OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/50.0009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření domácnosti
Advertisements

 V r uložila vláda MF, MŠMT a MPO vypracovat systém budování finanční gramotnosti na ZŠ a SŠ (dále jen SBFG).  První verze byla dokončena v r.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s jednoduchými pojmy z oblasti.
Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Ekonomika domácnosti.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Ing. Lucie Kratochvílová
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 18. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.1.
Výdaje rodinného rozpočtu
HOSPODAŘENÍ RodinY 6. ročník.
AKTIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Rozpočet domácnosti II Majetek zdroje financování ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35,
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozpočet rodiny. Rozpočet rodiny Co je rozpočet aby rodina předešla problémům s nedostatkem peněz, měla by porovnat své příjmy a své výdaje Rozpočet.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Finanční plánování Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
3. téma HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTÍ. Rozpočet - Příjmy Mzdy/platy Mzdy/platy Státní sociální zabezpečení Státní sociální zabezpečení Nájemné Nájemné Úrokové.
Rozpočet domácnosti VY_32_INOVACE_ 19 Mzda, pracovní podmínky.
Rozpočet domácnosti Název školy
Téma: Rodinný rozpočet
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Rozpočet domácnosti Název školy
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Rozvaha domácnosti Název školy
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_02 Název materiáluRozpočet.
OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_10 Název materiáluPříjmy v.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Rozpočet rodiny, státu Výchova k občanství 7. ročník.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EU_62_B_sada 2_03_M_Příjmy a výdaje 3_Pol
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet Autor: Pavla.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/

Hospodaření domácnosti

Obsah workshopu Význam sestavování rozpočtu domácnosti Typy rozpočtu Podoba rozpočtu Tvorba rozpočtu Příjmy domácnosti Výdaje domácnosti Princip cash flow Sledování rozpočtu domácnosti

Význam sestavování rozpočtu domácnosti dle průzkumů v současné době řeší svůj domácí rozpočet jen cca třetina domácností je důležitým nástrojem pro jasný přehled hospodaření jednotlivce, či domácnosti může mít naprosto jednoduchou a srozumitelnou podobu pomůže vyřešit nejasnosti v hospodaření dokáže odhalit rezervy, či nedostatky v hospodaření domácnosti

Typy rozpočtu Vyrovnaný rozpočet (příjmy = výdaje) Přebytkový rozpočet (příjmy > výdaje) Schodkový (deficitní) rozpočet (příjmy < výdaje) – nutnost řešení – rizika ve vzrůstající zadluženosti (bankovní - nebankovní půjčky, splátkový prodej…). Bude-li deficit opakovaný, je třeba omezit výdaje, nebo hledat cesty ke zvýšení příjmů.

Jak může rozpočet vypadat? nejjednodušší formou je tužka a papír použití některých aplikací, programů, které jsou součástí operačního systému resp. využití jejich funkcí např. cz/templates/mesicni-rodinny-rozpocet- TC aspx?AxInstalled=1&c=0 cz/templates/mesicni-rodinny-rozpocet- TC aspx?AxInstalled=1&c=0 internetové bankovnictví a jeho sledování nákup programů domácího účetnictví (např. domaciucetnictvi.cz; hlidamsi.cz apod.).

Příklad rozpočtu v Excelu poradce/excel-rodinny-rozpocet/ poradce/excel-rodinny-rozpocet/

Příklad: internetové bankovnictví

Příklad: software na domácí účetnictví

Majetek a finanční situace jednotlivce či domácnosti Majetek domácnosti je vše, co domácnost vlastní, s čím disponuje. Rozlišujeme majetek: Hmotný nemovitý (pozemek, stavební parcela, zahrada, chata, garáž, dům, byt, chalupa) Hmotný movitý (auto, starožitnosti, koberce, nábytek, hudební nástroje, staré mince, obrazy, počítač, fotoaparát, mobil, kamera, lednice, mrazák,...) Nehmotný (projektová dokumentace, scénář filmu, patentovaný vynález, autorská práva,…) Finanční (cenné papíry, …)

