Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Média jako informační technologie  Kritika nových médií: neotechnologický determinismus  Koncepce prvního a druhého mediálního věku: Mark Poster - proměna.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Média jako informační technologie  Kritika nových médií: neotechnologický determinismus  Koncepce prvního a druhého mediálního věku: Mark Poster - proměna."— Transkript prezentace:

1 Média jako informační technologie  Kritika nových médií: neotechnologický determinismus  Koncepce prvního a druhého mediálního věku: Mark Poster - proměna symetrie ve vztahu podavatele a příjemce  Nová média, subjekt a identita: stabilní a těkavý subjekt  Databáze a sociální kontrola: vývoj sociálního voyerismu; databáze jako panoptikum (Poster) x databáze jako synoptikum (Bauman)

2 Kritika nových médií  Neotechnologický determinismus: nová média produkují mentalitu informační společnosti  Znaky nových médií: interaktivita, individuace,decentralizace, demasifikace  Adorační vztah k NM (videotopie): svoboda individua, rozvoj lokálních komunit, decentralizace moci  Apokalyptický vztah k NM (dystopie): svoboda korporací, kontrola a dozor, vznik „informační chudiny“

3 Média jako informační technologie  Kritika nových médií: neotechnologický determinismus  Koncepce prvního a druhého mediálního věku: Mark Poster - proměna symetrie ve vztahu podavatele a příjemce  Nová média, subjekt a identita: stabilní a těkavý subjekt  Databáze a sociální kontrola: vývoj sociálního voyerismu; databáze jako panoptikum (Poster) x databáze jako synoptikum (Bauman)

4 První a druhý mediální věk  Koncepce Marka Postera: Mode of Information (1990); Second Media Age (1995)  První a druhý mediální věk: kritérium odlišení v proměně vztahu mezi podavatelem a příjemcem  První mediální věk: věk klasické masové komunikace  Druhý mediální věk: skupiny podavatelů a příjemců se početně vyrovnávají a prolínají  Alvin Toffler: kombinace producenta a konzumenta =„prozument“

5 Média jako informační technologie  Kritika nových médií: neotechnologický determinismus  Koncepce prvního a druhého mediálního věku: Mark Poster - proměna symetrie ve vztahu podavatele a příjemce  Nová média, subjekt a identita: stabilní a těkavý subjekt  Databáze a sociální kontrola: vývoj sociálního voyerismu; databáze jako panoptikum (Poster) x databáze jako synoptikum (Bauman)

6 Nová média, subjekt, identita  Mark Poster: „Každý komunikační systém by měl být analyzován z hlediska toho, jaký typ subjektu podporuje“  První mediální věk: subjekt koherentní,, stabilní arboriální texty  Druhý mediální věk: subjekt nestálý, těkavý, difúzní rizomatické texty (oddenek; Deleuze a Guatarri)

7 Média jako informační technologie  Kritika nových médií: neotechnologický determinismus  Koncepce prvního a druhého mediálního věku: Mark Poster - proměna symetrie ve vztahu podavatele a příjemce  Nová média, subjekt a identita: stabilní a těkavý subjekt  Databáze a sociální kontrola: vývoj sociálního voyerismu; databáze jako panoptikum (Poster) x databáze jako synoptikum (Bauman)

8 Databáze a sociální kontrola  Nová média (databáze) jako panoptikum: verze Marka Postera parafráze metafory Michela Foucaulta; panoptikum jako symbol pro hlídaný prostor, kdy střežení nevědí, kdy jsou pod kontrolou – cílem je dostat se VEN  Nová média (databáze) jako synoptikum: polemika Zygmunta Baumana fáze sociálního voyerství databáze jako prostor, který svádí dohromady privilegované jedince (globálové) a diskriminuje ostatní (lokálové) – cílem je dostat se DOVNITŘ


Stáhnout ppt "Média jako informační technologie  Kritika nových médií: neotechnologický determinismus  Koncepce prvního a druhého mediálního věku: Mark Poster - proměna."

Podobné prezentace


Reklamy Google