2. Veřejná politika jako sociální praxe. Témata: a)Sociální problémy b)Veřejné zájmy c)Veřejná politika jako sociální praxe.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Jsou venkovské školy horší než městské?
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
Reporting dle Směrnice OECD Filip Gregor
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Úřad práce České republiky
Josef Středula, předseda ČMKOS
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Správa sociálního zabezpečení
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Inovační potenciál České republiky
Občanské soudní řízení I.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
SYSTÉM FINANČNÍHO PRÁVA
Ekonomika veřejného sektoru
Správa sociálního zabezpečení
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Katedra veřejné ekonomie
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
5. Veřejná politika jako struktura a proces
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Hledáme klíč k právům dětí
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Dobrovolnictví v komunitě jako cesta k sociální soudržnosti
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

2. Veřejná politika jako sociální praxe. Témata: a)Sociální problémy b)Veřejné zájmy c)Veřejná politika jako sociální praxe

Prameny: Čapek, K.: O politice. In: O věcech obecných čili Zóon politikon. Melantrich 1993, s Potůček, M.: Sociální politika, Sociologické nakladatelství, Praha 1995, s Potůček, M. Křižovatky české sociální reformy. Sociologické nakladatelství, Praha Kapitola B8, s Potůček, M. et al.: Veřejná politika. Praha, Sociologické nakladatelství Kapitola 1: Přístupy k veřejné politice, s Potůček, M. a kol.: Jak jsme na tom. A co dál? Strategický audit České republiky. Praha, Sociologické nakladatelství Potůček, M a kol. Průvodce krajinou priorit pro ČR. Kapitola III.- Prioritní problémy, s Praha: Gutenberg, Dostupné na www: 34-version1-pruvodce.pdfhttp://ceses.cuni.cz/CESES- 34-version1-pruvodce.pdf Problémy definování a prosazování veřejného zájmu. Sborník příspěvků z konference. Masarykova univerzita, Brno Veselý, A. Metody a metodologie vymezení problému. Strukturace, definice, modelování a formulace problému v policy analysis. Studie CESES, 05/05. Praha: CESES, Dostupné na www: sesit05_05_vesely.pdfhttp://ceses.cuni.cz/CESES-20-version1- sesit05_05_vesely.pdf Veselý, A. - Nekola, M. (eds.) Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha: SLON, Kapitola 7 - Veselý, A.: Analýza a vymezení problému, s

a) Sociální problémy, jejich zrání a řešení Otázka: Co jsou sociální problémy, jaká je dynamika jejich vývoje, jak společnosti přistupují k jejich řešení. Koncepty: sociologie sociálních problémů, sociologie sociálních hnutí, praxeologie, policy analysis, teorie řešení problémů Vnímání problémů očima lidí – srovnej kapitolu B8 publikace Křižovatky české sociální reformy Vnímání problémů očima politiků – srovnej vládní prohlášení na Vnímání problémů očima úředníků – srovnej zákony, nařízení vlády a vyhlášky ministerstev Vnímání problémů očima odborníků – srovnej produkci CESES na například v publikacích Průvodce krajinou priorit pro ČR nebo Jak jsme na tom. A co dál? Strategický audit České republiky. Srovnej i můj příspěvek „Universal social rights – divergent discourses „, dostupný na Veřejná politika jako sociální praxe

a) Sociální problémy, jejich zrání a řešení Vymezení sociálního problému: dotýká se života významného počtu příslušníků daného společenství, i když některých více a/nebo přímo a jiných méně a/nebo nepřímo, a je jimi také takto vnímán nelze jej „vyřešit“ snadno a rychle (někdy je třeba se s ním tak či onak potýkat stále) k jeho řešení lze přistupovat různými způsoby a není vždy předem jasné, který z nich je lepší či horší než jiný jeho vymezení není obecně akceptováno, vždy se vyskytnou aktéři, kteří je zpochybní nebo odmítnou

a) Sociální problémy, jejich zrání a řešení Veřejná politika jako sociální praxe Základní fáze procesu zrání a řešení sociálního problému

b) Veřejné zájmy Motto: "Dospělí lidé, chce se věřit, sdílejí shodné veřejné zájmy. Veřejný zájem se však u nich směšuje, a někdy je v rozporu, s jejich soukromými a speciálními zájmy. Je-li tomu tak, lze říci, že veřejný zájem je zřejmě tím, co by si lidé vybrali, kdyby viděli jasně, racionálně, a jednali nezaujatě a benevolentně." (Walter Lippman, Essays in the Public Interest Philosophy. Boston, Little, Brown and Co. 1955, str. 42). Otázka: Jak chápat veřejné zájmy, jejich povahu, vznik a dynamiku jejich vývoje, jak společnosti přistupují k jejich uspokojování Koncepty: “the tragedy of common” – E. Kohák; kontrární koncept vycházející z teoretického a metodologického individualismu (J. Kinkor); teorie společenské volby (K. Arrow, A. Sen); teleonomické výkladové schéma (M. Potůček) Pojmový trs: obecné zájmy, obecné blaho, společné blaho, veřejný prospěch, obecné dobro, nadindividuální zájem (F. Ochrana), národní zájem, „oltář vlasti“ … Veřejná politika jako sociální praxe

