Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz."— Transkript prezentace:

1 Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko

2 Název projektuCHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUMVY_32_INOVACE_01_A_15_CJL Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko AutorMgr. Markéta Hadáčková PředmětČeský jazyk a literatura Tematický okruhStylistika TémaVypravování Ročník1. ročník Datum tvorby AnotaceCílem prezentace je fixace znalostí a dovedností v oblasti slohového útvaru vypravování. Materiál může také sloužit jako podpora výkladu učitele. Metodický pokynSamostatná práce (popř. skupinová práce), výklad – viz. dále

3 Metodické pokyny: převážná část prezentace (5. – 11. snímek) je vystavěna na metodě problémového vyučování - žák sám přichází na nové poznatky, popř. využívá vědomosti nabyté v minulosti (lze pracovat ve dvojici) při práci je možné využívat učebnici (nácvik vyhledávání informací) 12. snímek obsahuje domácí úkol – kontrola proběhne následující vyučovací hodinu nová informace se objeví po použití mezerníku Materiál je interaktivní a inovativní především díky propojenosti výkladu učitele a samostatné práce žáků, a to za využití ICT.

4 Vypravování

5 Co je vypravování?  vystižení děje (příběhu) tak, aby si ho čtenář představil  útvar slohového postupu vyprávěcího (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

6 Do jakého funkčního stylu patří vypravování? Prostě sdělovací styl Umělecký styl Publicistický styl Odborný styl běžné vypravování událostí, zážitků základ epických děl reportáž, črta, fejeton práce s historickou nebo životopisnou tematikou (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

7 Jaký je rozdíl mezi vyprávěním a dějovým popisem? VYPRAVOVÁNÍ DĚJOVÝ POPIS  zápletka  jedinečná událost  požadavek názornosti a živosti  bez zápletky  hromadění informací (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

8 Jaké další slohové postupy se mohou objevit ve vypravování? POPISNÝ POSTUP CHARAKTERIZAČNÍ POSTUP VÝKLADOVÝ POSTUP ÚVAHOVÝ POSTUP popis prostředí, osob, děje, líčení charakteristika postav vsouvání vysvětlivek, odkazů krátké úvahové pasáže (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

9 Jaká je kompozice vypravování? EXPOZICE KOLIZE KRIZE PERIPETIE KATASTROFA (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

10 Jakým způsobem lze navodit dějové napětí?  krátké věty, větné ekvivalenty  prézens historický  střídání přímé řeči (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

11 Jaké vrstvy jazyka využíváme ve vypravování?  všechny vrstvy národního jazyka  nespisovné prostředky použity vhodně – především v přímé řeči  slova citově zabarvená a významově bohatá  obrazná pojmenování (Sochrová, 1999, s. 86 – 87)

12 Napiš krátké vypravování: Téma: Hrnečku, vař Požadavky:  nejdříve osnova - 5 odstavců  3. odstavec (vyvrcholení) – využít prostředky zvyšující dějové napětí

13 ZDROJE MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN


Stáhnout ppt "Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google