Tvorba rozpočtu V okamžiku, kdy sedíte nad prázdným papírem nebo před prázdnou tabulkou a chcete začít s rozpočtem, přijdou pochyby. Pro ulehčení situace se zde nabízí pár tipů. Co nejpečlivěji odhadněte své příjmy – vezměte si např. k ruce výplatní pásky za posledních pár měsíců. Ujistěte se, že jste nezapomněli na nějaký důležitý výdaj. Zkontrolujte si výpisy z účtu z poslední doby, abyste viděli, že jste zahrnuli všechny důležité položky. Když sestavujete rozpočet, je důležité také předvídat cash flow – kdy obdržíte své příjmy a kdy budete muset zaplatit výdaje. Většinou je mezi těmito termíny časový rozdíl. Ujistěte se, že ho berete v úvahu. Přemýšlejte, co by mohlo mít vliv na váš rozpočet. Čím je ohrožen a jaké jsou možnosti zajištění. A vymyslete alternativní opatření, která přijmete, pokud se vyskytnou nečekané změny. Jinými slovy, vytvořte si plán B.

Možná rizika Dlouhodobá pracovní neschopnost Ztráta zaměstnání Úmrtí

Jak je možné rizika eliminovat? Dostatečné úspory – rezerva na krytí mimořádných výdajů či vzniku rizikových situací Pojištění při dlouhodobé pracovní neschopnosti proti ztrátě zaměstnání ostatní pojistné produkty – otázka pro finanční poradce

Výdaje domácnosti stravování (potraviny, nápoje, veřejné stravování, návštěvy restaurací) bydlení (nájem, bytové zařízení, údržba a oprava bytu nebo domu, elektřina, plyn, voda oblečení (oděvy, obuv) doprava (veřejná doprava, provoz a údržba auta) pravidelné služby (telefonní, internetové, televizní a rozhlasové poplatky) kultura (knihy, časopisy, kino, divadlo, hudební nástroje, hudební záznamy) vzdělávání (učební potřeby, kurzy, odborná literatura) osobní zájmy a koníčky (sport, sběratelství, tanec, cestování) oprava a údržba zahrady, chalupy, chaty péče o zdraví (léky, poplatky ve zdravotnictví, ozdravné programy, posilovna) hygiena a péče o vzhled (služby kadeřníka, kosmetika) spotřební elektronika (spotřebiče, elektronika, multimediální technika) auto a jeho provoz (údržba, benzin, pojištění) rekreace, dovolená (zájezdy, lázně, dětské tábory)

Dělení výdajů Nezbytné výdaje – jsou potřebné k zajištění základního chodu domácnosti. Do nezbytných výdajů řadíme i splátky úvěrů. Zbytné výdaje - by rodina v případě nutnosti mohla omezit nebo se bez nich zcela obejít. Hranice mezi výdaji nezbytnými a zbytnými je individuální a nelze ji přesně stanovit. Záleží na zvyklostech a preferencích každé konkrétní rodiny. Prostřednictvím investičních výdajů rodina buduje své úspory, svůj investiční majetek (ze kterého pak pořizuje své cíle). Nepravidelné výdaje jsou výdaje, které rodinný rozpočet nezatěžují pravidelně každý měsíc, ale v rodinném rozpočtu se s nimi musí počítat (dovolená, svátky apod.)

Příjmy domácnosti Příjmy domácnosti mohou tvořit: mzdy, resp. plat příjmy od státu (rodičovský příspěvek, dávky důchodového a nemocenského pojištění, sociální dávky, apod.) výživné, zisky z podnikání nebo samostatné výdělečné činnosti, příjmy plynoucí z členství, z prodeje nemovitostí, z pronájmu nemovitostí (bytu, nebytových prostor), půjčky, úroky, výhry, výnosy z vkladů.

Rozlišování příjmů Aktivní příjmy jsou příjmy, pro které musí lidé něco aktivně dělat (např. mzda), nebo je jejich příjem závislý na někom jiném (např. na státu). Pasivní příjmy jsou příjmy, které rodině plynou z jejich investic, z jejich majetku (nájemné z pronajímaného bytu, úroky z termínovaného vkladu, dividendy ze zakoupených akcií). V rozpočtu domácnosti bychom neměli počítat s nahodilými příjmy, tj příjmy, které se objevují výjimečně, jednorázově (dědictví, finanční výhra…).

Princip cash flow Když sestavujete rozpočet, je důležité také předvídat cash flow – kdy obdržíte své příjmy a kdy budete muset zaplatit výdaje. Většinou je mezi těmito termíny časový rozdíl. Ujistěte se, že ho berete v úvahu.

