Předmět Občanská výchova pro život Globální problémy planety Země – 9.roč. Zpracováno v rámci projektu FM - Education CZ 1.07/1.1.07/11.0162 Statutární.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Advertisements

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Tropický deštný prales je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Tento biom nalezneme zejména v rovníkových oblastech Země. Nejrozsáhlejší.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Název Světový ekologický problém: oceán
Globální problémy lidstva
Název školy: Základní škola T. G
Fotosyntéza je váš kamarád
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Test Čtvrtek, 2.3..
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Globální oteplování Země trpí! Lidé trpí! Možná to někdo nevidí.
Netradiční zdroje elektrické energie
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Znečištění ovzduší Obr. 1
ATMOSFÉRA podnebí VY_32_INOVACE_07-10 Ročník: VI. r.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Různé podmínky života na Zemi
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Neživá příroda vzduch a voda.
Biosféra sféra s vhodnými podmínkami pro život na Zemi
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
13. Růst lidské populace, demografie
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Prezentace – výklad učiva
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.
Atmosféra Země.
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Vzduch.
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Život v oceánech a mořích.
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Předmět Občanská výchova pro život Globální problémy planety Země – 9.roč. Zpracováno v rámci projektu FM - Education CZ 1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola a mateřská škola Frýdek-Místek, El. Krásnohorské 2254 David Řeháček Únor 2011 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.

Globální problémy planety Jsou to problémy, které se týkají všech lidí na Zemi, protože přímo ohrožují naší planetu a nás samé. Pomocí powerpointové prezentace si doplň svůj pracovní list. U každého globálního problému či nového pojmu se zastavte, a s vyučujícím prodebatujte potřebné souvislosti.

Pracovní listy č.1 a 2

Problém č.1 – Kácení tropických deštných pralesů Je to jeden z nejvýznamnějších a nejstarších ekosystémů na planetě Zemi, který se vyskytuje v trvale vlhkém a teplém podnebí.Je to jeden z nejvýznamnějších a nejstarších ekosystémů na planetě Zemi, který se vyskytuje v trvale vlhkém a teplém podnebí. Zabírá pouze 7% povrchu naší planety ale žije v něm více než 90% všech druhů organismů, rostlin a živočichů.Zabírá pouze 7% povrchu naší planety ale žije v něm více než 90% všech druhů organismů, rostlin a živočichů. Vysvětli pojem Ekosystém. Je to společenství mikroorganismů, rostlin a živočichů žijících v určitém prostředí, kteří se navzájem ovlivňují. Obr.1 Obr.3 Obr.2

Plíce planety Země Proč se tropický deštný prales tako nazývá? Co pro nás vyrábí a z čeho?Proč se tropický deštný prales tako nazývá? Co pro nás vyrábí a z čeho? Jsou to „Plíce naší planety“, protože tropický deštný prales obsahuje velké množství biomasy, což je zelená organická hmota schopná vyrábět při fotosyntéze kyslík.Jsou to „Plíce naší planety“, protože tropický deštný prales obsahuje velké množství biomasy, což je zelená organická hmota schopná vyrábět při fotosyntéze kyslík. Obr.4Obr.5 Obr.6

Kde se tyto lesy nacházejí? 1.nejrozsáhlejším je Amazonský deštný prales 2.Konžský deštný prales 3.pralesy na poloostrovech Přední a Zadní Indie Obr.7

Proč a jak se kácí??!!! Lidé ročně vykácí a vypálí plochu zhruba Km 2. Je to více než dvojnásobek plochy ČR.Lidé ročně vykácí a vypálí plochu zhruba Km 2. Je to více než dvojnásobek plochy ČR. Lesy jsou likvidovány pro vzácné dřeviny (hlavně Eben) a pro získání nové zemědělské půdy.Lesy jsou likvidovány pro vzácné dřeviny (hlavně Eben) a pro získání nové zemědělské půdy. Obr.8 Obr.9 Obr.10

Důsledky kácení tropických deštných pralesů 1.Snižuje se počet rostlin vyrábějících kyslík. 2.Je vyhubena řada i mnohdy neznámých rostlin a živočichů. Navíc mnoho moderních léků pro lidi má původ zrovna v těchto rostlinách. 3.Řada těchto divokých rostlin se mohla křížit s kulturními rostlinami, čímž se mohlo dosáhnout jejich odolnosti. 4.Při vypalování deštných lesů se do atmosféry uvolní velké množství skleníkových plynů, což přispívá ke globálnímu oteplování. 5.Nově vzniklá zemědělská půda je chudá na živiny, rychle vysychá a v období dešťů se rychle odplavuje, protože již není zpevněná kořeny stromů.

