Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy
Objasnění pojmů Úkoly orgánů obce na úseku OOB Příprava obce na MU a KS – krizové štáby Zákon 239/2000 Sb., o IZS
Základní pojmy Mimořádná událost - škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací. Rozdělujeme na: Živelní pohromy Antropogenní havárie Společenská a sociální ohrožení Krizová situace– MU při níž je vyhlášen krizový stav
Základní pojmy Civilní ochrana z hlediska mezinárodního humanitárního práva v užším pojetí (z francouzštiny défense civile) opatření k záchraně životů a k omezení materiálních škod - pojem civilní ochrana se používá ve smyslu zákona ČNR č. 21/1993
Základní pojmy Civilní obrana v širším pojetí (z francouzštiny protection civile) Veškerá opatření k národní obraně nemající vojenský charakter, např. -zajištění postavení veřejných institucí, -udržení veřejného pořádku, -fungování veřejných služeb včetně zdravotnických, -dodržování veřejné morálky a -ochrany vojenského průmyslu
MUVSSOSNSSN CIVILNÍ OCHRANA CIVILNÍ OBRANA OCHRANA OBYVATELSTVA CNP PZH KI IZS OOB KŘ PO
Základní pojmy Integrovaný záchranný systém je koordinovaný postup složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací. Základními složkami integrovaného záchranného systému jsou: – Hasičský záchranný sbor České republiky, – jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany, – zdravotnická záchranná služba – Policie České republiky. Ostatní složky IZS – dohoda o poskytnutí plánované pomoci na vyžádání
Základní pojmy Záchranné práce jsou činnosti, které při zásahu složek IZS je nutné provést v místě nasazení nebo v místě předpokládaných účinků MU nejpozději v okamžiku, kdy je to možné s ohledem na zdraví a životy zasahujících osob. Za záchranné práce se považují i činnosti, které umožňují vytvoření přiměřených bezpečnostních podmínek pro ochranu zasahujících osob.
Základní pojmy Likvidační práce jsou činnosti k odstranění následků způsobených mimořádnou událostí, přičemž následky se rozumí účinky (dopady) působící na osoby, zvířata, věci a životní prostředí. jsou to činnosti, které je nutno vykonat bez zbytečného odkladu tak, aby složky IZS mohly: a) opustit místo zásahu a ukončit zásah, nebo b) předat místo zásahu k dalšímu užívání, případně k provedení obnovovacích prací a ukončit zásah.
Úkoly orgánů obce na úseku OOB starosta zajišťuje připravenost obce na řešení KS, ostatní orgány obce se na této připravenosti podílejí dále: za účelem přípravy na KS a jejich řešení: - může zřídit Krizový štáb obce jako svůj pracovní orgán zajišťuje za KS provedení stanovených krizových opatření v podmínkách správního obvodu obce správní úřady se sídlem na území obce, právnické osoby jsou povinny stanovená krizová opatření splnit plní úkoly stanovené starostou ORP a orgány krizového řízení při přípravě na krizové situace a při jejich řešení a úkoly a opatření uvedené v krizovém plánu ORP odpovídá za využívání informačních a komunikačních prostředků a pomůcek krizového řízení určených MV
Úkoly orgánů obce na úseku OOB Obecní úřad podílí se na připravenosti obce na řešení MU a KS, dále: plní za KS provedení stanovených krizových opatření v podmínkách správního obvodu obce plní úkoly stanovené starostou ORP a orgány krizového řízení při přípravě na krizové situace a při jejich řešení a úkoly a opatření uvedené v krizovém plánu ORP podílí se na budování varovných systémů v obci, evakuaci, ukrytí a nouzovém přežití poskytuje OÚ ORP podklady a informace nutné pro zpracování havarijního a krizového plánu seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými ZaLP a OOB
Krizové štáby jsou pracovními orgány zřizovatele pro řešení KS – Ústřední krizový štáb je pracovním orgánem vlády – Krizový štáb kraje je pracovním orgánem hejtmana – Krizový štáb ORP je pracovním orgánem starosty ORP – Krizový štáb obce je pracovním orgánem starosty o není stanoveno složení o doporučení nejmíň 3 členové – starosta, administrativní pracovník, velitel jednotky o Příprava podkladů pro rozhodování, evidence činností
