Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Skladba – větné členy Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Matějíčková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Skladba – větné členy Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Matějíčková."— Transkript prezentace:

1 Skladba – větné členy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Matějíčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /1 AutorHana Matějíčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ČJ/3-CJ-1/17 Název DUMSkladba – větné členy Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmětČeský jazyk Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: charakteristika větných členů a jejich druhy Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slova Předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení Datum

3 Skladba – větné členy Náplň výuky: Větné členy rozvíjející Předmět Přívlastek Doplněk Příslovečné určení

4 Větné členy rozvíjející  Rozvíjejí podmět nebo přísudek, popř. oba najednou Obr. 1

5 PodmětPřísudek Přívlastek Předmět Doplněk Příslovečné určení Jaký, čí, který Jak, kterak Otázky 2., 3., 4., 6. a 7. pádu Kde, kdy proč, jak

6 Předmět  závislý na slovese  ptáme se otázkami 2., 3., 4., 6. a 7. pádu  vyjadřuje osobu, zvíře či věc, kterou děj zasahuje  nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem, zájmenem, infinitivem (jít se psem, naučil se mluvit) Obr. 2

7 Přívlastek  závislý na podstatném jménu  ptáme se: jaký? který? čí?  vyjadřuje vlastnost  nejčastěji bývá vyjádřen přídavným jménem, podstatným jménem, zájmenem, číslovkou, infinitivem, příslovcem (zimní krajina, naše země, krásy hor, místo nahoře, tři žáci) Obr. 3

8 Druhy přívlastku I  shodný stojí před podstatným jménem (černý kocour)  neshodný stojí za podstatným jménem (kamarád ze školy)  holý (růžové tričko)  rozvitý (rychle se měnící počasí) Obr. 5

9 Druhy přívlastku II  několikanásobný výrazy se oddělují se čárkou (červené, bílé a modré ubrusy)  postupně se rozvíjející výrazy se neoddělují čárkou (nejznámější současný český básník)  volný vyjadřuje nepodstatnou vlastnost, odděluje se čárkou (Zahrada, obehnaná plotem, patří tetě.)  těsný neodděluje se čárkou (Žáci přihlášení do soutěže se sešli před klubem.)

10 Doplněk  závislý na podstatném jménu i na slovese  ptáme se: jak? kterak?  bývá vyjádřen podstatným jménem, číslovkou, přídavným jménem, infinitivem, zájmenem Pavel chodil do divadla rád. Obr. 6

11 Příslovečné určení  závislé na slovese, přídavném jménu nebo příslovci  ptáme se: kdy? kde? jak? proč? jakým způsobem? kolik?  bývá vyjádřen příslovcem, podstatným jménem, infinitivem  místa (přijet z dovolené)  času (na jaře)  způsobu (zpíval falešně)  míry (jíst málo)  příčiny (naříkal bolestí) Obr. 7

12 Kontrolní úkoly Urči větné členy 1.Náročnou trať projeli všichni závodníci. 2.Oblíbený spisovatel vystoupil na besedě o drogách.

13 Kontrolní úkoly Urči větné členy – řešení: 1.Náročnou trať projeli všichni závodníci. 2.Oblíbený spisovatel vystoupil na besedě o drogách. PodmětPřísudek Přívlastek shodný Předmět Podmět Přísudek Přívlastek shodný Příslovečné určení místa Přívlastek neshodný

14 Seznam obrázků: Obr. 1: julien tromeur, [vid ], dostupné z: Obr. 2: julien tromeur, [vid ], dostupné z: Obr. 3: julien tromeur, [vid ], dostupné z: Obr. 4: julien tromeur, [vid ], dostupné z: Obr. 5: julien tromeur, [vid ], dostupné z: Obr. 6: julien tromeur, [vid ], dostupné z: Obr. 7: julien tromeur, [vid ], dostupné z:

15 Seznam použité literatury: [1] SOCHROVÁ, Marie, Cvičení z českého jazyka v kostce, 1. vyd. Praha, Fragment 2008, s. 196, ISBN [2] MAŠKOVÁ, Drahuše, Český jazyk. Přehled středoškolského učiva, 1. vyd. Třebíč, PV 2006, s. 176, ISBN [3] SOCHROVÁ, Marie, Český jazyk v kostce pro střední školy, 2. vyd. Praha, Fragment 1999, s. 104, ISBN

16 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Skladba – větné členy Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Matějíčková."

Podobné prezentace


Reklamy Google