Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní činnosti - Kapitola 5 1 MALOOBCHOD KAPITOLA 5 Pavlíčková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní činnosti - Kapitola 5 1 MALOOBCHOD KAPITOLA 5 Pavlíčková."— Transkript prezentace:

1 Obchodní činnosti - Kapitola 5 1 MALOOBCHOD KAPITOLA 5 Pavlíčková

2 Obchodní činnosti - Kapitola 5 2 Obsah kapitoly definice maloobchodu, maloobchodní transakce, maloobchodní podnikání, členění maloobchodu, specifické funkce maloobchodu, základní formy podpory prodeje, podpora prodeje orientovaná na zprostředkovatele, podpora prodeje orientovaná na prodejní personál, podpora prodeje orientovaná na spotřebitele, Pavlíčková

3 Obchodní činnosti - Kapitola 5 3 Obsah kapitoly změny a tendence maloobchodu, maloobchodní síť, provozní jednotka maloobchodu, typy provozních jednotek maloobchodu. Pavlíčková

4 Obchodní činnosti - Kapitola 5 4 Maloobchod - definice je podnik (nebo činnost) zahrnující nákup od velkoobchodu nebo od výrobce a jeho prodej bez dalšího zpracování konečnému spotřebiteli, prodává zboží nebo služby zákazníkům a uspokojuje tak potřeby jejich vlastní nebo jejich domácností, činnost maloobchodu se liší od prodeje zboží pro výrobní spotřebu, kde se jedná především o zboží nezbytné k realizaci jejich podnikatelské činnosti. Pavlíčková

5 Obchodní činnosti - Kapitola 5 5 Maloobchod je takovou formou distribuce, při které se zboží prodává konečným spotřebitelům za účelem splnění jejich potřeb a přání, obsahuje všechny činnosti, které se musí uskutečnit, aby maloobchodníci mohli prodávat konkrétní výrobky nebo služby. Pavlíčková

6 Obchodní činnosti - Kapitola 5 6 Tendence maloobchodu růst prodejních kapacit při zmenšování počtu jednotek, růst podílu velkých obchodních organizací na úkor individuálních podniků, mnohé velké maloobchodní (retailingové) firmy mají vlastní velkoobchod, vlastní dopravu, školicí střediska, reklamní a marketingovou složku a zejména velké prodejní jednotky. Pavlíčková

7 Obchodní činnosti - Kapitola 5 7 Maloobchodní transakce každá maloobchodní transakce se týká směny mezi spotřebitelem a maloobchodníkem, prostřednictvím maloobchodu se uskutečňuje střet nabídky a poptávky mezi obchodníky a spotřebiteli. Pavlíčková

8 Obchodní činnosti - Kapitola 5 8 Maloobchodní podnikání má různé formy, sestává z mnoha činností maloobchodu na různých místech, odehrává se v obchodech, domovech, kancelářích, stáncích, v bankách, apod. Pavlíčková

9 Obchodní činnosti - Kapitola 5 9 Druhy maloobchodních činností Z hlediska místa, kde se nákup a prodej uskutečňuje: 1) maloobchod realizovaný v síti prodejen (store retail), 2) maloobchod realizovaný mimo prodejní síť (non store retail). Pavlíčková

10 Obchodní činnosti - Kapitola 5 10 Třídění obchodu 1) podle druhu prodávaného zboží, 2) podle velikosti prodejní plochy, 3) podle způsobu prodeje, 4) podle obchodních operací, 5) podle způsobu inkasa plateb, 6) podle vlastnictví, 7) podle teritoria. Pavlíčková

11 Obchodní činnosti - Kapitola ) Třídění obchodu podle druhu prodávaného zboží potraviny (food), nepotraviny – spotřební zboží (non-food), průmyslové zboží (včetně stavebnin), ostatní. Pavlíčková

12 Obchodní činnosti - Kapitola ) Třídění obchodu podle velikosti prodejní plochy drobné prodejní jednotky (do 400 m² prodejní plochy), supermarkety (400 – m² prodejní plochy), hypermarkety (nad m² prodejní plochy): - typ A (2.500 – m²), - typ B (5.000 – m²), - typ C (7.500 – m²), - typ D (nad m²), obchodní centra. Pavlíčková

13 Obchodní činnosti - Kapitola ) Třídění obchodu podle způsobu prodeje samoobslužný, pultový, elektronický, zásilkový, kombinovaný. Pavlíčková

14 Obchodní činnosti - Kapitola ) Třídění obchodu podle obchodních operací obchod ve výrobě, velkoobchod, maloobchod, obchodní zástupce, makléř, komisionář, zasilatel (speditér), burzy, aukce, veletrhy. Pavlíčková

15 Obchodní činnosti - Kapitola ) Třídění obchodu podle způsobu inkasa plateb hotovostní, úvěrové. Pavlíčková

16 Obchodní činnosti - Kapitola ) Třídění obchodu podle vlastnictví soukromý, družstevní, státní. Pavlíčková

17 Obchodní činnosti - Kapitola ) Třídění obchodu podle teritoria tuzemský (místní, regionální, celostátní), zahraniční (v rámci seskupení), mezinárodní (globální). Pavlíčková