b) Veřejné zájmy Relevantní možností, jak vymezit veřejný zájem, je dát jej do souvislosti s potřebou řešit uznaný sociální problém. Znaky veřejných zájmů: týkají se kvality života občanů dané společnosti nebo jiných hodnot, které občané považují za důležité mohou být vztaženy ke kvalitě či efektům fungování společnosti jako celku jsou historicky podmíněny fází civilizačního vývoje, mohou se měnit vstupují na pole, v němž se střetávají s diferencovanými individuálními, skupinovými, institucionálními zájmy a jsou zde identifikovány, formulovány, uznávány a realizovány. Přijatá rozhodnutí ovlivňují způsob tvorby, rozdělování a užití veřejných statků, ovlivňují kvalitu života velkých sociálních skupin a uspokojování funkčních potřeb celé společnosti týkají se aktuálních sociálních problémů nebo možné budoucnosti (reaktivní versus aktivní veřejná politika - např. uplatňování konceptu udržitelnosti rozvoje) jejich realizace často přesahuje kompetenční rámec jedné instituce nebo i celého resortu Veřejná politika jako sociální praxe

b) Veřejné zájmy Individuální a společenská geneze veřejných zájmů (Miroslav Purkrábek) Individuální geneze veřejných zájmů vyplývá ze specifických znaků lidské a sociální existence: všichni potřebujeme dýchat, jíst a pít, spát, komunikovat… Komplexy potřeb, hodnot, norem a cílů. Společenská geneze veřejných zájmů je dána historickou diferenciací funkčních potřeb společnosti prostřednictvím mnoha specializovaných mezičlánků: věda, veřejná správa, vnitřní a vnější bezpečnost, ochrana životního prostředí, veřejné zdraví, přístup k informacím atd. Veřejná politika jako sociální praxe je bitevním polem, v němž se utkávají individuálně a společensky vzniklé veřejné zájmy se zájmy individuálními, skupinovými a institucionálními. Výsledkem těchto střetů je uznání a realizace části veřejných zájmů v politickém procesu. Veřejná politika jako sociální praxe

b) Veřejné zájmy Proces uplatňování veřejných zájmů sestává z jejich identifikace (kanály reprezentativní, participativní či přímě demokracie, odbornou expertízou) formulace a prezentace (agenda setting: programy politických stran, vládní prohlášení, role médii) uznání (zákony a jejich uplatnění, konkrétní rozhodnutí vlád – například alokace zdrojů veřejných rozpočtů) realizace (uplatňované veřejné politiky, činnost veřejné správy) Veřejná politika jako sociální praxe

b) Veřejné zájmy Schéma různých dimenzí vymezení veřejných zájmů Veřejná politika jako sociální praxe Z práce Veselý, A.: Přepisovat teorii veřejného zájmu. Seminární práce k předmětu Veřejná politika. Praha, FSV UK, nedat., s. 13.

c) Veřejná politika Poslání veřejných politik v životě společnosti je možno rozumět jako úsilí řešit sociální problémy a uspokojovat tím veřejné zájmy. Například rodinná politika reaguje na sociální problémy, dané výskytem dysfunkcí či projevy rozpadu rodin v situaci, kdy společnost formuluje dobré fungování rodin jako veřejný zájem. Významná rozlišení veřejné politiky jako sociální praxe (na příkladu rodinné politiky): Aktivní versus reaktivní (předmanželské poradny vs. náhradní rodinná péče) Podle uplatňovaných regulačních principů či nástrojů (rodinné právo, dětské přídavky, předškolní zařízení, výchova k rodičovství) Globální/EU/národní/lokální (rodinná politika se realizuje především na národní úrovni, někdy i a na úrovni obce) Podle zúčastněných aktérů (ministerstva, organizace občanského sektoru poskytující služby, církve, školy, policie, soudy, samotní členové rodin) Podle věcného zaměření (budoucí rodiny, rodiny s nezaopatřenými dětmi, rodiny s handicapovaným členem, neúplné rodiny) Veřejná politika jako sociální praxe

c) Veřejná politika Upřednostňování rozvoje ekonomiky na úkor jiných oblastí života společnosti, zejména na úkor rozvoje veřejného sektoru Důraz na funkce centralizovaného státu, spjatý s nechutí k institucím občanského sektoru zprostředkujícím mezi státem a jednotlivcem a k chápání státní správy jako služby veřejnosti Podceňování odborných analýz pro tvorbu politiky Podceňování etických, hodnotových základů společenského života Veřejná politika jako sociální praxe Závěry výzkumu formování a realizace veřejné politiky v ČR realizovaného týmem M. Purkrábka na KVSP FSV UK v letech :