Veronika Gigalová, 23. 10. 2015, Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Ing. Dominik Vymětal, DrSc.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Stříhání malých a velkých dětí. Technika stříhání dětských vlasů. Bezpečnost práce a ochrana zdraví. EU-3-3.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zákon o sociálním podnikání
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozhodování 1.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úloha bodového systému
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Občanské soudní řízení I.
Zákon o sociálním podnikání
Základní informace o poskytovateli
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Příspěvek na konferenci
Úvod do filozofie.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Rešerše.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
karel oliva Akademie věd ČR
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Andragogika Vzdělávání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
13. Růst lidské populace, demografie
Teorie Informace, signál
Pravděpodobnost a statistika
Psychologie test.
Psychodynamický přístup
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní statistické pojmy
JAZYK A ŘEČ Jazyk – myšlení – propoziční reprezentace
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Matematika + opakování a upevňování učiva
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Věda a etika.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Veronika Gigalová, , Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta

Intuitivní rozhodování manažerů a metafory Jak manažeři interpretují svoje rozhodnutí Veronika Gigalová, , Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta

Manažeři a jejich způsoby rozhodování  Rozhodují v sociálních podmínkách, které se rychle proměňují.  Současná sociální realita jim svojí komplexitou a kontextualitou brání získat dostatečné množství informací (dat) potřebných k rozhodování a často neumožňuje jejich adekvátní analýzu.  U získaných dat mají nejistotu o jejich kvalitě.  Tyto skutečnosti problematizují tradiční, racionálně standardizovatelný, pohled na rozhodování, který je založen výhradně na znalostech a zkušenostech.  Stále častěji se v rámci manažerského rozhodování objevuje intuice.  Základní otázka: Můžeme intuitivní manažerské rozhodování zkoumat? Pokud ano, tak jak? Veronika Gigalová, , Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta

Přístupy ke zkoumání iracionálního jednání Vilfredo Pareto: logické a mimo- logické jednání (rezidua a derivace) Sigmund Freud: vědomí a nevědomí George Lakoff: kognitivní lingvistika Veronika Gigalová, , Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta

Vilfredo Pareto  Rozlišuje dva typy jednání: logické (lze považovat za racionální) a mimo-logické (iracionální).  Převažující jednání je mimo-logické, které je následně racionalizováno.  K uchopení mimo-logického jednání slouží rezidua a derivace.  Rezidua – iracionální složka jednání (hlubinné příčiny jednání).  Derivace – racionalizuje mimo-logické jednání (např. kategorická tvrzení „musí to tak být“, souhlas s obecným principem – právo, morálka, náboženství). Veronika Gigalová, , Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta

Sigmund Freud  Lidská mysl je strukturovaná na vědomou a nevědomou část.  Nevědomá složka lidské mysli je poznatelná – je pozorovateli přístupná např. prostřednictvím chybných úkonů, snů, vtipů.  Povaha Paretových derivací a Freudových projevů nevědomí je především verbální – obojí by tedy mělo být zkoumatelné lingvistickými prostředky. Veronika Gigalová, , Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta

George Lakoff  Kognitivní lingvistika – jazyk umožňuje poznávat procesy v mysli, které jsou jinak nepozorovatelné.  To, co prožíváme, děláme, to, jakým způsobem jednáme, převádíme do jazyka.  Naše myšlení, stejně jako pojmy, které užíváme, mají metaforickou povahu (Lakoff, Johnson).  Metafora je pojímána jako kognitivní operace, ve které určitý předmět poznáváme tak, že na něj nahlížíme skrze jiny předmět. Metafora v tomto procesu vybírá, zdůrazňuje, potlačuje a organizuje rysy hlavního předmětu tím, že implikuje výpovědi o tomto předmětu. Veronika Gigalová, , Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta

Manažeři a metafory  Při intuitivním rozhodování provádí manažer racionalizaci svého jednání až v momentě, kdy zdůvodňuje svoje rozhodnutí, ve chvíli, kdy argumentuje důsledky svého jednání.  Metafory jsou ovlivňovány manažerským diskursem.  Metaforické sdělení je pro výzkum intuitivního manažerského rozhodování významné především tím, že odhaluje strukturu myšlení a umožňuje se na proces rozhodování a intuice podívat zvenčí. Poskytuje tak cenný materiál pro nový pohled na manažerské rozhodování jako takové. Veronika Gigalová, , Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta

Příklad metaforických sdělení „Jestliže někdo dělá například od roku pětaosmdesát ve státní sféře a nikdy nepracoval někde jinde, prostě netuší, co je za tím oknem. Za tím oknem je reálnej svět. Takže na ty jsem se zlobit nemohl. Je tam vždycky nějaká snaha vysvětlit, o co mi jde a jak by toho měli dosáhnout. Na druhou stranu je strašně těžký naučit dospělý lidi jíst příborem. Takže někdy takováta pasterizační činnost je fajn, člověk to může mít i jako uspokojující ráz, uspokojit svoje ego, předat svoje myšlenky nebo zkušenosti. Ale nedá se to dělat furt nebo alespoň v mém případě.“ Veronika Gigalová, , Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta

„K tomu, aby člověk byl, podobně jako v jiných oborech, úplně nejlepší, úplná špička, musí být pokřivený někde jinde. To tak podle mě je. Když je někdo fotbalista, tak je pro něj jen fotbal a nepokecáte si s ním. Když je někdo naprosto vůdčí typ, tak musí mít nějaké lokty a někde mu musí něco chybět. K tomu, aby se vyšplhal úplně na vrchol, přeci nepotřebuje tolik empatie, potřebuje být tvrdej. A to já neumím, respektive nechci se to učit.“ Veronika Gigalová, , Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta

Závěr  To, že něco není jako celek vědomě řízeno, se samo o sobě považuje za poskvrnu, za důkaz jeho iracionality a nutnosti zcela je nahradit promyšleně naplánovaným mechanismem.  Intuice a iracionální jednání se dostává do všech oblastí lidského života. Ukázali jsme si na příkladu manažerského rozhodování, že ačkoliv se jedná o činnost pojímanou výhradně racionálně i zde má intuice své významné postavení. „Pokud bychom byli schopni objev předvídat, tak bychom ho nepředvídali, ale učinili.“ Karl R. Popper Veronika Gigalová, , Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta

Děkuji za pozornost Kontakt: Veronika Gigalová, , Katedra sociologie, andragogiky a kulturní antropologie, Filozofická fakulta