Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Klima školy – ŠVP jako nástroj utváření pozitivní vnitřní atmosféry školy Přibyslav 09.07.2009 Mgr. Marie Linhartová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Klima školy – ŠVP jako nástroj utváření pozitivní vnitřní atmosféry školy Přibyslav 09.07.2009 Mgr. Marie Linhartová."— Transkript prezentace:

1 Klima školy – ŠVP jako nástroj utváření pozitivní vnitřní atmosféry školy Přibyslav Mgr. Marie Linhartová

2 Klima školy ????? Co to je??? Asociace Představení, očekávání

3 Proč??? Příznivé klima zvyšuje efektivitu práce, má zásadní vliv na průběh a výsledky učení. Příznivé klima podporuje aktivitu učitelů i žáků, podporuje sebesystém a tvořivost. Pozitivní klima odbourává napětí a vnáší hravost a radost do života školy, chuť k inovacím. Nacházíte se v různých fázích…SWOT

4 Vlivy LIDÉ  VZTAHY LIDÉ  VZTAHY PROSTŘEDÍ PROSTŘEDÍ EFEKTIVITA VÝUKY, NAPLŇOVÁNÍ CÍLŮ EFEKTIVITA VÝUKY, NAPLŇOVÁNÍ CÍLŮ

5 Klima školy – jednotlivci a týmy Ředitel Aktivní a angažovaný, rozhodný a tolerantní, podporující, profesionál v jednání i řízení, jasné vize a cíle, zralý a ošetřovaný sebesystém, …. Učitel - osobnost, pedagog, odborník… zralá osobnost s dětskou duší SborovnaŽákTřída Rodiče (Škola rodičů) ZřizovatelVeřejnost Role koordinátora ŠVP

6 Lidské zdroje Naplňování základních lidských potřeb Naplňování základních lidských potřeb Kompetence a zodpovědnost, spolupráce, sdílení Kompetence a zodpovědnost, spolupráce, sdílení Koncepční rozvoj a podpora profesních kompetencí – vzdělávání, prevence syndromu vyhoření, supervize,… Koncepční rozvoj a podpora profesních kompetencí – vzdělávání, prevence syndromu vyhoření, supervize,… Budování vztahů ve skupinách, týmech, komunitách…. Budování vztahů ve skupinách, týmech, komunitách…. Humor a tvůrčí prostředí ve smyslu cílů Humor a tvůrčí prostředí ve smyslu cílů Projekty, problémy, role, modely a další hrátky

7 Týmové, komunikační, organizační a sociální klima Budování týmů Budování týmů - sborovna, třída, podpůrné týmy (žáci s poruchami učení, chování, rodičovské týmy),… Komunikace Komunikace - vertikální, horizontalní, otevřená, prorozvojová, podporující,… Organizace Organizace - efektivní, časová, obsahová, prostorová, pravidla, „vím co udělám když…“,… Dílna lidskosti Dílna lidskosti - sociální klima, sociální kontrola, práce se vztahovou dynamikou…

8 Prostředí Škola s úsměvem (anebo bez - hned u vchodu) Škola s úsměvem (anebo bez - hned u vchodu) Fyzikální faktory – hluk, teplota, naplněnost tříd,… Fyzikální faktory – hluk, teplota, naplněnost tříd,… Třídy, speciální učebny, studijní a odpočinkové zóny Třídy, speciální učebny, studijní a odpočinkové zóny Výzdoba a uspořádání, ergonomie (vzhledem k věku) Výzdoba a uspořádání, ergonomie (vzhledem k věku) Vybavení nejen materiální, knihovny, Škola rodičů Vybavení nejen materiální, knihovny, Škola rodičů Příroda jako třída, škola otevřená zkušenostem,.. Příroda jako třída, škola otevřená zkušenostem,..

