Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie."— Transkript prezentace:

1 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie

2 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Úvod - Vizuální kultura - Povaha vizuálních materiálů - Jak na to? Příklad: Leni Riefenstahl

3 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Vizuální kultura Základní předpoklad: -„culture turn“ - je důležitý způsob, jakým je sociální svět konstruován skrze ideje, které o něm aktéři mají a skrze jednání, které vyvěrají z těchto idejí. - Stejně tak je kultura sledem věcí, reklam, TV programů, komiksů – jako PROCES smysluplné INTERPRETACE světa kolem nás.

4 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Okulacentrismus Hierarchie smyslů, které poznávají okolní svět (oko: distance, vrchol hierarchie) Platon : ideje x empirismus

5 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Ocular discourse Discoursy jsou praktiky – nejenom konverzace, lingvistické systémy nebo Situují do určité pozice autorů i příjemců Mohou omezit jednání a kontrolovat pravdu

6 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Čtyři aspekty vizuální kultury 1) má vizualita stejnou povahu jako jazyk? důležité pro metodu (sémiologie: znaky, diskurzní analýza) -obrazy jsou vždy jistým modelem textuality -jsou spojeny s řadou ostatních textů 2) jak obrazy vizualizují sociální diferenci (postkolonialismus, feminist) Donna Haraway: Hierarchizace pohledu: ten kdo se dívá a ten kdo je viděn (dominantní scopické režimy, propojení se vztahy moci a dominace)

7 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Čtyři aspekty vizuální kultury 3) Nejen to, co je na obrazech, ale to, jak se na ně díváme. Ways of seeing: význam vytváříme, sledujeme vztah mezi věcí a naší zásobou vědění. (Berger: koncept odlišnosti) 4) Vizuální kultura je součástí širšího rámce „kultury obecně“. VK jako: -Artefakty x VK je proces, ne pouze věci

8 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. VIZUÁLNÍ je centrální ve vytváření kultury pozdně moderním světě. Sociální efekty obrazů Skopické režimy: vidění se ztotožňuje s věděním. Obrazy ale nikdy nejsou nevinným zrcadlem skutečnosti (otázka REPREZENTACE reality) Ne mimésis, ani intence, ale konstrukce závisící na konkrétních interpretačních rámcích

9 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Materiály fotografie, video, TV, noviny časopisy internet rentgen, mikroskop sochy, budovy těla

10 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Michel Foucault: „dohled“, Panopticon

11 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Panoptikon Permanentní vizibilita, která zajišťuje automatické fungování moci Vězeň, chovanec Panoptika internalizuje mechanismus dohledu Kontrola vizuality jako prostředek dominace –Sítě, technologie, kybernetická kontrola

12 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

13 Příklad Panoptikonu: - ANTROPOLOGIE, KRIMINOLOGIE, ANTROPOMETRIE 19.století Fotografie jako médium panoptikonu - taxonomie, klasifikace lidí, odlišnost

14 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

15

16 Jak na to? Tři místa analýzy: - místo produkce obrazu - obraz samotný - místo a pohled diváka Tři aspekty analýzy: -Technologické -Kompoziční -Sociální

17 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Základní metody: Obsahová analýza Analýza komponentů Psychoanalytická metoda Semiotika Diskurzní analýza Mix metod

18 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Příklad: Leni Riefenstahl (ová) příklad estetizace, vizualizace politiky, moci Témata: tělo, moc, „Volksgemeinschaft“ Metoda: DISKURZNÍ analýza - fotografie, film - instituce, které je produkují

19 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. Diskurzy produkují subjety Vizualita: Jistý způsob jazyka, vyjádření, jednání, institucí, subjektů. Skupina vyjádření a způsob, jakým myslýme a na základě toho jednáme Intertextualita Moc/Vědění, Režimy pravdy Kdy je vědění, informace, obraz pravdivý?

20 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. OLYMPIA

21 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie. - Viditelné x Neviditelné (hierarchizace) : Brennesel x Neues Volk

22 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

23 Nostalgie, Anti-modernismus, Řecká reminiscence

24 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

25 The Last of the Nuba -Fetišizace „Druhého“ -Tělo a jeho esence

26 Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie.

27 Žánr: -Způsob, jak klasifikujeme obrazy do jistých skupin -Fotografie: dokumentární, umělecká, vědecká. -Relevantní dělení?


Stáhnout ppt "Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie."

Podobné prezentace


Reklamy Google