Problém č.2 – Znečištění oceánů Naše Země je vodní planeta. Světový oceán zabírá 71% jejího povrchu.Naše Země je vodní planeta. Světový oceán zabírá 71% jejího povrchu. Oceánský ekosystém je složitější, než kterýkoliv ekosystém na souši.Oceánský ekosystém je složitější, než kterýkoliv ekosystém na souši. Obr.11 Obr.12 Obr.13

Nejbohatší mořský život je v blízkosti pobřeží Mělké pobřežní vody jsou bohaté na živiny.Mělké pobřežní vody jsou bohaté na živiny. Odtud také pochází 90% úlovků ryb a měkkýšů.Odtud také pochází 90% úlovků ryb a měkkýšů. Ale při pobřeží žije 60% lidské populace, což znamená rozsáhlé znečišťování moře lidskou činností a velké lovení mořských živočichů.Ale při pobřeží žije 60% lidské populace, což znamená rozsáhlé znečišťování moře lidskou činností a velké lovení mořských živočichů. Obr.14 Obr.15

Věděl bys, co je to fytoplankton a korálový útes. Pokus se charakterizovat tyto součásti mořského ekosystému a pouvažuj, v čem jsou důležité.

Co je to fytoplankton? Bez něj by nebyl život v oceánu možný. Jedná se miliardy jednobuněčných rostlin, které pomocí fotosyntézy mění sluneční energii a CO2 za pomoci živin ve vodě na biomasu.Bez něj by nebyl život v oceánu možný. Jedná se miliardy jednobuněčných rostlin, které pomocí fotosyntézy mění sluneční energii a CO2 za pomoci živin ve vodě na biomasu. Současně uvolňuje do atmosféry kyslík.Současně uvolňuje do atmosféry kyslík. Je to základ mořského potravního řetězce.Je to základ mořského potravního řetězce. Obr.16 Obr.17

Nejhorší pro fytoplankton jsou ropné katastrofy Když ropa vyteče do moře například z tankeru, začne se roztékat po hladině a zabíjí jej.Když ropa vyteče do moře například z tankeru, začne se roztékat po hladině a zabíjí jej. Tanker: loď převážející ropu.Tanker: loď převážející ropu. Obr.18 Obr.19 Obr.20

Korálové útesy Je to podmořský útvar složený z korálů a je domovem mnoha mořských tvorů. Pro svou rozmanitost je přirovnáván k tropickým deštným pralesům.Je to podmořský útvar složený z korálů a je domovem mnoha mořských tvorů. Pro svou rozmanitost je přirovnáván k tropickým deštným pralesům. Díky znečištění vod oceánů a oteplení klimatu veškerou lidskou činností, vymřelo již 40% korálů.Díky znečištění vod oceánů a oteplení klimatu veškerou lidskou činností, vymřelo již 40% korálů. Obr.21 Obr.22

Resumé Lidé znečišťují oceán veškerými odpady, které vznikají jeho činností. Vypouštějí do oceánu jedy, splašky a vhazují do něj obrovské množství odpadů – i jaderného.Lidé znečišťují oceán veškerými odpady, které vznikají jeho činností. Vypouštějí do oceánu jedy, splašky a vhazují do něj obrovské množství odpadů – i jaderného. Důsledkem toho je hrozná kvalita mořské vody, vymíraní mnohých mořských živočichů, snížení úlovků ryb atd.Důsledkem toho je hrozná kvalita mořské vody, vymíraní mnohých mořských živočichů, snížení úlovků ryb atd. Navíc lidé loví i ohrožené druhy mořských živočichů a to mnohdy jen pro svou zábavu!Navíc lidé loví i ohrožené druhy mořských živočichů a to mnohdy jen pro svou zábavu! Obr.23 Obr.24