Sledování rozpočtu Je důležité rozpočet sestavit, ale stejně důležité je i sledovat ho. Rozpočtový proces nekončí v okamžiku, kdy rozpočet vytvoříte. Upravování rozpočtu je neustálý proces, který vám umožní získat správné informace, abyste mohli správně rozhodnout o svých financích. Doporučuje se sledovat rozpočet každý měsíc: pokud byste ho sledovali častěji, získáte pravděpodobně méně informací, než kolik stojí takto strávený čas. Pokud byste ho sledovali méně často, mohla by se vyvinout špatná finanční situace, kterou byste jen těžko se zpožděním řešili. Měli byste porovnávat sestavený rozpočet se skutečnými údaji, zkontrolovat příjmy a výdaje. Úkolem není jen spočítat rozdíly.

Děkuji za pozornost

Literatura BAILEY, G., LAW, F. Moje peníze - Rozvíjejte finanční gramotnost svých dětí. Praha: Edika, s. ISBN DVOŘÁKOVÁ, Z. SMRČKA, L. a kol. Finanční vzdělávání pro střední školy se sbírkou řešených příkladů na CD. Praha: C. H. Beck, s. ISBN JAKEŠ, P. a kol. Finanční gramotnost pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Fortuna, s. ISBN pracovní sešit. JAKEŠ, P. a kol. Finanční gramotnost pro 2. stupeň ZŠ. Praha: Fortuna, s. ISBN x pracovní sešit. KAŠOVÁ, J. Výchova k finanční gramotnosti - učebnice. Plzeň: FRAUS, s. ISBN KAŠOVÁ, J. Výchova k finanční gramotnosti - příručka učitele. Plzeň: FRAUS, s. ISBN KLÍNSKÝ, P.; MÜNCH, O.; CHROMÁ, D. Ekonomika : ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. 3. upr. vyd. Praha: Eduko, s. ISBN KOCIÁNOVÁ, H. Finanční gramotnost v kostce. Olomouc: Anag, s. ISBN NAVRÁTILOVÁ, P, JIŘÍČEK, M., ZLÁMAL, J. Finanční gramotnost. Kralice na Hané: Computer Media, ISBN RADOVÁ, J., DVOŘÁK, P., MÁLEK, J. Finanční matematika pro každého. 8. rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing, s. ISBN SKOŘEPOVÁ, E. O penězích a hospodaření s Kačkou a Filipem. Finanční gramotnost pro třídu ZŠ. Praha: Fragment, s. ISBN SKOŘEPA, M, SKOŘEPOVÁ, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia (manuál pro učitele). Praha: Scientia, s. ISBN pracovní sešity. SYROVÝ, P., TYL, T. Osobní finance. Praha: Grada Publishing, s. ISBN ŠOBA, O., ŠIRŮČEK M., PTÁČEK, R. Finanční matematika v praxi. Praha: Grada Publishing, s. ISBN

Internetové zdroje Finanční gramotnost do škol [on-line]. [cit ]. Dostupné z: MINISTERSTVO FINANCÍ ČESKÉ REPUBLIKY. Národní strategie finančního vzdělávání [online]. MF ČR, ČNB, MŠMT ČR, 2010 [cit ]. Dostupné z MINISTERSTVO FINANCÍ ČESKÉ REPUBLIKY. Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách [on-line]. Praha: MF ČR, MŠMT ČR, MPO ČR, 2007 [cit ]. Dostupné z: a-strednich-skolach. MINISTERSTVO FINANCÍ ČESKÉ REPUBLIKY. Výzkumy k finanční gramotnosti. [online]. MFČR, 2010 [cit ]. Dostupné z: MINISTERSTVO FINANCÍ ČESKÉ REPUBLIKY. MFČR: Závěrečná zpráva z výzkumu-plné znění (STEM/MARK, 2010) [online]. MFČR, 2010 [cit ]. Dostupné z: NÁRODNÍ ÚSTAV ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ. Finanční gramotnost [online]. NÚOV, 2008 [cit ]. Dostupné z: TC aspx?AxInstalled=1&c=0http://office.microsoft.com/cs-cz/templates/mesicni-rodinny-rozpocet- TC aspx?AxInstalled=1&c=0