Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_MH.1.21 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:EK1

2 Teplota půdy Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Meteorologie a hydrologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova:teplo, teplota, teplota půdy, kolísání, promrzání, permafrost Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu meteorologie. Navazuje na znalosti z fyziky a poskytuje informace o teplotě půdy a jejím kolísáním a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.

3 Teplo a teplota Pokuste se vysvětlit rozdíl mezi oběma pojmy. Využijte svoje znalosti z fyziky. Teplo – energie, kterou si vyměňují tělesa různé teploty – míra změny vnitřní energie, kterou systém vymění (tj. přijme nebo odevzdá) při styku s jiným systémem – Jednotky tepla jsou shodné s jednotkami energie a práce. – hlavní jednotka SI: joule, značka "J"

4 Teplo a teplota Teplota – charakteristika tepelného stavu hmoty – je to vlastnost předmětů a okolí, kterou vnímáme (pocity studeného, teplého či horkého) – je základní fyzikální veličinou soustavy SI s jednotkou kelvin (K) a vedlejší jednotkou stupeň Celsia (°C). Nejnižší možnou teplotou je teplota absolutní nuly (0 K; -273,15 °C), ke které se lze libovolně přiblížit, avšak nelze jí dosáhnout.

5 Teplota půdy Sluneční záření dopadá na zemský povrch (půdu) – Odraz (albedo) – Pohlcení – pohlcené záření se mění na dlouhovlnné (teplo) Pohlcené záření Vyzařování tepla zemským povrchem

6 Pohlcené záření se mění na teplo. Využití tepla, přijatého půdou: – Vyzařování do ovzduší (ohřev vzduchu) – Výpar vody – Odvod do hlubších vrstev Otázky: 1.Jaké záření vyzařuje zemský povrch do ovzduší? a)Krátkovlnné b)Středněvlnné c)Dlouhovlnné 2.Které půdy odvádějí více tepla do hloubky? 1.suché 2.Vlhké 3.Proč se vlhké půdy zahřívají pomaleji? Ztráty tepla výparem, odvodem do hloubky, větší tepelná kapacita

7 Na čem závisí teplota zemského povrchu Rychlost ohřívání ovlivňují (jmenujte 3 faktory): celkové množství dopadajícího záření albedo (úhel dopadu, kvalita povrchu) vlhkost (tepelná kapacita vody a vzduchu) Úkol: Definujte do sešitu závislost rychlosti ohřívání na hodnotách uvedených faktorů. Např.: Čím větší celkové množství dopadajícího záření, tím …..

8 Na čem závisí teplota zemského povrchu Rychlost ochlazování ovlivňují: pokryv (sníh, porost) vlhkost (tepelná kapacita, vodivost) Úkol: Definujte závislost rychlosti ohřívání na hodnotách uvedených faktorů. Např.: Čím mohutnější pokryv, tím …..

9 Kolísání teploty půdy Denní kolísání teplot se projevuje do hloubky asi 1 m. Denní maximum nastupuje na povrchu půdy okolo 13. hod. Denní minimum nastupuje zpravidla těsně pře východem slunce. Roční kolísání teplot se projevuje do hloubky asi m (v této hloubce se teplota nemění).

10 Promrzání půdy Obvykle u nás promrzá půda do hloubky 40 – 50 cm. Nezámrazná hloubka – (důležitá při projektování inženýrských sítí) v ČR 1,2m. Permafrost – věčně zmrzlá půda, v létě roztává jen na povrchu (na severní polokouli 22% souše).

11 Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google