Zastupitelstvo kraje Rada kraje Krajský úřad Hejtman KVV Zdravotní ústav KHS školská zařízení zdravotnická zařízení sociální zařízení kulturní a sport. zařízení Správa silnic kraje Bezpečnostní rada kraje Krizový štáb kraje Zastupitelstvo Rada obce Obecní Úřad ORP Starosta ORP Bezpečnostní rada ORP Krizový štáb ORP Obec (orgány obce) ( zřizované organizace ) Voda Energie Určená vzdělávací zařízení Orgány krizového řízení kraje Celní ředitelství Orgány KŘ ORP Právnické osoby PČR KŘ… kraje HZS kraje ZZS kraje Schéma organizace krizového řízení v kraji správní obvod ORP základní složky IZS poradní orgán pracovní orgán pracovní orgán Povodí KVS další … Dodavatelé nezbytných dodávek Subjekty hospodářské mobilizace Orgány kraje Orgány obce s RP Organizace zřizované krajem Ostatní orgány s územní působností Organizace s krajskou působností JPO PP kraje další … Subjekty kritické infrastruktury další Telekomunikace Služby Potraviny Upraveno: Zdroj- časopis č. 11 / 2004, autoři Krömer A., Hendrych T., Folwarczny L., Organizace kriz. řízení v Moravskoslezském kraji poradní orgán
Druhy plánů pro řešení MU Bojový řád pro činnost JPO STČ složek IZS při společném zásahu (15) Požární poplachový plán – nařízení kraje Poplachový plán IZS ( i na ústřední úrovni) Havarijní plán kraje Vnější/Vnitřní havarijní plán JEZ Vnější/Vnitřní havarijní plán pro objekty B dle zákona o PZH Plošné pokrytí JPO – nařízení kraje Zdroje vody pro hašení požárů – nařízení kraje Povodňové plány ústřední, kraje, obcí, ORP a PO
Druhy plánů pro řešení KS Krizový plán ministerstev a ústředních SÚ Krizový plán kraje Krizový plán ORP Plán krizové připravenosti územních SÚ Plán krizové připravenosti subjektů plnících úkoly z KP Plán krizové připravenosti subjektů KI Plán nezbytných dodávek jako součást KP Všechny plány se prověřují cvičením
Legislativa Hasičský záchranný sbor Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů Vyhl. č. 323/2001 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru ČR a o změně některých zákonů
Integrovaný záchranný systém Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů
Zákon o IZS stanoví: působnost a pravomoc státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků práva a povinnosti právnických a fyzických osob způsob koordinace při: – přípravě na mimořádné události – záchranných a likvidačních pracích – ochraně obyvatelstva ( OOB )
Integrovaný záchranný systém Nařízení vlády č. 463/2000 Sb., o stanovení pravidel zapojování do mezinárodních záchranných operací, poskytování a přijímání humanitární pomoci a náhrad, výdajů vynakládaných právnickými a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatel
Ochrana obyvatelstva Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva Sdělení č. 168/91 Sb., FMZV o Dodatkových protokolech I a II k Ženevským úmluvám z o ochraně obětí mezinárodních ozbrojených konfliktů nemajících mezinárodní charakter ČSN Údržba stálých úkrytů civilní ochrany
Krizové řízení a plánování Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon). Nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 24, odst. 8 a § 28, odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů Vyhláška č. 281/2001 Sb., kterou se provádí § 9, odst. 3, písm. a) zákona č. 240/2000 Sb., krizový zákon
Hospodářská opatření pro krizové stavy Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů Vyhláška č. 498/2000 Sb., o plánování a provádění hospodářských opatření pro krizové stavy
Prevence závažných havárií Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií Vyhláška č. 103/2006 Sb., o stanovení zásad pro vymezení zóny havarijního plánování a o rozsahu a způsobu vypracování vnějšího havarijního plánu Vyhláška č. 250/2006 Sb., kterou se stanoví rozsah a obsah bezpečnostních opatření fyzické ochrany objektu nebo zařízení zařazených do skupiny A nebo do skupiny B
Zákon o krizovém řízení č.240/2000 Sb. Zákon o hospodář. opatřeních pro krizové stavy č.241/2000 Sb. Zákon o IZS č.239/2000 Sb. Ústavní zákon o bezpečnosti ČR č.110/1998 Sb. Ústava České republiky č.1/1993 Sb. Zákon o Policii č.283/1991 Sb. Zákon o HZS č.238/2000 Sb. Zákon o zdrav. záchranné službě č.374/2011 Sb. Zákon o prevenci závaž. havárií č.353/1999 Sb. Atomový zákon č.18/1997 Sb. Zákon o vodách č.254/2001 Sb. Zákon o požární ochraně č. 133/1985 Sb. a další tzv. průřezové zákony Zákon o zajišťování obrany ČR č.222/1999 Sb. Zákon o ozbrojených silách ČR č.219/1999 Sb. Zákon o rozsahu branné povinnosti č.218/1999 Sb. Základní listina práv a svobod Ústavní zákon č. 2/1993 Sb. Zákon o zřízení ministerstev a jiných ústředních org. st.spr. č.2/1969 Sb. Zákon o obcích č.128/2000 Sb. Zákon o krajích č.129/2000 Sb. Zákon o hlavním městě Praze č.131/2000 Sb. Zákon o prevenci závaž. havárií č.59/2006 Sb.
Shrnutí Objasnění pojmů MU, OOB, CO, IZS, KS Příprava a úkoly obce Legislativa
Literatura - SPBI 28: Základy krizového managementu - SPBI 39: Právní rámec krizového managementu - SPBI 40: Integrovaný záchranný systém - SPBI 42: Ochrana obyvatelstva
Dotazy? plk. RNDr. Helena Majzlíková t.č.: