Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální učební materiál

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální učební materiál"— Transkript prezentace:

1 Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast: Chemie Tematická oblast: Organická chemie Téma: Deriváty uhlovodíků- enzymy Ročník: 1.- 3.ročník Datum vytvoření: leden Název: VY_32_INOVACE_ CHE Anotace: Žáci se naučí chápat funkci enzymu. Prezentace přináší spojení učebního materiálu s reálným životem. Jeho interaktivita spočívá i ve využití hypertextových odkazů na internet, audio a video ukázky a lze ji zvýšit použitím interaktivní tabule. Problémové otázky podněcují diskuzi, udržují pozornost žáků a zvyšují jejich aktivitu. Metodický pokyn: Materiál má multifunkční využití, je vhodný nejen k výkladu, k ověřování znalostí, ale i k samostatnému studiu. Je možné jej použít i k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

2 Enzymy

3 katalyzátory biochemických reakcí – výsledkem jejich působení je látková přeměna
umožňují a urychlují biochemické reakce ovlivňují druh produktu vznikají na ribosomech (v endoplasmatickém retikulu) vysoce specifičtí na substrát (reaktant) na reakci vysoká účinnost buňka je schopna regulovat jejich činnost

4 Složení: Aktivní centrum Kofaktor Apoenzym Pouze bílkovinné (vzácně)
Složené – bílkovina (tzv. APOENZYM) + nebílkovinná látka (tzv. KOFAKTOR) Kofaktor – př. vitamíny, nikotinamid, nukleotidy Druhy - prostetická skupina = neoddělitelná od bílkoviny - koenzym = oddělitelný od bílkoviny Určitý prostorový tvar  reaktant musí odpovídat! => Napojením vzniká reaktant Aktivní centrum Kofaktor Apoenzym

5 Hlavní skupiny: 1. Oxidoreduktázy
katalyzují oxidaci a redukci (přenos e, H, O...) např. NADP, FAD => složené enzymy (důležité při metabolických reakcích) 2. Transferázy katalyzují přenos skupin – NH2, acetyl např. CoA (Acetyl koenzym A) 3. Hydrolázy štěpení za přítomnosti vody – klasické trávení v ústech, střevech... např. amyláza (štěpí sacharidy), lipáza (štěpí tuky), proteázy (štěpí bílkoviny)... Multienzymové komplexy – komplex více enzymů, který provede na jednom místě více úprav na jenom substrátu Pankreatická amyláza

6 Možnosti regulace enzymu:
Množství enzymu enzymy vznikají podle informace zapsané na DNA  aktivací, nebo blokací genů lze ovlivnit vznik enzymů Úprava existujících enzymů vytvořený enzym – PROENZYM (neaktivní forma enzymu) – na místě účinu dochází k aktivaci – př. (neaktivní) pepsinogen => v žaludku se odhalí aktivní centrum => (aktivní) pepsin reverzibilní denaturace (vratné poškození bílkoviny) – teplota, pH Možnost navázání EFEKTORU efektor snižuje/zvyšuje účinnost enzymu (aktivátor X inhibitor) Alosterické enzymy – nejdůležitější, stojí na začátku děje Enzymy pracují - v buňce (99%) - v tělních orgánech

7 Použité zdroje: AUTOR NEUVEDEN. GLO1 Homo sapiens.gif [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Endomembrane system diagram cs.svg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Pancreatic alpha-amylase 1HNY.png [online]. [cit Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Enzyme1 und 2 [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Digitální učební materiál"

Podobné prezentace


Reklamy Google