné správy, Ministerstvo vnitra Praha, 24.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Veřejná správa, pojem a charakteristika MP313Zk Úvod do studia veřejné správy 1. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Zápatí prezentace.
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
„Policejní reforma dostala zelenou!“
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Reforma policie Největší změna za posledních 50 let
Základy teorie finanční správy
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
„Policejní reforma dostala zelenou!“
Teorie fiskálního federalismu
Obecná část rozpočtového práva III
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Organizace veřejné správy v území Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec _______________________________________________ Konference Vysoké školy polytechnické Jihlava „Veřejná správa jako významný faktor rozvoje regionu“

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Základní předpoklady (podnět senátora RNDr. Miloše Vystrčila):  institucionální (orgány veřejné správy s krajskou působností, krajské instituce, odpovídající organizační členění a územní obvody státních orgánů, přítomnost rozhodovacích kompetencí a právní subjektivita resp. míra samostatnosti organizačních jednotek,...),  intelektuální (vzdělanost obyvatelstva, vysoké školy – charakter, velikost, tradice, oborová skladba, stabilita,..., střední školy, know-how ve výrobních i nevýrobních organizacích, kulturní vyspělost území, informační vyspělost území, úroveň a dostupnost veřejných služeb,...),  etické (mravní úroveň ustálených, obvyklých vzorců chování a jednání) Organizace veřejné správy v území Předpoklady pro úspěšný rozvoj regionu

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Zdroje:  věcné - majetkové (budovy, pozemky, běžné /univerzální/ i úzce specializované vybavení pracovišť včetně hw a sw prostředků ICT, strojů a přístrojů, technická konektivita),  personální (kvalifikovaný a motivovaný personál, jeho věková a kvalifikační struktura),  finanční (peníze, příjmy rozpočtů veřejnoprávních subjektů – orgánů veřejné moci, veřejnoprávních organizací, institucí),  informační (know-how, znalosti, zkušenosti, tradice) Organizace veřejné správy v území Zdroje potřebné pro rozvoj regionu

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Základní požadavky na výkon správních činností:  účelný, efektivní a hospodárný (podle tzv. pravidla 3E, tento požadavek vyplývá mimo jiné ze zákona o finanční kontrole ve veřejné správě),  srozumitelný, jednoduchý, přehledný (to se týká oborového členění, vymezení územní působnosti a její skladebnosti, unifikace procesních pravidel a postupů, užití stejných právních zásad a analogií),  kvalitní a profesionální, dobrá služba (pro občany i právnické osoby),  dlouhodobě stabilní (bez zbytečných a zbytečně prudkých změn) Organizace veřejné správy v území Výkon správy v území

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Územní (regionální a místní) samospráva:  přímý vliv (téma prezentací dalších přednášejících);  volba priorit,  alokace zdrojů do určitých oborů, územních jednotek (obec, mikroregion, osa/). Územní státní správa:  nepřímý, přesto významný vliv;  snadné, rychlé a vstřícné vyřizování úředních záležitostí,  dobrá dostupnost služby (dopravní, časová),  profesionální správa (podle práva, přiměřená aplikace, s rozumem) Organizace veřejné správy v území Veřejná správa jako důležitý faktor ovlivňující rozvoj (nebo naopak zaostávání) regionu

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Reforma veřejné správy:  I. - obnovení základní územní samosprávy (r. 1990, vznik obcí, právní subjektivita, orgány obcí, volby do orgánů, působnost samostatná i přenesená, výkon státní správy – spojený model),  II. - vznik vyšších územních samosprávných celků (r. 2000, Ústava ČR, ústavní zákon, vznik krajů, subjektivita, orgány, volby, v r přenos kompetencí z okresních úřadů na obce a kraje, zánik okresních úřadů k ),  III. – decentralizace, přenos kompetencí z ústředních orgánů státní správy na kraje příp. obce (tato etapa nikdy neproběhla, plán na zeštíhlení ústředních orgánů, uplatnění principu subsidiarity) Organizace veřejné správy v území Vývoj v oblasti reorganizace veřejné správy po „sametové“ revoluci (1/2)

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Koncepce II. a III. etapy reformy veřejné správy:  návrh podle „odděleného“ modelu - II. polovina 90. let, prof. Yvonne Strecková, územní státní správa – státní orgány se všeobecnou působností, navrhovaná koncepce nebyla politicky přijata, uloženo přepracování podle „spojeného“ modelu,  návrh podle „spojeného“ modelu - schváleno Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR , doporučení vládě ČR připravit reformu vytvořením spojení státní správy a samosprávy v jednotnou veřejnou správu na všech územních úrovních. Spojený model byl aplikován i na úrovni VÚSC (kraje), v ČR funguje dobře, bez zásadních problémů dosud Organizace veřejné správy v území Vývoj v oblasti reorganizace veřejné správy po „sametové“ revoluci (2/2)

