Metodický pokyn jako hypotéza VP normy um ě lé rozlišování dohod omezujících sout ě ž na cílové a dopadové? rezignace na ř ízení (prioritizace) obrana.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
Advertisements

 Stát je institucí, která má moc vládnout, soudit a vytvá ř et zákony spole č nosti. Stát je vymezen Státní moc (výkonnou, zákonodárnou a soudní Stálým.
Životní zkušenosti se stigmatem a diskriminací. Dagmar Zomerská a Jaroslav Hodbo ď Stigma a diskriminace osob s duševním onemocněním.
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
Zemní ochrana v sítí s izolovaným uzlem Jan Č iviš Tomáš Ř íha.
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava JUDr. Michal Špinar advokát.
Co nového v oblasti kartelů od sv. Martina 2009 Igor Pospíšil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
 Rybá ř  U č itelka  Policista  Zedník  Bankovní ú ř edník  ICT technik  Uklíze č ka  …
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Novela OHS zákonem č. 155/2009 Sb.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská nauka Ročník:
2012 / 2013 Ordo et Iustitia Odpov ě dnost za p ř estupky a jiné správní delikty Ř ízení p ř ed ú ř ady Trestní odpov ě dnost právnických osob - pojem.
1 RPM Česká praxe Robert Neruda místopředseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Poslední trendy a vývoj soutěžního práva Brno, 12. listopadu 2008.
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha – Bratislava – Kyjev Mgr. Pavla P ř ikrylová Advokát, Partner.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Ještě jedna novela OHS Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Judikatorní mezníky uplynulého roku Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Právní prostředky ochrany
2012 / 2013 Trestní právo Trestn ě právní odpov ě dnost Metodica.
Soutěžní právo.
Č eská republika: Chrán ě ná území Hospodá ř ský zem ě pis Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka,
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dohody a dominance , PF MU Michal Petr.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Jana Dudová Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Právo hospodářské soutěže
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
CENOVÁ SOUTĚŽ V PRAXI PRÁVNÍ SOUVISLOSTI S POSKYTOVÁNÍM SLEV Kateřina Davidová.
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
ASOCIACE ČESKÉHO TRADIČNÍHO OBCHODU. Zákon o významné tržní síle Ing. Jaroslav Froulík Generální ř editel a místop ř edseda p ř edstavenstva, Jednota.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
OBCE A KRAJE VE FINANČNÍ SPRÁVĚ. DECENTRALIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY 1990 – obnovení ve ř ejné samosprávy; obecní z ř ízení 1990 – obnovení ve ř ejné samosprávy;
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
WORKSHOP „Prioritizace“ a pravidlo „De Minimis“ Kamil Nejezchleb Svatomartinská konference
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
DO PODAT P Ř IHLÁŠKU NA SŠ  2 p ř ihlášky na dv ě SŠ  2 p ř ihlášky na 1 SŠ - dva obory – vzor vypln ě né p ř.
ZÁSAHY STÁTU DO EKONOMIKY Nikola Krásná C2B. stát svými regulacemi zasahuje do chování ekonomiky a role tr ž ního systému je omezená ▶ smíšená ekonominka.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Weil, Gotshal & Manges 12/11/2015 Footer / document number goes here 1) I Komise se může mýlit – ke kauze Expedia 2) Když dva dělají totéž není to totéž.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Strana 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO Datum ověření ve výuce: Téma: Evropská unie Tématický okruh: Nadnárodní společenství Vzdělávací.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Úvod do práva existenční ochrany hospodářské soutěže
Společné a koordinované politiky EU
Rozhodování 1.
Sekundární právo v oblasti sociální politiky
Správní právo procesní
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Hospodářská soutěž v EU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Aktivní veřejný pořádek (Nutně použitelné normy)
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Obecné výklady o důkazech
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Přehled nejdůležitějších novinek
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Dějiny slovenského práva II Ladislav Vojáček
Smlouvy s developery Obecná východiska
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Transkript prezentace:

metodický pokyn jako hypotéza VP normy um ě lé rozlišování dohod omezujících sout ě ž na cílové a dopadové? rezignace na ř ízení (prioritizace) obrana malých a st ř edních podnik ů pomocí kartelizace? Mystérium metodiky 1

Závazné soft law? Soudní diskrece (judicializace doktríny) a správní diskrece Sd ě lení EK „de minimis“ z r. 2014: je-li ú č elem dohody narušit sout ě ž, nebude se posuzovat jako bagatelní, nehled ě na skute č ný dopad na sout ě ž Cílová dohoda p ř edstavuje výrazné omezení sout ě že nezávisle na svém skute č ném ú č inku Formální hledisko nebo zdravý rozum? Č eský ZOHS (zákon!) se nevztahuje na dohody se zanedbatelným dopadem na sout ě ž! 2

