Účinná rodinná politika v měnícím se světě Martin Potůček, CESES UK FSV Praha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt „Rovnost na Vysočině v kontextu koncepce rodinné politiky Kraje Vysočina“ Ing. Soňa Krátká, regionální koordinátorka.
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Národní platforma na podporu udržitelného rozvoje
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Zavedení systému opatření na podporu slučitelnosti rodiny a zaměstnání na Magistrátu města Brna 9. Národní konference kvality ve veřejné správě
Cesta k vyšší životní úrovni obyvatelstva
01 ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY, OBJEKTY A SUBJEKTY SOCIÁLNÍ POLTIKY
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Koncepce marketingového řízení
Ing. Martin Jahn, MBA – místopředseda vlády pro ekonomiku (Úřad vlády, nábřeží Eduarda Beneše 4, Praha1)12. dubna Strategie Hospodářského Růstu inovace.
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB. KOMUNITNÍ PLÁNOVÁNÍ metoda Komunitní plánování je metoda metoda – jak zpracovávat rozvojové materiály pro různé.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Správa sociálního zabezpečení
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
JUDr. Ing. Robert Szurman ředitel odboru předseda Rady kvality ČR 8. Národní konference kvality ve veřejné správě, Praha Národní konference.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
SPOV – POR - červen 2011 Cíl SPOV  nastolit toto téma v přesvědčení, že právě venkov a zejména malé obce mohou sehrát velmi důležitou roli při obnově.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Neziskový sektor jako partner. Národní úroveň Pracovní skupina „NNO a regionální rozvoj“ - otevřená platforma NNO na národní úrovni - téma: regionální.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Regionální politika, ano či ne Ing. Marek Jetmar, Ph. D
Prevence domácího násilí na vládní úrovni
Výroční konference OP PIK
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Představení projektu Základní informace Cíle projektu Klíčové aktivity Realizované aktivity Připravované aktivity.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Lidé, procesy, partnerství
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Program B2B a zapojování soukromého sektoru do rozvojové spolupráce Ludmila Leškovská, Česká rozvojová agentura Praha,
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
Poznámky z pohledu rodiny Ing. arch. Jan Florian
Rodinná politika Sociální politika II.
Obor zdravotních služeb MZ
Příprava občanů k obraně státu …
Lidé, procesy, partnerství
Regionální rodinná politika, její možnosti a význam
Transkript prezentace:

Účinná rodinná politika v měnícím se světě Martin Potůček, CESES UK FSV Praha Vystoupení na konferenci MPSV ČR „Rodina a rodičovství na prahu 21. století – Podoba a proměny rodiny, partnerství a rodičovství v současné společnosti jako výzva pro politickou praxi“ Praha,

Proč jednat? Komplexní a účinná politika podporující rodinu ve všech jejích základních sociálních funkcích (prorodinná politika) vychází z přesvědčení, že péče o děti a jejich výchova není jen soukromou záležitostí rodičů, ale i významným prvkem prosperity celé společnosti. Pomoc státu a společnosti rodinám s dětmi je pojímána jako významná sociální investice do budoucího rozvoje celé společnosti, nikoli jako zátěž pro státní rozpočet či relikt „reálného“ socialismu.

Co dělat? Posílení rodiny je úkol sice velmi žádoucí, v případě české společnosti snad i existenčně důležitý, nicméně velmi nesnadný. Vyžádá si tudíž výraznou změnu myšlení a jednání všech, kteří by se na něm měli podílet, a dlouhodobé úsilí, počítající i s dílčími nezdary. Naději přinášejí snahy, zasazující se v české veřejné politice posledních let, o změnu tohoto nepříznivého stavu, o zvrat uvedených negativních tendencí.

Potřebné inovace Politickou inovací bude koncipování a následná realizace komplexní a účinné prorodinné politiky. Ekonomickou inovací bude vytvoření výrazně příznivějších ekonomických podmínek pro rodinu, především pro rodinu s nezaopatřenými dětmi. Musí dojít i k celkové proměně společenské atmosféry, ke kulturní inovaci, která vynese rodinu opět na výsluní pozornosti a péče.

