Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vypravování Střední odborná škola Otrokovice

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vypravování Střední odborná škola Otrokovice"— Transkript prezentace:

1 Vypravování Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /1 Autor PaedDr. Blanka Slováčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ČJ/1-CJ-2/16 Název DUM Vypravování Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Český jazyk Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: vypravování – znaky, jazykové prostředky, skladba vět, použití Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Vypravování, přímá řeč, uvozovací věta Datum

3 Vypravování Náplň výuky:
Charakteristika vypravování Využití vypravování Jazykové prostředky Skladba vět Přímá řeč Osnova vypravování

4 Charakteristika vypravování
je volný slohový útvar. Patří do slohového postupu vyprávěcího děj, příběh vystižený tak, aby si ho čtenář dovedl představit v průběhu – logické souvislosti, časové posloupnosti, skutečná nebo vymyšlená událost musí mít zápletku jedinečná událost typická pro určitou dobu, lidi, prostředí požadavek názornosti

5 Využití vypravování v beletrii – základem epických děl (povídek, románů, pověstí) v běžných hovorech – prosté vypravování událostí, zážitků, korespondence v publicistice – fejeton, reportáž, črta v odborných pracích – historická tematika, životopis významné osobnosti Obr. 1

6 Jazykové prostředky názorný a živý jazyk synonyma
všechny vrstvy národního jazyka slova významově bohatá slovesa (nositel děje), příslovce přirovnání, rčení, obrazné prostředky nespisovný jazyk – v řeči postav Obr. 2

7 Skladba vět rozmanitost, volnější větná stavba, příslovečná určení, přístavky, převaha oznamovacích vět dějové napětí – krátké věty (jednoslovné, jednočlenné jmenné), opakování spojek (bezespoječné výrazy), prézens historický (v přítomném čase se zmiňuji o ději probíhajícím v minulosti), střídání přímé řeči postav (dynamičnost) uvolnění dějového napětí – složitější větná stavba, delší věty zvláštnosti větné stavby – samostatné větné členy, infinitivní konstrukce přímá řeč

8 Osnova vypravování Má obvykle tři části:
Úvod – uvedení čtenáře do děje Stať – převyprávění hlavní události příběhu a událostí, které z ní vyplývají Závěr – vyvrcholení příběhu (např. vyřešení záhady) Obr. 3

9 Kompozice vypravování
Pro celkovou kohezi (spojitost) textu se pravidelně používají tyto postupy: Úvod – znamená celkové uvedení do příběhu, základní charakteristika prostředí a postav Zápletka – hlavní myšlenka (problém) textu. V závěru je většinou vyřešena, nebo má volný konec, který si čtenář může domyslet sám Vyvrcholení – největší a často nejzajímavější – zde dochází k největšímu napětí Rozuzlení – uklidnění situace Závěr –celkové shrnutí textu, vyvození hlavních tezí

10 Přímá řeč Označuje se uvozovkami Řekl: „Ano.“ Uvozovací věta Přímá řeč
„Ano“, řekl. „Ano“, řekl, „přijdu brzy.“ Obr. 4

11 I. Borůvky Jednoho dne o prázdninách, které jsem trávil u babičky, dostal jsem chuť na borůvkové knedlíky. Bohužel, borůvky už babička doma neměla, a tak jestli prý knedlíky chci, mám nejprve nějaké nasbírat v lese. Dostal jsem starý litrový džbánek, který byl rodinným pokladem Babička mě varovala: „Jestli ho ztratíš nebo rozbiješ, už nikdy na tebe nepromluvím!“ Obr. 5

12 II. Vyrazil jsem tedy do lesa a hledal borůvky. Jenomže moje oblíbené bylo úplně vysbírané. Co naplat, měl jsem na knedlíky opravdovou chuť, hledal jsem proto dál. Chodil jsem tak různě po lese a najednou jsem si všiml, že cesta, po které jsem ještě před chvílí šel, jaksi zmizela a já ji nemohl najít. Usoudil jsem, že jsem se asi ztratil […] Obr. 6

13 III. Cesta nikde. Opravdu jsem zabloudil. Džbánek se už docela pronášel, otravoval mě, ale nemohl jsem ho v lese nechat. Pak jsem uviděl malý palouček, vystoupil na něj a koukal, zda odsud někde nespatřím ztracenou cestu. Vtom se najednou ozvalo podivné zachrastění. Leknutím jsem džbánek upustil. „Babička mě zabije!“ honilo se mi hlavou. Obr. 7

14 IV. Naštěstí se džbánek nerozbil. Naopak, zůstal ve vzduchu a levitoval! Chtěl jsem ho zase chytit do ruky, ale jakmile jsem se k němu přiblížil, nemohl jsem jít dál, jako by mezi námi stála nějaká neviditelná zeď. Džbánek dál sám poletoval. Prodíral jsem se lesem, když jsem se náhle objevil u rozcestníku na cestě, jíž jsem hledal. A aby to ho nebylo málo, džbánek se sám naplnil krásnými, lahodnými borůvkami. Vydal jsem se tedy po cestě domů. Když vtom jsem najednou zakopl a spadl do díry, džbánek s borůvkami stále svírajíc v ruce […]

15 V. Nemohu vylézt, jáma je moc vysoká. Nevím co dál.
Najednou na mě někdo volá: „Lukáši!„ Probudil jsem se, byl to jen sen! To babička mě vzbudila. Chce, abych šel do lesa na borůvky. Obr. 8

16 Kontrolní úkoly Napiš synonyma ke slovesům:
Pracovat, běžet, dívat se, jet, volat 2. Napiš větu s přímou řečí: Bratr řekl, že to nikdy nestihneme. 3. Napiš vypravování na téma Hodina tance

17 Seznam obrázků: Obr. 1: Klara Viskova, [vid ], dostupné z: Obr. 2: Klara Viskova, [vid ], dostupné z: Obr. 3: Klara Viskova, [vid ], dostupné z: Obr. 4: Klara Viskova, [vid ], dostupné z: Obr. 5: Tim UR, [vid ], dostupné z: Obr. 6: aetb, [vid ], dostupné z: Obr. 7: ayelet_keshet , [vid ], dostupné z: Obr. 8: ayelet_keshet , [vid ], dostupné z: space( )/

18 Seznam použité literatury:
[1]   SOCHROVÁ, Marie, Český jazyk v kostce pro střední školy, 2. vyd. Praha, Fragment 1999, s. 104, ISBN [2] MAŠKOVÁ, Drahuše, Český jazyk. Přehled středoškolského učiva, 1. vyd. Třebíč, PV 2006, s. 176, ISBN [3] BAUMGARTNEROVÁ, Gabriela, KAPUSTOVÁ, Andrea, Český jazyk a literatura -písemná práce, 1. vyd. Třebíč, Tauris 2012, s. 187, ISBN [4] Google. Lukyy [online] [vid ], dostupné z:

19 Děkuji za pozornost 


Stáhnout ppt "Vypravování Střední odborná škola Otrokovice"

Podobné prezentace


Reklamy Google