Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Cíle přednášky  Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky  Velikost trhu a faktory jeho vývoje  Metody stanovení velikosti trhu a poptávky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Cíle přednášky  Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky  Velikost trhu a faktory jeho vývoje  Metody stanovení velikosti trhu a poptávky."— Transkript prezentace:

1 Cíle přednášky  Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky  Velikost trhu a faktory jeho vývoje  Metody stanovení velikosti trhu a poptávky  Ukazatele postavení firmy na trhu

2 TRH Kolik mohou zákazníci koupit celkem? Kolik od nás?

3 Trh tvoří všichni současní nebo potenciální zákazníci, kteří sdílejí specifickou potřebu resp. požadavek a jsou ochotni a schopni ho uspokojit nákupem určitého výrobku. Otázky na: 1.definici trhu 2.popis trhu 3.objem trhu 4.strukturu trhu 5.vývoj trhu

4 Pojetí trhu  Ekonom - abstraktní x konkrétní  Marketér - z hlediska lidského faktoru, zeměpisně, jako celkové místo obchodu, jako interakce vztahů

5 Trh je vymezen:  geograficky  typem výrobku  délkou časového horizontu  použitou jednotkou  typem zákazníka

6 Popis trhu  Druh spotřebitele  Druh nákupu  Povaha výrobku  Charakter poptávky

7 Poptávka se může vztahovat k celému trhu nebo k nabídce konkrétního podniku. Je funkcí odezvy na mkt aktivity firem. Q Výdaje na NV,D,K konjuktura recese

8 Zboží dlouhodobé spotřeby  Poptávka počáteční  P. výměnná  P. dodatečná  Rozšířená p. Metody předpovědi poptávky -Kvantitativní -Kvalitativní

9  Kapacita trhu  Potenciál trhu  Obsluhovaný trh  Proniknutý trh

10 Kapacita trhu = celkový počet potenciálních spotřebitelů Vycházíme z předpokladu, že by daný produkt kupovali všichni.

11 Potenciál trhu  označuje celkové množství výrobku, které by daný trh byl schopen koupit v případě, že by všichni ti, kteří připadají v úvahu disponovali kupní silou.  závisí na:  počtu potenciálních kupujících  intenzitě spotřeby (kolikrát denně)  marketingových aktivitách firem (V,D,K)

12 Příklad: žiletky 1.Potřeba: hladká tvář bez vousů 2.Muži 3.Muži starší 15 let 4.Bez „vousatých“ 5.Bez „bezdomovců“ 6.Výše příjmu,…. Potenciální počet spotřebitelů

13 Potenciál prodeje podniku =podíl na potenciálu trhu, který může podnik maximálně získat Je ovlivňován: -Současným potenciálem prodeje -Mkt aktivitami v minulosti a současnosti -Kupní silou -Cenami a kvalitou výrobků ve srovnání s konkurenčními výrobky -Aktivitami konkurence -Stupněm distribuce -Substitučními výrobky

14 Obsluhovaný trh = část trhu nebo tržní segment, který se firma rozhodne obsluhovat

15 Proniknutý trh = zákazníci, kteří již uskutečnili nákup konkrétního výrobku ukazatel penetrace – udává (v %) podíl těch, kteří si výrobek koupili, na celkovém počtu možných uživatelů

16 VELIKOST TRHU  Udává celkové množství výrobků, které lze v daném období na daném trhu „reálně“ prodat. VELIKOST PRODEJE P.  Udává množství výrobků určitého podniku, které lze v daném období na daném trhu „reálně“ prodat.

17 Metody stanovení velikosti trhu a TP  Rovina výrobce vel. trhu = dovoz+vl. výroba-vývoz vel. trhu = počet dodavatelů x průměrný obrat

18  Úroveň obchodu vel. trhu = počáteční zásoba+nákup- konečná zásoba vel. trhu = počet prodejen x průměrný obrat x průměrný podíl z obratu

19  Úroveň kupujícího Zboží krátkodobé spotřeby: vel. trhu = obyvatelstvo x průměrné užití na osobu vel. trhu = obyvatelstvo x průměrné užití na osobu x průměrná cena - úroveň proniknutí

20 Zboží dlouhodobé spotřeby: vel. trhu = počáteční poptávka +výměnná poptávka+dodatečná poptávka

21  Index růstu (trhu, prodeje) I r = K t / K (t-1)  Tržní podíl T p = Q p / K t * 100%


Stáhnout ppt "Cíle přednášky  Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky  Velikost trhu a faktory jeho vývoje  Metody stanovení velikosti trhu a poptávky."

Podobné prezentace


Reklamy Google