Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Základní konstrukce Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.

2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Úhel - definice Úhel je část roviny určená dvěma polopřímkami ležícími v této rovině se společným počátkem.

3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Úhel - definice Každé dvě polopřímky vymezují v rovině ne jeden, ale rovnou dva úhly. Součet jejich velikostí je vždy 360°.

4 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Úhel – základní pojmy Polopřímky, které vymezují úhel v rovině, se nazývají ramena úhlu, společný počáteční bod polopřímek se nazývá vrchol úhlu.

5 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Úhel – jak sestrojit úhel dané velikosti Úhel o velikosti 90° můžeme sestrojit pomocí pravítka s ryskou. Úhel o velikosti 90° totiž svírají všechny kolmice. p A V B  AVB  = 90°

6 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Úhel – jak sestrojit úhel dané velikosti K sestrojení úhlu dané velikosti se používá především úhloměr. Ukážeme si, jak se právě s jeho pomocí sestrojí úhel o velikosti 90°. VB A Základní úhly se však dají narýsovat i pomocí kružítka. Naučíme se nyní pomocí kružítka narýsovat právě úhel o velikosti 90°.  AVB  = 90°

7 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Úhel – konstrukce úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka 1.) Začneme přímkou p a bodem V, který na ní leží (vrchol budoucího úhlu). p V

8 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Úhel – konstrukce úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka 2.) Pokračovat budeme obloukem kružnice o libovolném poloměru se středem v bodu V, čímž vzniknou body B a C (průsečíky oblouku s přímkou p). B p V C

9 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Úhel – konstrukce úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka 3.) Následuje sestrojení oblouků kružnice o poloměru daném vzdáleností bodů B a C postupně z bodů B a C (středů oblouků kružnic). Vznikne tak bod A (průsečík oblouků). B p V C A

10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Úhel – konstrukce úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka 4.) Na závěr sestrojíme polopřímku VA (rameno úhlu). B p V C A Sestrojili jsme úhel AVB o velikosti 90°..

11 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Tak ještě jednou se zápisem konstrukce 3. k; k(V; r) 5. l 1, l 2 ; l 1 (C;  BC  ), l 2 (B;  BC  ) 6. A; A  l 1  l 2 7.  VA;  AVB;   AVB  = 90° 1. Dána přímka p 2. V; V  p 4. B, C; B, C  p  k B p V C A k l1l1 l2l2

12 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Příklad: Narýsuj pravoúhlý trojúhelník ABC, je-li a = 5 cm, b = 3 cm, c = 4 cm. Základem pro konstrukci tohoto trojúhelníku je znalost základní vlastnosti pravoúhlého trojúhelníku. Konkrétně toho, že jeden vnitřní úhel má velikost 90° a leží proti nejdelší straně. A ten už umíme narýsovat pomocí kružítka. Konstruovat budeme podle věty sus.

13 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Na závěr tedy ještě jednou krok za krokem. Konstrukce úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google