Problém č.3 – Znečištění a oteplení atmosféry Atmosféra – plynný obal Země.Atmosféra – plynný obal Země. Je složena 78% dusíku, 21% kyslíku a 1% vzácných plynůJe složena 78% dusíku, 21% kyslíku a 1% vzácných plynů Atmosféru lidé znečišťují plynnými látkami i prachem.Atmosféru lidé znečišťují plynnými látkami i prachem. Důsledkem je zhoršená kvalita vzduchu, respirační potíže lidstva, oteplování atmosféry – „skleníkový efekt“.Důsledkem je zhoršená kvalita vzduchu, respirační potíže lidstva, oteplování atmosféry – „skleníkový efekt“. Obr.25 Obr.26

Podívej se ještě jednou na obrázek těchto dvou měst. Věděl by jsi, která to jsou města? Nápověda: Jsou to nejznečištěnější města na světě, co se ovzduší týká. Mexico City Los Angeles Obr.27 Obr.28

Skleníkové plyny Oxid uhličitý, metan, oxidy dusíku a vodní páry.Oxid uhličitý, metan, oxidy dusíku a vodní páry. Lidé je vypouštějí do ovzduší z továren, výfuků aut atd. Nejen že atmosféru znečišťují, ale způsobují také její ohřívání.Lidé je vypouštějí do ovzduší z továren, výfuků aut atd. Nejen že atmosféru znečišťují, ale způsobují také její ohřívání. Skleníkové plyny stoupají do horních vrstev atmosféry, zachycují teplo vyzařované zemským povrchem a zahřívají se. Tím se zvýší teplota atmosféry, která se projeví ohřátím Země. Vzniká skleníkový efekt.Skleníkové plyny stoupají do horních vrstev atmosféry, zachycují teplo vyzařované zemským povrchem a zahřívají se. Tím se zvýší teplota atmosféry, která se projeví ohřátím Země. Vzniká skleníkový efekt. Věděl bys jak???

Obr.29

Důsledek oteplování atmosféry Ve 20.st.došlo ke zvýšení teploty v atmosféře o 0,6 °C. Do konce roku 2050 by to mohlo být až 2°C.Ve 20.st.došlo ke zvýšení teploty v atmosféře o 0,6 °C. Do konce roku 2050 by to mohlo být až 2°C. Mohou roztát polární a pevninské ledovce, zvýší se hladina světového oceánu a budou zaplaveny přímořské oblasti, kde žije až 60% obyvatelstva.Mohou roztát polární a pevninské ledovce, zvýší se hladina světového oceánu a budou zaplaveny přímořské oblasti, kde žije až 60% obyvatelstva. Mohou se rozšířit suché a pouštní krajiny, což povede k hladovění miliónů lidí.Mohou se rozšířit suché a pouštní krajiny, což povede k hladovění miliónů lidí. Bude více bouří, hurikánů a tornád.Bude více bouří, hurikánů a tornád. Obr.30

Obr.31 Obr.32 Obr.33

Ozónová díra Ozón – O 3Ozón – O 3 Je to plyn, který ve výšce cca 25 – 35 Km nad zemským povrchem tvoří tzv. ozónovou vrstvu.Je to plyn, který ve výšce cca 25 – 35 Km nad zemským povrchem tvoří tzv. ozónovou vrstvu. Tato zachycuje velké množství ultrafialového záření z vesmíru, které je ve velkém množství pro člověka nebezpečné. Trpí zrak a je možný vznik rakoviny kůže.Tato zachycuje velké množství ultrafialového záření z vesmíru, které je ve velkém množství pro člověka nebezpečné. Trpí zrak a je možný vznik rakoviny kůže. Jaké plyny narušují ozónovou vrstvu a rozšiřují ozónovou díru? Jsou to hlavně freony. Obsaženy jsou a byly v chladničkách a sprejích. Ozónová díra je veliká jako největší stát světa Rusko, což je???? Km 2 Obr.34