9 Motivace (příběh, problém, hra, napětí, tajemství,..)  PROČ Motivace (příběh, problém, hra, napětí, tajemství,..)  PROČ Vzdělávací cíle, obsah výuky, klíčové kompetence  CO Vzdělávací cíle, obsah výuky, klíčové kompetence  CO Formy a metody práce, hodnocení  JAK Formy a metody práce, hodnocení  JAK Efektivní vyučování

10 Hodnocení žáků a klima školy Předpokladem k tomu, aby hodnocení žáků přispívalo k vytváření pozitivního klimatu školy a nebylo vnímáno jako ohrožení, je několik faktorů: Předvídatelnost – je známo co a kdy bude předmětem hodnocení Předvídatelnost – je známo co a kdy bude předmětem hodnocení Transparentnost – jsou všeobecně známy a dodržovány postupy hodnocení Transparentnost – jsou všeobecně známy a dodržovány postupy hodnocení Stanovení kritérií - jsou společně stanovena kritéria hodnocení a je na minimum omezen subjektivismus (stejný projev je různými pedagogy hodnocen stejně) Stanovení kritérií - jsou společně stanovena kritéria hodnocení a je na minimum omezen subjektivismus (stejný projev je různými pedagogy hodnocen stejně) Jasná a společně stanovená pravidla hodnocení – pravidla hodnocení jsou přehledná, pochopitelná, všeobecně známá a všemi akceptovaná Jasná a společně stanovená pravidla hodnocení – pravidla hodnocení jsou přehledná, pochopitelná, všeobecně známá a všemi akceptovaná Sebehodnocení je součástí hodnocení – žák má nejen možnost, ale je pobízen k tomu, aby před hodnocením učitelem vyslovil svoje vlastní hodnocení s použitím kritérií podle kterých ho následně zhodnotí učitel Sebehodnocení je součástí hodnocení – žák má nejen možnost, ale je pobízen k tomu, aby před hodnocením učitelem vyslovil svoje vlastní hodnocení s použitím kritérií podle kterých ho následně zhodnotí učitel Přiměřenost – nemá smysl hodnotit všechno a pořád, zbytečně to zatěžuje žáky i učitele. Přiměřenost – nemá smysl hodnotit všechno a pořád, zbytečně to zatěžuje žáky i učitele.

11 Klima třídy a práce se třídou Žák a třída – individuální rozvoj v týmu Žák a třída – individuální rozvoj v týmu Žák – osobnost, rodinné prostředí, školní prostředí Žák – osobnost, rodinné prostředí, školní prostředí Charakteristika třídy Charakteristika třídy Hodnocení třídy – prospívání a chování Hodnocení třídy – prospívání a chování ( střed, slabší, počet problémových, putujících, aktivita a pasivita, motivovanost, hierarchie a atraktivita, kompetice a kooperace, složení třídy, efektivita výukových metod, hodnocení chování – pochvaly a důtky, …) POSTUP VEDENÍ TŘÍDY

12 Nástroje k budování klimatu Radost Radost Důvěra Důvěra Opravdovost Opravdovost Čitelnost Čitelnost Profesionalita Profesionalita Rozvíjení osobního nadání Rozvíjení osobního nadání Vstřícnost Vstřícnost Férovost Férovost Zájem Zájem Sociální vnímavost jako prevence násilí Sociální vnímavost jako prevence násilí

13 Některé z možných evaluačních mechanismů Úroveň vztahů Úroveň vztahů Komunikace, organizace Komunikace, organizace Podpora Podpora Tolerance Tolerance Koheze Koheze Angažování, zainteresovanost Angažování, zainteresovanost Flexibilita Flexibilita Kreativita Kreativita Samostatnost Samostatnost Práce v týmu, ve skupině Práce v týmu, ve skupině Orientace na rozvoj Orientace na rozvoj Inovace Inovace Otevřenost k veřejnosti Otevřenost k veřejnosti Experimentátorství, tvořivost, hravost Experimentátorství, tvořivost, hravost Motivace, radost Motivace, radost Hodnocení spíše průměrné a nadprůměrné, efektivní práce s chybou Hodnocení spíše průměrné a nadprůměrné, efektivní práce s chybou

14 „Jsou dvě největší strategické chyby: jednat předčasně nebo nechat si ujít příležitost.“ Přijetí paradoxů jednat předčasně nebo nechat si ujít příležitost.“ Přijetí paradoxů „Mějte oči dokořán otevřené, soustřeďte se a přesně si uvědomte, co vlastně chcete. Nikdo netrefí cíl se zavázanýma očima.“ Nikdo netrefí cíl se zavázanýma očima.“

15 Děkuji za Váš čas.


Stáhnout ppt "Klima školy – ŠVP jako nástroj utváření pozitivní vnitřní atmosféry školy Přibyslav 09.07.2009 Mgr. Marie Linhartová."

Podobné prezentace


Reklamy Google