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec  státní správa v území vykonávána z velké části ÚSC (přenesená půs.),  rozhodující je zákonná úprava = vůle parlamentu (zákonodárné moci),  určitá míra nezávislosti ÚSC na státu => účinná automatická kontrola,  menší náchylnost k systémovým chybám (motivace k připomínkování),  vysoká stabilita, menší prostor pro zneužívání pro resortní, skupinové či osobní cíle, ale systém je náročnější na komunikaci,  nejlépe odpovídající model principu subsidiarity,  zvyšuje význam ÚSC, zřejmě nejlevnější, bezprostřední, přímá veřejná kontrola nad organizačními a procesními faktory,  dílčí riziko neoprávněných zásahů územní samosprávy do výkonu státní správy (ÚSC někdy může být v konfliktu zájmů) Organizace veřejné správy v území Základní charakteristiky organizačních modelů (1/3) Spojený model výkonu státní správy a samosprávy v území

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec  státní správa v území vykonávána všeob. územními orgány státu,  rozhodující je vůle vlády jako celku (výkonné moci),  koordinace ministerstvem vnitra nebo jiným, k tomu pověřeným ÚSÚ,  lépe vyjadřuje mocenské ambice státu, výkon státní správy jednotný (procesně i věcně), snížené riziko neoprávněných zásahů samosprávy do výkonu státní správy, stabilita a resistence proti chybám a zneužití je však menší, než u spojeného modelu,  dohled veřejnosti méně přímý, zprostředkovaný přes ústřední úroveň,  asi i trochu vyšší náklady ve srovnání se spojeným modelem,  je dobré, když územní obvody přesně odpovídají obvodům ÚSC,  přiměřený prostor pro upl. principu subsidiarity Organizace veřejné správy v území Základní charakteristiky organizačních modelů (2/3) Oddělený model výkonu státní správy v území od územní samosprávy – státní územní orgány se všeobecnou působností

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec  státní správa v území vykonávána atomizovanými resortními orgány státu s územní působností, funguje silná vertikální podřízenost,  rozhodující je vůle výkonné moci, avšak jen jednoho ÚSÚ (vč. projekce do osoby ministra, náměstka, ředitele), určité popření p. subsidiarity,  absence horizontální komunikace a zejména koordinace mezi resorty a mezi jednotlivými úřady, riziko „resortismu“, procesních odchylek a znepřehlednění právní úpravy (vhodné jen pro spec. agendy),  oslabená veřejná kontrola, často nepřátelské projevy vůči veřejnosti,  silné riziko i fatálních systémových omylů, koncentrace moci, zneužívání pro osobní a skupinové cíle, riziko neskladebnosti územní působnosti, celková nepřehlednost pro klienty, nejvyšší náklady Organizace veřejné správy v území Základní charakteristiky organizačních modelů (3/3) Oddělený model výkonu státní správy v území od územní samosprávy – státní resortní, vertikálně řízené orgány

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Přednosti:  veřejná správa blíže občanovi, díky přímé kontrole veřejnosti zpravidla vstřícnější, přátelštější, výkonnější,  rovnoměrné pokrytí celého území státu veřejnou službou, respektování územního členění, vazba na dopravní obslužnost, přehlednější systém,  úspornost, vyšší efektivnost výkonu veřejné správy,  vyšší stabilita, menší rizika fatálních chyb a plošného zneužívání systému. Rizika:  riziko zásahů samospráv do výkonu státní správy,  možné potíže v realizaci státní politiky (to však může být i výhodou ) Organizace veřejné správy v území Zpět ke spojenému modelu

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec  odebírání správních agend ÚSC (MPSV-ÚP, MPO,...),  návrhy s prvky centralizace a koncentrace moci (státní i osobní),  snahy o uplatňování nejméně vhodného modelu – vertikálně organizovaných, resortních orgánů státní správy v území,  bez opory v analýzách, ve výsledcích kontrolní činnosti, jen na základě politické vůle resp. vůle jednotlivce (člena vlády atd.),  přímá podřízenost, absolutní poslušnost (výpověď), bez zpětné vazby,  zmařené rozsáhlé investice krajů a obcí, značné personální škody,  narušování dobře fungujícího systému, územní neskladebnost (ČOI), byrokratizace, vzdalování správy občanům, pokles kvality správy,  zvýšené náklady, další veřejné výdaje (investice i provoz),  bez meziresortní koordinace a spolupráce (OP s čipem vs. soc. karta). Čím jsou jednotlivé resorty k takovým krokům motivovány? Organizace veřejné správy v území Navrhované (a také již uskutečněné) nekoncepční změny

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec  standardní analýzy aktuálního stavu, identifikace silných a slabých stránek, příležitostí a rizik,  inventura správních činností (Základní registry – Registr práv a povinností), jejich podrobný popis,  snižování celkového rozsahu regulace, kde je to možné,  korekce stávajícího systému, oprava systémových nedostatků, modernizace, účelné využívání ICT,  celkové zefektivnění systému veřejné správy,  důsledné dodržování cílů reformy – přiblížit výkon veřejné správy adresátům, předat vyšší rozsah činností na ÚSC, omezit kompetence (i kapacity) ÚSÚ,  respektovat územní uspořádání státu Organizace veřejné správy v území Správné řešení ?

Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Děkuji Vám za pozornost. Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec ředitel úřadu Krajský úřad kraje Vysočina Žižkova Jihlava tel.: ; Organizace veřejné správy v území