Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8
Anotace: Prezentace slouží žákům jako doplněk k výkladu nového učiva - AKUSTIKA. Jedná se o úvod k probíranému učivu. Autor: Mgr. Eliška Nováková Datum: únor 2013 Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák si procvičí a upevní učivo Speciální vzdělávací potřeby: -žádné- Klíčová slova: pružné těleso, zvuk, tón, hluk, rychlost zvuku Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 9. třída Celková velikost: kB
nauka o zvuku Jak takový zvuk asi vzniká? Pokus: Nachystej si plastové pravítko, které položíš na stůl tak, aby delší část přesahovala hranu stolu. Kratší část na stole přidrž rukou.
Jak takový zvuk asi vzniká?
Pružné těleso těleso, které se po ukončení působení deformační síly vrací zpět do původní polohy (plastové pravítko z předešlého pokusu) pokud nedochází k deformaci, těleso se nachází v rovnovážné poloze síla pružnosti – má opačný směr než deformační síla
Zvuk je podélné vlnění frekvence tohoto vlnění leží v intervalu od 16 Hz do 20 kHz vzniká kmitáním nebo vlněním pružných těles kmitající těleso kolem sebe stlačuje a zřeďuje vzduch
Zvuk pokud chceme slyšet zvuk, musí existovat: a) zdroj zvuku b) prostředí, kterým se zvuk šíří c) zdravý sluch
Zvuk můžeme ho rozdělit do dvou skupin: HLUKTÓN HLUK: vzniká nepravidelným chvěním zdroje TÓN: vzniká pravidelným chvěním zdroje
Vlastnosti zvuku VÝŠKA BARVA HLASITOST
Vlastnosti zvuku VÝŠKA určena frekvencí čím vyšší je frekvence, tím vyšší je tón obecně platí, že menší tělesa kmitají s vyšší frekvencí (př. hudební nástroje)
Vlastnosti zvuku BARVA je určena časovým průběhem hudební nástroje o stejné výšce se mohou lišit zabarvením
Šíření zvuku Prostředí Rychlost zvuku (m/s) Vzduch340 Voda1 500 Led3 200 Rtuť1 450 Sklo5 200
Procvičování: Popiš, jak vzniká zvuk u následujících hudebních nástrojů: o klavír: ……………………………………………………. o housle: ………………………………………………….. o triangl: ………………………………………………….. o kytara: ………………………………………………….. o trubka: ………………………………………………….. struna se rozkmitá úderem kladívka na strunu struna se rozechvívá třením smyčce nástroj se rozvibruje úderem paličky struna se rozkmitá drnkáním vzduch se rozechvěje kmitáním rtů přitisknutých k nátrubku
Procvičování: …………………………… je takové těleso, které se po působení deformační síly vrací do své původní polohy. ………………. = nauka o zvuku. Zvuk je podélné vlnění s frekvencí ………………………….. Zvukům vyvolaným pravidelným chvěním zdroje říkáme ……….. a zvukům vyvolaným nepravidelným chvěním zdroje říkáme ………….. …………….. je vlastnost zvuku určena frekvencí. Ve vzduchu se zvuk šíří rychlostí ………………. Pružné těleso Akustika od 16 Hz do 20 kHz tón hlukVýška tónu 340 m/s
Prezentace je vhodným doplňkem k výkladu nového učiva - AKUSTIKA. Jedná se o úvod k danému učivu. Lze ji využít i jako samostudium. Konec prezentace je věnován opakování, které je doplněno i o řešení. Slouží žákům k okamžité kontrole.
adphones_1.svg.med.png adphones_1.svg.med.png vg.med.png vg.med.png mbol_bold.svg.med.png mbol_bold.svg.med.png che_Orgelprospekt_1990.jpg/521px- Frankfurt_Katharinenkirche_Orgelprospekt_1990.jpg che_Orgelprospekt_1990.jpg/521px- Frankfurt_Katharinenkirche_Orgelprospekt_1990.jpg Viola.jpg/412px-Violin-Viola.jpg Viola.jpg/412px-Violin-Viola.jpg md.png md.png md.png md.png
Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, ISBN Fyzika II pracovní sešit 2. díl. Olomouc: Prodos, ISBN d.png d.png