Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Příčiny sociálního vyloučení Makrosociální vysvětlení Hillary Silver – paradigmata sociálního vyloučení: paradigma solidarity, specializace a monopolu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Příčiny sociálního vyloučení Makrosociální vysvětlení Hillary Silver – paradigmata sociálního vyloučení: paradigma solidarity, specializace a monopolu."— Transkript prezentace:

1 Příčiny sociálního vyloučení Makrosociální vysvětlení Hillary Silver – paradigmata sociálního vyloučení: paradigma solidarity, specializace a monopolu Hillary Silver – paradigmata sociálního vyloučení: paradigma solidarity, specializace a monopolu Ruth Levitas Ruth Levitas Mikrosociální vysvětlení

2 Typologie dikurzů sociálního vyloučení Ruth Levitas RED RED MUD MUD SID SID

3 RED chudoba chudoba sociální dávky redukují chudobu sociální dávky redukují chudobu občanství občanství kritika nerovnosti kritika nerovnosti zaměřuje se na procesy, které tyto nerovnosti vytvářejí zaměřuje se na procesy, které tyto nerovnosti vytvářejí implikuje radikální redukci nerovností a redistribuci zdrojů a moci implikuje radikální redukci nerovností a redistribuci zdrojů a moci

4 MUD underclass underclass chování chudých chování chudých sociální dávky vedou k závislosti sociální dávky vedou k závislosti nevěnuje pozornost nerovnostem ve společnosti. nevěnuje pozornost nerovnostem ve společnosti. gender gender nevěnuje pozornost neplacené práci. nevěnuje pozornost neplacené práci.

5 SID participace na pracovním trhu participace na pracovním trhu nežádají redukci chudoby prostřednictvím zvýšení sociálních dávek nežádají redukci chudoby prostřednictvím zvýšení sociálních dávek opomíjí nerovnosti mezi pracovníky opomíjí nerovnosti mezi pracovníky opomíjí genderové i třídní nerovnosti opomíjí genderové i třídní nerovnosti opomíjí neplacenou práci opomíjí neplacenou práci opomíjí nerovnost mezi vlastníky výrobních prostředků a zaměstnanci opomíjí nerovnost mezi vlastníky výrobních prostředků a zaměstnanci

6 Faktory sociálního vyloučení Ekonomické Ekonomické Sociální Sociální Kulturní Kulturní Subjektivní Subjektivní Patologické Patologické Sebe-destruktivní Sebe-destruktivní Prostorové Prostorové

7 Ekonomická dimenze sociálního vyloučení - chudoba Úvodní poznámky Úvodní poznámky Koncepty chudoby – absolutní, relativní Koncepty chudoby – absolutní, relativní Vztah mezi koncepty chudoby a sociální exkluze Vztah mezi koncepty chudoby a sociální exkluze Chudoba v ČR – ohrožené skupiny Chudoba v ČR – ohrožené skupiny

8 Absolutní chudoba Hranice absolutní chudoby Hranice absolutní chudoby – Rowntree – Rowntree  = p. x  – Orshansky – Orshansky  = h. p f. x  f,

9 Relativní chudoba "Jedinci, rodiny a skupiny mohou být označeni za chudé, jestliže jejich zdroje nejsou postačující pro zajištění druhu stravy, participace, životních podmínek a požitků, které jsou obvyklé nebo jejichž dosažení je přinejmenším široce podněcováno a schvalováno ve společnosti, k níž náležejí. Jejich příjmy jsou natolik pod úrovní příjmů, kterými disponují v této společnosti průměrní jedinci či rodiny, že je to de facto vylučuje z životních standardů, zvyklostí a činností v ní obvyklých." (P. Townsend, 1979)

10 Hranice relativní chudoby Hranice relativní chudoby 60 % příjmového mediánu ve společnosti jiné hodnoty (40 %, 50 %, 70 %) ekvivalenční škály (1 – 0,7 – 0,5) Změny hranice chudoby Změny hranice chudoby vazba na hospodářský vývoj vazba na nerovnost

11 Vztah mezi koncepty chudoby a sociální exkluze Bauman: od výrobní ke spotřební společnosti Bauman: od výrobní ke spotřební společnosti Symbolická a subjektivní dimenze vyloučení Symbolická a subjektivní dimenze vyloučení Chudoba a ideologie Chudoba a ideologie Room: přechod od chudoby k exkluzi Room: přechod od chudoby k exkluzi Chudoba jako mnohonásobná deprivace Chudoba jako mnohonásobná deprivace


Stáhnout ppt "Příčiny sociálního vyloučení Makrosociální vysvětlení Hillary Silver – paradigmata sociálního vyloučení: paradigma solidarity, specializace a monopolu."

Podobné prezentace


Reklamy Google