§ 3/1 ZOHS Dohody mezi sout ě žiteli, rozhodnutí jejich sdružení a jednání sout ě žitel ů ve vzájemné shod ě (dále jen "dohody"), jejichž cílem nebo výsledkem je narušení hospodá ř ské sout ě že, jsou zakázané a neplatné,4) pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak nebo pokud Ú ř ad pro ochranu hospodá ř ské sout ě že (dále jen "Ú ř ad") nepovolí provád ě cím právním p ř edpisem z tohoto zákazu výjimku. Dohody, jejichž dopad na hospodá ř skou sout ě ž je zanedbatelný, nejsou považovány za zakázané. 3

Kompetenční zákon nevadí? Prioritizace – uzákon ě ní arbitrárnosti (§ 21/2 ZOHS)? Ú ř ad m ů že po p ř edb ě žném prošet ř ení v ě ci ř ízení z moci ú ř ední nezahájit, není-li na jeho vedení ve ř ejný zájem s ohledem na nízkou míru škodlivého ú č inku jednání na hospodá ř skou sout ě ž P ř ihlédne p ř itom zejména k povaze jednání zp ů sobu jeho provedení významu dot č eného trhu po č tu dot č ených spot ř ebitel ů O nezahájení u č iní písemný záznam s d ů vody, pro č ř ízení nezahájil. 4

Veřejnoprávní regulace metodickým pokynem Slovenská úprava je transparentn ě jší a právn ě č istší Č eský ZOHS: Domn ě nka, že dohoda se zanedbatelným dopadem není zakázána, jde-li o hard-core kartel: v ě cná p ů sobnost zákona je ponechána metodice ÚOHS Možné východisko z absurdity: prioritizace Prioritizace subjektivizace p ř ístupu pozitivní (po č em se jde) negativní (od č eho dát ruce pry č ) 5

Legalizace upřednostňování Rizika: arbitrárnost diskriminace krátkozrakost hodnocení demoralizace sout ě žitel ů náklady P ř ínosy: úspora náklad ů vyšet ř ování lepší možnosti sektorových regulátor ů alokace zdroj ů na efektivn ě jší vymáhání práva v závažn ě jších p ř ípadech transparentn ě jší p ř iznání toho, co by se stejn ě d ě lo 6

Metodický pokyn ve spojení s prioritizací Velmi nestrukturovaná rozhodovací situace pro sout ě žitele Uzákon ě ní „principu“ oportunity Výb ě rovost, lobbismus, politická objednávka, korupce… 7

Kartely „cílové“ a „dopadové“ Vyhl. 169/2014 Z.z. SPÚ a Oznámení ÚOHS „de minimis“ → i p ř i zcela zanedbatelných obratech se tvrdé kartely v kategori „de minimis“ nesm ě jí ocitnout „Výrazný dopad“ na sout ě ž jen kv ů li kategorii dohody („cílová“), a nikoliv kv ů li škodlivému dopadu na trhy a sout ě ž na nich Prioritizace jako východisko Ohrožovací delikt? Formální, a nikoliv ekonomický p ř ístup Rozhodují slova (jde o ideologii, nebo ješt ě právo?) 8

Rozporná kasuistika Ideologicky nebezpe č ný kartel nem ů že být bagatelní, i když je z hlediska dopadu sm ě šný (Expedia, 2012) ? Nezávadný kartel i p ř es závadný cíl (Groupement des cartes bancaires, 2014)? Pouhé ohrožení sout ě že jako delikt (Intel 2014)? Akademi č nost a didakti č nost rozlišování kartel ů na cílové (objektové) a dopadové (ú č inkové) Sout ě žní právo ur č ují rozhodnutí SDEU, nikoliv EK nebo její soft law 9

Cílové kartely jako sebeobrana malých? Cílové kartely dodavatel ů obchodních ř et ě zc ů Zákonná výjimka z prodejních kartel ů ? Kartelizace není p ř ípustná jako antidotum proti zneužití dominance, natož pak subdominance Nejde o východisko a koordinovanou legální obranu malých Právní jistota a jednodušší rozhodování jako záminka formalismu? D ů raz na pouhá slova → zákaz neškodného jednání (overregulation: too much of a good thing) Ne quid minimis (Solon) - všeho moc škodí 10

Děláme z komára velblouda? Děkuji za pozornost 11