Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky"— Transkript prezentace:

1 Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Velikost trhu a faktory jeho vývoje Metody stanovení velikosti trhu a poptávky Ukazatele postavení firmy na trhu

2 Kolik mohou zákazníci koupit celkem? Kolik od nás?
TRH Kolik mohou zákazníci koupit celkem? Kolik od nás?

3 Trh tvoří všichni současní nebo potenciální zákazníci, kteří sdílejí specifickou potřebu resp. požadavek a jsou ochotni a schopni ho uspokojit nákupem určitého výrobku. Otázky na: definici trhu popis trhu objem trhu strukturu trhu vývoj trhu

4 Pojetí trhu Ekonom - abstraktní x konkrétní
Marketér - z hlediska lidského faktoru, zeměpisně, jako celkové místo obchodu, jako interakce vztahů

5 Trh je vymezen: geograficky typem výrobku délkou časového horizontu použitou jednotkou typem zákazníka

6 Popis trhu Druh spotřebitele Druh nákupu Povaha výrobku
Charakter poptávky

7 Je funkcí odezvy na mkt aktivity firem.
Poptávka se může vztahovat k celému trhu nebo k nabídce konkrétního podniku. Je funkcí odezvy na mkt aktivity firem. konjuktura Q recese Výdaje na NV,D,K

8 Zboží dlouhodobé spotřeby
Poptávka počáteční P. výměnná P. dodatečná Rozšířená p. Metody předpovědi poptávky Kvantitativní Kvalitativní

9 Kapacita trhu Potenciál trhu Obsluhovaný trh Proniknutý trh

10 Kapacita trhu = celkový počet potenciálních spotřebitelů
Vycházíme z předpokladu, že by daný produkt kupovali všichni.

11 Potenciál trhu označuje celkové množství výrobku, které by daný trh byl schopen koupit v případě, že by všichni ti, kteří připadají v úvahu disponovali kupní silou. závisí na: počtu potenciálních kupujících intenzitě spotřeby (kolikrát denně) marketingových aktivitách firem (V,D,K)

12 Příklad: žiletky Potenciální počet spotřebitelů
Potřeba: hladká tvář bez vousů Muži Muži starší 15 let Bez „vousatých“ Bez „bezdomovců“ Výše příjmu,….

13 Potenciál prodeje podniku
=podíl na potenciálu trhu, který může podnik maximálně získat Je ovlivňován: Současným potenciálem prodeje Mkt aktivitami v minulosti a současnosti Kupní silou Cenami a kvalitou výrobků ve srovnání s konkurenčními výrobky Aktivitami konkurence Stupněm distribuce Substitučními výrobky

14 Obsluhovaný trh = část trhu nebo tržní segment, který se firma rozhodne obsluhovat

15 Proniknutý trh = zákazníci, kteří již uskutečnili nákup konkrétního výrobku ukazatel penetrace – udává (v %) podíl těch, kteří si výrobek koupili, na celkovém počtu možných uživatelů

16 VELIKOST TRHU VELIKOST PRODEJE P.
Udává celkové množství výrobků, které lze v daném období na daném trhu „reálně“ prodat. VELIKOST PRODEJE P. Udává množství výrobků určitého podniku, které lze v daném období na daném trhu „reálně“ prodat.

17 Metody stanovení velikosti trhu a TP
Rovina výrobce vel. trhu = dovoz+vl. výroba-vývoz vel. trhu = počet dodavatelů x průměrný obrat

18 Úroveň obchodu vel. trhu = počáteční zásoba+nákup-konečná zásoba vel. trhu = počet prodejen x průměrný obrat x průměrný podíl z obratu

19 vel. trhu = obyvatelstvo x průměrné užití na osobu
Úroveň kupujícího Zboží krátkodobé spotřeby: vel. trhu = obyvatelstvo x průměrné užití na osobu vel. trhu = obyvatelstvo x průměrné užití na osobu x průměrná cena - úroveň proniknutí

20 vel. trhu = počáteční poptávka +výměnná poptávka+dodatečná poptávka
Zboží dlouhodobé spotřeby: vel. trhu = počáteční poptávka +výměnná poptávka+dodatečná poptávka

21 Ir = Kt / K(t-1) Tp = Qp / Kt * 100% Index růstu (trhu, prodeje)
Tržní podíl Tp = Qp / Kt * 100%


Stáhnout ppt "Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky"

Podobné prezentace


Reklamy Google