Obecné cíle rodinné politiky Posunout vytváření příznivých podmínek pro rodinu do centra trvalé pozornosti politické i správní reprezentace země. Podpořit koncipování účinné rodinné politiky rozvíjením výzkumu a uplatňováním jeho výsledků v praxi. Posilovat vědomí hodnoty rodiny a vlastní odpovědnosti za její funkčnost a stabilitu především u dnešní mladé generace. Posilovat ekonomickou a sociální suverenitu rodiny a jejích členů na trhu práce a prostřednictvím systému sociálního zabezpečení Koncipovat a rozvíjet rodinnou politiku koordinovanou veřejnou správou za účasti občanského sektoru, komerčního sektoru, odborníků, médií a široké občanské veřejnosti.

Sociálně politické cíle rodinné politiky Skloubit rodinnou politiku s propopulačními opatřeními tak, aby rodiny mohly mít tolik dětí, kolik si přejí, a v době, kterou si zvolí. Minimalizovat hendikepy dětí vyrůstajících v ekonomicky a sociálně oslabených či neúplných rodinách podpůrnými opatřeními tak, aby se jejich životní šance v oblasti vzdělávání, uplatnění na trhu práce a ve společnosti významně neodlišovaly od jejich šťastnějších vrstevníků. Vytvářet rodičům vhodné podmínky pro skloubení nároků trhu práce s nároky péče o nezaopatřené děti.

Kritika dosavadní podoby realizací politik V naší zemi dosud převažuje správní praxe, značně poznamenaná resortismem a předstíráním, že samotným přijetím strategií, koncepcí či politik už je povinnosti veřejné správy učiněno zadost – a v návalu dalších byrokraticky pojatých úkolů, v chatrných kapacitách implementace a v nedostatečné následné kontrole se vytrácí přijetí odpovědností za jejich realizaci. Neštěstím by bylo, kdyby tento osud potkal i nově koncipovanou politiku rodinnou.

Zásady „správné výrobní praxe“ rodinné politiky Respektování prioritního charakteru rodinné politiky, její dlouhodobosti, otevřenosti a celospolečenského průřezového charakteru. Co nejlepší reprezentace diferencovaných zájmů rodin v přípravě a realizaci rodinné politiky. Slaďování rodinné politiky s ostatními relevantními politikami. Podpora rodiny na úrovni jednotlivých resortů, krajů, obcí, zařízení služeb, organizací občanského sektoru, podniků aj. Jasně stanovené a kontrolovatelné cíle, vyčleňované zdroje a určení odpovědnosti jednotlivých aktérů. Využití možností Evropské unie při řešení problémů českých rodin. Ministerstvo práce a sociálních věcí převezme úlohu koordinace rodinné politiky - včetně průběžného hodnocení dosahovaných výsledků - a vytvoří pro její plnění odpovídající realizační podmínky.

Jak toho dosáhnout? Toho všeho nebude možno dosáhnout ani rychle, ani bez účasti všech, kterých se bude připravovaná proměna rodinné politiky týkat. Plnění nynější koncepce rodinné politiky by proto mělo být důsledně vyhodnocováno a koncepce samotná pravidelně aktualizována. Vláda ČR by se měla k problémům rodiny a k obsahu rodinné politiky pravidelně vracet a působit jako stimulátor potřebných změn ve všech oblastech jejího obsahu i realizačního rámce. Zdůraznění významu resortu MPSV ČR v koncipování a koordinaci rodinné politiky by se mělo promítnout i do změny jeho názvu na ministerstvo práce, sociálních věcí a rodiny.

Reference Národní koncepce rodinné politiky. Praha, MPSV ČR Potůček, M. a kol.: Jak jsme na tom. A co dál? Praha, Sociologické nakladatelství Potůček, M. a kol.: Veřejná politika. Praha, Sociologické nakladatelství 2005.