18 Obchodní činnosti - Kapitola 5 18 Specifické funkce maloobchodu 1) vytváří vhodné seskupení zboží - prodejní sortiment co do druhů, množství, kvality, cenových relací, 2) nákup zboží k dalšímu prodeji spotřebitelům, 3) prodej a podpora prodeje zboží, 4) přeprava zboží, 5) převzetí podnikatelského rizika, 6) finanční operace, 7) získávání informací pro rozhodovací proces, 8) poskytování informací dodavatelům i zákazníkům. Pavlíčková

19 Obchodní činnosti - Kapitola 5 19 Základní formy podpory prodeje 1) podpora prodeje orientovaná na zprostředkovatele (obchod), 2) podpora prodeje orientovaná na prodejní personál, 3) podpora prodeje orientovaná na spotřebitele. Pavlíčková

20 Obchodní činnosti - Kapitola 5 20 Podpora prodeje orientovaná na zprostředkovatele udělování certifikátů a licencí, školení, slevy u opakovaných odběrů, kupní slevy, obratové slevy, merchandising, kooperativní reklama, bezplatné zboží, obchodní seznamy. Pavlíčková

21 Obchodní činnosti - Kapitola 5 21 Podpora prodeje orientovaná na prodejní personál informace, vzorek zdarma, prodejní soutěže, vzdělávací programy, pozvánky na akce. Pavlíčková

22 Obchodní činnosti - Kapitola 5 22 Podpora prodeje orientovaná na spotřebitele vzorky produktu, odměny za věrnost, rabaty, prémie, reklamní dárky, kupony, soutěže a výherní loterie, veletrhy a výstavy, prezentace zboží. Pavlíčková

23 Obchodní činnosti - Kapitola 5 23 Pozice věrnostních programů v marketingovém mixu VýrobekCenaMísto, distribuceKomunikace, podpora Přínos, prospěšnostDeklarovaná cenaCestyReklama VlastnostiSlevyLogistikaPublic relations VariantyÚvěrové podmínkySkladySponzorování KvalitaPlatební lhůtyDoprava Podpora prodeje (věrnostní programy) DesignZvýhodněníSortimentPřímý marketing ZnačkaUmístěníProdejní místa BaleníVýstavy a veletrhy SlužbyOsobní prodej ZárukyInteraktivní marketing Zdroj: PELSMACKER, P., GEUENS, M., BERGH, J. V. (2007). Marketingová komunikace. Praha: Grada Publishing, str. 24. Pavlíčková

24 Obchodní činnosti - Kapitola 5 24 Změny a tendence v maloobchodě (I.) vznik butiků, maloobchod bez prodejních prostor, růst velkých maloobchodních společností, růst významu konkurence, rostoucí zájem zákazníků o nákup doma, růst významu řetězců, filiálek (sítě), telemarketing (nástroj podpory prodeje), Pavlíčková

25 Obchodní činnosti - Kapitola 5 25 Změny a tendence v maloobchodě (II.) zdůrazňování produktivity, požadavky na profesionalitu personálu, koupě domácích maloobchod. společností zahraničními, růst počtu supermarketů. Pavlíčková

26 Obchodní činnosti - Kapitola 5 26 Maloobchodní síť uspořádaný soubor (systém) provozních jednotek maloobchodu s jejich vzájemnými vazbami vytvářenými rozdílností i příbuzností sortimentního a provozního zaměření, konkurencí i určitou kooperací a koordinací činnosti, soubor provozních jednotek zaměřených na realizaci zboží konečnému spotřebiteli a umístěných na určitém území, tento soubor má svoji kvalitu danou uspořádáním a vzájemnou provázaností provozních jednotek co do sortimentu, typů i organizace provozu. Pavlíčková

27 Obchodní činnosti - Kapitola 5 27 Provozní jednotka maloobchodu tzv. maloobchodní jednotka, pod tímto pojmem rozumíme prodejnu nebo prodejní jednotku maloobchodu, je základním materiálním prvkem obchodního podnikání. Pavlíčková

28 Obchodní činnosti - Kapitola 5 28 Typy provozních jednotek maloobchodu (I.) 1) úzce specializované jednotky (foto-kino, boutique), 2) specializované prodejny (elektro, oděvy, cukrárna), 3) odborné velkoprodejny nepotravinářského zboží (Ikea, Baumax, OBI), 4) superrety (samoobsluha, široký sortiment potravin, menší prostory), 5) supermarkety, 6) hypermarkety, Pavlíčková

29 Obchodní činnosti - Kapitola 5 29 Typy provozních jednotek maloobchodu (II.) 7) obchodní domy univerzální - plnosortimentní, 8) obchodní domy specializované, 9) prodejny smíšeného zboží, 10) ambulantní prodejny (pojízdné prodejny), 11) diskontní prodejny, 12) zásilkový obchod. Pavlíčková

30 Obchodní činnosti - Kapitola 5 30 Závěrem "Chce-li být maloobchodník úspěšný, musí se důkladně zabývat zákazníky a jejich nákupními motivy, postoji, osobností a celkovým chováním." Pavlíčková


Stáhnout ppt "Obchodní činnosti - Kapitola 5 1 MALOOBCHOD KAPITOLA 5 Pavlíčková."

Podobné prezentace


Reklamy Google