Problém č.4 – Kyselé deště Vznik kyselého deště velice úzce souvisí se znečištěním atmosféry.Vznik kyselého deště velice úzce souvisí se znečištěním atmosféry. Jsou jedním z nejzákeřnějších způsobů ničení životního prostředíJsou jedním z nejzákeřnějších způsobů ničení životního prostředí Příčinou vzniku kyselých dešťů je to, že lidé vypouštějí z továren a aut do atmosféry oxid siřičitý SO 2 a oxidy dusíku. Tyto ve spojení se vzdušnou vlhkostí tvoří kyseliny, které jsou příčinou kyselých dešťů.Příčinou vzniku kyselých dešťů je to, že lidé vypouštějí z továren a aut do atmosféry oxid siřičitý SO 2 a oxidy dusíku. Tyto ve spojení se vzdušnou vlhkostí tvoří kyseliny, které jsou příčinou kyselých dešťů. Kyseliny jsou přenášeny ve formě srážek větry, a mohou působit až 4000 Km od zdroje znečištění.Kyseliny jsou přenášeny ve formě srážek větry, a mohou působit až 4000 Km od zdroje znečištění. Obr.35

Schéma vzniku kyselých dešťů Obr.36

Důsledky kyselého deště Ničení lesních ekosystému.Ničení lesních ekosystému. Voda v jezerech, rybnících a dalších vodních nádržích se stává více kyselou, což zabíjí ryby a jiné vodní živočichy.Voda v jezerech, rybnících a dalších vodních nádržích se stává více kyselou, což zabíjí ryby a jiné vodní živočichy. Vymírání vodních živočichů způsobuje také úhyn ptáků – ničí se stupně potravního řetězce.Vymírání vodních živočichů způsobuje také úhyn ptáků – ničí se stupně potravního řetězce. Ničí se také pitná voda pro obyvatelstvo.Ničí se také pitná voda pro obyvatelstvo. Poškozují také kulturní dědictví lidí – sochy, budovy atd.Poškozují také kulturní dědictví lidí – sochy, budovy atd. Obr.37Obr.38

Problém č.5 – Přelidnění, hlad a chudoba Přelidnění:Přelidnění: V roce 1996 žilo na planetě Zemi 5,8 miliard lidí. V roce 2010 to bylo již 6,9 miliard lidí. Tempem, jakým lidí na Zemi přibývá, by mohlo být v roce 2050 na Zemi až 10 miliard lidí.V roce 1996 žilo na planetě Zemi 5,8 miliard lidí. V roce 2010 to bylo již 6,9 miliard lidí. Tempem, jakým lidí na Zemi přibývá, by mohlo být v roce 2050 na Zemi až 10 miliard lidí. Obr.39Obr.40

Věděl bys, které dva státy světa mají nejvíce obyvatel? 1.Čína – 1,34 miliardy obyvatel 2.Indie – 1,16 miliardy obyvatel Pokud bude přirozený přírůstek obyvatel v Indii stále na takovéto úrovni, mohla by Indie Čínu přeskočit. Obr.41

Co má za následek vzrůstající počet obyvatel na Zemi Přelidnění 1.Vzrostla spotřeba obilí. 2.Vzrostla spotřeba masa, ryb a vody. 3.Vzrostla spotřeba dřeva, dřevní hmoty a fosilních paliv. 4.Více se znečišťuje oceán, ovzduší. 5.Kácí se tropické deštné lesy pro dřevo a zemědělskou půdu. 6.Pro zvýšení úrodnosti půdy začali lidé používat umělá hnojiva. Hlad a chudoba Jdou ruku v ruce s přelidněním.Jdou ruku v ruce s přelidněním. Příroda sama už nestíhá dodávat tolik potravin, kolik lidstvo potřebuje.Příroda sama už nestíhá dodávat tolik potravin, kolik lidstvo potřebuje. Mnohé například africké rodiny nemají dostatek jídla, vody nebo jiných zdrojů (peníze, majetek) na to, aby uživili všechny své děti. Mnohdy jich nebývá málo.Mnohé například africké rodiny nemají dostatek jídla, vody nebo jiných zdrojů (peníze, majetek) na to, aby uživili všechny své děti. Mnohdy jich nebývá málo. Vliv na tento jev má také nevhodná geografická poloha – špatné přírodní podmínky pro zemědělství atd.Vliv na tento jev má také nevhodná geografická poloha – špatné přírodní podmínky pro zemědělství atd.

Obr.42 Obr.43 Obr.45 Obr.44

Obr.6Obr.46

Globálních problémů je samozřejmě mnohem více, ale co mají všechny společného je to, že zcela nekompromisně ohrožují naši planetu a nás všechny. Lidé by se konečně měli poučit a začít proti těmto problémům bojovat!!!